Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

SkiErg-tider översatt till Vasaloppsresultat


Sten Slip

Recommended Posts

Ger ett tal som är mer relevant för en skidåkare än relativt eller absolut värde enligt den som kom på det. Blir rätt nära det relativa, för plattstaking kanske genom roten av vikten, säger Rotebrostakaren...:)

HC kallade väl minutvolymen genom halva kroppsvikten för skidåkarvärdet istället för vanliga testvärdet. I Skierg tjänar man ju tydligt på mycket kroppsvikt så kan nog vara vettigt att dela med hela kroppsvikten?
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 183
  • Created
  • Last Reply
  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

Körde 7000meters ski-erg pass förra veckan. Första 5000m gick 19:06.

Vikt: ca 90kg.

Öppet spår 2009 på 7.33, seedad till led 5 på Vasaloppet 2015.

 

Känns som att 5000m ski-erg kan bli väldigt missvisande. Intensiteten som jag håller på ett 5km ski-erg pass klarar jag definitivt inte att hålla ett helt vasalopp.

Link to comment
Share on other sites

Körde 7000meters ski-erg pass förra veckan. Första 5000m gick 19:06.

Vikt: ca 90kg.

Öppet spår 2009 på 7.33, seedad till led 5 på Vasaloppet 2015.

 

Känns som att 5000m ski-erg kan bli väldigt missvisande. Intensiteten som jag håller på ett 5km ski-erg pass klarar jag definitivt inte att hålla ett helt vasalopp.

Självklart inte. I skiergen gynnas man mer av kroppsvikt och styrka, samtidigt som intensiteten är mycket högre och ställer helt andra krav än Vasaloppet. Sen varierar nog tekniken ganska mycket på Skiergen, man kan ju hänga och sätta sig och få ut mer av det på maskinen i jmf. med riktig åkning. 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...