Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Kan alla stavar användas till rullskidåkning?


enannanman

Recommended Posts

bara att byta trugan och köra på "snöstavarna". Du gjorde kanske dig själv en tjänst eftersom att många verkar åka rullskidor på sämre stavar än vad man har på vintern, vilket inte är bra... Kör samma stavar på vinter och sommar och satsa på ett bra bra grejer som kostar lite mer... den salomon staven är fin!
Link to comment
Share on other sites

bara att byta trugan och köra på "snöstavarna". Du gjorde kanske dig själv en tjänst eftersom att många verkar åka rullskidor på sämre stavar än vad man har på vintern, vilket inte är bra... Kör samma stavar på vinter och sommar och satsa på ett bra bra grejer som kostar lite mer... den salomon staven är fin!

Varför är det inte bra? Bra för plånboken är det i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

bara att byta trugan och köra på "snöstavarna". Du gjorde kanske dig själv en tjänst eftersom att många verkar åka rullskidor på sämre stavar än vad man har på vintern' date=' vilket inte är bra... Kör samma stavar på vinter och sommar och satsa på ett bra bra grejer som kostar lite mer... den salomon staven är fin![/quote']

Varför är det inte bra? Bra för plånboken är det i alla fall.

....och även för axlar, armbågar och händer.

Link to comment
Share on other sites

bara att byta trugan och köra på "snöstavarna". Du gjorde kanske dig själv en tjänst eftersom att många verkar åka rullskidor på sämre stavar än vad man har på vintern' date=' vilket inte är bra... Kör samma stavar på vinter och sommar och satsa på ett bra bra grejer som kostar lite mer... den salomon staven är fin![/quote']

Varför är det inte bra? Bra för plånboken är det i alla fall.

....och även för axlar, armbågar och händer.

men det går långsammare......

Link to comment
Share on other sites

bara att byta trugan och köra på "snöstavarna". Du gjorde kanske dig själv en tjänst eftersom att många verkar åka rullskidor på sämre stavar än vad man har på vintern' date=' vilket inte är bra... Kör samma stavar på vinter och sommar och satsa på ett bra bra grejer som kostar lite mer... den salomon staven är fin![/quote']

Varför är det inte bra? Bra för plånboken är det i alla fall.

....och även för axlar, armbågar och händer.

Tvärtom, ju mjukare och tyngre stavar desto sämre för kroppen är min åsikt!

Link to comment
Share on other sites

Varför är det inte bra? Bra för plånboken är det i alla fall.

....och även för axlar' date=' armbågar och händer.[/quote']

Tvärtom, ju mjukare och tyngre stavar desto sämre för kroppen är min åsikt!

Inte för min kropp, kör konsekvent på Swix Alu light nu på träning (självklart inte på tävling), kan köra hur mycket och hårt som helst, de går aldrig sönder.... Med hårda stavar kan jag få problem med armbågarna. Annars är väll Staffanstaven eller kraftstaven ett alternativ för att skona armbågarna.

Link to comment
Share on other sites

Har aldrig förstått varför så många får ont i armbågarna när man åker rullskidor, har själv aldrig haft problem med det, fast man åker med nära 100% stakning.

Kör självklart med likvärdig styvhet på rullskidstavarna, som snöstavarna.

Du kör med överlånga stavar om jag inte minns fel, då jag körde med överlånga hade inte jag heller något problem trotts att jag körde med styva, blir skonsammare , inte samma smäll med lodrät isättning, ungefär som kraftstaven fast utan ostkrok...

Link to comment
Share on other sites

Har aldrig förstått varför så många får ont i armbågarna när man åker rullskidor' date=' har själv aldrig haft problem med det, fast man åker med nära 100% stakning.

Kör självklart med likvärdig styvhet på rullskidstavarna, som snöstavarna.[/quote']

Du kör med överlånga stavar om jag inte minns fel, då jag körde med överlånga hade inte jag heller något problem trotts att jag körde med styva, blir skonsammare , inte samma smäll med lodrät isättning, ungefär som kraftstaven fast utan ostkrok...

Det är motståndet i hjulen som är begränsningen inte stavarnas hårdhet! Kan köra 12h på PU utan problem med stenhårda stavar men 3 h på fyror känns lite grann efteråt i armbågarna pga och tack vare det högre motståndet som man måste ha inför snösäsongen. Mjuka stavar däremot är vidrigt och farligt de böjer sig, slinter sig och jag får ofelbart ont i ryggen. Huruvida de ev teoretiskt sätt skulle kunna vara bättre för armbågar mm borde jag när jag tänker efter låta vara osagt efter som jag inte kan åka med dem så långt innan ryggen pajjar. Ju styvare desto skönare!

Link to comment
Share on other sites

Har aldrig förstått varför så många får ont i armbågarna när man åker rullskidor' date=' har själv aldrig haft problem med det, fast man åker med nära 100% stakning.

Kör självklart med likvärdig styvhet på rullskidstavarna, som snöstavarna.[/quote']

Du kör med överlånga stavar om jag inte minns fel, då jag körde med överlånga hade inte jag heller något problem trotts att jag körde med styva, blir skonsammare , inte samma smäll med lodrät isättning, ungefär som kraftstaven fast utan ostkrok...

Det är motståndet i hjulen som är begränsningen inte stavarnas hårdhet! Kan köra 12h på PU utan problem med stenhårda stavar men 3 h på fyror känns lite grann efteråt i armbågarna pga och tack vare det högre motståndet som man måste ha inför snösäsongen. Mjuka stavar däremot är vidrigt och farligt de böjer sig, slinter sig och jag får ofelbart ont i ryggen. Huruvida de ev teoretiskt sätt skulle kunna vara bättre för armbågar mm borde jag när jag tänker efter låta vara osagt efter som jag inte kan åka med dem så långt innan ryggen pajjar. Ju styvare desto skönare!

Alla är vi olika, jag kan få ont i armbågarna om jag smäller i stavarna ofta och mycket, dvs PU och styvt är värst..., kanske beror på kraften i stavisättningen....:) Men är det ryggen som begränsar så blir det säkert annorlunda, jag har iofs bara kört ett 3+ timmars pass denna säsong, inte samma erfarenhet av detta som långdistanskingen Everest.

Link to comment
Share on other sites

Du kör med överlånga stavar om jag inte minns fel' date=' då jag körde med överlånga hade inte jag heller något problem trotts att jag körde med styva, blir skonsammare , inte samma smäll med lodrät isättning, ungefär som kraftstaven fast utan ostkrok...[/quote']

Det är motståndet i hjulen som är begränsningen inte stavarnas hårdhet! Kan köra 12h på PU utan problem med stenhårda stavar men 3 h på fyror känns lite grann efteråt i armbågarna pga och tack vare det högre motståndet som man måste ha inför snösäsongen. Mjuka stavar däremot är vidrigt och farligt de böjer sig, slinter sig och jag får ofelbart ont i ryggen. Huruvida de ev teoretiskt sätt skulle kunna vara bättre för armbågar mm borde jag när jag tänker efter låta vara osagt efter som jag inte kan åka med dem så långt innan ryggen pajjar. Ju styvare desto skönare!

Alla är vi olika, jag kan få ont i armbågarna om jag smäller i stavarna ofta och mycket, dvs PU och styvt är värst..., kanske beror på kraften i stavisättningen....:) Men är det ryggen som begränsar så blir det säkert annorlunda, jag har iofs bara kört ett 3+ timmars pass denna säsong, inte samma erfarenhet av detta som långdistanskingen Everest.

Jo, helt rätt, alla är vi olika och du har bevisligen större kraft delvis. Däremot så så skulle jag väl önska att jag kunde smeka fast stavarna bättre, är tyvärr mest känd för att det mest smäller men helt utan teknik och fart. (fast jag får ändå inte ont armbågarna ännu, vilket ju kan bero på genetiskt tur iof) Sen kör väl många på PU och hårda stavar bara på korta/halvlånga tävlingar där de tar i max till skillnad mot distanspass på lite trögare utrustning vilket möjligen kan ge ett skevt urval.

Link to comment
Share on other sites

Har aldrig förstått varför så många får ont i armbågarna när man åker rullskidor' date=' har själv aldrig haft problem med det, fast man åker med nära 100% stakning.

Kör självklart med likvärdig styvhet på rullskidstavarna, som snöstavarna.[/quote']

Du kör med överlånga stavar om jag inte minns fel, då jag körde med överlånga hade inte jag heller något problem trotts att jag körde med styva, blir skonsammare , inte samma smäll med lodrät isättning, ungefär som kraftstaven fast utan ostkrok...

Ja, det kanske är så, fast jag hade inga problem med armbågarna när jag körde med normallånga stavar heller...

Vi är nog bara olika skapta helt enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Har aldrig förstått varför så många får ont i armbågarna när man åker rullskidor' date=' har själv aldrig haft problem med det, fast man åker med nära 100% stakning.

Kör självklart med likvärdig styvhet på rullskidstavarna, som snöstavarna.[/quote']

Du kör med överlånga stavar om jag inte minns fel, då jag körde med överlånga hade inte jag heller något problem trotts att jag körde med styva, blir skonsammare , inte samma smäll med lodrät isättning, ungefär som kraftstaven fast utan ostkrok...

Ja, det kanske är så, fast jag hade inga problem med armbågarna när jag körde med normallånga stavar heller...

Vi är nog bara olika skapta helt enkelt.

Det var väll ett tag sedan du körde med normallånga, stavarna blir styvare också styvare, en gammal swix ct1 tycker jag känns sunkig och mjuk vid asfaltstakning, där vill jag ha styvare när jag tävlar. På snö känner man ju ingen skillnad mellan styv och extremt styv, om det inte är stenhårt.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...