Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Utförda Glidtester - diskussion


Stefan Sand

Recommended Posts

Det här var ett roligt initiativ av stefan sand. Du vet väl att det finns en ny klistrad tråd högst upp i valla där du ska skriva dina testresultat?

 

måste bara fråga lars-erik vad du har för relation till kuzmin?? Har han hjärntvättat dig? I varenda inlägg här på forumet skriver du hur underbara kuzmins teorier är. De kanske är underbara, vad vet jag? :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 299
  • Created
  • Last Reply

Bra att det skapats en tråd där bara resultaten av tester redovisas, ett bra initiativ av HW!

 

Ska bli kul att fylla den tråden med resultat framförallt när jag ser att ursprungstråden på 2 dagar haft över 1000 visningar!

 

Lika kul ska det bli att följa de efterföljande diskussionerna i "diskussionstråden". Känns redan nu som att det kommer att bli många inlägg i den tråden :)

 

Ang K2´s fråga om Lars-Erik så finns hans relation till Kuzmin i just den tråden. Jag har i alla fall mycket gott förtroende för hans inlägg och kommande tester

 

Nu väntar vi bara på snön så att så många som möjligt kan komma igång att testa

Link to comment
Share on other sites

Som komplement till ditt testresultat Stefan så kan du läsa lite från RS-Rillers rapport.

http://www.rs-riller.com/SkidtunnelTorsby.htm

Fast du kanske var med och skrev den? Verkar ju som ni var där samtidigt :)

Nej du, inte jobbar jag åt RS-riller. Hade i och för sig varit trevligt för då hade jag sluppit betala 2100:- för rillern som jag nu köpte i butiken i skidtunneln :)

Däremot läste jag deras rapport innan jag åkte till tunneln och delvis följde deras rekomenderade strukturer. Dock strukturerade jag aldrig fästvallan då jag inte hade möjlighet att tvätta rillerrullen efteråt.

RS-rillern var nog dessutom där ett par veckor innan mig

 

Ska också lägga in min rapport i nya tråden också!

Link to comment
Share on other sites

Som komplement till ditt testresultat Stefan så kan du läsa lite från RS-Rillers rapport.

http://www.rs-riller.com/SkidtunnelTorsby.htm

Fast du kanske var med och skrev den? Verkar ju som ni var där samtidigt :)

Nej du' date=' inte jobbar jag åt RS-riller. Hade i och för sig varit trevligt för då hade jag sluppit betala 2100:- för rillern som jag nu köpte i butiken i skidtunneln :)

Däremot läste jag deras rapport innan jag åkte till tunneln och delvis följde deras rekomenderade strukturer. Dock strukturerade jag aldrig fästvallan då jag inte hade möjlighet att tvätta rillerrullen efteråt.

RS-rillern var nog dessutom där ett par veckor innan mig

 

Ska också lägga in min rapport i nya tråden också![/quote']

Jo, jag såg att artikeln hade ett annat datum än nyheten.

Intressant dock att de upplevde att "nyvallade" skidor gick betydligt bättre än de par som man hade åkt med i 20-30 min samtidigt som du hade finfint glid med ovallat. Ger ju visst stöd för "smutsansamlingsteorin" :)

Link to comment
Share on other sites

Som komplement till ditt testresultat Stefan så kan du läsa lite från RS-Rillers rapport.

http://www.rs-riller.com/SkidtunnelTorsby.htm

Fast du kanske var med och skrev den? Verkar ju som ni var där samtidigt :)

Nej du' date=' inte jobbar jag åt RS-riller. Hade i och för sig varit trevligt för då hade jag sluppit betala 2100:- för rillern som jag nu köpte i butiken i skidtunneln :)

Däremot läste jag deras rapport innan jag åkte till tunneln och delvis följde deras rekomenderade strukturer. Dock strukturerade jag aldrig fästvallan då jag inte hade möjlighet att tvätta rillerrullen efteråt.

RS-rillern var nog dessutom där ett par veckor innan mig

 

Ska också lägga in min rapport i nya tråden också![/quote']

Jo, jag såg att artikeln hade ett annat datum än nyheten.

Intressant dock att de upplevde att "nyvallade" skidor gick betydligt bättre än de par som man hade åkt med i 20-30 min samtidigt som du hade finfint glid med ovallat. Ger ju visst stöd för "smutsansamlingsteorin" :)

Upplevde helt klart att glidet på de ovallade var bra från första stavtaget och att det behöll glidet hela tiden. Det är dock en subjektiv upplevelse som jag inte testade. Tror också att mitt val av fästvalla var klockrent. En klubbkompis körde med Super gialla första dagen för att sedan prova med lite SkiGo gul special. Då sög skidorna betydligt mer. En annan fick helt klart en fartökning efter att vi rillat hans skidor på samma vis som jag gjorde med mina.

 

När det gäller smutsansamlingen så kunde jag inte med blotta ögat se någon skillnad mellan de ovallade och de vallade. De hade, som jag bedömde det, lika många "prickar" i sina glidzoner så smutsansamlingen måste vara på mikroskopnivå eller så är jag dålig på att uppskatta antalet "prickar".........jag räknade dom inte kan jag säga :)

 

Det som ändå var mest intressant var att vikten på de 4 personer som testade skidorna skiljde mellan 62-90kg. Och alla hade fäste och bra glid! Kan självfallet bero på att alla har god teknik och att det var bara jag som åkte flera varv. 62kg kvinnan kanske inte orkat med spannet under ett längre test!? Men är det inte märkligt?

Link to comment
Share on other sites

Bra att det skapats en tråd där bara resultaten av tester redovisas, ett bra initiativ av HW!

 

Ska bli kul att fylla den tråden med resultat framförallt när jag ser att ursprungstråden på 2 dagar haft över 1000 visningar!

 

Lika kul ska det bli att följa de efterföljande diskussionerna i "diskussionstråden". Känns redan nu som att det kommer att bli många inlägg i den tråden :)

 

Ang K2´s fråga om Lars-Erik så finns hans relation till Kuzmin i just den tråden. Jag har i alla fall mycket gott förtroende för hans inlägg och kommande tester

 

Nu väntar vi bara på snön så att så många som möjligt kan komma igång att testa

Tack Stefan för att du har förtroende för mig.

 

Till K2 vill jag bara säga att jag ber om ursäkt om du uppfattar att jag talat för ensidigt för Kuzmins metod, det har INTE varit min mening. Jag vill bara veta "sanningen" och jag är ännu INTE alls säker på att K.s metod är bättre för ALLA i alla lägen.

Det jag påstår är att detta KAN VARA ett vasst ALTERNATIV för alla motionärer (typ mig) i lopp som Vasaloppet. Jag har tills vidare bara stärkts i detta av mina egna erfarenheter från fjolårets lopp och de tester Stefan och andra gjort. Och möjligen kan detta tom. vara ett ALTERNATIV (åtminstone värt att pröva) även om du står i t.ex. led 1-4 i Vasaloppet.

 

 

Beträffande min relation till Kuzmin så kan jag säga att vi aldrig har samarbetat i någon form, vi arbetar vid olika universitet på si så där 70 mils avstånd och jag har träffat honom vid ett enda tillfälle (i varje fall fram till dagens dato). På "min tråd" svarade jag följande på en likartad fråga från (min nyfunne vän) canyon:

 

canyon: Jag är också lite förvånad Lars-Erik att du på ett nästan väl angeläget sätt pratar så mycket för ovallade skidor. Du som opponent borde vara lite mer opartisk eller är du också med på affären med att sälja stålsicklar (hehehe).

 

Vore mycket intressant om ni på Luleå Högskola fortsätter med något projekt/forskning kring detta ämne. Det är ju som nämnts enkelt att bygga upp testmodeller som borde kunna fungera bra för att testa ovallat kontra vallat.

 

Senast redigerat av canyon (2006-03-23 14:27:58)"

 

Mitt svar (1 har att göra med cenyons tidigare resonemang om strukturens betydelse, som jag inte var så medveten om då):

 

1. Beträffande struktur. Helt klart blir det en fin struktur i skidan när man sicklar och borstar på Kuzminvis. Det kanske var just därför jag hade så pass bra skidor i alla tre loppen.

 

2.Första (och hittills enda) gången jag träffat Kuzmin var 9 Februari i år i samband med att jag var opponent på hans avhandling. Jag är GIVETVIS INTE på något sätt inblandad i hans sicklingstillverkning. Jag är matematiker och så långt från detta man kan komma.

 

3. Kuzmins tester utförs vid Mitthögskolan i Östersund och inte i Luleå även om han presenterade sin licentiatavhandling där. Mitt "amatörtest" gjordes dock på Ormberget i Luleå.

 

4. De som var med på licentiatpresentationen tror jag tyckte jag var mycket "opartisk", min uppgift var ju att ställa alla kritiska frågor (de flesta har kommit fram i detta skidforum tidigare). Men som avslutning nämnde jag även positiva saker t.ex. att detta är en intressant forskning som kan få betydelse och att det är bra att han i detalj redovisat hur han gjort sina glidtester så att de går att upprepa och testa för andra.

 

5. Jag upplever INTE att jag talat ensidigt för ovallat. I varje fall har det har INTE varit min mening. OM det uppfattats så så vill jag betona att jag INTE har tillräcklig kunskap eller erfarenhat att säkert påstå det ena eller andra i detta sammanhang. Jag kan bara redovisa mina egna erfarenheter och de nya kunskaper jag NU förvärvat via Kuzmins avhandling och allt jag lärt mig via detta skidforum. Jag vågar dock NUMERA påstå att det kan vara ett mycket vasst ALTERNATIV speciellt för motionärer och på Vasaloppet där snön är speciellt skitig av all blåbärssoppa, vallarester och geltuber som finns i spåret.

 

6. Jag förstår att du själv canyon testar mycket och skulle gärna komma i närmare kontakt med dig. Jag avser att nästa säsong göra nya egna tester i Luleå (jag har numera fått en annan Vasaloppsåkare som vill testa med mig så det skall bli roligt och kan ge lite bättre indikation).

*Kontakta mig gärna, vi kanske kan testa på något gemensamt sätt.

Link to comment
Share on other sites

På "min tråd" svarade jag följande på en likartad fråga från (min nyfunne vän) canyon:

 

canyon: Jag är också lite förvånad Lars-Erik att du på ett nästan väl angeläget sätt pratar så mycket för ovallade skidor. Du som opponent borde vara lite mer opartisk eller är du också med på affären med att sälja stålsicklar (hehehe).

"hehehe". Fin reklam Canyon fatt. Jag tycker gott att han kunde gett sig till kanna som Enklaresport. Det ar viktigt for alla andra pa forumet att veta om nagon skriver i eget intresse.

(Forutom att reklam ej ar tillatet!)

 

Ciao!

Link to comment
Share on other sites

Canyon är RS-riller

Det luktar skvallerkärring!

Marknadsföring,smygreklam???? blygsamt isåfall. Har ju "härjat" ett helt år utan upptäckt.

Även om canyon är mr.R eller S så har han med sina 200 inlägg bidragit med mycket kunskap och intressanta teorier. Hoppas du fortsätter med det canyon.

Link to comment
Share on other sites

Upplevde helt klart att glidet på de ovallade var bra från första stavtaget och att det behöll glidet hela tiden. Det är dock en subjektiv upplevelse som jag inte testade. Tror också att mitt val av fästvalla var klockrent. En klubbkompis körde med Super gialla första dagen för att sedan prova med lite SkiGo gul special. Då sög skidorna betydligt mer. En annan fick helt klart en fartökning efter att vi rillat hans skidor på samma vis som jag gjorde med mina.

 

När det gäller smutsansamlingen så kunde jag inte med blotta ögat se någon skillnad mellan de ovallade och de vallade. De hade, som jag bedömde det, lika många "prickar" i sina glidzoner så smutsansamlingen måste vara på mikroskopnivå eller så är jag dålig på att uppskatta antalet "prickar".........jag räknade dom inte kan jag säga :)

 

Det som ändå var mest intressant var att vikten på de 4 personer som testade skidorna skiljde mellan 62-90kg. Och alla hade fäste och bra glid! Kan självfallet bero på att alla har god teknik och att det var bara jag som åkte flera varv. 62kg kvinnan kanske inte orkat med spannet under ett längre test!? Men är det inte märkligt?

Rodes burkar verkar generellt sett väldigt lena och ge bra glid. Har blivit en klar favorit.

Att kunna se hur mycket skit som samlats upp måste ju vara i princip omöjligt. Går ju knappt ens efter ett vasalopp. Ett sätt för oss motionärer att kolla det är ju att väga skidorna men då krävs ju en ganska skaplig våg .... Näe, jag skulle nog nöja mig med en enkel rengöring med mjukt paraffin men då får man ju skrapa om de ovallade paret igen :) Så det där med hur mycket smuts som samlas upp ... blir ju svårt att uppskatta annat än att försöka dra slutsatser från själva glidtestet.

 

Lite knepigt är det väl att skidorna funkade så bra för er alla fyra men det beror väl lite på skidornas spannkurva ... Jag har ett par Madshus Hypersonic som min sambo kan åka på under lagoma förhållanden (dvs blå extra) utan att hon tappar vare sig fäste eller glid och mellan oss skiljer det 30 kg ... Men den skidan har ett väldigt behagligt spann :)

Link to comment
Share on other sites

Håller med dig om Rodes burkar, eller framförallt några av dem. Blu Super är ju en klassiker och Multigrade 0- -2 likaså. Super Gialla är mycket bra i speciella fören och Torsbytunnelns före är ett sådant. Kommer ihåg Orsa Grönklitt Ski Marathon för något år sedan. Det hade varit stenhårda spår och klisterföre i en hel vecka. Många med mig var helt inställda på att det skulle bli klister och jag vallade med favoriten Rode Lila toppat med Start BM burk. Men väl på plats visade det sig att "tokarn" hade gått ut med pistmaskin på morgonen och förstört de hårda spåren och skapat en sockrig snölösning. Då funkade Super Giallan bra!

 

När det gäller spannet så måste det ju vara som du säger. Spannkurvan är klockren vilket betyder att viktbelastningen inte är lika viktig. OM det är så så måste man ju omvärdera lite av spannuttestningen, eller? Är nyfiken på spannmätmaskiner typ Skiselector för att få ett "kvitto" på de skidor man har och är nöjd med för att sedan leta nya med samma kurva.

 

Delar Ellens uppfattning vad gäller "smygreklam". Så länge inläggen är sakliga och argumentationen väl underbyggd har jag inga problem med vem som skriver dem. Det är upp till var och en att värdera inläggen och jag tycker att det alltid förs en debatt där man ser på saker och ting från alla synvinklar. Ingen står oemotsagd med andra ord!

Canyon om någon tycker jag uppfyllt alla kriterier!

Link to comment
Share on other sites

Upplevde helt klart att glidet på de ovallade var bra från första stavtaget och att det behöll glidet hela tiden. Det är dock en subjektiv upplevelse som jag inte testade. Tror också att mitt val av fästvalla var klockrent. En klubbkompis körde med Super gialla första dagen för att sedan prova med lite SkiGo gul special. Då sög skidorna betydligt mer. En annan fick helt klart en fartökning efter att vi rillat hans skidor på samma vis som jag gjorde med mina.

 

När det gäller smutsansamlingen så kunde jag inte med blotta ögat se någon skillnad mellan de ovallade och de vallade. De hade' date=' som jag bedömde det, lika många "prickar" i sina glidzoner så smutsansamlingen måste vara på mikroskopnivå eller så är jag dålig på att uppskatta antalet "prickar".........jag räknade dom inte kan jag säga :)

 

Det som ändå var mest intressant var att vikten på de 4 personer som testade skidorna skiljde mellan 62-90kg. Och alla hade fäste och bra glid! Kan självfallet bero på att alla har god teknik och att det var bara jag som åkte flera varv. 62kg kvinnan kanske inte orkat med spannet under ett längre test!? Men är det inte märkligt?[/quote']

Rodes burkar verkar generellt sett väldigt lena och ge bra glid. Har blivit en klar favorit.

Att kunna se hur mycket skit som samlats upp måste ju vara i princip omöjligt. Går ju knappt ens efter ett vasalopp. Ett sätt för oss motionärer att kolla det är ju att väga skidorna men då krävs ju en ganska skaplig våg .... Näe, jag skulle nog nöja mig med en enkel rengöring med mjukt paraffin men då får man ju skrapa om de ovallade paret igen :) Så det där med hur mycket smuts som samlas upp ... blir ju svårt att uppskatta annat än att försöka dra slutsatser från själva glidtestet.

 

Lite knepigt är det väl att skidorna funkade så bra för er alla fyra men det beror väl lite på skidornas spannkurva ... Jag har ett par Madshus Hypersonic som min sambo kan åka på under lagoma förhållanden (dvs blå extra) utan att hon tappar vare sig fäste eller glid och mellan oss skiljer det 30 kg ... Men den skidan har ett väldigt behagligt spann :)

när man då varmrengör så måste man tänka på att det kan likagärna va grafit man ser man kan ju dra ett vitt papper över skidan bara så ser man ju om det blir svart alt. en vass plastsikel.

Link to comment
Share on other sites

Delar Ellens uppfattning vad gäller "smygreklam". Så länge inläggen är sakliga och argumentationen väl underbyggd har jag inga problem med vem som skriver dem. Det är upp till var och en att värdera inläggen och jag tycker att det alltid förs en debatt där man ser på saker och ting från alla synvinklar. Ingen står oemotsagd med andra ord!

Canyon om någon tycker jag uppfyllt alla kriterier!

Jag menar att det inte ar mojligt att vardera inlagg om man man kan misstanka att det finns dolda budskap. En objektiv och dessutom mycket kunnig kund (vilket jag trodde att Canyon var), som hyllar en viss produkt, i detta fallet ett visst rillverktyg, ar for mig mycket mer trovardig an den som saljer den. Mitt fortroende till Canyons inlagg, som var mycket stort, har tyvarr minskat en del.

 

Uttalanden som "Har också hört i helgen att RS RILLER kommer att släppa 2 st nya rullar i Februari" och "Jag pratade med en av konstuktörerna för RS RILLER" ar rent patetiska!

 

Jag betvivlar inte Canyons argument eller kunskap, men den som marknadsfor en viss produkt skall sta for det och vara beredd pa att bli ifragasatt pa ett helt annat satt an som en vanlig konsument. Jag ar det forste att valkomna Canyons fortsatta medverkan har pa forumet. Men nu kan var och en pa ett annat satt vardera och bemota det han ev skriver om sin riller.

 

Hur saklig an Canyon har varit, hur vi nu kan bedoma det, gar det inte att komma fran att reklam inte ar tillatet pa forumet.

 

(Ellen, han erkande ju faktiskt)

 

Ciao

 

/Mario

Link to comment
Share on other sites

Skärpning nu, kan vi inte bara släppa allt. Kanske har Canyon inte varit helt öppen, men det är alltid lätt att vara efterklok. Stackarn blir ju utfryst härifrån. Nu vet vi ju "vem" han är så då är det väl inga problem!

"Canyon är död, länge leve Canyon!"

Link to comment
Share on other sites

Jag menar att det inte ar mojligt att vardera inlagg om man man kan misstanka att det finns dolda budskap. En objektiv och dessutom mycket kunnig kund (vilket jag trodde att Canyon var), som hyllar en viss produkt, i detta fallet ett visst rillverktyg, ar for mig mycket mer trovardig an den som saljer den. Mitt fortroende till Canyons inlagg, som var mycket stort, har tyvarr minskat en del.

 

Uttalanden som "Har också hört i helgen att RS RILLER kommer att släppa 2 st nya rullar i Februari" och "Jag pratade med en av konstuktörerna för RS RILLER" ar rent patetiska!

 

Jag betvivlar inte Canyons argument eller kunskap, men den som marknadsfor en viss produkt skall sta for det och vara beredd pa att bli ifragasatt pa ett helt annat satt an som en vanlig konsument. Jag ar det forste att valkomna Canyons fortsatta medverkan har pa forumet. Men nu kan var och en pa ett annat satt vardera och bemota det han ev skriver om sin riller.

 

Hur saklig an Canyon har varit, hur vi nu kan bedoma det, gar det inte att komma fran att reklam inte ar tillatet pa forumet.

 

(Ellen, han erkande ju faktiskt)

 

Ciao

 

/Mario

Jag håller med dig!

Jag har själv varit väldigt nära att införskaffa en riller efter de positiva lovord som skrivits om dess effekt på forumet av framförallt canyon. Har alltid uppfattat hans inlägg som oerhört objektiva. Nu känns det lite som jag får backa några steg och leta mera information om rillerns förträfflighet.

Jag har absolut inget emot canyon och hans erfarenheter runt vallning har och är oerhört värdefulla för min del. Den enda som lider av att han inte öppet talade om att han stod bakom rs-riller är nog han själv. Men det hoppas jag inte är en anledning för honom att sluta skriva!

 

 

Skärpning nu, kan vi inte bara släppa allt. Kanske har Canyon inte varit helt öppen, men det är alltid lätt att vara efterklok. Stackarn blir ju utfryst härifrån. Nu vet vi ju "vem" han är så då är det väl inga problem!

"Canyon är död, länge leve Canyon!"

Utfryst?

Jag måste missat något inlägg ...

Link to comment
Share on other sites

Håller med dig om Rodes burkar, eller framförallt några av dem. Blu Super är ju en klassiker och Multigrade 0- -2 likaså. Super Gialla är mycket bra i speciella fören och Torsbytunnelns före är ett sådant. Kommer ihåg Orsa Grönklitt Ski Marathon för något år sedan. Det hade varit stenhårda spår och klisterföre i en hel vecka. Många med mig var helt inställda på att det skulle bli klister och jag vallade med favoriten Rode Lila toppat med Start BM burk. Men väl på plats visade det sig att "tokarn" hade gått ut med pistmaskin på morgonen och förstört de hårda spåren och skapat en sockrig snölösning. Då funkade Super Giallan bra!

 

När det gäller spannet så måste det ju vara som du säger. Spannkurvan är klockren vilket betyder att viktbelastningen inte är lika viktig. OM det är så så måste man ju omvärdera lite av spannuttestningen, eller? Är nyfiken på spannmätmaskiner typ Skiselector för att få ett "kvitto" på de skidor man har och är nöjd med för att sedan leta nya med samma kurva.

Ah, intressant det där med Giallan. På just sockersnö har jag inte hittat något som funkar speciellt bra utan att suga glid så då ska jag prova Giallan. Vid en snöfattig vinter så kan det ju vara ett vasaloppsföre att räkna med.

 

Det där med spannuttestning är väl inte helt lätt. Det jag menar med en "fin" spannkurva på mina Madshus är att den är relativt låg på sin högsta punkt, dvs inte så lämpliga för klister, men ändå lång och relativt hårt. En spanntestutrustning är ju klart intressant. Ett annat alternativ vore ju att få skidtillverkarna att märka sina skidor med en standardiserad spannkurva men det är väl en utopi och kanske inte ens praktiskt möjligt då det verkar svårt att få till en tillverkningsprocess som levererar skidor av jämn kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Innan när jag skrev utfryst så har jag inte sett så mycket inlägg på senaste tiden, men han kanske ha bytt Nick med namn, ort, skostrl, sexuella pref osv..?

söker man på canyon så finns ju en del inlägg men inte sedan han blev "outad". Men utfryst ... Han har ju knappt ens fått kritik :)

Snällt internetforum det här :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...