Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Utförda Glidtester - diskussion


Stefan Sand

Recommended Posts

Jag sprejade på vattendroppar på de olika försöksytorna och tyckte mig se en tendens till minskad hydrofobicitet på den yta som blev slätast (den som fick värmebehandling före tillslätningen). Det är dock svårt att se små skillnader i kontaktvinkel med blotta ögat. Jag provade även att driva upp den blanka ytan med rotoborsten igen och tyckte då att hydrofobiciteten blev lite bättre igen, på bekostnad av slätheten.

Mycket intressant, Andreas! En fördel med värmning torde vara att diken som åstadkommits genom plastisk deformation reser sig till viss del. Det borde ge en litet slätare yta.

 

Jag undrar litet hur relevant kontaktvinkelmåttet är på hydrofobicitet. Det är ju som jag ser det ett indirekt mått på ytspänningen mellan belagsmaterialet och vatten men beror sannolikt också på ytans topografi. En annan fråga är hur viktig hydrofobicitet är för glidet. Tittar man på tribologiska formler för smorda lager ingår ju inte denna parameter alls!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 299
  • Created
  • Last Reply
Ytan blev iallafall så pass bra att jag tror att Stefan Sand kan lägga ned poleringprojektet.

Intressant test och det finns garanterat bättre sätt att pressa belaget än med en skaftet på en skruvmejsel. RS-Riller har väl t.o.m en blank rulle till sitt rillverktyg som borde funka bra.

 

När det gäller mitt lilla slip/polerings projekt har jag börjat vackla ändå. En snabb test med en annan excenterslip, dock likvärdig med Festool men utan polerfunktion, där en vanlig 45x45 bräda fick symbolisera skidan visade att det lätt blir "wobbel" under själva slipningen. Festool maskinen tror jag man kan ställa hastigheten steglöst vilket då kan underlätta men jag är rädd att det ändå blir svårt att få till det. ¨

 

Har också funderat på vilken kornstorlek slipstenen i en stenslip motsvarar, någon som vet? Sedan kan man fundera lite över vilken värme som utvecklas under en eventuell slipning? Tror inte det skulle vara ett problem då man antagligen inte skulle lägga allt för högt tryck på det hela, men ändå.

 

Stålsickling med en efterbehandling av en blank rulle låter onekligen lite mer hanterbart!

Link to comment
Share on other sites

Jag undrar litet hur relevant kontaktvinkelmåttet är på hydrofobicitet. Det är ju som jag ser det ett indirekt mått på ytspänningen mellan belagsmaterialet och vatten men beror sannolikt också på ytans topografi.

Så vitt jag vet så är det ett entydigt samband mellan kontaktvinkel och hydrofobicitet. Ett och samma material kan ha varierande hydrofobicitet beroende av ytans topografi. Om man söker artiklar hittar man ett flertal som redogör för hur man kan få en polyeten-yta att bli superhydrofob (kontaktvinkel > 150 grader). I många fall handlar det om att ändra ytans topografi. Här är ett exempel, där man genom att styra krisallisationen lyckats får LDPE att få en kontaktvinkel på 173 grader:

http://www3.interscience.wiley.com/cgi-bin/abstract/109609506/ABSTRACT

 

En annan fråga är hur viktig hydrofobicitet är för glidet. Tittar man på tribologiska formler för smorda lager ingår ju inte denna parameter alls!

För smorda lager har man väl inte vatten som smörjmedel så ofta?

I Swix-artikeln (Karlöf et. al.) på sidan 18 skriver de varför det är viktigt att ha en hög hydrofobicitet på ytan när det är blötföre. Det är möjligt att det går att ifrågsätta deras resonemang, men det är inte riktigt mitt område.

Link to comment
Share on other sites

Testade lite glid inför morgondagens tävling och för mina tester var det borstningen som gav största lyftet efter sickling. Första glidtestet gjordes på nysicklade skidor. Sedan borstade jag skidorna lätt med roterande stålborste. 3 meter extra blev resultatet, sista biten efter backen svagt uppför. Sedan provade jag att mangla belaget med rs-riller 0,3 oförändrat glid, 0,5 rill, 1,0 rill. Ingen rillning gjorde effekt på glidet i låg fart. Körde parallelt med ett referenspar som endast var stålsicklade och glidet var uförändrat på dessa under hela testet. Föret var +1-+2 med blanka spår.
Link to comment
Share on other sites

Rillning skall ju annars som jag förstår det ha det störst effekt vid varmare/blötare före. Du säger blanka spår, menar du isiga?

Om samma temp men nyare snö kanske du skulle sett en effekt av rillningen?

Jag är mkt intresserad eftersom jag senast på tävling idag körde med ditt upplägg (sickla, borsta, rilla), dock handborstning med mässingsborste.

 

Har du gjort några tester tidigare av sicklat kontra sicklat+rillat?

Link to comment
Share on other sites

Rillning skall ju annars som jag förstår det ha det störst effekt vid varmare/blötare före. Du säger blanka spår, menar du isiga?

Om samma temp men nyare snö kanske du skulle sett en effekt av rillningen?

Jag är mkt intresserad eftersom jag senast på tävling idag körde med ditt upplägg (sickla, borsta, rilla), dock handborstning med mässingsborste.

 

Har du gjort några tester tidigare av sicklat kontra sicklat+rillat?

Spåren var finkornigsnö som blivit fuktig. Efter som många åker i detta spår så var spåren hårda och blanka. Gränsfall mellan klister och burkvalla. Jag tror inte rillningen gav någon effekt efter som farten i backen inte var så hög d.v.s strukturen efter sickling och borstning var tillräcklig. Jag tror dock att i högre fart skulle rillningen haft effekt. Ändå ett bra test för att se att rillningen inte inverkar negativt på lågfartsglidet. Tyvärr så har jag inte så mycket tid över för att testa efter som jag prioriterar att träna effektivt vilket garanterat är det bästa sättet att öka farten på :) Men jag läser det mesta som skrivs här på forumet mer stort intresse. Kanon att folk delar med sig av sina egna tester.

 

GundeG>> Jag använder RedCreeks "billiga" roterande fina stålborste.

 

Kan passa på att rapportera från Skinnarloppet. Ganska identiskt föra som vid min test dagen innan. Stålsicklat borstat och rillat med 0,3-0,5-1,0-0,3 rak både fram och bak. Jag sattsade på burkvalla. Tokos gripspray som jag täckte med rode multigrade. Satt perfekt vid test innan loppet. Tyvärr så gav detta endast lite fästa första 1/4 av loppet. Fick gå på armarna dom sista 30km. Glidet var perfekt gled bäst av dom jag åkte med. Upplevde att jag hade mycket bra släpp i högfart (rillningen?). Givetvis hade jag lite fördel av att inte ha något fäste med det var fler i min grupp som bara gick på armarna.

Link to comment
Share on other sites

GundeG>> Jag använder RedCreeks "billiga" roterande fina stålborste .

Antar du menar den för 1600 spänn? Har du testat att använda Red Creeks lilla fina handborste som också är "asbillig" ? Har själv en sådan. Kollade med en kompis som driver Team Sportia i Umeå om det blir stor skillnad mellan dessa "billiga" giganter. Han tyckte man fick i stort sett samma resultat genom att köra 1.5-2min försiktigt med handborsten. Har du testat med handbortsen? i så fall vad är dina reflektioner?

Tänkte försöka spara 1.600 spänn att lägga på Carboloader istället ... =)

Link to comment
Share on other sites

Tack Niklas för 2 intressanta tester!

 

10 varv à 5,4km utan fästvalla...........imponerande!

 

Av testet att dömma verkar inte fästvallan ha någon stor inverkan på utfallet vilket känns skönt för mig som inte är riktigt lika armstark:)

 

Återigen visar det sig att stålsicklat är ett MYCKET gångbart alternativ, i ditt fall t.o.m det bästa. Med tanke på vallning 3ggr med HF6 så kan man inte undgå att fundera över den ekonomiska biten!

 

Ser med spänning fram emot dina fortsatta tester. Själv har jag påbörjat uppladdningen (packa, fixa, peppa) inför fredagens kortvasan med min 13-årige son men hoppas att under v9 (=sportlov) kunna utföra lite tester uppe i stugan i Dalarna.

 

PS. Sonen har förstått att jag mixtrat under vintern med skidor mm. Han är nu väldigt angelägen om att även hans skidor ska stålsicklas så att han har bäst glid på fredag :D

Link to comment
Share on other sites

Av testet att dömma verkar inte fästvallan ha någon stor inverkan på utfallet vilket känns skönt för mig som inte är riktigt lika armstark:)

 

Återigen visar det sig att stålsicklat är ett MYCKET gångbart alternativ, i ditt fall t.o.m det bästa. Med tanke på vallning 3ggr med HF6 så kan man inte undgå att fundera över den ekonomiska biten!

 

Ser med spänning fram emot dina fortsatta tester. Själv har jag påbörjat uppladdningen (packa, fixa, peppa) inför fredagens kortvasan med min 13-årige son men hoppas att under v9 (=sportlov) kunna utföra lite tester uppe i stugan i Dalarna.

 

PS. Sonen har förstått att jag mixtrat under vintern med skidor mm. Han är nu väldigt angelägen om att även hans skidor ska stålsicklas så att han har bäst glid på fredag :D

Jag fick själv intrycket att lägger man på fästvallan rätt (inte för varm, inte för tjockt), så gick det att få hyfsat fäste utan så mycket tappat glid, även om det är svårt att veta när det är två dagar mellan testerna, om d ex hårdare eller mer inkörda spår påverkar. Jag fick något tjuvsläpp dock, i det brantaste partiet av två backar, så inför nästa träning (och avslutande "före och efter vallaväck"-test) så förstärkte jag med lite mer och varmare fästvalla, men så visade sig prognosen jag vallade efter vara rätt så fel, så då var det nog både för varm valla och lite för tjockt med dito och då tappade jag glid direkt. Vilket är ett misstag jag gjort i något Vasalopp också, så där försöker jag där tänka på att fästvalla för bra glid på myrarna i första hand, och släpper det sedan när uppförsbackarna börjar i Tennäng så kan man ju förstärka lite då. Känns som bra taktik, tycker jag. (Undantaget glidprepareringen i Vasaloppet, då hur bra det glider betyder mer än hur mycket tid och pengar glidprepareringen kostar.)

 

Kostnaden tänker jag faktiskt mindre på med HF6an, för den är mjuk nog att gnida på belaget och sen smälta in, och då räcker den nästan hur länge som helst (inte alls lika dyrt som fluorpulvervallning). Däremot tar det ju en faslig tid att smälta in, sickla, bortsta och putsa i det oändliga. Och skidåkning är nog tidskrävande ändå, så går det att få ungefär samma glid med avsevärt mycket mindre arbete så betyder det mycket för mig.

 

Hoppas det det och gick bra för din son i Kortvasan.

 

Nu håller jag tummarna för Lars-Erik och andra som åker öppet spår idag... Lars-Erik är mellan Mångsbodarna och Risberg just nu ser jag på resultatsidan.

Link to comment
Share on other sites

Intressant läsning Niklas!

 

Har du provat dina stålsicklade i nysnö?

Igår. Sista skidträningen före vasaloppet (även om det skulle locka med något kort tempopass under veckan, men det hinns nog ej med).

 

Samma skidpar som jag p g a varmare väder (-9 vid start och -8 efter 5 mil) toppade med två tunna lager Swix HF40 som jag hoppades skulle nötas bort allteftersom det kom mer snö i spåret, för det hade precis börjat snöa och var redan någera mm i spåret. Min jättesubjektiva bedömning var att det kändes som att skidorna glider lättare än det brukat gå tidigare för mig under sådana förhållanden. Som snabbast gick det 3e varvet då jag låg och drog framför en egentligen snabbare åkare, men sen gick det allt tyngre i allt mer översnöade spår. Det var nog både trötthet, min dåliga teknik och kanske för tjock fästvallning för översnöade spår som slog igenom där, så svårt att säga något om hur det gled med stålsicklat då. Men bra att få ett träningspass i sånt före också i vinter. Påminde ju en del om Vasaloppsföret i fjol. Och bättre än då tyckte jag det gled i a f (vilket dock inte är något överbetyg i mitt fall =) ).

Link to comment
Share on other sites

Intressant läsning Niklas!

 

Har du provat dina stålsicklade i nysnö?

Igår. Sista skidträningen före vasaloppet (även om det skulle locka med något kort tempopass under veckan' date=' men det hinns nog ej med).

 

Samma skidpar som jag p g a varmare väder (-9 vid start och -8 efter 5 mil) toppade med två tunna lager Swix HF40 som jag hoppades skulle nötas bort allteftersom det kom mer snö i spåret, för det hade precis börjat snöa och var redan någera mm i spåret. Min jättesubjektiva bedömning var att det kändes som att skidorna glider lättare än det brukat gå tidigare för mig under sådana förhållanden. Som snabbast gick det 3e varvet då jag låg och drog framför en egentligen snabbare åkare, men sen gick det allt tyngre i allt mer översnöade spår. Det var nog både trötthet, min dåliga teknik och kanske för tjock fästvallning för översnöade spår som slog igenom där, så svårt att säga något om hur det gled med stålsicklat då. Men bra att få ett träningspass i sånt före också i vinter. Påminde ju en del om Vasaloppsföret i fjol. Och bättre än då tyckte jag det gled i a f (vilket dock inte är något överbetyg i mitt fall =) ).[/quote']

Jag tycker personligen att stålsicklat suger fast en del i nysnö och då får jag betydligt bättre glid med vallade stenslipade skidor. Kanske kan en rill göra det lite bättre. Din fästvallning kan ha tagit en del glid men det beror lite på känslan. Om jag vill testa fästvallans inverkan brukar jag inte lägga så långt bak. Då är det bara att ställa sig ordentligt på hälarna i någon backe med svag lutning så märker man ganska bra om det "släpper".

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker personligen att stålsicklat suger fast en del i nysnö och då får jag betydligt bättre glid med vallade stenslipade skidor. Kanske kan en rill göra det lite bättre. Din fästvallning kan ha tagit en del glid men det beror lite på känslan. Om jag vill testa fästvallans inverkan brukar jag inte lägga så långt bak. Då är det bara att ställa sig ordentligt på hälarna i någon backe med svag lutning så märker man ganska bra om det "släpper".

Delar inte din uppfattning här HW. Har precis kommit hem från lite sportlov uppe i Dalarna. I fredags åkte jag Kortvasan med min son. Mycket stolt kan jag konstatera att uppsatta målet "under 3 timmar" slogs med god marginal. Slut tid 2:47:18 :).

Själva kortvasan kördes i lätt snöfall och ca 8 minusgrader. Nu drar jag inga stora växlar på jämförelsen mellan åkare omkring mig men jag kan lova att ingen var i NÄRHETEN av mitt glid. Efter kortvasan blev det 3mil på söndag, måndag och tisdag. Detta utan att jag rört glidytorna utan bara bättrat på fästet något. I princip varje dag var det lätt snöfall och mellan 4-8 minusgrader. Dessa dagar körde jag i Grönklitt, omväxlande på milspåret och hund/pulkaspåret. Jag kunde inte uppleva något sug i skidorna utan upplevde det som bra glid. Nu gjorda jag inga jämförande tester med mitt stenslipade/vallade par så det är rent subjektivt. Jag tror då, precis som du skriver, att rillningen har en avgörande betydelse. Min RS-Riller måste jag säga känns som en god investering!

Link to comment
Share on other sites

Klipper in följande hämtat från RS-Rillers hemsida:

 

TESTER AV NYA RULLAR OCH METODER - 8 mars

Vi har sedan snön äntligen kom gjort mycket tester. Vi samrbetar dessutom med en del landslag samt framförallt en del vallamärken plus några duktiga vallare.

Det vi nu ser är att vår blanka rulle behöver bli ännu blankare. Vi har använt Autosol och gnuggat 2 timmar. Den blanka rullen skall användas alltid och allra sist. Efter blanka rullen kan vi rekommendera ytterligare polering.

Vi ser också ytterligare bättre kunskap om hur skidor skall prepareras.Och metoderna kommer vi att förbättra. Våra erfarenheter kommer att direkt användas i nästa säsongs manual.

Kortfattat har vi kommit fram till att man kan jobba ännu enklare med skidorna än vi gjort tidigare. Framförallt tror vi att varje rulle skall bara läggas en enda gång. (gäller ej blank-blanka rullen). Mycket testande har också gjort med stålsicklade skidor jämfört med maskinslipade.

 

Den blanka rullen har blivit en av våra viktigaste delar i preparering. Vi använder också RAK 0,3 i alla strukturer också. Dessa 2 rullar kallar vi idag för universalrullarna. De ger jämt positiv effekt. Ser man inte i tester resulatat, så blir det aldrig negativ effekt av RAK 0,3.

 

Den blanka rullen används för att platta tilloch blanka topparna på strukturen. Den blankar dessutom ytan, vilket verkar ge en bättre glidyta för åkaren. Den blankade ytan vill vi också att man polerar så bra som möjligt.

 

Är det mycket vatteninehåll i snön, så har vi fått mycket bra resultat med gel eller fluid lagd på den blanka ytan och sedan polering. detta ger då en bra blank, plan kontaktyta med mycket vattenavstötande egenskaper.

 

Jag hoppas att vi snart har Canyon/Stevens med i våra diskusioner igen! Och ser med stor nyfikenhet fram emot lite redovisningar av deras jämförande tester.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker personligen att stålsicklat suger fast en del i nysnö och då får jag betydligt bättre glid med vallade stenslipade skidor. Kanske kan en rill göra det lite bättre.

Jo åtminstone i blötföre sägs det ju vara viktigt att rilla. Det Kuzmin skriver på hemsidan är ju att "Vid kraftigt blötföre är det viktigt att använda ett rillerverkyg, som ger skidan möjlighet att effektivt transportera den större mängden vatten.", så i Vasaloppet hade jag rillat (med Red Creek rak 2 mm, som är den enda riller jag har).

 

Sen vet jag inte hur mycket valet av sickel inverkar, men inför Vasaloppet lade jag märke till att Kuzmin själv sicklade folks skidor först med plus-sickeln och sedan avslutade med original-sickeln. Nyfiken som jag är så frågade jag förstås varför, och det han sade då var att plus-sickeln tar mer belag så att man får bort gammal stenslipning etc snabbare (vilket stämde när jag provade själv med mina egna), men att original-sickeln var mer noggrannt utprovad, så han tyckte den var just då säkrast att avsluta med inför årets Vasalopp. Så jag gjorde likadant (fast med min Red Creek riller i stället för hans Swix), och tyckte som sagt det gled bra även om fästvallningen påverkade, så om glidzonerna sög något i varm nysnö vet jag ej från det loppet.

 

Det blir intressant att följa vad ni andra kommer fram till. Speciellt Canyon/Stevens som nog är den som testat mest.

Link to comment
Share on other sites

Ang. Nysnö

 

Jag har ju bara börjat att testa min sickel men kan rapportera att mina gamla Sthlm-skidor (sicklade) gick 45 s - 1 min snabbare än HF-vallat på en 4.5 km slinga vid -3 och kallföre. Succé m.a.o! MEN två dagar senare i fallande nysnö kring 0 var de 20 s långsammare på min 5-min intervallslinga! Trots strukturering (lite för fin men ändå).

 

Slutsats: Fallande fuktig snö kan vara ett problem för K-sickeln!

 

Låt oss testa vidare!

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker personligen att stålsicklat suger fast en del i nysnö och då får jag betydligt bättre glid med vallade stenslipade skidor. Kanske kan en rill göra det lite bättre. Din fästvallning kan ha tagit en del glid men det beror lite på känslan. Om jag vill testa fästvallans inverkan brukar jag inte lägga så långt bak. Då är det bara att ställa sig ordentligt på hälarna i någon backe med svag lutning så märker man ganska bra om det "släpper".

Delar inte din uppfattning här HW. Har precis kommit hem från lite sportlov uppe i Dalarna. I fredags åkte jag Kortvasan med min son. Mycket stolt kan jag konstatera att uppsatta målet "under 3 timmar" slogs med god marginal. Slut tid 2:47:18 :).

Själva kortvasan kördes i lätt snöfall och ca 8 minusgrader. Nu drar jag inga stora växlar på jämförelsen mellan åkare omkring mig men jag kan lova att ingen var i NÄRHETEN av mitt glid. Efter kortvasan blev det 3mil på söndag' date=' måndag och tisdag. Detta utan att jag rört glidytorna utan bara bättrat på fästet något. I princip varje dag var det lätt snöfall och mellan 4-8 minusgrader. Dessa dagar körde jag i Grönklitt, omväxlande på milspåret och hund/pulkaspåret. Jag kunde inte uppleva något sug i skidorna utan upplevde det som bra glid. Nu gjorda jag inga jämförande tester med mitt stenslipade/vallade par så det är rent subjektivt. Jag tror då, precis som du skriver, att rillningen har en avgörande betydelse. Min RS-Riller måste jag säga känns som en god investering![/quote']

Det är bra att du inte håller med för då kan det bli lite diskussion av det hela och ingen ryggdunkar debatt ;)

Härligt med kortvasan och att ni slog målet! Finfin tid i snövädret!

Du gör nog rätt i att inte dra några växlar av kortvasan. Frågan är väl i vilket lopp man kan göra det och på vilken nivå som man igentligen kan göra det för att få en rättvis bild?

Jag menar ... rent krasst och lite elakt. 80% av alla deltagare under vasaloppsveckan åker väl med skidor som antingen är rent usla i grunden, har fel spann eller har helt felaktig fästvalla (fel valla, för långt eller för mycket). 10% har väl fel valla eller fel struktur och övriga 10% har lyckast rätt bra. Ok, jag har inget belägg för detta men det känns som det inte är så långt från sanningen ... ;)

Men det här har som jag resonerar igentligen ingen betydelse för ett långlopp. Det viktigaste är ju nästan trots allt att man glider bättre än sin omgivning. Om man sedan glider sämre än eliten må nog vara hänt. Man kan ju faktiskt nästan glida för bra också ...

 

Sedan har du ju som du inte säger jämfört med ditt vallade par och dessutom har du lagt en rill. Det är ju lite fusk ;) Jag har aldrig rillat ett par skidor och har ingen aning om vilken effekt det har men jag är väldig sugen på att testa. Erfarenheten på det här forumet säger ju att det ger en bra effekt och att man slipper just den här sugande effekten som jag upplevt. Nu finns det ju grade av "sugeffekt". Den jag upplevt med stålsicklade skidor i nysnö är ju inte ens i närheten av vad du upplever på riktig blötsnö, och dessutom jämför jag med mina vallade skidor. Hade jag bara kört stålsicklat kanske jag inte ens tänkt på det! Fästvalla?, jo det använder jag. Tunna lager med Rode Grön och Rode Blå Super och de är ju inte direkt kända för att suga i nysnö. Skulle tom säga att det är bättre att lägga på dessa än att köra utan fästvalla. Ruggat suger fast mer om det fryser i lite.

 

Det har ju snackats mycket om enkelheten med stålsicklat och att det är så himla bra med det. Ett test jag ska göra nu under en vårvecka i fjällen är att valla ett par stenslipade skidor med Start BWLF och jämföra dessa med stålsicklat utan rill. Kanske får vi ihop 8 mil under veckan även fast det blir turåkning med pulka. Tänkte sedan fortsätta detta test under kommande vinter under olika förhållanden och se vad det ger. Räknar med att valla om var 4:e- 5:e mil eller så. Någon längre testperiod kan ju vara befogad. Då får jag en bra referens för hur väl stålsicklat står sig mot den allra enklaste av vallningar under en uppsjö av förhållanden :)

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker personligen att stålsicklat suger fast en del i nysnö och då får jag betydligt bättre glid med vallade stenslipade skidor. Kanske kan en rill göra det lite bättre.

Jo åtminstone i blötföre sägs det ju vara viktigt att rilla. Det Kuzmin skriver på hemsidan är ju att "Vid kraftigt blötföre är det viktigt att använda ett rillerverkyg' date=' som ger skidan möjlighet att effektivt transportera den större mängden vatten."[/i'], så i Vasaloppet hade jag rillat (med Red Creek rak 2 mm, som är den enda riller jag har).

 

Sen vet jag inte hur mycket valet av sickel inverkar, men inför Vasaloppet lade jag märke till att Kuzmin själv sicklade folks skidor först med plus-sickeln och sedan avslutade med original-sickeln. Nyfiken som jag är så frågade jag förstås varför, och det han sade då var att plus-sickeln tar mer belag så att man får bort gammal stenslipning etc snabbare (vilket stämde när jag provade själv med mina egna), men att original-sickeln var mer noggrannt utprovad, så han tyckte den var just då säkrast att avsluta med inför årets Vasalopp. Så jag gjorde likadant (fast med min Red Creek riller i stället för hans Swix), och tyckte som sagt det gled bra även om fästvallningen påverkade, så om glidzonerna sög något i varm nysnö vet jag ej från det loppet.

 

Det blir intressant att följa vad ni andra kommer fram till. Speciellt Canyon/Stevens som nog är den som testat mest.

Innan det är färdigt kommer vi ha gjort stålsicklingen till lika mycket hokuspokus som vallningen ;)

Olika sicklar för olika förhållanden, rillverktyg, borstar ... Ja, ni ser ju vart vi är påväg :D

Men det är ju nu det börjar bli spännande och den här utvecklingen ligger ju i sakens natur. Alla vill ju ha så bra glid som möjligt även om man hatar att valla :)

Link to comment
Share on other sites

HW: Jo tack, Kortvasan blev en succé och just den upplevelse jag ville min son skulle få. Att känna att man orkar mer än man tror, att känna tillfredställelsen när man trött åker över mållinjen och känlsan att "nästa år, då jädrar" :)

 

Delar helt din sammanfattning av jämförandet med åkare "runt omkring sig". Det är självfallet en energikick att se/tro att man glider bättre men långt ifrån en garanti att så är fallet.

 

Tycker definitivt att du ska prova rillning. Är övertygad om att det finns mycket att hämta där och som jag skrev tidigare, jag ser verkligen fram emot Canyons/Stevens "comback" på forumet.

 

Mycket av enkelheten med stålsicklat ligger även vid rengöringen. En bit fibertex, lite vallaväck och några drag över skidan och du har fräscha skidor igen. Någon gång då och då även några drag med stålborsten och det klart!

 

Ser fram emot lite redovisning av tester från din vårvecka i fjällen. Är i Södertälje har det varit +5 grader och regn ett par dagar nu så skidsäsongen är slut. Tyvärr fick vi ingenting av de härliga mornarna på skarsnön över fält och skog. Säsongen blev nu ca 6 veckor lång. Snön kom 15/1 och sista möjliga skiddagen kan väl sägas varit den 6/3. Men det är glömt och redan har man tänkt: "nästa år, då jädrar" :)

Link to comment
Share on other sites

HW: Jo tack, Kortvasan blev en succé och just den upplevelse jag ville min son skulle få. Att känna att man orkar mer än man tror, att känna tillfredställelsen när man trött åker över mållinjen och känlsan att "nästa år, då jädrar" :)

 

Delar helt din sammanfattning av jämförandet med åkare "runt omkring sig". Det är självfallet en energikick att se/tro att man glider bättre men långt ifrån en garanti att så är fallet.

 

Tycker definitivt att du ska prova rillning. Är övertygad om att det finns mycket att hämta där och som jag skrev tidigare, jag ser verkligen fram emot Canyons/Stevens "comback" på forumet.

 

Mycket av enkelheten med stålsicklat ligger även vid rengöringen. En bit fibertex, lite vallaväck och några drag över skidan och du har fräscha skidor igen. Någon gång då och då även några drag med stålborsten och det klart!

 

Ser fram emot lite redovisning av tester från din vårvecka i fjällen. Är i Södertälje har det varit +5 grader och regn ett par dagar nu så skidsäsongen är slut. Tyvärr fick vi ingenting av de härliga mornarna på skarsnön över fält och skog. Säsongen blev nu ca 6 veckor lång. Snön kom 15/1 och sista möjliga skiddagen kan väl sägas varit den 6/3. Men det är glömt och redan har man tänkt: "nästa år, då jädrar" :)

Jodå, det blir kanske så att jag har möjlighet att även testa lite rillning under resten av säsongen, men annars får det bli nästa vinter.

 

Jodå igen, Visst är det enkelt med stålsicklat. Men det kan ju vara enkelt med glidvalla också. Några droppar BWLF, värm ut. Låt kallna. Sickla några drag och borsta litegrann med en nylonborste... Det återstå ju och se ;-)

Men visst, stålsickling är enklare inget tvivel. Jag tycker bara att det är lite kul att det börjar lyftas på lite stenar här och där och vips så har vi en liten process igen! Jag tror du vet vad jag menar.

 

Sitter just nu på tåget hem från sholm. Lite snö är det ju kvar i trakterna och är man entusiast så ... Ser betydligt bättre ut hemma men nu lovar de ju 5-10+ under några dagar ... Det vore ju förjäkla synd om de fina förhållendan vi ändå har försvinner helt. Då är det bara fjällveckan kvar att se framemot av skidsäsongen. Jag ska försöka bidra med en liten rapport från ett förhoppningsvis fantastiskt soligt Funäsdalen under v16. Jag säger bara skarsnö ...

Link to comment
Share on other sites

Har följt upp era olika synpunkter om siklade skidor och olika om rillningar, borstar med dessa olika användnings sätt och att påstå siklat glider bättre. Har själv varit med tidigare på skidsport forum diskuterat om skidor och olika prepareringar för max glid och håller fortfarande att denna metod ger snabbaste skidor även för VL. Vad ni många tar fram är att det är mer arbete att valla skidor än skickla och göra den åk färdig. Tar ett ex. hur fort det går att få super glid, vi tar fram ett skidpar som är c.a 3 år gamla och som är använt normalt som man gör med nya skidor(mättade för 3 år sen) och rengjort efter tävl. (varm siklat med mjuk parafin) tar fram och borstar dom några drag med stål eller mässing borste och polerar sen tagel + nylon . Nu är ytan klar att vallas för dagens före använd en HF glider som är hårdare än dagens före som grundbehandling, sickla och borsta som ovan, ta sedan HF för dagens före gör samma sak och slut polera tills den slutar mjälla. Ta fram zera pulver för dagens före och strö ut den på glidzonerna och värm den med jämn drag och lätt tryck det ska gnistra stjärnor bakom järnet, låt kallna och borstas sen med tagel och poleras med fin nylon borste.(nogrant) Rillningen är ett måste för max glid precis som en del gör med sicklade skidor. HF glider ska inte droppas (det är onödigt att spilla dyrbar glider till ingen nytta) gnid ut den på glidytan och kant värm den med järnet till en jämn yta (kallna )och lätt sicklas, borstas och poleras som ni alltid har gjort. Än finns inte metoder som ger snabbare skidor idag. Lycka till!
Link to comment
Share on other sites

Har följt upp era olika synpunkter om siklade skidor och olika om rillningar, borstar med dessa olika användnings sätt att och att påstå siklat glider bättre. Har själv varit med tidigare på skidsport forum diskuterat om skidor och olika prepareringar för max glid och håller fortfarande att denna metod ger snabbaste skidor även för VL. Vad ni många tar fram är att det är mer arbete att valla skidor än skickla och göra den åk färdig. Tar ett ex. hur fort det går att få super glid, vi tar fram ett skidpar som är c.a 3 år gamla och som är använt normalt som man gör med nya skidor(mättade för 3 år sen) och rengjort efter tävl. (varm siklat med mjuk parafin) tar fram och borstar dom några drag med stål eller mässing borste och polerar sen tagel + nylon . Nu är ytan klar att vallas för dagens före använd en HF glider som är hårdare än dagens före som grundbehandling, sickla och borsta som ovan, ta sedan HF för dagens före gör samma sak och slut polera tills den slutar mjälla. Ta fram zera pulver för dagens före och strö ut den på glidzonerna och värm den med jämn drag och lätt tryck det ska gnistra stjärnor bakom järnet, låt kallna och borstas sen med tagel och poleras med fin nylon borste.(nogrant) Rillningen är ett måste för max glid precis som en del gör med sicklade skidor. HF glider ska inte droppas (det är onödigt att spilla dyrbar glider till ingen nytta) gnid ut den på glidytan och kant värm den med järnet till en jämn yta (kallna )och lätt sicklas, borstas och poleras som ni alltid har gjort. Än finns inte metoder som ger snabbare skidor idag. Lycka till!

Välkommen in i debatten. Denna typ av inlägg kan vara utgångspunkt för nya diskussioner. Det skulle t.ex. vara MYCKET INTRESSANT om du gjorde ett eget test i Stefan Sand anda (se redovisade tester på motsvarande testtråd) som styrker eller belyser ditt påstående.

Jag pers(s)onligen tycker fortfarande att det är mycket enklare (och billigare) som motionär att stålsickla än att glidvalla t.ex. på det sätt du beskriver. Jag menar även att denna enkla metod är ett mycket vasst ALTERNATIV som inte självklart är sämre än den vallning med parafiner som kan göras av t.ex. oss motionärer.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...