Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Utförda Glidtester - diskussion


Stefan Sand

Recommended Posts

Startar med stolthet upp denna tråd där vi ska rapportera våra glidtester :)

 

Efter diverse diskusioner har vi enats om att en rapport i denna tråd skall innhålla följande beskrivning:

 

Temperatur:

Snötyp:

Luftfuktighet:

Glidvalla:

Fästvalla:

Ev rillning:

Kortfattad beskrivning hur testet utförts:

Kortfattad beskrivning av resultat:

Övrigt: (subjektiva upplevelser ex hur du glidit jämfört med andra)

Betyg: I en skala 1-5 där 1 är värdelöst 2=dåligt 3=medelbra 4=bra 5=mycket bra

Typ av åkare: Beskriv vad du är för typ av åkare. Ex tävlingsåkare (regelbundet tävlar i distrikt och runt om i landet) Vasaloppsåkare (vilket startled) eller motionär

 

Ser med spänning fram emot alla inlägg under vintern!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 299
  • Created
  • Last Reply

Skall nu lämna min första rapport efter att ha tillbringat helgen i Torsby Skidtunnel. Jag har testet 2 par skidor varför jag delar upp rapporten i 2 delar:

 

Detta gäller för båda skidparen:

 

Temp: -3 grader

Snötyp: Konstsnö

Luftfuktighet: ca 85%

Är en åkare som tävlar på distriktnivå. Vasaloppet på 5:30 (5:23 som bäst 2004)

 

Skidpar 1:

Ett par Fischer RCS som jag haft i 2 år. Årsmodell 04/05 som köpts på Falken sport och slipade av Porroma. Grundparrafinerade med Start BWLF och Start grafit.

 

Glidvalla: Swix LF8

Fästvalla: 1 lager Toko Baswax invärmt med vallajärn. 3 lager Rode Super Gialla som klosssats in

Rillning: RS-riller 2ggr 0,3 fram och bak + 2ggr 0,5 bak

Utförande: Skidorna åktes först ca 12 varv i tunneln därefter utfördes glidtest i nedförsbacke (den första backen som du kommer till om du åker medsols, alltså utgång till vänster) Backen har en fallhöjd på ca 10m

Resultat: Hyggligt glid med en något sugande känsla. Spridningen på de 6ggr som backen åktes var ca 3m mellan längsta och kortaste glidningen. Högfarten känndes hygglig men skidorna "dog" i lågfart

Övrigt: Fästet var mycket bra. Några "tjuvsläpp" men det beror nog på att snön släpper mot snön (lite sockrigt). Glidet bedöms till en 3:a, fäste till 4:a. I jämförelser med andra i tunneln stod sig skidorna hyggligt. Inte bättre eller sämmre vad jag kunde bedömma. Dock känndes som fästet var över medel.

 

 

Skidpar 2:

Ett par nyinköpta Fischer RCS av årsmodell 04/05 (utförsäljning Running Center). Ingen grundpreparering gjorda inte heller slipade förutom fabrikstuning. Dessa stålsiklades med Kuzmin sikel ca 15min/skida därefter handborstade med stålborste Red Creek.

 

Glidvalla: Ingen

Fästvalla: 1 lager Toko Baswax invärmt med vallajärn. 3 lager Rode Super Gialla som klosssats in

Rillning: RS-riller 2ggr 0,3 fram och bak + 2ggr 0,5 bak

Utförande: Skidorna åktes först ca 12 varv i tunneln därefter utfördes glidtest i nedförsbacke (den första backen som du kommer till om du åker medsols, alltså utgång till vänster) Backen har en fallhöjd på ca 10m

Resultat: Mycket bra glid med en härlig känsla i skidan. Ett mycket bra "släpp" i skidorna. Ingen tendens överhuvudtaget på sug. Spridningen på de 6ggr backen åktes var mindre än 1m. Medelstreckan skidorna gled var 3,5m längre än den längsta som de vallade gled men drygt 5m än det vallade parets medel. Högfart och lågfart mycket bra. Framförallt gled skidorna långt i lågfart.

Övrigt: Fästet var mycket bra. Några "tjuvsläpp" men det beror nog på att snön släpper mot snön (lite sockrigt). Glidet bedöms till 5 fäste till 4:a. Det var ingen i tunneln som var i närheten av mitt glid och då menar jag "INTE I NÄRHETEN". Vi var 6st från klubben som var och åkte i tunneln. Vi var 5 som testade detta paret och alla var överens om att det var solklart bästa skidorna. Det lustiga var att den tyngsta väger 90kg, jag väger 84, och den lättaste (en dam) väger 62kg. ALLA hade bra fäste och mycket bra glid!!!!!!!

 

Jag är medveten om att jag inte "nollat" de 2 paren så en förklaring mellan paren kan finnas i just skidans egenskap. De vallade skidorna är inte slipade i år men är nu lämnade till Pölder för slipning och jag skall sedan grundpreppa detta par. Notera dock att de stålsicklade inte bortats med roterande stål superfin borste utan för hand med normal stål. Men just jämförelsen mellan mina 2 par och mina klubbkompisars skidor tycker jag ändå visar att skillnanden inte ligger i skidegenskaperna.

 

Slutligen en liten reflektion:

När jag efter ett avslutat pass stod i skidbutiken på lördagen hörde jag en diskusion mellan butikspersonal och ledare från skidklubbar (var tävling på lördagen) ang vallning i tunneln. Alla var överens om "Idag gäller pulver". Jag kunde inte hålla mig utan sa att jag hade fantastiska skidor som var ovallade och att jag trodde det var melodin i tunneln. Jag fick ett mottagende som om jag var nått katten släpat in. En ur personalen i butiken sa "ja ja, det går väl ett litet tag kanske!".

Just den kommentaren tycker jag speglar rätt väl hur Kuzmin teorierna tagits emot!

Jag lämnade butiken lätt förvånad utan att någon ens velat provat mitt par...................

Link to comment
Share on other sites

Skall nu lämna min första rapport efter att ha tillbringat helgen i Torsby Skidtunnel. Jag har testet 2 par skidor varför jag delar upp rapporten i 2 delar:

 

Detta gäller för båda skidparen:

 

Temp: -3 grader

Snötyp: Konstsnö

Luftfuktighet: ca 85%

Är en åkare som tävlar på distriktnivå. Vasaloppet på 5:30 (5:23 som bäst 2004)

 

Skidpar 1:

Ett par Fischer RCS som jag haft i 2 år. Årsmodell 04/05 som köpts på Falken sport och slipade av Porroma. Grundparrafinerade med Start BWLF och Start grafit.

 

Glidvalla: Swix LF8

Fästvalla: 1 lager Toko Baswax invärmt med vallajärn. 3 lager Rode Super Gialla som klosssats in

Rillning: RS-riller 2ggr 0,3 fram och bak + 2ggr 0,5 bak

Utförande: Skidorna åktes först ca 12 varv i tunneln därefter utfördes glidtest i nedförsbacke (den första backen som du kommer till om du åker medsols, alltså utgång till vänster) Backen har en fallhöjd på ca 10m

Resultat: Hyggligt glid med en något sugande känsla. Spridningen på de 6ggr som backen åktes var ca 3m mellan längsta och kortaste glidningen. Högfarten känndes hygglig men skidorna "dog" i lågfart

Övrigt: Fästet var mycket bra. Några "tjuvsläpp" men det beror nog på att snön släpper mot snön (lite sockrigt). Glidet bedöms till en 3:a, fäste till 4:a. I jämförelser med andra i tunneln stod sig skidorna hyggligt. Inte bättre eller sämmre vad jag kunde bedömma. Dock känndes som fästet var över medel.

 

 

Skidpar 2:

Ett par nyinköpta Fischer RCS av årsmodell 04/05 (utförsäljning Running Center). Ingen grundpreparering gjorda inte heller slipade förutom fabrikstuning. Dessa stålsiklades med Kuzmin sikel ca 15min/skida därefter handborstade med stålborste Red Creek.

 

Glidvalla: Ingen

Fästvalla: 1 lager Toko Baswax invärmt med vallajärn. 3 lager Rode Super Gialla som klosssats in

Rillning: RS-riller 2ggr 0,3 fram och bak + 2ggr 0,5 bak

Utförande: Skidorna åktes först ca 12 varv i tunneln därefter utfördes glidtest i nedförsbacke (den första backen som du kommer till om du åker medsols, alltså utgång till vänster) Backen har en fallhöjd på ca 10m

Resultat: Mycket bra glid med en härlig känsla i skidan. Ett mycket bra "släpp" i skidorna. Ingen tendens överhuvudtaget på sug. Spridningen på de 6ggr backen åktes var mindre än 1m. Medelstreckan skidorna gled var 3,5m längre än den längsta som de vallade gled men drygt 5m än det vallade parets medel. Högfart och lågfart mycket bra. Framförallt gled skidorna långt i lågfart.

Övrigt: Fästet var mycket bra. Några "tjuvsläpp" men det beror nog på att snön släpper mot snön (lite sockrigt). Glidet bedöms till 5 fäste till 4:a. Det var ingen i tunneln som var i närheten av mitt glid och då menar jag "INTE I NÄRHETEN". Vi var 6st från klubben som var och åkte i tunneln. Vi var 5 som testade detta paret och alla var överens om att det var solklart bästa skidorna. Det lustiga var att den tyngsta väger 90kg, jag väger 84, och den lättaste (en dam) väger 62kg. ALLA hade bra fäste och mycket bra glid!!!!!!!

 

Jag är medveten om att jag inte "nollat" de 2 paren så en förklaring mellan paren kan finnas i just skidans egenskap. De vallade skidorna är inte slipade i år men är nu lämnade till Pölder för slipning och jag skall sedan grundpreppa detta par. Notera dock att de stålsicklade inte bortats med roterande stål superfin borste utan för hand med normal stål. Men just jämförelsen mellan mina 2 par och mina klubbkompisars skidor tycker jag ändå visar att skillnanden inte ligger i skidegenskaperna.

 

Slutligen en liten reflektion:

När jag efter ett avslutat pass stod i skidbutiken på lördagen hörde jag en diskusion mellan butikspersonal och ledare från skidklubbar (var tävling på lördagen) ang vallning i tunneln. Alla var överens om "Idag gäller pulver". Jag kunde inte hålla mig utan sa att jag hade fantastiska skidor som var ovallade och att jag trodde det var melodin i tunneln. Jag fick ett mottagende som om jag var nått katten släpat in. En ur personalen i butiken sa "ja ja, det går väl ett litet tag kanske!".

Just den kommentaren tycker jag speglar rätt väl hur Kuzmin teorierna tagits emot!

Jag lämnade butiken lätt förvånad utan att någon ens velat provat mitt par...................

Stefan Sand, det är mycket bra att du öppnat denna tråd som jag tror kan bli riktigt intressant att följa både för dem som redan provat denna enkla metod att få överraskande bra fart på skidorna och de som fortfarande är tveksamma.

 

Det var verkligen ett intressant första inlägg, som ser ut att stämma överens med mina egna erfarenheter från ifjol vid mina tre lopp i fädrens spår (och som DÅ var en överraskning för mig), se min tråd om detta. Om jag förstod det rätt så hade även du canyon positiva erfarenheter av ovallat i just spåret i Torsbytunneln ?

 

Och jag har mött samma attityd som du Stefan stötte på i skidbutiken, vissa vill helt enkelt inte diskutera att detta kan vara ett vasst alternativ t.ex. för Vasaloppslöpare.

Jag hade tidigare teorin att detta alternativ främst gäller motionärer (t.ex. från led 3-4 och nedåt) men som jag nu ser finns det även förstagruppsåkare som tydligt ser detta som ett ALTERNATIV åtminstone värt att pröva (t.ex. jo, Stefan Sand, canyon,...).

 

Anm: Här i Luleå har snön vräkt ner det sista dygnet (c.a 40 nya cm) så det går utmärkt att både åka skidor och styrketräna (snöskottning !!)

Link to comment
Share on other sites

Visst ska det bli intressant att fortsätta testerna. Detta första test gör ju att man är riktigt sugen att testa vidare. Nästa tillfälle för mig blir i början på Dec (5-10/12) då jag ska till Idre. Hoppas då på lite mer "normalt" vinterväder då tunneln är rätt speciell i sin snö. Trugorna och nederdelen på stavarna var fulla av svart små prickar från valla!

 

Attityden bland många är svår att förstå. Vi vill alla få bästa möjliga skidor och är dessutom beredda att spendera stora pengar på att nå dit. Att då avvisa ny idéer som om de vore luft har jag oerhört svårt att förstå. Lever man med en possitiv grundsyn och ett öppet sinnelag bemödar man sig att testa. I just detta fallet fanns skidorna där och det hade tagit 5min att bilda sin egen uppfattning genom att åka ett varv!. Jag lånade ut skidorna till en kille från Göteborg som åkte 50m och redan där kännde att det var ett grymt släpp i skidorna!

 

Men som sagt, ska bli oerhört spännande att testa vidare. Sedan växer ju hornen ut i pannan när man kan sätta beprövade tekniker på kant...... :) .......och ännu roligare var det att en klubbkompis hade nya Madshus uttesade, slipade och grundpreppade av kingarnas stor king i Småland........och de var långt efter i glidet........... :D

 

Nu gäller det att hålla fokus och inte bli förblindad av detta första test utan gå vidare i testerna för att se vad slutresultatet kan vara någon gång i mars!

Link to comment
Share on other sites

Lever man med en possitiv grundsyn och ett öppet sinnelag bemödar man sig att testa.

Jag tror det var Frank Zappa som sa nåt i stil med:

"Sinnet är som en fallskärm, det måste vara öppet för att fungera" ;)

 

Intressant att det blev så pass mycket bättre än vallade skidor i ditt test, det ska bli en mycket intressant vinter med tester från olika delar av landet.

Link to comment
Share on other sites

Slutligen en liten reflektion:

När jag efter ett avslutat pass stod i skidbutiken på lördagen hörde jag en diskusion mellan butikspersonal och ledare från skidklubbar (var tävling på lördagen) ang vallning i tunneln. Alla var överens om "Idag gäller pulver". Jag kunde inte hålla mig utan sa att jag hade fantastiska skidor som var ovallade och att jag trodde det var melodin i tunneln. Jag fick ett mottagende som om jag var nått katten släpat in. En ur personalen i butiken sa "ja ja, det går väl ett litet tag kanske!".

Just den kommentaren tycker jag speglar rätt väl hur Kuzmin teorierna tagits emot!

Jag lämnade butiken lätt förvånad utan att någon ens velat provat mitt par...................

Härligt Stefan.

Jag mötte precis samma skepsis förra året då jag körde ovallat/stålsicklat på VL. Folk kollar på en som om man "brunnit"....men efter glidtesterna dagarna innan såg de minst sagt konfunderade ut. Mina par gled lika bra (trots dålig sickel och utan riller)

Återkommer också med rapporter =)

Link to comment
Share on other sites

Tryck hårt med 0,3:an så försvinner dom grovare strukturerna. Vill du värma bort dom så borde detta gå bra med hårtork eller att bara låta dom stå ett dygn innomhus kanske.

 

Ang. attityd mot stålsicklat så pratade jag med farsan om detta. Han känner två personer runt estniska längdlandslaget bl.a en av vallarna, så han får honom om stålsicklat. Svaret han fick var en sur min och kommentaren "Detta är ett mycket känsligt ämne och jag vill helst inte prata om det". Den andra som han känner är en dam som är med som tränare för juniorlandslaget och hon blev skitsur och ville inte heller prata om detta. I detta fall är det kanske extra känsligt efter som M är ryss.

Link to comment
Share on other sites

Jo visst är det lite konstigt att folk blir arga när man talar om hur man fått bra glid på skidorna. Kanske har du hittat ett par riktigt bra skidor också Sand, i butik! från Fischer!

 

Tror också att du kan ha hittat den optimala fästvallningen för tunneln med Toko Base + Rode Supergialla. Eventuellt toppa med Stars toppburkar eller Starts BM.

 

Angående pulver i tunneln så borde Vauhtis BlackFox funka bra eller Starts BM men jag tror nog mest på Blackfox eftersom det blir en massa puder av pistmaskinen.

Link to comment
Share on other sites

Stefan! Tack för ett mycket professionellt utförd test. Mycket intressant och en flygande start för seriösa jämförelser mellan vallat/ovallat.

Resultatet tycker jag var helt väntat. Just Tunneln i Torsby har just de förhållanden som gynnar stålsicklat och ovallat allra mest. Skitig snö! Det är nästan så jag misstänker att nyindränkta skidor (ovallade) med vallaväck skulle gå snabbast i Torsby Tunneln.

Tror också din rillning var mycket bra. Ev skall man senare på em komplettera bakre glidzon med Rak 1,0 några ggr.

Link to comment
Share on other sites

Var finns du? Reser du runt och visar eller sker det mot betalning på viss plats? Vad innebär det att du är certifierad - hur blir man det? Har flera kamrater som inte vågar testa själva - de säger ungerfär "har ju bara ett par skidor och vill inte riskera något, även om det hela låter intressant".

 

Tyvärr kan jag inte själv hjälpa dem, de är fr.a. från göteborg, och det hjäper inte heller med att jag argumenterar att belaget kan omprepareras om något mot förmodan skulle gå snett.

 

Gissar att en "fackman" som du kan övertala dem.. viktigt:) för mig personligen, då jag fått en hel del s#¤t (precis som stefan ovan), av dem för mina åsikter. Misstänker att du använder kuzminsickeln?? Själv har jag inte hittills haft upprepad lycka med någon annan sickel. Hoppas på svar!

Link to comment
Share on other sites

Misstänker att du använder kuzminsickeln?? Själv har jag inte hittills haft upprepad lycka med någon annan sickel. Hoppas på svar!

Jag testade K's sickel för första gången förra helgen. Själv har jag bara använt två andra sicklar. En som är tillverkad enligt K's ritning men av fjäderstål och en som fanns på skistart tidigare (tjock sikel i snabbstål). Jag provade att sickla med alla tre och kunde faktiskt inte känna någon större skillnad att arbeta med dessa. Med ögat går det inte heller att skilja på resultatet. Om man känner nogrant på eggen på dom olika sicklarna så känndes det som om K's var lite "taggig" medans dom andra är mycket slätare. Så K's ger nog en lite grövre struktur. Ska själv se till så att jag får den ena sickeln slipad så att den ger lite grövre struktur. Själv kommer jag inte att köpa någon K sickel eftersom jag inte kunde känna någon större skillnad.

Link to comment
Share on other sites

Kul att läsa ett första test! :)

Ska själv prova att stålsickla träningsskidorna i vinter, de glidvallas ändå aldrig, och försöka göra några tester.

 

En rent administrativ historia. Vore det inte bra med testresultaten i en tråd och kommentarer och diskussioner runt dessa i en separat? Det blir lite scrollande annars för att hitta "alla" tester.

Link to comment
Share on other sites

Hur svårt är det att stålsickla en skida...?

UNGEFÄR SAMMA SAK SOM ATT SICKLA MED PLASTSICKEL BORT VALLA. VAR BARA LITE FÖRSIKTIGARE

 

Här instruktioner fr RS Rillers hemsida

 

STÅLSICKLING - ALLA SKIDOR

Kontrollera att sickeln är vass och inte skadad.

OBS. Att sickeln är vass är mycket viktigt, Sickeln skall skära, inte skrapa bort belaget!

Sätt fast skidorna stadigt tex. i ett vallaställ.

 

Normalt fås bästa resultat om sickeln förs från spetsen och bakåt.

 

Ställ dig med magen snett framför spetsen på skidan, blicken mot bakre delen.

 

Sätt tummarna på baksidan i nedre kanten av sickeln.

 

Handens övriga fingrar sätts så att de bildar stöd på varsin sida av skidan på sickelns framsida.

 

Luta sickeln lite så att övre kanten på sickeln lutar fram. Snedställ sickeln genom att föra ena handen lite framför den andra.

 

Lägg på ett lätt tryck och skjut sickeln mot bakre änden på skidan. Reglera tryck och lutningar så att sickeln skär jämt.

 

Arbeta lugnt och bestämt. Övning ger färdighet.

 

Kommentar: Det går också att använda glassickel. Ta gärna lite tjockare glas och använd kanterna. Tänk dock på att en glassickel fort blir slö. Så länge glassickeln är vass, så skär den mycket fint.

Link to comment
Share on other sites

Hur svårt är det att stålsickla en skida...?

Precis som cenyon säger är det mycket lätt och tar bara några minuter. En annan beskrivning av Kuzmin själv finner du på:http://www.kuzmin.se/index.php?action=hur

Jag har tittat på Kuzmins instruktioner, bilder och hur han gör. Det jag inte gillar är positionen. Man får mycket bättre kontroll utav att stå bakom sickeln och föra den framför sig. Iaf enligt min arbetsmiljö-erfarenhet. Kanske en vanesak....

Link to comment
Share on other sites

Var finns du? Reser du runt och visar eller sker det mot betalning på viss plats? Vad innebär det att du är certifierad - hur blir man det? Har flera kamrater som inte vågar testa själva - de säger ungerfär "har ju bara ett par skidor och vill inte riskera något, även om det hela låter intressant".

 

Tyvärr kan jag inte själv hjälpa dem, de är fr.a. från göteborg, och det hjäper inte heller med att jag argumenterar att belaget kan omprepareras om något mot förmodan skulle gå snett.

 

Gissar att en "fackman" som du kan övertala dem.. viktigt:) för mig personligen, då jag fått en hel del s#¤t (precis som stefan ovan), av dem för mina åsikter. Misstänker att du använder kuzminsickeln?? Själv har jag inte hittills haft upprepad lycka med någon annan sickel. Hoppas på svar!

Hej! Jo, jag är nystartad och samarbetar med just Kuzmin Ski Technology och har tillstånd samt certifikat att kommersiellt utföra sickling och sälja sicklar i deras namn. Finns belägen i Vagnhärad ca. 6-7 mil söder om Sthlm.

 

Jobbar febril med att få upp en hemsida.

 

Tyvärr så möts man av skepsism i början och det bästa sättet att övertyga dem är i spåren höll jag på att säga. Ju fler, som Stefan Sand, som provar det ju mera fakta har man ju att komma med. Jag är övertygad om att det kommer att slå stort den här säsongen och det är ju synd om dina kompisar köper på sig en massa onödigt innan.

 

Det mest slående med Kuzminsickeln är ju att den är så lätt att arbeta med och ger så fint resultat.

 

Vill inte skriva så mycket mer men svarar gärna på frågor antingen här eller via min mail.

Link to comment
Share on other sites

Jag har tittat på Kuzmins instruktioner, bilder och hur han gör. Det jag inte gillar är positionen. Man får mycket bättre kontroll utav att stå bakom sickeln och föra den framför sig. Iaf enligt min arbetsmiljö-erfarenhet. Kanske en vanesak....

Jag har testat båda och det är mest en vanesak. Det som är bra med K's instruktioner är dom tre olika dragen. Första med viklad sickel i förhållande till skidans linje sedan rak sickel och sist viklad åt andra hållet. Kör du bara med rak sickel kan belaget bli vågigt. Speciellt där du har någon ev. skada på belaget. En sickel med 90 graders egg är inte optimal för eggen ska nog möta belaget med 90 grader för att skära bättre. Det går ju inte med en sickel med 90 graders egg. Lösning på detta är att sne slipa sickeln och hålla den vertikalt under sickling eller att ha en sickel enligt K's ritning. Hela iden med K's sickel antar jag är att eggen kan möta belaget med 90 grader samtidigt som du kan arbeta med den lutande.

Link to comment
Share on other sites

Sedan när blev detta ett tillåtet reklamforum för sina egna afffärsideer?

ja håller med, det finns en annan på forumet också men han har skärpt sig lite på slutet.

 

men enklaresport.se behöver nog all marknadsföring han kan få! inte lätt å starta nytt men man kasnke ska ha en separat forumdel då?

Link to comment
Share on other sites

Nej, det är inte tillåtet att sprida reklam och jag anmälde mig själv en gång förut. Men jag är min egen, är en fysisk person och måste ju få kunna vara med i diskussionerna som vem som helst. Att inte använda mitt företagsnick tycker jag skulle vara hyckleri. Tyckte det var bäst att vara rak och ärlig.

 

Tycker Ni att jag går på för hårt så får Ni säga till. Kommer i dagarna ut med en annons här.

 

Tack finn2. Det är smärtsamt att säga men du har rätt! ;-)

 

enklaresport som skall lägga band på sig! :-)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...