Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Årefjällsloppet


Torwald

Recommended Posts

  • Replies 178
  • Created
  • Last Reply

Det blir definitivt att åka nästa år. Vilket fint vinterlandskap. Åkning uppför både fjäll och nere på sjöar (eller åtminstone nån typ av sjö som de verkade åka på framåt slutet..). Och inte så hysteriskt mycket folk i spåren.

Eller vad säger ni? Finns det något negativt med detta lopp? Hehe.

Link to comment
Share on other sites

Vilken fantastisk dag och avslutning av långloppscupen!! Och en sjukt imponerande säsong av bröderna Aukland, det var väl bara KLL som de inte vann! Frågan är hur många som dubbelstakar loppen nästa år, ser en smula enformigt och tråkigt ut...
Link to comment
Share on other sites

Otroligt fin dag idag! Troligen det finaste jag varit med om i skidväg. Det var tungt, och jag kan inte förstå hur de kunde marknadsföra loppet som lättåkt och Vasaloppsliknande. Detta var avsevärt mycket mer kuperat än Engelbrektsloppet.

 

Tyckte det var svårt att få till fäste, så det blev blanke ski idag. Lite tufft till Ottsjö men sen var det bara fartställning hela vägen, som man såg på banprofilen... :)

Link to comment
Share on other sites

Ja, det såg verkligen härligt ut. Soligt och fint hemma också så det blev en kort sväng på skidor för mig mellan "Ottsjö och slutmilen" (resten av dagen körkonsert).

 

Gillar skarpt att få se en riktig tävling för damerna. Fick en känsla av att en del kanske gick med lite för länge, precis som det ska vara. Den där långa saxbacken verkade inte nådig. Damklungan splittrades väl definitivt där. I andraklungan bland herrarna så gicks det uppför, nästan som i Falun på SM när bara de allra främsta inte gick i det brantaste före tv-kameran uppe i mördarbacken.

 

Men Jens Eriksson såg grym ut i långa saxbacken. Han tittade sig om flera gånger ungefär som att han inte ville köra på onödigt hårt. Och då drog han ändå ifrån alla andra. Jag såg även en kort saxbacke just före Vålådalen och så en någonstans vid drygt 20 km kvar. Var det fler?

 

Trevligt att det såg ut att vara lika få som stakade som i Birken. Eller kanske någon till. Tyckte jag såg två eller tre nu idag och i Birken såg jag Jörgen och Jerry.. För övrigt bra det här med att kunna titta på loppen på skiclassics webb.

Link to comment
Share on other sites

Kan bara hålla med om att detta var en av de bästa skidupplevelser jag haft. Vädret bidrog givetvis, men bansträckning, spårkvalité, publik och arrangemang var fantastiskt! En blivande klassiker helt klart. Kul med lite "redig" skidåkning där man får röra lite på benen också ;)

 

(kanske otaktiskt att göra inlägget nu, man vill ju inte bli utan startplats nästa år..)

Link to comment
Share on other sites

Ja, det såg verkligen härligt ut. Soligt och fint hemma också så det blev en kort sväng på skidor för mig mellan "Ottsjö och slutmilen" (resten av dagen körkonsert).

 

Gillar skarpt att få se en riktig tävling för damerna. Fick en känsla av att en del kanske gick med lite för länge, precis som det ska vara. Den där långa saxbacken verkade inte nådig. Damklungan splittrades väl definitivt där. I andraklungan bland herrarna så gicks det uppför, nästan som i Falun på SM när bara de allra främsta inte gick i det brantaste före tv-kameran uppe i mördarbacken.

 

Men Jens Eriksson såg grym ut i långa saxbacken. Han tittade sig om flera gånger ungefär som att han inte ville köra på onödigt hårt. Och då drog han ändå ifrån alla andra. Jag såg även en kort saxbacke just före Vålådalen och så en någonstans vid drygt 20 km kvar. Var det fler?

 

Trevligt att det såg ut att vara lika få som stakade som i Birken. Eller kanske någon till. Tyckte jag såg två eller tre nu idag och i Birken såg jag Jörgen och Jerry.. För övrigt bra det här med att kunna titta på loppen på skiclassics webb.

Kanske inte så många för de allra bästa med jag (och de runt mig) saxade nog i ett 50-tal backar. Den var utan konkurrens det tyngsta loppet jag kört. Var en riktigt chock utifrån vad de sagt innan. Men visst, kul att det inte blir fokus på stakning på alla långlopp. Men undra hur många av motionärerna långt bak som anmäler sig till nästa år igen?

Link to comment
Share on other sites

Snygg "Blomquist-defilering" av Auklands som understrykning av deras dominans den här säsongen. Spelade ju ingen roll vem som hade blivit etta och tvåa.

Såg onekligen ut som att vädret gjorde halva jobbet för inramningen. Får överväga nästa års inbjudan i kombination med Vasalopp och Birken-tankar.

Link to comment
Share on other sites

50 saxbackar låter inte lockande. Då kan jag stryka det här loppet från önskelistan...

Jag hade bra fäste och saxade inte mer än 10-15 backar, varav många var korta knixar. Upplevde inte att saxandet satte någon speciell prägel på loppet. Jämför man med årets Vasa så saxades det ju en del där med, ofta pga dåliga spår. Och räknar jag med startbacken i Vasan så spenderade jag definitivt mer tid saxandes i det loppet än detta.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade kanonfäste. Visst fick man saxa ibland men mer för att jag var lat än för att det var brant. Fokus var helt klart på diagonalåkning.

Kollade loppet på tv och banan såg ut att vara rätt blandad, precis som en bana ska vara. Sista biten, Duved till mål såg dock rätt trist ut jämfört med övriga sträckningen.

Link to comment
Share on other sites

Hade också bra fäste, men lade på lite extra innan långa stigningen i Ottsjö. Jag tycker att det var en otroligt vacker bana, med fantastiska vyer över Jämtlandsfjällen. Banan var kuperad och tuff. Större delen av åkningen hade vi motvind och på sjöarna var det ganska jobbigt i motvinden. Sista biten från Duved till Åre var helt klart tråkigaste delen av banan, men när vi väl kom ut på Åresjön hade vi vinden i ryggen vilket gjorde det till härlig stakning in i mål. Sammanfattningsvis var det en jobbig men underbar skiddag i spåret.
Link to comment
Share on other sites

Grymt fin tävling i solen. Bästa partiet vara backarna ned till Duved!

Vill minnas att du åkte 7-mila ifjol? Om du jämför den banan med Årefjällsloppet?

Banorna är teoretiskt sett rätt lika. Lika långa 74 resp 76, starten högre än målet, med jobbiga stigningar i mitten och med mkt lätta avslutningar. Nu påstår min GPS att det steg lika mkt på båda och så ser faktiskt även om man lägger banprofilerna bredvid varandra men känslan vara att det steg mkt mer på ÅFL framförallt mer saxbackar. Sen kan det ju bero på det var snabbföre på 7-mila och trögt samt totalt kraftlöst på ÅFL. Det är ju skillnad på 3:48 och 4:50:)

Link to comment
Share on other sites

ett kanonfint lopp med riktig varierande skidåkning. Var väl sista 15 km som blev lite mer monotont stakande a´la Vasaloppet men i en mycket finare inramning med skutan i ögonvrån :) Föret var inte det snabbaste fram till Edsåsdalen och motvind till stor del. Utan vind och lite snabbare före skulle många slakmotor bli stakning istället. Vallade om två ggr efter Ottsjön, med 100 m mellanrum. Snålade för mycket första gången :) Insåg sedan att solsluttningen och stigningen krävde fäste. Saxbacken som följde var väl den ända rejäla saxbacken vad jag minns. Sedan blev det lite saxning på något backkrön där solen gjorde att fästet var halvdant. Lugnt och fint med startled, bussning och vilka lyxduschar efter loppet .

Hoppas detta lopp stannar på några tusen deltagare så passionen finns kvar och att det inte blir samma profithunger som i Dalarna.

Link to comment
Share on other sites

Helt ny på detta forum så jag hoppas inlägget hamnar rätt och inte som ett svar :) Vi såg på Årefjällsloppet och blir otroligt förvånad under intervjun med David Nilsson projektledare. Han står och säger att, -äntligen finns ett 7 mil långt lopp i Sverige som man kan åka efter vasaloppet!?!? Då man är som bäst tränad, passar både elit och motionär (ungefär)?!?!

 

Det ironiska är att vi haft ett 7,4 mil lång skidlopp som 2014 firar 50 års jubileum. 7-mila. Ett internationellt långlopp med två seedningsgrundande sträckor på samma dag, startmöjligheter från 4 sträckor samt stafettlag. Detta året hade vi 19 stafettlag, 846 anmälda, Martin Rosvall som segrare i H21 och Ulrika Persson segrare av Tjej-Mila 40 km.

 

Som projektledare för ett liknande evenemang är det synnerligen märkligt hur man kan vara så dåligt påläst. Nåväl detta blev som ett gnällinlägg men i den positionen så bör man komma med fakta och inte rena påhitt / Västerbotten

 

www.7-mila.se

http://www.facebook.com/pages/7-mila/247911361966481?ref=hl

http://www.facebook.com/pages/TjejMila/199298516759087?ref=hl

Link to comment
Share on other sites

Helt ny på detta forum så jag hoppas inlägget hamnar rätt och inte som ett svar :) Vi såg på Årefjällsloppet och blir otroligt förvånad under intervjun med David Nilsson projektledare. Han står och säger att, -äntligen finns ett 7 mil långt lopp i Sverige som man kan åka efter vasaloppet!?!? Då man är som bäst tränad, passar både elit och motionär (ungefär)?!?!

 

Det ironiska är att vi haft ett 7,4 mil lång skidlopp som 2014 firar 50 års jubileum. 7-mila. Ett internationellt långlopp med två seedningsgrundande sträckor på samma dag, startmöjligheter från 4 sträckor samt stafettlag. Detta året hade vi 19 stafettlag, 846 anmälda, Martin Rosvall som segrare i H21 och Ulrika Persson segrare av Tjej-Mila 40 km.

 

Som projektledare för ett liknande evenemang är det synnerligen märkligt hur man kan vara så dåligt påläst. Nåväl detta blev som ett gnällinlägg men i den positionen så bör man komma med fakta och inte rena påhitt / Västerbotten

 

www.7-mila.se

http://www.facebook.com/pages/7-mila/247911361966481?ref=hl

http://www.facebook.com/pages/TjejMila/199298516759087?ref=hl

Ni borde jobba lite mer med marknadsföring! Där har nog Årefjällsloppet gjort många saker bra. Eller så kan ni förstås sitta här och gnälla ... Det är alltid ett alternativ ...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...