Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Mat/dryck under A1


Folkesson

Recommended Posts

Du klarar dig utan pulsklocka' date=' A1 brukar gå rätt bra att hålla på känsla.[/quote']

Jag tycker snarare att en pulsklocka är "nästan är nödvändig" för att jag ska kunna hålla mig i A1. Om jag bara kör i vad som känns som en låg intensitet blir det i de flesta aktiviteter jag håller på med inte A1 puls.

 

När jag tränar på högre intensitet ser jag däremot inte spesiellt mycket på pulsklockan.

 

Vad gränsen går mellan elit och motionär kan inte jag svara på, är motionär själv. Kanske finns någon elitåkare här som kan svara på det?

Jag tycker att Saltins artikel inte säger spesiellt mycket när det inte ens är klart vad som är målet för träningen eller vad som menas med motionist (och vad måles med en motionist träning är).

H

I mina ögon så verkar artiklen (har inte läst den i "paragraf-detalj") var precis som alla andra "hälsokostguru" artiklar dvs med störst fokus på fettbränning vilket kanske inte är så intressant för "proffsåkarna" på detta forum...? Men att stoppa i sig gel mm efter träningspass känns kanske inte nödvändigt... men men jag är ju som sagt inte nån kostperson...bara mina egna teorier :P

Det här med gel blev ett sidospår tyvärr, har ingenting med träning att göra, i alla fall inte för mig. När jag pratar fett som bränsle får det inte kopplas ihop med viktminskning. Pulsklocka är förvisso bra att ha men inget måste. Använder själv, men behöver i allt mindre utsträckning kolla den, vid A1 träning stämmer min känsla helt med pulsklockan utan att titta på den. Ja, var går skillnaden mellan motionär och elit är inte jag kapabel att avgöra eftersom jag är en medioker motionär själv.

Link to comment
Share on other sites

Det lär vara stora skillnader på hur man uppfattar detta utifrån sin kroppsfunktion. Ämnesomsättning och effektivitet i förbränning är olika.

 

Så jag tycker att man måste känna sig för också, känn din kropp är ett vanligt råd och borde gälla även här.

 

För egen del så har jag en liten träningsvolym som aldrig överskrider 10 timmar på en vecka oftast 3-4 timmar och oftast max träningspass på ca 3 timmar (inte så många som jag skulle önska).

Jag äter som en nutidsmänniska d v s ganska ofta och antagligen mer än jag behöver av energiinnehåll.

 

Det betyder att jag normalt inte tar in någon extra energi under mina träningspass och dricker enbart vatten och då bara på pass över 1 timme.

Jag äter ofta men inte alltid efter passen.

 

Om jag skulle få något A1-pass på 4-5 timmar (kanske 2 gånger per år) så blir det nog förstärkning av någon slags energi via termos eller liknande, kanske honungsvatten.

Tävlingsfart under längre tid blir det bara vid tävling och då dricker jag det som bjuds.

 

Aldrig gel utan enbart bars eller sportdryck. Bars eftersom man gärna får något fast i magen (på Vasaloppet) och sportdryck eftersom jag gör av med massor av vatten och energi, då känns det bättre att fylla på båda och inte enbart energi.

 

Det är mycket som går ihop om detta men mitt tips är att du ser alla våra kommentarer som exempel som man kan lära sig av och känner dig fram.

Du kanske vill träna fettförbränning eller enbart överleva passet? Välj de tips som passar bäst :)

Link to comment
Share on other sites

Det lär vara stora skillnader på hur man uppfattar detta utifrån sin kroppsfunktion. Ämnesomsättning och effektivitet i förbränning är olika.

 

Så jag tycker att man måste känna sig för också, känn din kropp är ett vanligt råd och borde gälla även här.

 

För egen del så har jag en liten träningsvolym som aldrig överskrider 10 timmar på en vecka oftast 3-4 timmar och oftast max träningspass på ca 3 timmar (inte så många som jag skulle önska).

Jag äter som en nutidsmänniska d v s ganska ofta och antagligen mer än jag behöver av energiinnehåll.

 

Det betyder att jag normalt inte tar in någon extra energi under mina träningspass och dricker enbart vatten och då bara på pass över 1 timme.

Jag äter ofta men inte alltid efter passen.

 

Om jag skulle få något A1-pass på 4-5 timmar (kanske 2 gånger per år) så blir det nog förstärkning av någon slags energi via termos eller liknande, kanske honungsvatten.

Tävlingsfart under längre tid blir det bara vid tävling och då dricker jag det som bjuds.

 

Aldrig gel utan enbart bars eller sportdryck. Bars eftersom man gärna får något fast i magen (på Vasaloppet) och sportdryck eftersom jag gör av med massor av vatten och energi, då känns det bättre att fylla på båda och inte enbart energi.

 

Det är mycket som går ihop om detta men mitt tips är att du ser alla våra kommentarer som exempel som man kan lära sig av och känner dig fram.

Du kanske vill träna fettförbränning eller enbart överleva passet? Välj de tips som passar bäst :)

Kloka ord!

Link to comment
Share on other sites

...det är min mage som sätter stopp' date=' inte att jag går tom. Det fenomenet kommer alltid efter intag av gel och liknande, gäller både Vitargo och Enervit, förmodligen av för mycket fruktos i produkterna...[/quote']

Ursäkta OT, men eftersom det kommer upp emellanåt.

(Vitargo innehåller väl inte ens fruktos, utan just bara "Vitargo"-kolhydraten ??)

 

Iallafall:

 

Gel är ju i princip koncentrerad sportdryck.

Magen kan inte släppa ut sockret i blodet utan att späda ut gelen.

Om man inte fyller på med vatten måste kroppen sköta detta själv.

Hurdå ??

Jo den lånar vätska ur blodet.

Detta innebär att man kan få en rejäl dipp pga detta, blodet blir mer trögflytande såklart.

Vid hård kroppsansträngning kan magen strejka pga detta...

 

Det beror alltså inte på för mycket fruktos eller annat sockerart, utan på koncentrationen.

 

Det är en sak som kallas Osmolalitet (Totalt antalet mol lösta molekyler i ett kg lösning)

och är ett mått på hur snabbt soppan passerar magsäcken.

Låg osmolalitet = snabbt ut i blodet.

Osmolaliteten beror på koncentrationen av sportdrycken,

vid normalblandning (ca 5%) ligger de flesta sportdrycker UNDER blodets osmolalitet (runt 300 mOsm/kg) vilket är OK,

men redan vid 10% blandning hamnar man ÖVER blodets "Osm", och då börjar kroppen späda ut det.

 

Jag har inte kollat vad GEL:erna ligger på för konc, men de ligger säkert skyhögt över blodets "Osm".

Vitargo rekommenderar dessutom 2 dl vatten till sina gel'er på sin hemsida.

OK! Jag har hela tiden trott att det är fruktos i de produkterna. Har inte satt mig in tillräckligt i ämnet.

Intressant det du säger att den skall spädas med vatten, det jag då funderar på är det inte bättre att strunta helt i gel och köra vanlig sportdryck i stället om det blir samma summa?

 

Kollade på Vitargos produktinfo där står det att det inhåller fruktos 7,8 per 100g. Är det så att det är så lite att det är försumbart?

Länk till inehållsförteckning: http://vitargo.se/filer/VITARGO_gel_hemsida.pdf

Enervit Competition inehåller ännu mer fruktos, den har jag mycket negativa erfarenheter av.

http://enervit.se/produktinfo/Liquid_Competition_5pk.pdf

 

Jag tror på det du säger, men vet inte riktigt vad man skall tro? eller feltolkar jag inehållsförteckningarna?

Förlåt OT ännu en gång!

Jaha ja där ser man, det är tydligen fruktos i Vitargo-gel'en, jag var så övertygad att jag inte kollade innehållet.

 

Jag funderar iallafall på om det inte är koncentration mer än fruktos som skapar ditt magtrubbel.

 

Själv använder jag nästan aldrig gel utan endast sportdryck.

Så blir det för mig också fortsättningsvis.

Jag kör aldrig med gel jag heller, utan dricker bara sportdryck o vatten på tävlingarna.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...