Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skidtunnel i Göteborg !?


Tobbe76

Recommended Posts

  • 4 months later...
  • 3 months later...
Lite mer info.

 

"Skidanläggningen skall hålla två minusgrader året runt. Den ligger under fotbollsplanen och spåret mäter en dryg kilometer."

 

www.gp.se/sport/1.1263275-breddinriktat-sportcenter-vassare-spets

Bara drygt 1000m, dåligt !!! Det är nog ingen som är intresserad av skidåkning som är med och projekterar, troligtvis bara fotbolls intresserade och ekonomer som är intresserade av pengar. Ta 10% av de 800 miljonerna och bygg en riktig skidanläggning !!!!!!!!!!!!!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Bara drygt 1000m, dåligt !!!

Oj vad upprörd man kan bli över att det blir möjligt att åka på snö året om.

Precis som Lars antar så är detta bara första steget. Skidhallen på 13000 m2 kommer förutom längspår att innehålla pulkaback och halfpipe m.m. I etapp 2 kommer han förlänga skidspåret med en skidtunnel tunt Kviberg.

Link to comment
Share on other sites

Kollade på planritningen igår på Änglagården och det ser ut som man planerar en "go-kart" bana i källaren där skidåkarna skall hålla till. Det blir att träna kurvtagning... Har för mig att jag sett projektskisser över en utomhusbana med glastak, men det verkar de gått ifrån..
Link to comment
Share on other sites

13000 m2 innebär 130x100 meter. Det har varit känt från början.

För att det spåret ska bli dryga 1 km blir det som sagt mycket kurvor.

Hallen kommer locka nybörjare, skolklasser och danskar.

Jag tror det kan blir svårt att få västsvenska vasaloppsåkare att betala entrépengen på gissningsvis 150-250 kronor för att träna kurvteknik.

 

Det var det negativa. Det positiva är att bara en skidhall på 100x130 m innebär fantastiska möjligheter för ungdomsträning och skolklasser. Jag ser hellre att mina skattepengar gynnar föreningslivet och barn som inte har råd, eller saknar naturliga ingångar, att åka skidor.

 

Dessutom ska det enligt planerna byggas till en längre tunnel (likt den i Torsby kan man hoppas) som säkert kan dra in en del pengar från vasaloppsåkare från hela Götaland.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

tyvärr är det nog så att för att få ekonomi i tunnel måste set vara så trångt i den så det blir inget som påminner om skidåkning, om man inte med det sistnämnda menar första 5 km på VL från led 5+

 

varför i h-e skall det vara så svårt bygga rediga konstsnöanläggningar... (ísf tunnel)!! - om nu byggherrarna / politikerna vill ha ett monument, OK bygg då en redig byst av dem vid anläggningen, blir både bättre bättre o fr.a mkt billigare; förutom att jag kommer kräkas varje gång jag ser bysten, om den föreställer en politiker.

Link to comment
Share on other sites

I Torsby kostar ett årskort 3000 kr. Spontant känns det som att det kan bli lite högre. Och Nordic Wellness känns väl sådär, men dom anställer förhoppningsvis kompetent personal.

Gissar på 4500 kr för helåret.

Det är väl så att entusiasterna bakom Skate-ås finns kvar i sammanhanget? Det borde borga för kunnig design och drift.

Har även hört rykten om konstsnö i anknytning till skidhallen så det kanske kan bli längre sträckningar.

Link to comment
Share on other sites

vi som har varit i skidtunneln en helg på höstkanten vet hur det är att trängas vid inomhusskidåkning. Jag vill inte vara pessimist, men med tanke på skidintresset just nu i södra sverige med vasaloppet som den stora boven ;) så tror jag det kan bli ett enormt tryck där inne. Tycker att en inomhushall kan vara bra, men det vore bra mycket bättre med en riktig konstsnöanläggning. Borås är föredömet med en bättre elljusslinga än många anläggningar i fjällen.
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...