Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rulleski går til siden


Laksen

Recommended Posts

Jeg har hatt de samme klassisk-rulleskiene i 1 1/2 år nå, og de har aldri gått rett frem. Jeg har byttet alle hjulene, jeg har prøvd forskjellige skisko. Når jeg sender dem langs bakken går de rett frem, men når jeg står på dem, går de alltid til siden. Den ene er verre enn den andre.

 

Nå tror jeg at jeg vet hvorfor. Bindingene er montert 1-2mm skjevt. Det som ikke stemmer er at skøyteskiene er montert enda skjevere, men dem er det nesten ikke problemer med.

Samtidig kjennes det ut som om skiene vil skifte retning selv om jeg står og balanserer på en ski. Det tyder mer på at skien er skjev, enn at bindingen er det. Skitypen er swenor fibreglass.

Er det bindingene som er problemet?

 

Håper dere forstår norsken min :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde samme problem med mine rulleski, bindingene var skjeve. Det går å kompensere gjennom å bøye til (veldig lite!) gaflene, men det beste er å montere bindingene på nytt.

 

Merk at når du tester skiene så ha de på deg samtidig som du kjører så plant som mulig langs en veistripe eller lignende. Stå på et bein og test en ski om gangen. Det er ikke mye poeng i å teste skiene uten at du står på dem.

 

Merk også at det er forskjell på om bakhjulet eller framhjulet går til siden, men det vet du sikkert.

Link to comment
Share on other sites

Orsaken till att rullskidorna drar åt något håll är oftast hur man står i pjäxorna, hur ens fötter är vinklade, utåt eller inåt, och lutningen på fötterna, alltså var trycket från foten/pjäxan hamnar när du åker. Behövs väldigt lite för att skidan ska dra åt något håll. Det vanligaste är att högerskidan drar inåt.

 

Visst går det justera i viss mån med bindningarna men kroppen brukar även justera det själv ju mer man åker. Åker själv på ProSki och hade samma problem i början, justerade bindningarna lite men det har med tiden blivit allt bättre av sig själv. Man får experimentera och prova.

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Förutom skeva skidor och liknande fel så är det en praktisk anledning till att skidorna går snett också.

Dessutom att det oftast är höger skida som går mest snett och inåt vägen.

 

Vägen lutar alltid för att ge avrinning och dosering för trafik, oftast markant lutning på en mindre väg. Oftast åker man på höger sida och lutningen blir lite större ju närmare kanten man kör, alltså mer lutning på höger skida än vänster.

När man står på en rullskida så kommer högst belastning på bakhjulet och samma anledning som gör att det går att ploga med rullskidorna gör också att bakhjulet sticker iväg utåt höger och rullskidan skär inåt.

 

Det här kompenserar man snart omedvetet men känns alltid lite mer när man inte kört på ett tag eller där lutningen är större än vanligt.

Förut körde jag på en liten väg med väldigt lite trafik. Där kunde jag växla sida så att jag körde på vänster sida åt ena hållet och höger på andra, det gav jämnt slitage på hjulen. Där kunde jag då märka att det alltid var ytterskidan som skar inåt vägen (varannan gång vänster skida som skar inåt).

 

Och jag kunde bara komma på ovan förklaring.

Rullskidorna går helt rakt på plant underlag.

Hårdare hjul gav mindre riktningsändring (Everest rullskidor kan jag inte ploga med och de ändrar knappt riktning på lutande småvägar).

Link to comment
Share on other sites

At skien svinger inn i veien, har jeg merket. Det som er rart er at når veien heller mot venstre, går de rett. De går skevt når det er flatt og svinger helt når den heller mot høyre.

 

Jeg går mye på ski, og det jeg merker er at det blir verre jo lenger turen er, det er slitsomt å holde skiene rett hele tiden. Det at jeg ikke står helt rett på skiene er sikkert, men det forklarer ikke at de forskjellige kiene oppfører seg forskjellig. Nå har jeg levert dem tilbake til butikken, så de kan justeres rett. Håper at det går bedre da.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Min högerskida går inåt även då jag byter skidor. Lutar vägen dessutom till höger, som det brukar, så går det knappt att åka. KjellJ skrev om hur man står i pjäxan och hur fötterna vinklas och det verkar som om det är en del av mitt problem. Min högerfot pronerar mer än min vänstra, dvs lutar inåt. När jag kompenserar för det med mina ortopediska fotbäddar blev det klart bättre.
Link to comment
Share on other sites

Okej,

 

jag förstår att rullskidorna drar snett när vägen lutar, men jag tror Laksen har samma problem som jag hade, nämligen att skidan helt enkelt är skev. Jag löste problemet genom att testa och justera gafflarna (jättelitet) och nu stör jag mig inte alls på att skidan drar på lutande vägar.

 

När mina skidor drog snett så fick jag ont i ryggen, så jag rekommenderar inte att naturlig "kompensera" för skidor som går snett.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...