Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Ny fjrdeplats fr Ebba Andersson bakom tre norskor

Rebecca hrn och Gilberto Panisi jaktstartsvinnare i Lycksele

Golberg vann jaktstarten - Jens Burman 19:e

Jonas Eriksson och Moa Olsson cupvinnare i Lycksele

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Årefjällsloppet

• Vänligen logga in för att kunna svara
178 svar till detta ämne

rible12

rible12

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 138 inlägg

Nån som funderat på ovallat? Svårt att få sig perspektiv om backarna..

Jag ska staka! Tror jag får med mig några... Banan verkar inbjuda till detta... :)

Rickard Bergengren, VL 09: 8:17 - 7752:a, VL 10: 6:38 - 3681:a VL 11: 4:59 - 659:a, VL 12: 4:49 - 1038:a, VL 13: 4:55 - 584:a, VL 14: 4:44 - 292a, VL-15: 4:37 -120:e! Funbeat!

olofssonn

olofssonn

Medlem

• Members
  • Pip
  • 81 inlägg

Jag ska staka! Tror jag får med mig några... Banan verkar inbjuda till detta... :)

Har också grubblat på detta, tror det kan löna sig då det är väldigt öppet och snö kan blåsa in i spåren... Eliten lär staka :)

Millan

Millan

Medlem

• Members
  • Pip
  • 20 inlägg
Nu finns ett PM för tävlingen ute på Årefjällsloppets hemsida - klicka på fliken för 75 km så finns det där.

Ekis

Ekis

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 204 inlägg

Är ju dock en 4km stigning med 6% snittlutning. Borde väl ändå vara stakbart iofs men svårt att säga hur mycket den sliter när man inte vart där. Resten verkar ganska enkelt. Vet dock att Vålådalens elljusspår inte ser kuperat ut på banprofilen men helt snällt att staka är det inte, speciellt inte i det kärvföre som brukar råda där. Nu är det iofs vår så det borde kunna gå lite snabbare.

ironman

ironman

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 200 inlägg
Snackade med Jimmie Johnsson idag och han tyckte de va tveksamt om de va en stakbana...
Train hard win easy!

rible12

rible12

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 138 inlägg

Snackade med Jimmie Johnsson idag och han tyckte de va tveksamt om de va en stakbana...

amen va fan... här har man gått o längtat efter en stakbana, har han blivit svag eller? :)

Rickard Bergengren, VL 09: 8:17 - 7752:a, VL 10: 6:38 - 3681:a VL 11: 4:59 - 659:a, VL 12: 4:49 - 1038:a, VL 13: 4:55 - 584:a, VL 14: 4:44 - 292a, VL-15: 4:37 -120:e! Funbeat!

RobertS

RobertS

Medlem

• Members
  • Pip
  • 31 inlägg

Brattlandsgården är interessant, kanske taxi funkar, tack for tips.

Mvh

CLaus

Jag ska ta bilen in till Åre på morgonen men rullar sen till Östersund till dottern min.
Så in till Åre har jag plats i bilen. Måste väl finnas parkering där?

Om det skulle kännas osäkert med bilalternativet förefaller det gå en lokalbuss från Duved klockan 6.00 (framme vid resecentrum i Åre 6.10) som stannar på ett antal ställen. Kommer själv bo i Duved tar denna buss och av avståndet från Åre ("8 km från Åre mot Duved") låter det som om Brattlandsgården ligger rätt nära Duved.

Ekis

Ekis

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 204 inlägg

Brattlandsgården är interessant, kanske taxi funkar, tack for tips.

Mvh

CLaus

Jag ska ta bilen in till Åre på morgonen men rullar sen till Östersund till dottern min.

Om det skulle kännas osäkert med bilalternativet förefaller det gå en lokalbuss från Duved klockan 6.00 (framme vid resecentrum i Åre 6.10) som stannar på ett antal ställen. Kommer själv bo i Duved tar denna buss och av avståndet från Åre ("8 km från Åre mot Duved") låter det som om Brattlandsgården ligger rätt nära Duved.

Brattlandsgården ligger inte mot Duved utan mot Undersåker från Åre sett.

lab13

lab13

Medlem

• Members
  • Pip
  • 41 inlägg
En artikel om förberedelserna mm

http://op.se/lanet/a...-an-vasaloppet-

Murcas

Murcas

Medlem

• Members
  • Pip
  • 253 inlägg
Å fy fan......

racewax.se

racewax.se

Medlem

• Members
  • Pip
  • 239 inlägg

Brattlandsgården ligger inte mot Duved utan mot Undersåker från Åre sett.

Tack, det kan vara bra att veta :) Ja jag ser på banprofilen att den stigning som kommer efter 18 km är fastiskt 50-60 höjdmeter värre än 1:a backen på Vasan men den tas på 3 km så det lär väl bli en hel del slakmota. Väderprognosen just nu ser ju mycket trevligt solig och lättvallad ut :) Bara att hoppas

Torwald

Torwald

Medlem

• Members
  • Pip
  • 176 inlägg
Hmm "garanterar att den är betydligt tuffare än Vasaloppet".

Och jag som bara slappat sen VL.

Det lär bli svettigt!

racewax.se

racewax.se

Medlem

• Members
  • Pip
  • 239 inlägg
Hur många startled är det i loppet? Någon som vet?

TNordman

TNordman

Medlem

• Members
  • Pip
  • 83 inlägg

Hur många startled är det i loppet? Någon som vet?

Ser ut att vara 3 led bakom eliten.

rooni

rooni

Medlem

• Members
  • Pip
  • 11 inlägg
banan från ottsjön och till sista toppen innan nedförskörningen till duved är rejält kuperad med en del fina stakpartier men klart mera backar än vad jag trodde. Det gäller helt klart att ha krafter kvar efter edsåsdalen.

OlaT

OlaT

Ny medlem

• Members
  • 5 inlägg
Oscar Svärds banbeskrivningar del 1-3 finns nu på hemsidan. Kommer att bli kanonfint!

Nån som sett några vallatips typ från Swix eller dylikt? Kommer väl i och för sig bli ganska blått fäste eller tror ni att det kommer att solen kommer att värma mer?
Verkar vara ett tag sen det snöade i området men har dte varit några varmgrader där sen sista snön? Funderar på hur slitig snön kommer att vara.

racewax.se

racewax.se

Medlem

• Members
  • Pip
  • 239 inlägg
tror det är finkornig snö då det snöat och varit kallt där senaste veckorna

rible12

rible12

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 138 inlägg
STAR valltips:

Prognos Årefjällsloppet.
-20 vid start -4 i mål strålande solsken.
HA8 och F-Cold pulver på glid

S1 base tunt invärmt
S8 Target Grön
S6 Target Blå
S8 Target Grön

Sista milen är på Åresjön så blir mest stakning på slutet.

-5/-20 rill och 1mm

jake

jake

Medlem

• Members
  • Pip
  • 21 inlägg
Hej alla,
Skall åka på lördag och håller på att undersöka transport upp från västkusten/gbg (hem åker jag tåg).

Är det någon som vill få ner sin bränslekostnad för bil/helikopter/privatjet från västkusten till Åre genom att samåka tidigt fredag morgon alt torsdag kväll? Skötsam 34-åringen kan erbjudas som resesällskap :-)

Mvh
Jakob Hjelmåker

FredrikS

FredrikS

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 713 inlägg
Det kan nog bli väldigt kallt i starten.

Väldgt platt avslutning förutom spurten som är på slutet av en fin backe om det stämmer att målet är på åre torg. Ska Jørgen Aukland vinna igjen på grund av sin enorma kapacitet i stakning oppför?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar