Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Årefjällsloppet


Torwald

Recommended Posts

  • Replies 178
  • Created
  • Last Reply

Nu var ju jag i riktigt dålig form efter influensa under/efter Vasaloppet men denna bana går inte att jämföra med Vasaloppet vad än siffrorna säger. Första 2 milen var hyfsat normala för ett långlopp, ändå lite småkuperat runt Vålådalen. Sen från ca 20km (efter Ottsjön) till ungefär 60km var det aldrig platt förutom på sjön ovanför Edsåsdalen och där var det brutal motvind hela vägen. När man åkte uppe på fjället var det ju dessutom drivsnö och riktigt kärvt så man (åtminstone jag) fick diagonala fast det nästan var platt. Efter Edsåsdalen orkade jag inte diagonala längre så fort det blev lite brantare än "svagt motlut" och fick i princip gå ut och gå, de flesta jag såg runt mig gjorde likadant från Edsåsdalen fram till utförskörningen mot Duved. Sista 15km var ju riktigt skön kupering. Där piggnade jag till lite igen. :)

 

Blir mer diagonalträning till nästa år helt enkelt, och lite mer fäste! (trots att jag egentligen för ett "vanligt svenskt" långlopp hade riktigt bra fäste)

Link to comment
Share on other sites

Delar man höjdmeter/total längd inbillar jag mig stt man kan få ett index..

Vasaloppet ca 13

Åre ca 17

Birken ca 18

Sm falun ca 40

Ja, det kan man göra men jag skulle snarare säga att:

vasan ca 10 900m

Åre ca 17 1277m (från en strava logg med höjdemätare)

birken ca 21-22 1100-1200

5 mil vc bana i trondheim lite under 30

 

Men att mäta höjdemeter och detta stigninsindex är väldigt osäkert och det kan bli stora variationer med mätmetod.

Link to comment
Share on other sites

Delar man höjdmeter/total längd inbillar jag mig stt man kan få ett index..

Vasaloppet ca 13

Åre ca 17

Birken ca 18

Sm falun ca 40

Ja' date=' det kan man göra men jag skulle snarare säga att:

vasan ca 10 900m

Åre ca 17 1277m (från en strava logg med höjdemätare)

birken ca 21-22 1100-1200

5 mil vc bana i trondheim lite under 30

 

Men att mäta höjdemeter och detta stigninsindex är väldigt osäkert och det kan bli stora variationer med mätmetod.[/quote']

Håller med om att det är rätt osäkert och även om det stämmer lite missvisande. Om man lagt till 2 mil stakning till på ÅFL så hade ju loppet blivit ännu jobbigare men indexet lägre. Enbart stigningen och längden säger egentligen mer. Tex så visar det ju klart att ÅFL är mkt jobbigare än Birken med mer stigning och 2 mil extra. Tar man bort 4 mil myrstakning på VL så är även det ett rätt kuperat lopp. Men det visar ju absolut hur absurt kuperat VC-banor är och varför det delvis är olika åkare som hävdar sig bra på långlopp och världscup.

Link to comment
Share on other sites

Talet visar hur kuperat loppet är. Inte hur jobbigt det är. Sen vad som är jobbigt beror ju tex på före, längd på loppet, vad personen är bra på och hur fort man åker. Stigningar behöver ju inte heller vara något problem om man har bra fäste, kan diagonala och vet hur fort man kan åka. Det tar bara lite längre tid.
Link to comment
Share on other sites

Någon som vet om det finns bilder från loppet? Eller om seedningen till VL 2014 kommer upp imorgon?

Magnus Östh har tagit fina bilder på loppet' date=' finns att se via ansiktsboken. Du fastnade på några bilder Rickard : https://www.facebook.com/photo.php?fbid=552133944826525&set=a.552133671493219.1073741830.157394414300482&type=1&theater[/quote']

Riktigt fina bilder!

Skidlopp ska åkas i den miljön. Blir sugen inför nästa år!

Link to comment
Share on other sites

Någon som vet om det finns bilder från loppet? Eller om seedningen till VL 2014 kommer upp imorgon?

Magnus Östh har tagit fina bilder på loppet' date=' finns att se via ansiktsboken. Du fastnade på några bilder Rickard : https://www.facebook.com/photo.php?fbid=552133944826525&set=a.552133671493219.1073741830.157394414300482&type=1&theater[/quote']

Riktigt fina bilder!

Skidlopp ska åkas i den miljön. Blir sugen inför nästa år!

Do it!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Man får lov att gratulera . Det var iofs väntat att det skulle bli ettan för dig. Ruggigt bra kört.

snyggt att ha det säkrat, men ett led till blir det innan det är dags igen.

Link to comment
Share on other sites

Man får lov att gratulera . Det var iofs väntat att det skulle bli ettan för dig. Ruggigt bra kört.

snyggt att ha det säkrat' date=' men ett led till blir det innan det är dags igen.[/quote']

Det siktar jag mot...

Link to comment
Share on other sites

Man får lov att gratulera . Det var iofs väntat att det skulle bli ettan för dig. Ruggigt bra kört.

Grymt Rickard' date=' och grym utveckling! Elitledet inom räckhåll nu ju...[/quote']

Tack Fritzon! Ja inom räckhåll är det men det är en massa arbete för att ta sig dit... Men det ska gå! Tror att Marcialonga blir min teoretiskt största chans att ta mig in där.. We will see!n:)

Link to comment
Share on other sites

Man får lov att gratulera . Det var iofs väntat att det skulle bli ettan för dig. Ruggigt bra kört.

Grymt Rickard' date=' och grym utveckling! Elitledet inom räckhåll nu ju...[/quote']

Tack Fritzon! Ja inom räckhåll är det men det är en massa arbete för att ta sig dit... Men det ska gå! Tror att Marcialonga blir min teoretiskt största chans att ta mig in där.. We will see!n:)

Bro jobbar Rickard! Nu känner man flåset i nacken! ;-)

Link to comment
Share on other sites

Grymt Rickard' date=' och grym utveckling! Elitledet inom räckhåll nu ju...[/quote']

Tack Fritzon! Ja inom räckhåll är det men det är en massa arbete för att ta sig dit... Men det ska gå! Tror att Marcialonga blir min teoretiskt största chans att ta mig in där.. We will see!n:)

Bro jobbar Rickard! Nu känner man flåset i nacken! ;-)

hehe! finns nog utrymme för dig att hålla dig ifrån mitt flåsande... :) men pustarna hörs nog allt mer... :)

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...