Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Utförda Glidtester - diskussion


Stefan Sand

Recommended Posts

Jag håller med många om att canyon har bidragit med många och mycket intressanta inlägg. Jag hoppas också han kan fortsätta med det. (Tur att jag själv har snabb och enkel tillgång till en Holmenkol-riller...) Jag kan dock tycka (om jag förstod det hela rätt?) att det är sämre att gå in med flera "alias". (Eller så beror det kanske på att jag är mer intresserad av rillning än av sickling???) Det där med Vagnhärad - kan inte låta bli att tänka på Hasse Alfredssons lilla historia om "Vanärad i Vagnhärad". (Läsvärd liten historia - men rekommenderas hellre i hans egen tolkning som talkassett i någon av alla hans samlingshistorier...)

 

......finns en enkel lösning. Skriv under era egna namn. Inte många som gör det vill jag lova!

Egentligen inget problem... Det är väl bara så att jag känner mig allt för gammal och fet och inte har presterat något "vettigt" resultatmässigt på skidor de senaste 15 åren... (Var jag kommer ifrån har jag ju dock skrivit ett antal gånger...) Så jag håller mig anonym ett tag till tills jag inte längre är lika "klumpig".

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 299
  • Created
  • Last Reply

Jag blir förbannad om canyon skulle ha ngn närmre koppling till RS-riller. Om man föreställer sig det och läser inläggen bakåt kommer många av dem i en helt annan dager.

Att sedan ngn som avslöjar detta blir beskylld för att vara skvallerkärring fattar jag inte, Finn2 verkar ju ha greppat läget sedan länge och kanske flera andra. Själv känner jag mig blåst.

Har varit i begrepp att skaffa riller och nu vet jag ju i alla fall vilket märke det inte blir.

Link to comment
Share on other sites

Själv hade jag mina misstankar redan förra året. De bekräftades då S skrev under med sitt namn (av misstag) på ett inlägg.

Håller med att det är fel att kallas skvallerkärring.

S får tro och redovisa sina teorier men det blir lätt felvinklat med tanke på att han står bakom RS-rillern.

Dock tycker jag att de på ett gott sätt redovisar hur,var,när deras riller ska användas. Det verkar de vara ganska ensamma om trots att alla ligger på ungefär samma prisnivå.

 

För övrigt tycker jag att denna stålsicklingshysteri som råder är befogad.

Men rent fysiskt så kan stålsicklade skidor inte vara bättre under alla förhållanden, men i vissa kan de konkurrera. Blir dock sur att man under sådana bedrövliga förhållanden inte jämför mot bäst fungerande valla. Tar man som i tunneln en LF så finns det betydligt bättre alternativ. En Molybden Högflour är rätt att jämföra med. Då blir resultatet annorlunda. Jag vet för jag har provat.

Link to comment
Share on other sites

För övrigt tycker jag att denna stålsicklingshysteri som råder är befogad.

Men rent fysiskt så kan stålsicklade skidor inte vara bättre under alla förhållanden, men i vissa kan de konkurrera. Blir dock sur att man under sådana bedrövliga förhållanden inte jämför mot bäst fungerande valla. Tar man som i tunneln en LF så finns det betydligt bättre alternativ. En Molybden Högflour är rätt att jämföra med. Då blir resultatet annorlunda. Jag vet för jag har provat.

Då dök det upp, har faktiskt väntat på att någon skulle opponera sig mot valet av valla!.

 

Bäste Leaf, om du provat så tycker jag att du absolut skall redovisa din test under den tråden. Jag håller med om att det troligt att det i vissa fören kommer visa sig att vallat är bättre medan det i andra visar sig tvärt om. Det är liksom det som varit hela poängen med att testa under en längre period och av flera oberoende människor.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker gott att han kunde gett sig till kanna som Enklaresport. Det ar viktigt for alla andra pa forumet att veta om nagon skriver i eget intresse.

(Forutom att reklam ej ar tillatet!)

Ciao!

Är canyon enklaresport?

 

Det luktar skvallerkärring!

Marknadsföring,smygreklam???? blygsamt isåfall. Har ju "härjat" ett helt år utan upptäckt.

Även om canyon är mr.R eller S så har han med sina 200 inlägg bidragit med mycket kunskap och intressanta teorier. Hoppas du fortsätter med det canyon.

Har du mens eller? Är Cosmic en skvallerkärring för att han avslöjar en pajjas som har gjort smygreklam för sina rillar här på forumet. Av naturliga skäl litar jag givetvis inte på ägaren när han hyllar sina egna produkter.

 

Jag blir förbannad om canyon skulle ha ngn närmre koppling till RS-riller.

Han har redan erkänt att han är ägaren.

 

Själv hade jag mina misstankar redan förra året. De bekräftades då S skrev under med sitt namn (av misstag) på ett inlägg.

Vem är det du kallar S?

 

 

Skulle gärna vilja ha lite kommentarer från Canyon själv.

Link to comment
Share on other sites

Härliga ordval Axel............... :/

 

Tycker det hela börjar spår ur en del. Jag håller med om att man inte skall hymmla med vem man är MEN det viktiga är vad man skriver, eller hur.

 

Canyon har ALLTID beskrivit sina tankar och funderingar på ett sakligt sätt och visat på en stor nyfikenhet att utveckla. Det hoppas jag han forsätter med!

 

Vi vill alla lyssna på kunniga människor som delar med sig av sin erfarenhet. Lika mycket som jag tycker det är intressant att lyssna på Majbäck när han pratar om sina Ski-Go produkter tycker jag det är att ha läst Canyons inlägg om rillning, vallning mm.

 

Det är när vi använder ord som du Axel, som detta forumet spårar ur!

Link to comment
Share on other sites

Har svårt tro att canyon marknadsför sitt vektyg här på forumet för att tjäna pengar då

utvecklings/tillverkningskostnader för så små volymer det rör sej om är allt för höga för att

det ska bli någon vinst att prata om. (Möjligtvis sälja patentet)

 

Nej ,jag tror det är hans intresse som han delar med oss andra här "att få fart på skidorna"

som fått han att skriva ibland korta ibland lååååånga inlägg om vad han tror,testat och kommit fram till.

 

Har varit mycket intressant att läsa hans inlägg om vallning/rillning som även sträckt sej in i Kuzmins värld.

 

Att inte köpa RS för att canyon är S och inte gett sej till känna tror jag missgynnar en själv mer än honom för "tro mej verktyget är riktigt bra".

 

Har fått mina skidor RS-rillade flera gånger med instruktion av canyon och resultatet har varit mycket bra, även i kallföre där någon sa att det inte fungerar.

 

Så jag tycker vi lägger locket på.

 

canyon behövs här på forumet, det är det säkert fler än jag som tycker.

Link to comment
Share on other sites

Har svårt tro att canyon marknadsför sitt vektyg här på forumet för att tjäna pengar då

utvecklings/tillverkningskostnader för så små volymer det rör sej om är allt för höga för att

det ska bli någon vinst att prata om. (Möjligtvis sälja patentet)

 

Nej ,jag tror det är hans intresse som han delar med oss andra här "att få fart på skidorna"

som fått han att skriva ibland korta ibland lååååånga inlägg om vad han tror,testat och kommit fram till.

 

Har varit mycket intressant att läsa hans inlägg om vallning/rillning som även sträckt sej in i Kuzmins värld.

 

Att inte köpa RS för att canyon är S och inte gett sej till känna tror jag missgynnar en själv mer än honom för "tro mej verktyget är riktigt bra".

 

Har fått mina skidor RS-rillade flera gånger med instruktion av canyon och resultatet har varit mycket bra, även i kallföre där någon sa att det inte fungerar.

 

Så jag tycker vi lägger locket på.

 

canyon behövs här på forumet, det är det säkert fler än jag som tycker.

Det ar ju inte det som ar poangen! Man ska inte hymla om vem man ar om man skriver i eget intresse. "Lagg locket pa"? Ar du hans fru eller?

Tank om andra naringsidkare skulle skriva under alias. Utsagor av typen "Jag korde VL pa Skigos Racing Universal, perfekt faste hela vagen!!" ar vanliga. Hur manga skulle inte vara intresserade av genast springa ivag och kopa en burk?

 

Jag tror vi underskattar detta forum. Se pa alla tusentals visningar pa vissa tradar.

 

Det ar inte for inte som reklam ej ar tillatet.

 

Tack for ordet.

 

/Mario

Link to comment
Share on other sites

Det är förbjudet att sprida reklam på forumet. Vad är då reklam?

Om man delar med sig av erfarenheter är det inte reklam enligt mig så länge man inte har ekonomiska intressen i märket. Canyon kan prata raka riller och inte nämna märket.

Om vi sedan pratar valla så är det ju en massa förordande. Vem som säljer vad vet vi inte heller?

Canyon har ALLTID beskrivit sina tankar och funderingar på ett sakligt sätt och visat på en stor nyfikenhet att utveckla. Jag håller med men det är nog ändå så att han alltför ofta trott på RS konceptet utan att gått in på de andra rillmärkena? Canyon är nog den enda som kan svara på detta? Vad skiljer t ex RS-riller mot Holmenkol och Red Creek?

 

Ändå tycker jag att jag som skidåkare vill veta vad som är bäst.

Oavsett om det handlar om träning,riller,skidor,teknik,vallor eller sportdrycker är det intressant att höra andras erfarenheter. Jag valde att inte prata märke när jag nämnde att Högflour Molybden gick bra i tunneln. Flera fabrikanter har det och jag har ingen koll på vem som är bäst.

Canyon. Kom med i forumet igen.

Link to comment
Share on other sites

Har svårt tro att canyon marknadsför sitt vektyg här på forumet för att tjäna pengar då

utvecklings/tillverkningskostnader för så små volymer det rör sej om är allt för höga för att

det ska bli någon vinst att prata om. (Möjligtvis sälja patentet)

 

Nej ' date='jag tror det är hans intresse som han delar med oss andra här "att få fart på skidorna"

som fått han att skriva ibland korta ibland lååååånga inlägg om vad han tror,testat och kommit fram till.

 

Har varit mycket intressant att läsa hans inlägg om vallning/rillning som även sträckt sej in i Kuzmins värld.

 

Att inte köpa RS för att canyon är S och inte gett sej till känna tror jag missgynnar en själv mer än honom för "tro mej verktyget är riktigt bra".

 

Har fått mina skidor RS-rillade flera gånger med instruktion av canyon och resultatet har varit mycket bra, även i kallföre där någon sa att det inte fungerar.

 

Så jag tycker vi lägger locket på.

 

canyon behövs här på forumet, det är det säkert fler än jag som tycker.[/quote']

Det ar ju inte det som ar poangen! Man ska inte hymla om vem man ar om man skriver i eget intresse. "Lagg locket pa"? Ar du hans fru eller?

Tank om andra naringsidkare skulle skriva under alias. Utsagor av typen "Jag korde VL pa Skigos Racing Universal, perfekt faste hela vagen!!" ar vanliga. Hur manga skulle inte vara intresserade av genast springa ivag och kopa en burk?

 

Jag tror vi underskattar detta forum. Se pa alla tusentals visningar pa vissa tradar.

 

Det ar inte for inte som reklam ej ar tillatet.

 

Tack for ordet.

 

/Mario

Eftersom nivån på canyons inlägg alltid varit bra mycket högre än vad du och jag någonsin presterat så kan i alla fall jag bortse från att han "hymlat".

 

För oss som följt hans skrivande stod det klart i feb/mars vem han var, så varför underblåsa detta till ett närmast chockartat tillstånd bara för några känner sej förda bakom ljuset?

 

Tack för ordet!

Link to comment
Share on other sites

Fortsätt Canyon!

Det skulle vara väldigt tråkigt om man inte fick läsa dina inlägg någonmer.

Jag har utvecklat mitt skidåkande mkt pga det här forumet det har jag att tacka främst.

- Canyon

-Finn2

-Stefan Sand

-Jo

-Dunderklumpen

-Boljohan

Jag håller med och jag skulle nämna precis de personer du nämner (+ kanske ett par till) som jag fått ut allra mest av. Detta gäller däremot inte några av de som nu kritiserar Canyon mest.

 

Till Canyon: stanna kvar , vi behöver dig och jag hoppas fortfarande komma i närmare kontakt med dig så småningom.

Till Finn 2: Du har en förmåga att ge bra kommentarer på ett mycket brett fält. Och att du delar med dig när du uppenbarligen tillhör ett toppskickt av skidåkare.Tack.

Till Stefan Sand: Strålande att du gjort detta första test och startat denna tråd som har alla möjligheter att bli vinterns poptråd.

Till jo: Mycket kunnig vad kan jag se, och jag har nu börjat använda ditt intervallrecept när jag har för lite tid för att träna på riktigt (och jag tycker det ger mer än jag trodde)

Till Dunderklumpen: Min favorit på bred front. Många träningspass har gått mycket lättare när jag tänkt på dina målande beskrivningar. Jag har börjat överväga att skicka dig en julklapp (du kanske anar vad ?)

Till Boljohan: Sture Hogmark och jag har nu talat med varandra flera gånger och jag hoppas detta tom. kan leda till att vi kan redovisa något så småningom (kanske även på detta forum). Han har ju bra utrustning, t.ex. svepelektronmikroskop, som kan vara intressant i detta sammanhang. Så, igen, tack för tipset.

 

Till Leaf: Jag håller med Stefan Sand att det skulle vara MYCKET VÄRDEFULLT om även du redovisade resultatet av ditt test från Torsbytunneln, som ju gav annat resultat när du hade annan glidvalla.

Link to comment
Share on other sites

För oss som följt hans skrivande stod det klart i feb/mars vem han var, så varför underblåsa detta till ett närmast chockartat tillstånd bara för några känner sej förda bakom ljuset?

Vad da "stod klart"?

 

Som jag sagt tidigare, jag ser fram emot Canyons fortsatta deltagande. Men nu vet vi vem han ar och vad han star bakom. Det gor att i allafall jag battre kan battre kan bemota hans inlagg.

 

Att han har marknadsfort sin riller star utom all tvivel.

 

Det ar mitt sista ord i denna fraga. Basta!

 

/Ciao

Link to comment
Share on other sites

Ok. Här kommer mina resultat av mitt glidtest från Torsby och andra liknande förhållanden. Jag har då testat trad högflour mot högflourvalla med Molybden. Vid samtliga tillfällen har Molybden varit bättre. Från start 2 m. Efter 12 varv i tunneln var glidet försämrat endast 2 m i värsta utförsbacken jämfört med 8 m på trad HF paraffin. Ingen hade bättre glid vid testet från start. Tyvärr var där ingen med stålsicklat. Men det skiljde alltså upp emot 10 m efter 12 varv. Skateskidor så klart. lika struktur.

Med det menar jag att det finns vallor som bättre passar dessa förhållanden även om stålsicklat bör fungera ypperligt också vid dessa omständigheter.

Ser fram emot att få hjälp med stålsicklingen för fortsatta tester.

Link to comment
Share on other sites

Nog pratat om canyon.

 

Stefan Sand: Du är ganska slösaktig som köper 2 par fischer rcs av samma årsmodell :)

 

Leaf: Du ska posta dina resultat i den här tråden: http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=904

 

Du bör också ha med dessa saker.

 

Temperatur:

Snötyp:

Luftfuktighet:

Glidvalla:

Fästvalla:

Ev rillning:

Kortfattad beskrivning hur testet utförts:

Kortfattad beskrivning av resultat:

Övrigt: (subjektiva upplevelser ex hur du glidit jämfört med andra)

Betyg: I en skala 1-5 där 1 är värdelöst 2=dåligt 3=medelbra 4=bra 5=mycket bra

Typ av åkare: Beskriv vad du är för typ av åkare. Ex tävlingsåkare (regelbundet tävlar i distrikt och runt om i landet) Vasaloppsåkare (vilket startled) eller motionär

Link to comment
Share on other sites

Oj vad det har satt fart här! Summa summarum så betyder det bara positivt att många saker kom fram och egentligen är ingen större skada skedd. Det är flera som fått lite pekpinnar, varav jag är en, och det är bara bra. Ibland behöver man lite råd och tillrättavisningar. Så inte skall ngn eller några behöva fly fältet och speciellt inte Canyon som är riktigt kunnig!

Innan jag svarar på lite om rillar så vill jag bara poängtera lite om min egen medverkan här. Jag är en motionsfantast som var här på forumet för länge sedan under nicket "Niclas B" men skrev inte så mycket alls utan läste mest. Sedan blev det puls.se för fulla slanten där jag var med från början och var ett bollplank på hur forumet skulle bli.

Och när jag sedan startade upp mitt företag och hittade hit (igen) så använde jag ju just företagsnamnet och hade helt glömt bort att jag redan loggat ett nick här. Gissa om jag blev förvånad när jag fick se att min mail var tagen! :-0 Det tog ju förstås inte så lång tid innan jag kom på att jag ju redan loggat in här. Nu har jag tagit bort det gamla nicket och kör igen fast med förnyad glöd och med nya lagda band på mig angående reklam! :-) Men frågar ngn så vill jag gärna svara men Ni kan förstås maila.

 

Jo, rillar var det ja! Jag står själv i begrepp att köpa in lite rillar för min verksamhet och även jag vill ju veta vilka som är bäst. Utifrån vad man tagit in så verkar RS-rillern vara ett bra köp men eftersom jag ju står i indirekt kontakt med Leonid Kuzmin så kan jag ju berätta att han faktiskt föredrar Swix-rillerns grova 2,0. Den är ju lite av en blandning mellan skärande och pressande då den inte roterar. Men han anser att rillning är lite överskattat och det är mera vid blötföre som det är viktigt.

 

 

Så nu har jag agerat lite skvallerkärring, jag med. Men skall jag vara här och hänga så bör väl även jag komma med lite matnyttigt! ;-)

 

Grymt bra sugen är man iaf på att komma ut och skida lite! :-)

 

Mvh Niclas Bernhardsson från vanärade Vagnhärad! ;-)

Link to comment
Share on other sites

Jag har börjat överväga att skicka dig en julklapp (du kanske anar vad ?)

Att ana julklappar i förväg gör ju det hela lite tråkigare... Men en nattmacka kanske?

 

Tråden har väl kanske "spårat ur" lite. In med alla i spåret igen (framför allt canyon) och så bör vi väl ta nya tag med trådens riktiga innehåll. Jag är med och sjunger Stefan! Sen lovar jag att testa lite skidor Stefan, men håller mig kanske till vallat så länge. Men jag följer med intresse alla ovallade tester! Även om jag varit hård och skeptisk till stålsicklat, följer jag det med intresse och utesluter inte denna metod i vissa fören.

Link to comment
Share on other sites

Till Lars-erik från jouni!

Du verkar vara en hyvens man!

Jag är inte från Luleå utan 12 mil uppåt.

Ikea byn!!!!

Jag tränar ibland på ormberget min svåger bor där. Å min syster.

Min fru har övertygat mig om att vi skall åka upp till Ikeabyn i samband med nyår och jag hoppas så kunna åka skidor även där.

* Tips på bra spår relativt centralt ?

Jag kommer att åka mycket skidor i jul med ett par "ovallade" på Kuzminvis och ett par vallade (samma relativt likvärdiga par jag testade mot varandra i fjolårets "idiottest") . Det kanske vore intressant att se om jag på något sätt kan mäta eller märka en skillnad i ditt spår och Ormbergsspåren. Det skulle ju kunna vara så att "ditt spår" är "renare" eftersom ju Ormbergsspåren ligger nära järnverket, som ju alstrar en del skit främst från koksveket. I varje fall sent på våren ser man att det är så.

Link to comment
Share on other sites

Att ana julklappar i förväg gör ju det hela lite tråkigare... Men en nattmacka kanske?

 

Tråden har väl kanske "spårat ur" lite. In med alla i spåret igen (framför allt canyon) och så bör vi väl ta nya tag med trådens riktiga innehåll. Jag är med och sjunger Stefan! Sen lovar jag att testa lite skidor Stefan, men håller mig kanske till vallat så länge. Men jag följer med intresse alla ovallade tester! Även om jag varit hård och skeptisk till stålsicklat, följer jag det med intresse och utesluter inte denna metod i vissa fören.

Fel gissat. Jag tror nämligen att det jag VILLE ge dig (men som kanske blir för dyrt enligt min fru) ligger mycket närmare detta spår än du anar. Jag är nämligen övertygad om att det, i jakten på någon typ av sanning, skulle vara mycket värdefullt om t.ex. du som du själv säger "varit hård och skeptisk mot detta" i varje fall hade ett någorlunda nytt verktyg som du kunde pröva med (de sicklar vi använde när stenslipningen kom är mycket mjukare och fungerar inte på samma sätt). Jag ser av det du skriver att du i varje fall "inte utesluter att denna metod fungerar i vissa fören", vilket jag tycker tyder på något gryende intresse och värt att i varje fall pröva.

Link to comment
Share on other sites

Till Lars-erik från jouni!

Du verkar vara en hyvens man!

Jag är inte från Luleå utan 12 mil uppåt.

Ikea byn!!!!

Jag tränar ibland på ormberget min svåger bor där. Å min syster.

Min fru har övertygat mig om att vi skall åka upp till Ikeabyn i samband med nyår och jag hoppas så kunna åka skidor även där.

* Tips på bra spår relativt centralt ?

Jag kommer att åka mycket skidor i jul med ett par "ovallade" på Kuzminvis och ett par vallade (samma relativt likvärdiga par jag testade mot varandra i fjolårets "idiottest") . Det kanske vore intressant att se om jag på något sätt kan mäta eller märka en skillnad i ditt spår och Ormbergsspåren. Det skulle ju kunna vara så att "ditt spår" är "renare" eftersom ju Ormbergsspåren ligger nära järnverket' date=' som ju alstrar en del skit främst från koksveket. I varje fall sent på våren ser man att det är så.[/quote']

Till Lars-Erik! Om du ska till IKEA-byn, åk då 6 mil norrut på finska sidan till Ylitornio, Ainiovaara. Oftast fantastisk varition, dock lite tidigt på året för att dom ska ha kunna öppna allt. Alltid välpreparerat, oavsett väder, vind och nederbörd samt dag i veckan, klasiskt som skate. Har själv inte åkt nere kring Haparanda och Tornio eller Kemimaa, men det är säkert bra där med!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...