Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

SkiErg-tider översatt till Vasaloppsresultat


Sten Slip

Recommended Posts

Körde skierg för första gången idag.. Var på väg mot dryga 26min men fick avbryta med en kilometer kvar då jag började må illa och kände mig svimfärdig. Vasan på 5.59.

 

Kände inte riktigt som någon tidigare sagt att min stakteknik på skidor hjälpte mig så mycket här.

 

Mindre bra på SkiErg.. :)

 

Vikt 70kg. (177cm)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 183
  • Created
  • Last Reply

Heh! Ja körde inte på tungt.. Typ 5-6 sen sänkte jag ytterligare ett snäpp på slutet om jag minns rätt!

 

Märker ju att jag inte alls är särskilt stark i denna "övning", men vill mena på att det skiljer en del från i a f min stakteknik!

 

Men, får testa igen. Vet inte varför jag började må så dåligt, var inte sååå utmattad!

Link to comment
Share on other sites

Heh! Ja körde inte på tungt.. Typ 5-6 sen sänkte jag ytterligare ett snäpp på slutet om jag minns rätt!

 

Märker ju att jag inte alls är särskilt stark i denna "övning", men vill mena på att det skiljer en del från i a f min stakteknik!

 

Men, får testa igen. Vet inte varför jag började må så dåligt, var inte sååå utmattad!

Jag brukar också känna mig svimfärdig när man släpper handtagen, men jag tror det har två förklaringar. Det ena är att det är så föbenat varmt i gymmet, det andra att man lätt blir passiv i underkroppen och blir statisk i benen. Jag försöker variera hur jag jobbar med benen, gå upp på tå ibland, ena foten lite längre fram, dra rakt ner, dra med lite bakvikt, mm.

Brorsan kör med en elliptisk balansplatta. Har inte hunnit testa det själv än.

Link to comment
Share on other sites

Fullt möjligt. Elitkillarna drar väl sub-1.50/500m på 5*1000m. Jag gör som du och tar sikte på 2min-vallen, till att börja med.

Låter vettigt! Jag körde 5x500m idag på 1:58 - 2:03. Dock nästan 3 min vila då vi var två som delade maskinen under intervallerna. Kan tillägga att jag, likt några andra här, var riktigt yr och go' efter sista intervallen.

 

Tråkigt att inte ha något VL-resultat att bidra med till tråden... Hur som, det känns roligt att så många vill snacka om SkiErg i allmänhet. :-)

 

Just det, jag väger 80 kg och gillar nog motstånd 8 bäst.

Link to comment
Share on other sites

Heh! Ja körde inte på tungt.. Typ 5-6 sen sänkte jag ytterligare ett snäpp på slutet om jag minns rätt!

 

Märker ju att jag inte alls är särskilt stark i denna "övning"' date=' men vill mena på att det skiljer en del från i a f min stakteknik!

 

Men, får testa igen. Vet inte varför jag började må så dåligt, var inte sååå utmattad![/quote']

Jag brukar också känna mig svimfärdig när man släpper handtagen, men jag tror det har två förklaringar. Det ena är att det är så föbenat varmt i gymmet, det andra att man lätt blir passiv i underkroppen och blir statisk i benen. Jag försöker variera hur jag jobbar med benen, gå upp på tå ibland, ena foten lite längre fram, dra rakt ner, dra med lite bakvikt, mm.

Brorsan kör med en elliptisk balansplatta. Har inte hunnit testa det själv än.

Jo men kände det ganska plötsligt då jag hade kört ca 4km, började kännas som att jag skulle svimma så avbröt och mådde då piss. Svettades förvisso som en fontän men det brukar inte vara något problem.

 

Jag tyckte benen var mkt aktiva (!)

Link to comment
Share on other sites

Heh! Ja körde inte på tungt.. Typ 5-6 sen sänkte jag ytterligare ett snäpp på slutet om jag minns rätt!

 

Märker ju att jag inte alls är särskilt stark i denna "övning"' date=' men vill mena på att det skiljer en del från i a f min stakteknik!

 

Men, får testa igen. Vet inte varför jag började må så dåligt, var inte sååå utmattad![/quote']

Jag brukar också känna mig svimfärdig när man släpper handtagen, men jag tror det har två förklaringar. Det ena är att det är så föbenat varmt i gymmet, det andra att man lätt blir passiv i underkroppen och blir statisk i benen. Jag försöker variera hur jag jobbar med benen, gå upp på tå ibland, ena foten lite längre fram, dra rakt ner, dra med lite bakvikt, mm.

Brorsan kör med en elliptisk balansplatta. Har inte hunnit testa det själv än.

Jo men kände det ganska plötsligt då jag hade kört ca 4km, började kännas som att jag skulle svimma så avbröt och mådde då piss. Svettades förvisso som en fontän men det brukar inte vara något problem.

 

Jag tyckte benen var mkt aktiva (!)

Värme tar hårt på kroppen o skickar upp pulsen rejält jämfört med samma arbete i lagom temperatur. Brukar försöka påpeka det för all VL-oskulder som vill ställa sig på startlinjen i många tjocka lager av kläder ...

Link to comment
Share on other sites

Jag brukar också känna mig svimfärdig när man släpper handtagen' date=' men jag tror det har två förklaringar. Det ena är att det är så föbenat varmt i gymmet, det andra att man lätt blir passiv i underkroppen och blir statisk i benen. Jag försöker variera hur jag jobbar med benen, gå upp på tå ibland, ena foten lite längre fram, dra rakt ner, dra med lite bakvikt, mm.

Brorsan kör med en elliptisk balansplatta. Har inte hunnit testa det själv än.[/quote']

Jo men kände det ganska plötsligt då jag hade kört ca 4km, började kännas som att jag skulle svimma så avbröt och mådde då piss. Svettades förvisso som en fontän men det brukar inte vara något problem.

 

Jag tyckte benen var mkt aktiva (!)

Värme tar hårt på kroppen o skickar upp pulsen rejält jämfört med samma arbete i lagom temperatur. Brukar försöka påpeka det för all VL-oskulder som vill ställa sig på startlinjen i många tjocka lager av kläder ...

Är väl medveten om det. (Och om man ska snacka kläder så klär jag mig alltid för att frysa i början på ett pass ev. med undantag lugn cykling)

Link to comment
Share on other sites

Vasaloppet 2012: 7:54

Skierg 5000m, motstånd 10: 22:42 (2 veckor sedan)

L: 186 V: 83.

 

Tror inte jättemycket på korrelation mellan dessa resultat. En bra vasaloppsåkare är nog alltid hyfsad på skierg, men tvärtom gäller inte! Man kan vara extremt duktig på Skierg utan att ens kunna åka skidor... :)

Link to comment
Share on other sites

Vasaloppet 2012: 7:54

Skierg 5000m, motstånd 10: 22:42 (2 veckor sedan)

L: 186 V: 83.

 

Tror inte jättemycket på korrelation mellan dessa resultat. En bra vasaloppsåkare är nog alltid hyfsad på skierg, men tvärtom gäller inte! Man kan vara extremt duktig på Skierg utan att ens kunna åka skidor... :)

Håller med givetvis. Fast det finns ändå kvarstående och intressanta stora skillnader mellan Skierg och VL-resutat bland de som håller till i led 1-3 (4-6) på VL och de måste ju ändå betraktas som om de kan åka skidor hyfsat bra. De som inte stått på skidor alls finns väl inte ens med i statistiken.

Link to comment
Share on other sites

Nej det är förstås riktigt. I statistiken har ju alla tagit sig igenom minst ett Vasalopp. Vad jag var ute efter var snarast att även om man tränar som en galning i maskinen och kämpar sig ner en bit under 20 så kan man inte ned automatik förvänta sig att åka VL under 5 timmar.
Link to comment
Share on other sites

Ingen sol i Borlänge denna dag heller.

5000 m Skierg på gymmet: 19:51

Jag måste försöka ta mig under 20min snart. Var kör du' date=' Maserhallen?[/quote']

Östra Porten/SSAB. Otroligt (bra) att de köpte in en Skierg.

Bra det. Jag tog mig äntligen under 20min imorse på fysiocenter (Lugnet). 19:54 blev tiden. Så då ligger du 3 sek före. :)

Link to comment
Share on other sites

Måste väl kalla mig för nybörjare på SkiErg också.

Antingen är mig SkiErg-teknik usel eller också är jag så här klen. Klarar bara att köra 500-ingar på som lägst 2.10. Frekvens ca 40.

5000m har jag inte testat men allt under 22 min torde vara ett plus. Återkommer efter test.

Däremot åker jag vasan på runt 5.20 i normalföre och 4.58 i vintras.

Väger 67 kg. 175 cm lång.

Under 2 min på 500m känns som en utopi just nu. Känns som min teknik lämpar sig bättre på snö...

Link to comment
Share on other sites

Under 2 min på 500m känns som en utopi just nu. Känns som min teknik lämpar sig bättre på snö...

Jag hade precis samma tankar kring 2 min-gränsen för 4 veckor sedan. Jag testade då intervaller, med lång vila mellan varje. Hade då som bäst 2.07 och sämst 2.20. Efter detta har jag kört totalt 7-8 pass (hälften var intervallpass) och senast igår hade jag istället 1.53 - 2.04.

 

Så, man utvecklas snabbt från början. Tyvärr väger jag 10 kg mer än dig... :-)

Link to comment
Share on other sites

Noterade i går att man kan ställa in intervallpass på skierg. Går att välja tider på arbete och vila. Dessutom kan man ställa in en paceåkare för att få en visuell hjälp för att hitta rätt fart. När man börjar bli trött tyckte jag det underlättade. Man kan ju då sakta men säkert kapa tiden.
Link to comment
Share on other sites

Noterade i går att man kan ställa in intervallpass på skierg. Går att välja tider på arbete och vila. Dessutom kan man ställa in en paceåkare för att få en visuell hjälp för att hitta rätt fart. När man börjar bli trött tyckte jag det underlättade. Man kan ju då sakta men säkert kapa tiden.

Det är den stora fördelen med Skierg som jag ser det. Man får ju feedback vid varje stavtag om man sackar i tempo så den är som gjord för att man ska plåga sig hårt. :)

Link to comment
Share on other sites

Premiär idag på SkiErg, 5000 m på 21.16 med motstånd 8. 184 lång och vikt 76. Plågsamt jobbigt men det vore kul att nå under 20.

 

Känns lite tamt att bara träna typ 20 minuter på gymmet men jag tränar annars helst och mest utomhus. Vad brukar ni andra kombinera SkiErgen med? Rodd?

Link to comment
Share on other sites

Premiär idag på SkiErg, 5000 m på 21.16 med motstånd 8. 184 lång och vikt 76. Plågsamt jobbigt men det vore kul att nå under 20.

 

Känns lite tamt att bara träna typ 20 minuter på gymmet men jag tränar annars helst och mest utomhus. Vad brukar ni andra kombinera SkiErgen med? Rodd?

Du kör väl upp och nedvärmning också, Jag brukar köra lugnt 10-15min före och 10min efter på skiergen. Annars kan man ju cykla, ro eller jogga på bandet.

Link to comment
Share on other sites

Premiär idag på SkiErg' date=' 5000 m på 21.16 med motstånd 8. 184 lång och vikt 76. Plågsamt jobbigt men det vore kul att nå under 20.

 

Känns lite tamt att bara träna typ 20 minuter på gymmet men jag tränar annars helst och mest utomhus. Vad brukar ni andra kombinera SkiErgen med? Rodd?[/quote']

Du kör väl upp och nedvärmning också, Jag brukar köra lugnt 10-15min före och 10min efter på skiergen. Annars kan man ju cykla, ro eller jogga på bandet.

Jag brukar lägga 15 till 20 minuter på core-övningar. Med andra ord så riktar jag mitt fokus mot mage, rygg och bål, statisk styrka med andra ord. Kan hända att jag även lägger in två övnignar för benen. Men annars så är ju löpband och rodd ett bra komplement i samband med Ski-erg.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...