Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

SkiErg-tider översatt till Vasaloppsresultat


Sten Slip

Recommended Posts

  • 3 weeks later...
  • Replies 183
  • Created
  • Last Reply
"Ski-ergtider översatt till Vasaloppsresultat".... :) Framtiden är kanske 15000 pers som står och Ski-erg-stakar på startfältet i Berga by och ser sig själva på en liten skärm framför sig - passerandes Smågan-Mångsbodarna, osv - och täten på storbildsskärm på 100 x 100 m, framför startfältet på Berga by....
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har plöjt igenom tråden och man blir ömsom peppad och sänkt när man jämför sina egna resultat med andra. Har en ambition att nån gång ta medaljen på VL och det finns ju dem som har tagit den med marginal med sämre Ski-Erg-tider än mig men även de med bättre som inte är i närheten..... Förvirrande stor spridning!

 

har inte åkt 5000m sen i höstas med min bästa tid är 20.28 (2.03 i snitt)

 

Just nu kör jag mest 10x500m med 1minuts vila. snitthastighet över hela ca 1.55/500m

 

Längd: 177cm

Vikt: 77kg

 

Har åkt ÖS 2012 på 7.12 och VL 2013 på 7.24 men båda loppen genomfördes med kassa förutsättningar (dålig valla och ingen nattsömn innan).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
Jag måste vara värdelös på skierg? 21.47 på 5000m. Står ändå i led 1 på vasaloppet. Finns det någon speciellt skierg teknik? Skiljer sig maskin till maskin? Vart ser man vilket motstånd man har? Jag varierade uppskattingsvis mellan 5-8

...man kan också vända på det och säga att du är sjuhelvetes bra på att åka skidor!

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Galet vad ni åker! Jag kommer åka mitt första vasalopp nästa år och har inte åkt så mycket rullskidor som jag hade velat i sommar. Däremot har jag tränat en hel del och bytte gym nu till ett som hade en skierg concept 2 maskin. Första gången på 5km blev följande

 

Tid: 27:25

s/500m: 2:44

Stak/min: 45

 

Är 185 cm och väger 79kg. Ingen monstertid direkt :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Drog 23:02 igår (8ans växel), ingen skidrelaterat träning än så länge denna säsogen. ÖSS 2014 på 7:05 och löpning milen på 41:30. Tror dock jag har bättre uthållighet än explosivitet vilket de inte känns som man drar lika mkt nytta av under så pass kort belastning.   

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte om alla har uppfattat det men motståndet när ni kör är endast som växlar på en cykel. Så man kan i princip välja vilket motstånd man vill men ändå få likvärdigt resultat. Kör man på högt motstånd behöver man använda högre kraft men lägre frekvens för samma tid som på ett lättare motstånd. Man bör nog även ha i åtanke att kroppsvikten spelar större roll i spåret än med en SkiErg.

 

För övrigt är Johan Olssons tid grym!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...