Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

SkiErg-tider översatt till Vasaloppsresultat


Sten Slip

Recommended Posts

  • Replies 183
  • Created
  • Last Reply
20:48 på 5000 m Skierg motstånd 10.

Vasaloppet på 6:09 (o) Kramp i magen de sista milen. Måste nog nöta ännu mer Skierg' date=' väldigt mycket mer.[/quote']

eller varför inte rullskidor?

Solskensåkare. Dåligt med sol denna sommar i Borlänge.

Är nog bara lat.

Men inne på gymmet är det ju aldrig solsken:-)

Link to comment
Share on other sites

Har själv bara SkiErgat (?) 3 ggr och aldrig varit över 5 i motstånd så det är nog dags att testa 10 på morgondagens intervaller för att se om det då är möjligt att dra i sub 2min/500m-tempo... Återkommer efter det med hur jag upplevt skillnaden.

 

/Sten Slip

Fullt möjligt. Elitkillarna drar väl sub-1.50/500m på 5*1000m. Jag gör som du och tar sikte på 2min-vallen' date=' till att börja med.[/quote']

känns gött att bli kallad elitkille! :D

 

en som gör det bra trots väldigt lätt är erik wickström.

Varför ska det egentligen vara svårare när man är lätt?

Jag ska banne mig testa, dom har skaffat en Skierg på gymet, är ju en anledning att gå dit. ;)

Link to comment
Share on other sites

SkiErg 18:55 (provade om jag klarade 19 min en gång... Shit va trött jag blev. Tror inte mitt max är mycket snabbare). Vikt är nog en inte oviktig parameter i SkiErg sammanhang. Har hört om skidåkare som tränat hårdare och gått ner i vikt vilket resulterat att de åker snabbare på snö men drar långsammare på SkiErg.

 

VL -12. 4:43

VL -11. 4:54

Link to comment
Share on other sites

Vasan på 4:14 nu senast. Har inte testat maxa 5000m. Jag brukar köra tusingar med snittider runt 3:46. Många här som är förhållandevis starka på skierg jämfört med kapacitet på skidor!

Du ligger väl till mycket ungefärligt som jag fast ca 10% bättre på båda. Kul att se att jag inte är unik i alla fall. Vad tror du dessa skillnader beror på, dvs mellan förväntad/genomsnittlig kapacitet på skierg och VL?

Link to comment
Share on other sites

Mitt första Vasalopp på 4:52 nu senast. Har aldrig maxat 5000m men när jag kör tusingar med 60s vila mellan brukar jag ligga runt 3:55 och orkar ~8-10st.

 

Att översätta Skierg-tider till Vasaloppsresultat är nog lika pålitligt som "hur långt är ett snöre".

10*1000 m med 60 sek vila låter för mig absurt ambitiöst, då skulle jag nog ligga på 4:10! Men riktigt så illa som "längden på snöret" är det nog inte ändå. Det blir väl ett streck (snöre) i et diagram med en massa punkter som följer snöret (linjen) över och under.

Link to comment
Share on other sites

Mitt första Vasalopp på 4:52 nu senast. Har aldrig maxat 5000m men när jag kör tusingar med 60s vila mellan brukar jag ligga runt 3:55 och orkar ~8-10st.

 

Att översätta Skierg-tider till Vasaloppsresultat är nog lika pålitligt som "hur långt är ett snöre".

10*1000 m med 60 sek vila låter för mig absurt ambitiöst' date=' då skulle jag nog ligga på 4:10! Men riktigt så illa som "längden på snöret" är det nog inte ändå. Det blir väl ett streck (snöre) i et diagram med en massa punkter som följer snöret (linjen) över och under.[/quote']

Det är ett jävla helvetespass där man svettas som en gnu :) Nej, så illa är det kanske inte. Men du drar ju bara ner två snören på en Skierg, du har ingen massa som du ska förflytta. Sen finns ju något som heter diagonal och stakning med frånskjut som jag använde massvis på Vasan senast.

Link to comment
Share on other sites

När det gäller skierg så måste man ta hänsyn till kroppsvikten. En stor tung person kommer alltid ha fördel mot en liten lätt person.

En formel som kan ge ett lite riktmärke är någonstans mellan 1,03-1,06*kg skillnad*min arbete ger ungefär hur långt man man bör komma om man ska kunna tävla mot varandra med olika vikt.

Link to comment
Share on other sites

Vasan på 4:14 nu senast. Har inte testat maxa 5000m. Jag brukar köra tusingar med snittider runt 3:46. Många här som är förhållandevis starka på skierg jämfört med kapacitet på skidor!

Du ligger väl till mycket ungefärligt som jag fast ca 10% bättre på båda. Kul att se att jag inte är unik i alla fall. Vad tror du dessa skillnader beror på' date=' dvs mellan förväntad/genomsnittlig kapacitet på skierg och VL?[/quote']

Jag har nog en ganska explosiv stavisättning på snö och när jag åker rullskidor. Den tekniken fungerar inte särskilt bra på skiergen då man måste "dra sig" genom staktaget. Jag är nog inte lika bra på den tekniken helt enkelt.

 

Jag har kört högst 10 seriösa pass på skiergen totalt (under 2 år), det kan också vara en förklaring. Man blir bra på det man tränar på..

Link to comment
Share on other sites

Vasan på 4:14 nu senast. Har inte testat maxa 5000m. Jag brukar köra tusingar med snittider runt 3:46. Många här som är förhållandevis starka på skierg jämfört med kapacitet på skidor!

Du ligger väl till mycket ungefärligt som jag fast ca 10% bättre på båda. Kul att se att jag inte är unik i alla fall. Vad tror du dessa skillnader beror på' date=' dvs mellan förväntad/genomsnittlig kapacitet på skierg och VL?[/quote']

Jag har nog en ganska explosiv stavisättning på snö och när jag åker rullskidor. Den tekniken fungerar inte särskilt bra på skiergen då man måste "dra sig" genom staktaget. Jag är nog inte lika bra på den tekniken helt enkelt.

 

Jag har kört högst 10 seriösa pass på skiergen totalt (under 2 år), det kan också vara en förklaring. Man blir bra på det man tränar på..

Intressant, det explosiva stämmer på mig också samt till stor del även träningsmängden på Skierg. Tävlar du på rullskidor?

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på att dagens regn förbyttes intervallpasset utomhus mot en genomkörare på gymmets Skierg. Resultatet blev följande:

 

Dist: 5000 meter Tid 19.35. Motstånd: 4. Tid på Vasan 2012: 5.33

 

Längd 186 cm.

Vikt?

Precis, det är ju effekt per kilo som är intressant, förstår inte varför längden ska blandas i. För löpning är det t ex helt avgörande, och uppförsåkning på skidor, i t ex rodd är det absoluta intressantast. På SkiErg är det absoluta, den bryr sig inte om din vikt. Vasaloppskidåkning, någonstans emellan. Ju mer kuperat, desto intressantare per kilo. Ska det blir samma per kilo ska en 100kg därmed utveckla dubbelt så mycket effekt som en 50kg människa. Hur mycket det motsvarar i fartskillnad på SkiErg vet jag inte, men det finns det säkert någon som vet.

Link to comment
Share on other sites

Hej en liten fråga vilken kadens ligger ni på när ni kör era 5000 resp 10k jag brukar ligga

På runt 50 om jag ska ner på 1.50/500 så kommer jag upp på 80 men det orkar jag hålla max

30 s. Min bästa 5k är 26 min 51 s så jag har lite att jobba på 74 kg 177 cm .drog på 10:an VL 2013 får vi veta tiden gick upp på tå väldigt ofta drog ner från ungefär axel höjd. Med förbättrad teknik och mer träning kanske det kan bli något jag kände nästan ingenting i magen/ryggen fast jag tyckte att jag böjde mig framåt rätt bra men mina triceps och lats var helt döda

 

 

Sjukt imponerad utav allas tider bra sporre. ut och kriga

 

Eftersom jag inte har någon VL tid kanske denna post ej hör hemma här

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...