Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Årefjällsloppet


Torwald

Recommended Posts

Oscar Svärds banbeskrivningar del 1-3 finns nu på hemsidan. Kommer att bli kanonfint!

 

Nån som sett några vallatips typ från Swix eller dylikt? Kommer väl i och för sig bli ganska blått fäste eller tror ni att det kommer att solen kommer att värma mer?

Verkar vara ett tag sen det snöade i området men har dte varit några varmgrader där sen sista snön? Funderar på hur slitig snön kommer att vara.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 178
  • Created
  • Last Reply

STAR valltips:

 

Prognos Årefjällsloppet.

-20 vid start -4 i mål strålande solsken.

HA8 och F-Cold pulver på glid

 

S1 base tunt invärmt

S8 Target Grön

S6 Target Blå

S8 Target Grön

 

Sista milen är på Åresjön så blir mest stakning på slutet.

 

-5/-20 rill och 1mm

Link to comment
Share on other sites

Hej alla,

Skall åka på lördag och håller på att undersöka transport upp från västkusten/gbg (hem åker jag tåg).

 

Är det någon som vill få ner sin bränslekostnad för bil/helikopter/privatjet från västkusten till Åre genom att samåka tidigt fredag morgon alt torsdag kväll? Skötsam 34-åringen kan erbjudas som resesällskap :-)

 

Mvh

Jakob Hjelmåker

Link to comment
Share on other sites

japp ser enkelt ut , bara frågan om man ska skippa grundvaxet och värma in grön burk istället i botten, livrädd för grundvax i torr vindpinad snö

Håller med. Vilken grön använder du isåfall?

Är det ett alternativ att skita i grön också och värma in blått direkt i det ruggade?

Link to comment
Share on other sites

Swix ute med preliminärt vallatips:

 

http://www.swixsport.com/eway/default.aspx?pid=278&trg=MainContent_6179&MainContent_6179=6154:0:24,4229

 

Nåt förslag på racewaxglid? BV+H2+microfiber?

 

Noterar att yr tror på klart varmare temperaturer än SMHI just nu.

Nu är det upplagt vallatips på Racewax Sverige (facebook)

Räkna med ganska torr snö och akta er för kletiga grundvax och fästvallor med fluor

Skidspannen och tryckzoner, välj kallföresskidor med fin struktur

Fin avbruten struktur kompletterat med rak 0.8-1,0 samt 2.0 i bakdelen

Link to comment
Share on other sites

Testat skidor i Edsåsdalen idag och följande fungerade riktigt bra.

Grafit i botten, Rex HF Grön, Gallium Giga Speed DRY på toppen.

Fin slip på skidorna och Rill: L02 och CP17R (Finite).

Grundwax och Ljusgrön Rex invärmt. Ljusgrön Rex (3 Lager) och grön Pro grip på toppen.

Link to comment
Share on other sites

Testat skidor i Edsåsdalen idag och följande fungerade riktigt bra.

Grafit i botten, Rex HF Grön, Gallium Giga Speed DRY på toppen.

Fin slip på skidorna och Rill: L02 och CP17R (Finite).

Grundwax och Ljusgrön Rex invärmt. Ljusgrön Rex (3 Lager) och grön Pro grip på toppen.

Hur var snön? Finkornigt alltigenom?

Link to comment
Share on other sites

15 min mellan damernas startgrupp och herrarna. Hur många ingår i damelitgruppen? Rättvist och bra att de inte kan ha hjälpryttare, för övrigt.

Håller med! Det här med hjälpryttare som de börjat med är ju helt sjukt. Tycker faktiskt att damerna förnedrar sig som håller på med sånt.

Link to comment
Share on other sites

15 min mellan damernas startgrupp och herrarna. Hur många ingår i damelitgruppen? Rättvist och bra att de inte kan ha hjälpryttare' date=' för övrigt.[/quote']

Håller med! Det här med hjälpryttare som de börjat med är ju helt sjukt. Tycker faktiskt att damerna förnedrar sig som håller på med sånt.

Som VL är upplagt blir det ju lätt orättvist. Kanske starkaste argumentet för att dam-bilen skall delas ut enbart på tjej-vasan, men det bryr jag mig inte om egentligen. Men även här kan det ju vara en topp hundra åkare som åker ikapp damerna och tar teamkamraten på släp. Modern skidåkningstaktik antar jag.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...