Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Kaloriunderskott på 1400 kcal/dag?


Mankke

Recommended Posts

Ja i grunden är det kalori in - kalori ut som gäller. Men det finns två viktiga parametrar till att beakta och det är mättnadskänsla samt blodsocker.

Dessa är orsaken till att LCHF, Atkins, GI och allt man väljer att kalla det fungerar så bra i viktminskningssyfte. Genom att blodsockret håller sig på en jämnare nivå samt att mättnaden varar längre stoppar man helt enkelt i sig mindre energi.

Den gamla "sanningen" att kolhydrater är bästa energikällan för att den är mindre energität än fett har ställt till mycket elände.

Jämför t ex en havregrynsgrötfrukost, som av tradition anses stabil, rejäl och nyttig med ägg och bacon. Den senare är säkert mer kaloririk men man behöver å andra sidan inte äta något mer förrän framåt eftermiddagen.

Två timmar efter gröten är man vrålhungrig igen :)

Link to comment
Share on other sites

Alltså detta är i grunden mkt lätt. Kalori in - kalori ut = Viktminskning/viktökning

 

Problemet för de flesta är att de underskattar intaget och överskattar sin träningsmängd. Det visar all forskning och testgrupper som fått uppskatta sådant.

 

Själv försökte jag också gå ned i vikt i våras men stod still. Till slut laddade jag ned en app (Kaloriräknaren) där jag bokförde all mat och träning. Jag lade mig på -500 kcal/dag och målet vara att ta mig ned till 10 % bf. Jag började på 18-20 % ungefär.

 

Efter 3 månader hade jag gått ned 8 kg och låg på 12,5 % bf. Träningen bestod till allra största del av tung styrketräning för att inte förlora muskler. Körde också en del sprints, intervall (4x4 min) och promenader.

 

Jag var aldrig så noga att jag vägde maten utan gjorde bara en uppskattning vilket visade sig stämma ganska så bra.

 

Jag tycker inte man ska anta en schablonförbränning som TS gjort utan logga varje enskilt träningspass. Med schablonförbrännig hamnar man nog för högt. Man ska även tänka på att varje läsk, latte och även viss frukt (bananer) är mellan 100-200 kcal och det funkar inte om man ska ligga på 1300 kcal/dag som jag gjorde.

 

Och detta att kroppen går in i svältläge etc. är bara en myt. Ytterst marginellt och knappt mätbart i vissa fall om det inträffar.

 

Här är en bra guide för er som är intresserade:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881

Redan länkad av mg, några inlägg tidigare i tråden. :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...