Nu har även jag gjort det! =)
En fundering inför min glidtestpremiär var hur mycket skillnader i fästvallning kan påverka. Kan små skillnader i fästvallning göra större skillnad än skillnaden mellan stålsickling och stenslipning+glidvallning? Därför valde jag åka helt utan fästvalla första testtilfället (valde därför ett 5.4 km spår som jag visste att jag orkar staka hela vägen runt även om jag står nästan still sista metrarna före ett av backkrönen). Detta var alltså tänkt som en ren jämförelse av glidegenskaper utan den osäkerhetsfaktor som tillkommer t ex av att man inte vet om fästvallningen blev exakt lika på alla skidorna eller om fästvalla gnids lös och fastnar i glidzonen i högre grad för belag preparerade på ett sätt än för belag preparerade på ett annat sätt. Eller om skillnader i fästvaääning eller fästzonens längd gör att nysnön som kom vid testillfälle 1 suger tag i fästvallan lite mer för endera skidparet. En ren glidjämförelse utan något fästvallarelaterat osäkerhetsmoment, alltså.
Sedan följer (i separat inlägg nedan) ett eller flera mer verklighetsnära test med fästvalla, och Lars-Erik har som bekant redan gjort ett ännu mer (Vasalopps-)verklighetsnära fästvalle- och blåbärssoppstest tidigare i denna tråd.
Testförfarande: Testerna gjorde jag som del i Vasaloppsträningen genom att byta skidpar vid varje varvning och i några utvalda backar ha gjort två tydliga marhkeringar i snön strax efter backkröner och med någom neter melan, samt en tredje markering före slutet av backen. Varje varv stannade jag upp till stillastående med tåspetsarna vid markering 1, läppte upp stavarna, gick ned i fartställning, knäppte en mellantid med klockan när tåspetsarna passerade markering 2 och en mellantid till när tåspetsarna passerade markering 3, och väl hemma igen gick jag igenom de mellantider om lagrats i klockan och plottade upp diagram som de nedan.
TESTTILLFÄLLE 1Tid och plats: Luleå, Ormbergets 5.4 km spår, fredag 16/2 2007, första stavtag kl 08:04:45. 10 varv med skidbyte vid varje varvning och glidtest i de två egentliga utförsbackar som finns:
Backe 1: Den som slutar där 5.4 km och 7.4 km spåret delar sig första gången.
Backe 2: Första och enda riktiga nedförsbacken efter uppförbacken efter Backe1.
SKIDPAR 1Fischer RCS classic plus inköpta hösten 2006, aldrig glidvallade, fabriksslipning bortsicklad (även om den ännu går att skönja i några små fläckar p g a ojämnheter i belaget, men inget som jag tror har större inverkan på glidet).
Fästvalla: Ingen!
Glidyte-preparering: Borttagning av gammal fästvalla med sickel och vallaväck, sedan rengöring av hela belaget med vallaväck, 18 drag med Kuzminsickel cold samt ca 15 s med rotoborste mässing på varje skida.
SKIDPAR 2Fischer RCS classic plus stenslipade med struktur för "typiskt Vasaloppsföre" enligt butiken som gjorde´t. Inköpta hösten 2001, brukar glida bra (men inte bäst) i hårda fina spår, och har som snabbast tagit mig till Vasaloppsmålet på 5:29 (år 2005).
Fästvalla: Ingen!
Glidyte-preparering: Ett lager av någon varmare glidvalla (röd, tror jag) som värmdes in någon timme efter målgång i fjolårets Vasalopp och har varit skyddsvax sedan dess. Sedan 3 lager Swix HF 6 (-6 till -12 grader enligt förpackning). Varje lager bortsicklat, borstat med rotoborste först tagel, sen nylon (10 'drag' med varje rotoborste, och borstarna var rengjord i diskmaskin enl tillverkarens instruktioner precis före denna vallning), och sista lagret även noggrannt handputsat med först tagel, sedan nylon (med borstar som bara använnts till högflour-tävlingsvallningar) för att bättra på slutlig finish och ploera så där blankt så man nästan kan spegla sig i belaget. Flourpulver kändes överflödigt då jag räknade med -10 grader eller kallare.
Detta är sålunda en jämförelse av det bästa jag haft att åka Vasalopp på de senaste åren mot det jäg tänkt åka på i år. Vid rent visuell inspektion är främsta synliga skillnaden den blankpolerade ytan och grövre "allround-Vasaloppsstrukturen" hos skidpar 2, mot Kuzmin-sicklade belagets mattare yta och finare struktur. (Framgår lite på exempelbild av de två belagen
här, med det stenslipade och vallade belaget överst).
I bindningarna: 80 kg led 3-åkare med bästatid 5:29 och bästaplacering 1812 i Vasaloppet, och med ambitioner att försöka nå ned mot eller helst under 5 h.
Luftfuktighet enligt http://www.vaderlek....lea_vader.html: 91 % kl 07:05 och 82 % kl 14:20
Spår: Hårt pistade spår med nysnö uppblandad med lite äldre snö, men det har varit kallt här länge, så ingen inverkan av töväder på översta snölagren.
Väder: Mulet övergående i mycket lätt snöfall ungefär km 10-30, som gav förvånansvärt stort utslag i tappat glid med tanke på hur få snöflingor som föll. Ytterligare en komplikation som förvirrade mig precis när testtiderna skenade iväg var att jag hade 'springit bakom en buske'för att lätta på trycket efter drygt 20 km och blivit ca 1 kg lättare på kuppen, vilket kanske lägger på någon sekund (?) glidtid efter 20 km, men i övrigt bör kroppsvikten ha hållit sig konstant och nysnön varit vad som gett den stora inverkan på glidtestresultaten. När det minimala snöandet upphörde gled det också bättre och bättre allteftersom snön "kördes ned" i spåret av mig och andra åkare. (Se även i nästa inlägg hur glidet ytterligare förbättras med samma skidor (fast fästvallade) i nypistade hårda spår vid testtillfälle två med Backe 1 samma som i denna test.)
TestresultatUppmätta tider och temperaturvariationer framgår av följande diagram (är de svårlästa i din webläsare, så högerklicka och välj
"View Image" eller
"Visa Bild" och sen bakåtpil för att komma tillbak hit igen):

SlutsatserMan ser att de två skidparen gled ganska lika i de första två testbackarna och att det stenslipade och glidvallade paret sedan tappade mer i glid när det kom (mycket) lite nysnö i spåret. Detta kändes lite som en bekräftelse av att det mest bestående första subjektiva intrycket av åkning med stenslipat denna vinter (och då oftast i kyligt väder), nämligen att det aldrig kännts så där riktigt urkärvt som jag varit van vid att det alltid bli med gamsla skidorna i kallt väder och framför allt med lite lös nysnö i spåren (t ex som i Vasaloppet i fjol). Inget jag kan så mycket om men kanske är det den grövre strukturen i de stenslipade skidorna som ger den effekten?
Hur som helst en pluspoäng för stålsicklat där att om man inte har en hel uppsättning bra tävlingsskidor stenslipade med olika struktur för olika fören, så går det ganska snabbt inför en tävling att sickla (och vid behov rilla) skidorna för dagens före.
Vid visuell inspektion efter loppet kunde man skönja en första antydan till vita fläckar i de vallade belagen, men fortfarande så lite att det bara syns i rätt belysning. Lite förvånande var dock att finna nån liten klibbig fläck av vad som måste ha varit fästvalla under glidytorna bakom hälen på de stålsicklade skidorna. Inte fästvalla från mina skidor förstås, eftersom hela belaget var kliniskt rent från fästvalla vid start, så det måste ha kommit dit av att jag kört över nägon kvist eller snöklimp som andra skidor skrapat av valla mot. Intressant var att någon sådan fläck fanns på de sicklade skidorna men inte på de vallade, som överlag fortfarande hade en fin blank yta utan synbara fästvallafläckar (bara, som redan nämnt, en första liten antydan till vita fläckar om man tittade noga i rätt belysning). Så stålsicklat är ingen "garanti" mot kladd på belagen, men i den här testen gled de stålsicklade snabbare ändå. Delvis p g a nysnön, men inte bara, som testen i nästa inlägg visar.
(I exempelbild
här syns lite av det vita till vänster och små vallafläckar strax bakom hälen på de stålsicklade skidorna till höger, den största vid den röda pilen.)
Sammanfattningsvis var detta inget önskeföre för de glifdvallade skidorna (men å andra sidan så
kan det snöa i Vasaloppsspåren också), men test i hårda fina spår, som de glider som bäst i, kommer i nästa inlägg. Jag gjorde ingen glidtest före start, så vi får aldrig veta om de vallade gled bättre första kilometrarna eller ej (vilket å andra sidan är ointressant i Vasaloppet där man inte kan glida speciellt mycket första kilometrarna). Så det får andra tester undersöka i stället.
Redigerat av Niklas, 25 februari 2007 - 18:59 .
Träningsmål 2014: Må oförskämt bra + lite skidlopp och en del långlöpning i fjäll och alper.