Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Utförda Glidtester - diskussion


Stefan Sand

Recommended Posts

Jo, rillar var det ja! Jag står själv i begrepp att köpa in lite rillar för min verksamhet och även jag vill ju veta vilka som är bäst. Utifrån vad man tagit in så verkar RS-rillern vara ett bra köp men eftersom jag ju står i indirekt kontakt med Leonid Kuzmin så kan jag ju berätta att han faktiskt föredrar Swix-rillerns grova 2,0. Den är ju lite av en blandning mellan skärande och pressande då den inte roterar. Men han anser att rillning är lite överskattat och det är mera vid blötföre som det är viktigt.

Jag provade Swix riller förra året och blev ganska besviken. Den största nackdelen är ju att strukturen skärs/skrapas in i skidan och blir mer eller mindre permanent. Detta är ju ingen höjdare om man inte har en uppsjö med skidor.

 

Jag har skaffat mig en valsande riller, vilket märke får ni gissa själva, och har provat att rilla med dom finare strukturerna och det ser lovande ut. Tyvärr så har inte snön kommit ännu så jag har ju inte hunnit testa. Jag har heller inte provat med 2.0:an men ska göra detta på min frus skidor :) för att se hur lätt man blir av med denna struktur.

 

Här skulle jag vilja fråga Canyon hur hårt man ska trycka med 2.0:an?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 299
  • Created
  • Last Reply
Jo' date=' rillar var det ja! Jag står själv i begrepp att köpa in lite rillar för min verksamhet och även jag vill ju veta vilka som är bäst. Utifrån vad man tagit in så verkar RS-rillern vara ett bra köp men eftersom jag ju står i indirekt kontakt med Leonid Kuzmin så kan jag ju berätta att han faktiskt föredrar Swix-rillerns grova 2,0. Den är ju lite av en blandning mellan skärande och pressande då den inte roterar. Men han anser att rillning är lite överskattat och det är mera vid blötföre som det är viktigt.[/quote']

Jag provade Swix riller förra året och blev ganska besviken. Den största nackdelen är ju att strukturen skärs/skrapas in i skidan och blir mer eller mindre permanent. Detta är ju ingen höjdare om man inte har en uppsjö med skidor.

 

Jag har skaffat mig en valsande riller, vilket märke får ni gissa själva, och har provat att rilla med dom finare strukturerna och det ser lovande ut. Tyvärr så har inte snön kommit ännu så jag har ju inte hunnit testa. Jag har heller inte provat med 2.0:an men ska göra detta på min frus skidor :) för att se hur lätt man blir av med denna struktur.

 

Här skulle jag vilja fråga Canyon hur hårt man ska trycka med 2.0:an?

det beror ju på hur mycket du vill ha i skidan är de superblött så lägger du mer tyngd... lite torrare lättare..

Link to comment
Share on other sites

TOKO HRB-OO2 flourkloss. Är det någon av er som provat den?

Såg på Oslo sportslager att det är en sk racingteam-valla. Priset 1500 kr avskräcker.

Har ej testat. men Toko klara man sig utan. förutom Basen då...

dom försöker mest kalla saker för "racing" i en enklare förpackning för att verka häftigt.

Link to comment
Share on other sites

Jo' date=' rillar var det ja! Jag står själv i begrepp att köpa in lite rillar för min verksamhet och även jag vill ju veta vilka som är bäst. Utifrån vad man tagit in så verkar RS-rillern vara ett bra köp men eftersom jag ju står i indirekt kontakt med Leonid Kuzmin så kan jag ju berätta att han faktiskt föredrar Swix-rillerns grova 2,0. Den är ju lite av en blandning mellan skärande och pressande då den inte roterar. Men han anser att rillning är lite överskattat och det är mera vid blötföre som det är viktigt.[/quote']

Jag provade Swix riller förra året och blev ganska besviken. Den största nackdelen är ju att strukturen skärs/skrapas in i skidan och blir mer eller mindre permanent. Detta är ju ingen höjdare om man inte har en uppsjö med skidor.

 

Jag har skaffat mig en valsande riller, vilket märke får ni gissa själva, och har provat att rilla med dom finare strukturerna och det ser lovande ut. Tyvärr så har inte snön kommit ännu så jag har ju inte hunnit testa. Jag har heller inte provat med 2.0:an men ska göra detta på min frus skidor :) för att se hur lätt man blir av med denna struktur.

 

Här skulle jag vilja fråga Canyon hur hårt man ska trycka med 2.0:an?

Fast att du har rillning på skidan under kallföre gör ju varken från eller till. Och vid mellanföre så gör det ju inte så mycket för vanliga motionärer, tror jag. Vad har du för uppfattning?

Enligt Leonid så försvinner rillningen relativt fort iaf och skulle man lägga en 2,0:a nu så är det borta till Vasan, som exempel. Återkom gärna med info om din frus skidor fast jag gissar att det var med roterande riller.

Link to comment
Share on other sites

Jo' date=' rillar var det ja! Jag står själv i begrepp att köpa in lite rillar för min verksamhet och även jag vill ju veta vilka som är bäst. Utifrån vad man tagit in så verkar RS-rillern vara ett bra köp men eftersom jag ju står i indirekt kontakt med Leonid Kuzmin så kan jag ju berätta att han faktiskt föredrar Swix-rillerns grova 2,0. Den är ju lite av en blandning mellan skärande och pressande då den inte roterar. Men han anser att rillning är lite överskattat och det är mera vid blötföre som det är viktigt.[/quote']

Jag provade Swix riller förra året och blev ganska besviken. Den största nackdelen är ju att strukturen skärs/skrapas in i skidan och blir mer eller mindre permanent. Detta är ju ingen höjdare om man inte har en uppsjö med skidor.

 

Jag har skaffat mig en valsande riller, vilket märke får ni gissa själva, och har provat att rilla med dom finare strukturerna och det ser lovande ut. Tyvärr så har inte snön kommit ännu så jag har ju inte hunnit testa. Jag har heller inte provat med 2.0:an men ska göra detta på min frus skidor :) för att se hur lätt man blir av med denna struktur.

 

Här skulle jag vilja fråga Canyon hur hårt man ska trycka med 2.0:an?

Fast att du har rillning på skidan under kallföre gör ju varken från eller till. Och vid mellanföre så gör det ju inte så mycket för vanliga motionärer, tror jag. Vad har du för uppfattning?

Enligt Leonid så försvinner rillningen relativt fort iaf och skulle man lägga en 2,0:a nu så är det borta till Vasan, som exempel. Återkom gärna med info om din frus skidor fast jag gissar att det var med roterande riller.

Lägger du en djup 2.0:a med swixs riller så tror jag du får leva med denna väldigt länge, mer än en säsong skulle jag tro! Det är väl bara att se hur länge repor i belager sitter kvar. Helst skulle jag vilja ha möjligheten att få bort strukturen redan efter en vecka.

 

Körde utan att rillla föra säsongen, förutom ett test med swixs riller, så jag kan ej uttala mig om detta. Det får jag testa denna säsongen. Men det är ju så att väger man mycket så behöver man en grövre struktur jämfört med en lättare åkare. Samma gäller för farten. Högre fart grövre struktur. Med denna input så får man väl bedöma om det är nödvändigt för motionärer i mellanföre. Jag tror på att lägga en fin struktur vid kallföre även om det inte gör någon skillnada vid lägre hastigheter. Du kan ju få bättre fart när det går snabbt utför.

Link to comment
Share on other sites

CANYON ÄR DÖD och kommer att inom kort dyka upp med ett annat namn.

Att jag är canyon har väl varit en oficiell hemlighet mer eller mindre.......

har iaf muntligt nämnt det till flera

 

Lovar att då meddela den nya signaturen - blir troligen STEVENS.....

(lite smygreklam - skall cykla på en sådan cykel nästa säsong)

 

Lite kommentarer

 

Håller med om att det är enklare att värdera information om man vet i vilken roll man talar. Men egentligen tycker jag det inte spelar så stor roll. Det viktigaste för mig är att jag får en saklig och faktafylld diskussion. Uppskattar mycket bollandet av både gemensamma tankar som motsatta uppfattningar.

 

Det är väl många som både läser och skriver på detta forum som har "barn ihop med" aktörer inom skidindustrin. Att de deltar i skidforumet ser jag som en tillgång. Skulle både Tony Pölder och t ex Chister Majbäck deltaga mer aktivt i forumet så skulle det kanske medföra ytterligare kvalitetshöjning på nivån. Förhoppningsvis.

 

Jag hade tänkt döda Canyon för länge sedan - men tack vare att jag är genuint intresserad av att få bra snabba skidor. Så kan jag inte låta bli att delta i forumets mycket intressanta trådar.

 

Jag kommer att fortsätta mitt skrivande, och kan gärna göra det officellt under namn och ort.

 

Vill passa på att tacka många för den som jag tycker mycket höga nivå som detta forum för det mesta håller.

Framförallt har jag några favoriter som jag mycket uppskattar. Liten snabb urminnetgjord lista.

Orvarino, dunderklumpen, Finn2, Lars-Erik, StefanSand, Boljohan, Jo, GundeG, med många fler. Trevligt är också det norska inslaget med Pelikan.

 

Vill tacka för den enorma kunskap genom alla eras inlägg som kan tas in och som kan vidareutveckla skidåkningen och förhoppningsvis ge snabba skidor.

 

Har även sett att jag har fått en del frågor - skall svara så snart som möjligt.

 

bl a strukturera även i kallföre o hur djupt och hårt trycker en 2,0 ner i skidan.

Skall också utveckla lite om julgranar, upphackade kontra raka. (tror vi såg lite av sådant uppe i Gällivare) Kan nog bli en intressant diskussion så här i jultider.....

 

ÅTERKOMMER

Link to comment
Share on other sites

CANYON ÄR DÖD och kommer att inom kort dyka upp med ett annat namn.

Härligt att höra - välkommen! :)

Jag håller med och som vanligt, när jag är speciellt entusiastisk , gör jag det på mitt pers(s)onliga vis:

 

"Canyon", Du gjorde det enda raka

Välkommen tillbaka

Du kommer att fortsätta att briljera

även i kommande forum-era

Link to comment
Share on other sites

CANYON ÄR DÖD och kommer att inom kort dyka upp med ett annat namn.

Härligt att höra - välkommen! :)

Jag håller med och som vanligt' date=' när jag är speciellt entusiastisk , gör jag det på mitt pers(s)onliga vis:

 

"Canyon", Du gjorde det enda raka

Välkommen tillbaka

Du kommer att fortsätta att briljera

även i kommande forum-era[/quote']

Canyon bra at du er tilbake.

 

Du har opparbeidet deg et renommé også utover dette forum! Fortsett å del med oss dine tanker og kunnskapsrike vurderinger om ski og valla.

Link to comment
Share on other sites

CANYON ÄR DÖD och kommer att inom kort dyka upp med ett annat namn.

Att jag är canyon har väl varit en oficiell hemlighet mer eller mindre.......

har iaf muntligt nämnt det till flera

 

Lovar att då meddela den nya signaturen - blir troligen STEVENS.....

(lite smygreklam - skall cykla på en sådan cykel nästa säsong)

 

Lite kommentarer

 

Håller med om att det är enklare att värdera information om man vet i vilken roll man talar. Men egentligen tycker jag det inte spelar så stor roll. Det viktigaste för mig är att jag får en saklig och faktafylld diskussion. Uppskattar mycket bollandet av både gemensamma tankar som motsatta uppfattningar.

 

Det är väl många som både läser och skriver på detta forum som har "barn ihop med" aktörer inom skidindustrin. Att de deltar i skidforumet ser jag som en tillgång. Skulle både Tony Pölder och t ex Chister Majbäck deltaga mer aktivt i forumet så skulle det kanske medföra ytterligare kvalitetshöjning på nivån. Förhoppningsvis.

 

Jag hade tänkt döda Canyon för länge sedan - men tack vare att jag är genuint intresserad av att få bra snabba skidor. Så kan jag inte låta bli att delta i forumets mycket intressanta trådar.

 

Jag kommer att fortsätta mitt skrivande, och kan gärna göra det officellt under namn och ort.

 

Vill passa på att tacka många för den som jag tycker mycket höga nivå som detta forum för det mesta håller.

Framförallt har jag några favoriter som jag mycket uppskattar. Liten snabb urminnetgjord lista.

Orvarino, dunderklumpen, Finn2, Lars-Erik, StefanSand, Boljohan, Jo, GundeG, med många fler. Trevligt är också det norska inslaget med Pelikan.

 

Vill tacka för den enorma kunskap genom alla eras inlägg som kan tas in och som kan vidareutveckla skidåkningen och förhoppningsvis ge snabba skidor.

 

Har även sett att jag har fått en del frågor - skall svara så snart som möjligt.

 

bl a strukturera även i kallföre o hur djupt och hårt trycker en 2,0 ner i skidan.

Skall också utveckla lite om julgranar, upphackade kontra raka. (tror vi såg lite av sådant uppe i Gällivare) Kan nog bli en intressant diskussion så här i jultider.....

 

ÅTERKOMMER

Välkommen tillbaka!! Kungen av Skidforum!:)

 

Givetvis tror jag på struktur på kallsidan vid rätt tillfälle men inte alltid..

 

Jag är nyfiken på din teori med bara raka riller! då borde ju alltid typLJ strukturer gå bättre än krysstrkturer. det går ju inte ihop med att man mer och mer åker på krysstukturer typ LZ2 , CD...

 

eller är det för att dom är billigare rent tillverkningsmässigt , med raka riller???;P närå givetvis så har du en bra anledning till varför du kör med raka! skulle va kul att veta!

Link to comment
Share on other sites

Även jag vill hälsa Canyon varmt välkommen tillbaka.

Här skulle jag vilja fråga Canyon hur hårt man ska trycka med 2.0:an?

En närbesläktad fråga jag frågade mig efter att ha invigt min (drog fyra drag med "lagom" hårt tryck, pressade med 2 händer men tog inte riktigt i) var att det var svårt att se strukturen (2 mm valsande strukturrulle). Nu var belysningen lite dämpad men jag frågade mig i alla fall om strukturen skall synas tydligt med blotta ögat eller vara mer svår att urskilja. (Han i butiken valde en "julgran" när han demonstrerade just för att resultatet skulle synas bättre ovanpå den struktur han redan lagt.)

 

En till fråga (borstning efterrillning?) kommer längst ned.

 

I väntan på expertutlåtanden så kan jag (som aldrig sett en riller annat än på bild innan jag köpte en i helgen) inleda lite. Den riller som fanns i butiken där jag handlade var en Red Creek (jag köpte en 2 mm, valsande) och den representant för tillverkaren som jag frågade ville inte riktigt precisera nur många drag man skullle dra (sa nog något oprecist typ "till det blir bra"), och antagligen beror det väl på struktur och hur hårt man trycker, men när jag frågade lite till (1 10 eller 100?) så blev det ungefär 4. Vad gäller hur hårt man skall pressa så är det svårt att uttrycka i ord, men han sa själv att han inte var så himla armstark och när jag bad honom visa medan jag la ett finger mellan så kändes det just som att han menade att man skall pressa lite utan att riktigt ta i. Men som sagt svårt uttrycka i ord.

 

I bruksanvisningen står att "...Ju fuktigare desto djupare struktir. Pressa då hårdare. Drag gärna fram och tillbaka i samma spår, med bibehållet tryck utan att lyfta verktyget. Efterpolera med en fin nylonborste, gärna roterande."

 

Fast nylonborste är nog för vallade skidor, så om/när man i stället stålsicklar kanske man hellre även efter rillning kan/skall/bör använda den ultrafina specialstålsborste som Kuzmin rekommenderar på sin sida? Min gissning/tolkning, så kommentera gärna, nån som vet. (Kuzmin skriver bara "Vid varmare skidfören bör belaget med fördel även rillas efter sicklingen för att uppnå optimalt glid", men inget om borstning efter sickling.)

Link to comment
Share on other sites

Även jag vill hälsa Canyon varmt välkommen tillbaka.
Här skulle jag vilja fråga Canyon hur hårt man ska trycka med 2.0:an?

En närbesläktad fråga jag frågade mig efter att ha invigt min (drog fyra drag med "lagom" hårt tryck, pressade med 2 händer men tog inte riktigt i) var att det var svårt att se strukturen (2 mm valsande strukturrulle). Nu var belysningen lite dämpad men jag frågade mig i alla fall om strukturen skall synas tydligt med blotta ögat eller vara mer svår att urskilja. (Han i butiken valde en "julgran" när han demonstrerade just för att resultatet skulle synas bättre ovanpå den struktur han redan lagt.)

 

En till fråga (borstning efterrillning?) kommer längst ned.

 

I väntan på expertutlåtanden så kan jag (som aldrig sett en riller annat än på bild innan jag köpte en i helgen) inleda lite. Den riller som fanns i butiken där jag handlade var en Red Creek (jag köpte en 2 mm, valsande) och den representant för tillverkaren som jag frågade ville inte riktigt precisera nur många drag man skullle dra (sa nog något oprecist typ "till det blir bra"), och antagligen beror det väl på struktur och hur hårt man trycker, men när jag frågade lite till (1 10 eller 100?) så blev det ungefär 4. Vad gäller hur hårt man skall pressa så är det svårt att uttrycka i ord, men han sa själv att han inte var så himla armstark och när jag bad honom visa medan jag la ett finger mellan så kändes det just som att han menade att man skall pressa lite utan att riktigt ta i. Men som sagt svårt uttrycka i ord.

 

I bruksanvisningen står att "...Ju fuktigare desto djupare struktir. Pressa då hårdare. Drag gärna fram och tillbaka i samma spår, med bibehållet tryck utan att lyfta verktyget. Efterpolera med en fin nylonborste, gärna roterande."

 

Fast nylonborste är nog för vallade skidor, så om/när man i stället stålsicklar kanske man hellre även efter rillning kan/skall/bör använda den ultrafina specialstålsborste som Kuzmin rekommenderar på sin sida? Min gissning/tolkning, så kommentera gärna, nån som vet. (Kuzmin skriver bara "Vid varmare skidfören bör belaget med fördel även rillas efter sicklingen för att uppnå optimalt glid", men inget om borstning efter sickling.)

Efter samtal och från att ha sett när Leonid rillar så skule jag vilja svara: Nä, du behöver inte borsta efter rillningen och helst bör du bara rilla bakåt. Tryck ganska hårt och du kan gott och väl rilla 2 ggr och när du kör andra gången så börjar du löst så att du går i samma spår.

Link to comment
Share on other sites

MYCKET INTRESSANTA FRÅGOR - Här kommer lite blandat ....

har tyvärr varit borta ett tag och inte kunnat svara...

Blir ett snabbsvar innan ett cykel-pass....

 

HUR HÅRT TRYCKA?

Med RAK 2,0 och Rak 1,0, och även andra raka 1mm och 2 mm raka strukturer så kan man faktiskt reglera trycket och få lite grundare och/eller djupare struktrur. Jag rekommendera oftast ett halvhårt tryck. Är det mycket blött tryck hårdare.

Jag föreslår också att man inte börjar allr längst framme vid spetsen på skidan. På bakre delen drar jag ofta med ökat tryck. Börja halvhårt och avsluta hårt.

 

Jag vill också att RAK1,0 och RAK 2,0 bara dras en gång. Just 2,0 vill man ha som ett bra och brett dike. Den Red Creek som gör ett dike som är svårt att se är mycket bra. Strukturer som läggs och syns bra på skidan kan vara "mentalt" bra, men bästa fart fås med strukturer som inte syns. Syns de är de ofta för vassa och djupa.

 

 

 

LZX - LJ02 - ZR1 - R20+ Raka strukturer versus Krysstrukturer

Det här har för mig varit lite av en gåta. Varför skall man i kalla fören ha en kryss.

Det som egentligen görs är eg. bara raka strukturer. Däremot så lägger man de raka i kryssmönster över skidan. så eg. är det en blandning av olika raka strukturer.

 

Det är väl ungefär i linje med vad jag tror är optimalt för grundstruktur i skidan om man inte lägger handstruktur i skidan. Även om man lägger dessa strukturer så kan det vara posistiv med handstruktur, troligtvis för det mesta.

 

Den rekommendation jag tror mest på är att för alla skidor lägga en fin maskinstruktur som grund, typ LJ02 eller finare (gäller även våtföresskidor). Detta för att skidan skall så fort det behövs kunna skapa vattenspalt. Och den skall skapas med så kort friktionsfas som möjligt.

 

Jag misstänker att svenskarna använder mycket sådana här fina krysstrukturer. De ger väldigt bra skidfart. Men de raka kanaler som finns från maskinslipen räcker inte riktigt till för att släppa iväg skidan i hög fart. Här skulle man vilja komplettera med en rak struktur på framförallt bakre skidans del. (Bara en hypotes) Kanske just en sådan som gjorts med ökat tryck. Får en känsla av att svenskarnas skidor ibland inte släpper iväg som andra nationers skidåkare i just hög fart........

Link to comment
Share on other sites

Jag vill också att RAK1,0 och RAK 2,0 bara dras en gång. Just 2,0 vill man ha som ett bra och brett dike. Den Red Creek som gör ett dike som är svårt att se är mycket bra. Strukturer som läggs och syns bra på skidan kan vara "mentalt" bra, men bästa fart fås med strukturer som inte syns. Syns de är de ofta för vassa och djupa.

Samtidigt som du skrev detta inlägg stog jag hemma och testade att rilla med olika strukturer och tryck. Testade med Swix och RS riller. Har du testat den sistnämda någon gång? Skillnaden mellan dessa tyckte jag var precis som du beskrev. Swix rillor syns ju på flera meters håll och blir väldigt djupa om man tycker lite. Dessutom så blir kanterna på diket upphöjda. Jag sickade belaget lätt efter rillning och då såg det bättre ut, men fortfarande väldigt tydliga diken.

 

Men RS-rillern så trodde jag första att det inte blev någon när jag körde en 2,0:a med lätt tryck. Körde en gång till med så hårt tryck jag orkade. Fortfarande syntes inte dikena men dom kändes om jag drog nageln över belaget. Men då antar jag att enligt dina mått mätt har lagt väldigt djup struktur? Är det så att man måste trycka hårdare för att få samma struktur om man har ett stålsicklat belag utan parafin gemfört med parafin? Jag antar oxå att belaget är mer elastiskt i rumstemperatur än ute i minusgrader. Är det lättare att lägga struktur ute av den anledningen? Kanske får man en mjukare (rundare) dike om belaget är mer elastiskt när man rillar? Kanske just elastisiteten i belaget som gör den stora skillnaden mellan synligheten av struktur lagd med ett pressande verktyg eller skärande?

 

Tyvärr så verkar snön dröja. Jag börjar bli lite sugen på att testa i spåret oxå.

Link to comment
Share on other sites

Hej! Är ny här och bara en god motionär, så ni har säkert inte så mycket att lära av mej.

Tänker däremot komma med lite funderingar och frågor (dumma).

 

Nåja, Efter att nästan lusläst detta forum har jag särskilt fastnat för det här med ovallat/stålsicklat. -Kan det vara så? -Omöjligt! är tankar som far igenom huvudet då man hör att en stålsicklad och ovallad skida glider lika eller nästan lika bra som en stenslipad och vallad skida.

 

(Tror det var canyon som tidigare skrev att anledningen att inte tro det är att man inte vill tro det.)

 

Men av vad som framgått av tester och jämförelser så verkar det stämma i vissa fall.

Sen har vi det här med strukturer grova,fina,kryss och raka och vad det nu heter.

En stålsicklad skida har struktur om än en fin sådan (rak). Att den går bra efter några mils åkning beror på att den samlar på sej mindre smuts än en vallad skida. Men man kan undra hur den överhuvudtaget har något glid då den med blotta ögat saknar struktur,

borde suga rejält. Att den är slät och saknar fiberhår är väl en orsak till dess framgång.

Då det sägs att vi går mot finare och finare strukturer, kan det då även vara den stålsicklade skidans superfina struktur som bidrar?

 

En vallad skida har högre vatten transporthastighet än en ovallad, vilket kan vara en nackdel med för grov struktur på kallt före, (tappar vattenspalten). Att då med finare struktur kunna behålla vattenspalten samt öka andelen fluor (H2O transporthastigheten) får mej att undra. -Varför inte HFvalla en stålsicklad skida? (i kallföre)

 

Nu blir den visserligen skitig och långsam efter någon mils åkning?? (den saknar struktur och fickor att samla smuts i) Men fan vad bra glid den borde ha i början.

 

Lite funderingar bara.

 

(vattentransporthastighet,vattenspalt) Undrar om jag fattat rätt?????

Link to comment
Share on other sites

-Varför inte HFvalla en stålsicklad skida? (i kallföre)

Hej Rune, och välkommen in.

 

Ang. stålsicklade skidor, K´s teorier (och till VISS mån praktiska tester) pekar på att framförallt MOTIONÄREN (som jag t.ex.) skulle ha större nytta av att skippa timmarna i paraffin-ångorna, och istället lägga dessa timmar på träning ute i verkligheten.

 

Att lägga paraffin på ett stålsicklat belag ska då enl K´s avhandling fungera SÄMRE, eftersom det är paraffinet i sej som är den smuts-uppsamlande faktorn.

På ett rent belag fastnar det alltså färre partiklar, därigenom ska glidet försämras mindre på det rena belaget.

K skriver ju själv att ett vallat belag glider bättre, men bara i ett par km.

 

Att det i vissa fören (skitig snö, som i Torsby-tunneln) kan fungera minst lika bra med stålsicklat som med HF-valla har vi ju läst om här på forumet.

 

Vinterns tester, med tillhörande rapporter hit till forumet, kommer förhoppningsvis ge en klarare bild av hur det verkligen ligger till.

Link to comment
Share on other sites

Hej! Är ny här och bara en god motionär, så ni har säkert inte så mycket att lära av mej.

Tänker däremot komma med lite funderingar och frågor (dumma).

 

Nåja, Efter att nästan lusläst detta forum har jag särskilt fastnat för det här med ovallat/stålsicklat. -Kan det vara så? -Omöjligt! är tankar som far igenom huvudet då man hör att en stålsicklad och ovallad skida glider lika eller nästan lika bra som en stenslipad och vallad skida.

 

(Tror det var canyon som tidigare skrev att anledningen att inte tro det är att man inte vill tro det.)

 

Men av vad som framgått av tester och jämförelser så verkar det stämma i vissa fall.

Sen har vi det här med strukturer grova,fina,kryss och raka och vad det nu heter.

En stålsicklad skida har struktur om än en fin sådan (rak). Att den går bra efter några mils åkning beror på att den samlar på sej mindre smuts än en vallad skida. Men man kan undra hur den överhuvudtaget har något glid då den med blotta ögat saknar struktur,

borde suga rejält. Att den är slät och saknar fiberhår är väl en orsak till dess framgång.

Då det sägs att vi går mot finare och finare strukturer, kan det då även vara den stålsicklade skidans superfina struktur som bidrar?

 

En vallad skida har högre vatten transporthastighet än en ovallad, vilket kan vara en nackdel med för grov struktur på kallt före, (tappar vattenspalten). Att då med finare struktur kunna behålla vattenspalten samt öka andelen fluor (H2O transporthastigheten) får mej att undra. -Varför inte HFvalla en stålsicklad skida? (i kallföre)

 

Nu blir den visserligen skitig och långsam efter någon mils åkning?? (den saknar struktur och fickor att samla smuts i) Men fan vad bra glid den borde ha i början.

 

Lite funderingar bara.

 

(vattentransporthastighet,vattenspalt) Undrar om jag fattat rätt?????

Det var det jag också var inne på om det är så att man skulle få ett bättre glid i början om man la ett som jag sa ett pulver utanpå en stålsicklad skida kanske inte invärmt utan på borstat bara eftersom vallan nu ska fungera som smutssamlare så borde ju samma valla slitas av i samma takt som man åker på den och när vallan är borta så är smutsen borta också och då har man i princip det stålsicklade belaget kvar att åka på. Anledningen att man skulle pulvra ett stålsicklat par skidor vore då för att utnyttja pulvrets egenskaper i början på ett lopp men kunna få fram stålsicklats egenskaper i slutet av detsamma. Jag är ingen kemist men är väldigt intresserad av det här.

Link to comment
Share on other sites

Hej! Är ny här och bara en god motionär' date=' så ni har säkert inte så mycket att lära av mej.

Tänker däremot komma med lite funderingar och frågor (dumma).

 

Nåja, Efter att nästan lusläst detta forum har jag särskilt fastnat för det här med ovallat/stålsicklat. -Kan det vara så? -Omöjligt! är tankar som far igenom huvudet då man hör att en stålsicklad och ovallad skida glider lika eller nästan lika bra som en stenslipad och vallad skida.

 

(Tror det var canyon som tidigare skrev att anledningen att inte tro det är att man inte vill tro det.)

 

Men av vad som framgått av tester och jämförelser så verkar det stämma i vissa fall.

Sen har vi det här med strukturer grova,fina,kryss och raka och vad det nu heter.

En stålsicklad skida har struktur om än en fin sådan (rak). Att den går bra efter några mils åkning beror på att den samlar på sej mindre smuts än en vallad skida. Men man kan undra hur den överhuvudtaget har något glid då den med blotta ögat saknar struktur,

borde suga rejält. Att den är slät och saknar fiberhår är väl en orsak till dess framgång.

Då det sägs att vi går mot finare och finare strukturer, kan det då även vara den stålsicklade skidans superfina struktur som bidrar?

 

En vallad skida har högre vatten transporthastighet än en ovallad, vilket kan vara en nackdel med för grov struktur på kallt före, (tappar vattenspalten). Att då med finare struktur kunna behålla vattenspalten samt öka andelen fluor (H2O transporthastigheten) får mej att undra. -Varför inte HFvalla en stålsicklad skida? (i kallföre)

 

Nu blir den visserligen skitig och långsam efter någon mils åkning?? (den saknar struktur och fickor att samla smuts i) Men fan vad bra glid den borde ha i början.

 

Lite funderingar bara.

 

(vattentransporthastighet,vattenspalt) Undrar om jag fattat rätt?????[/quote']

Det var det jag också var inne på om det är så att man skulle få ett bättre glid i början om man la ett som jag sa ett pulver utanpå en stålsicklad skida kanske inte invärmt utan på borstat bara eftersom vallan nu ska fungera som smutssamlare så borde ju samma valla slitas av i samma takt som man åker på den och när vallan är borta så är smutsen borta också och då har man i princip det stålsicklade belaget kvar att åka på. Anledningen att man skulle pulvra ett stålsicklat par skidor vore då för att utnyttja pulvrets egenskaper i början på ett lopp men kunna få fram stålsicklats egenskaper i slutet av detsamma. Jag är ingen kemist men är väldigt intresserad av det här.

Det är något som jag också är inne på. har förut gjort så att jag värmt in en HF valla för att sedan korka in en annan över det då det har varit kallare på morgonen och sedan blivit varmare under dagen. Det har jag tyckt fungera bra!

Det du säger borde ju ha en liknande funktion!

Link to comment
Share on other sites

Ett glidtest och 95 kommentarer om allt mellan himmel och jord! Saknar ett nytt glidtest...

Jag borde nog startat en ny tråd. :) Men när jag nu är här så tänkte jag spinna vidare på det här med vallat/ovallat och strukturer.

 

Stålsickling är helt klart ett billigt och enkelt alternativ för oss motionärer.

Men det jag var inne på i förra inlägget var den finfina struktur som stålsicklingen ger.

Om man tar t.ex vasaloppet med -15 grader vid start och kanske + grader vid mål så kan man undra hur en struktur som är finare än den finaste som går att frambringa med maskinslip kan gå bättre mot slutet än en smutsig/vallad och rätt strukturerad.

Det borde jämna ut sej tycker jag med tanke på hur dåligt lämpad en så fin struktur är för + grader. Ingen vill väl tävla på en kallföres skida vid + grader?

 

Om den likväl går bättre så beror det på att den vallade är så fruktansvärt skitig. (Den blir slagen av en ovallad och fel strukturerad haha!) Låter nästan komiskt.

 

Om man gör en temperaturindelning på strukturer så går väl de finaste ner mot -15,-20?.

Strukturen från stålsickling går säkert mycket kallare.

 

En fin struktur ska väl gå sämre då det blir varmt? Det jag nu tänker är,

Om strukturen är superfin,nästan obefintlig så blir den plötsligt universell,(En stålsicklad går ju hyfsat jämt).

 

Därför tror jag att detta kan vara en bra utgångsstruktur, givetvis i kombination med rillverktyg och HF produkter för att höja "vattentransporthastigheten" (fan vad jag kan):)

 

(Har för lite att göra på jobbet, därav såna här tankar):):)

Link to comment
Share on other sites

Ett glidtest och 95 kommentarer om allt mellan himmel och jord! Saknar ett nytt glidtest...

Hav tålamod :)

 

Den 5/12 åker jag till Idre på träningsläger, hemma igen den 10/12. Räkna med att det kommer att komma rapport från tester den 11/12.

 

Nu har jag haft 2par skidor, 1 par skate och 1 par klassiska, hos Pölder för slipning och struktur. Dessa ska grundas enligt konstens alla regler för att slutligen återigen ställas emot stålsicklade skidor.

 

Nu är det bara att hålla tummarna för att inte värmen fortsätter, är plussgrader och lätt regn i Idre idag :(

 

Ingen annan som har glidtester på G????.....Lars-Erik, du bor ju i Luleå och ni har ju snö!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...