Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

SkiErg-tider översatt till Vasaloppsresultat


Sten Slip

Recommended Posts

Noterade i går att man kan ställa in intervallpass på skierg. Går att välja tider på arbete och vila. Dessutom kan man ställa in en paceåkare för att få en visuell hjälp för att hitta rätt fart. När man börjar bli trött tyckte jag det underlättade. Man kan ju då sakta men säkert kapa tiden.

Det är den stora fördelen med Skierg som jag ser det. Man får ju feedback vid varje stavtag om man sackar i tempo så den är som gjord för att man ska plåga sig hårt. :)

+1

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 183
  • Created
  • Last Reply
Jag måste försöka ta mig under 20min snart. Var kör du' date=' Maserhallen?[/quote']

Östra Porten/SSAB. Otroligt (bra) att de köpte in en Skierg.

Bra det. Jag tog mig äntligen under 20min imorse på fysiocenter (Lugnet). 19:54 blev tiden. Så då ligger du 3 sek före. :)

Nytt PB: 19 min 13 sek

 

Under 19 nästa gång då :)

Link to comment
Share on other sites

Körde 5000 för första gången igår: 22.45. Stum i musklerna men inte så hög puls.

Hoppas kunna förbättra detta väsentligt under hösten. 500-ingar har jag fått ner till ~2.10 nu iaf (från 2.20).

VL 2012 4.58, vikt 67 kg.

Skönt att se någon med så solit resultat på VL inte drar järnet på Skierg som många andra på "forat". Vill gärna tro på variationer i produktionen av maskinerna och att det står en jäveltrög variant på Fysiken här i Göteborg... :rolleyes:

Oavsett är det ett tortyrredskap av rang om man pressar sig. Och det ger resultat ;)

Link to comment
Share on other sites

"Skönt att se någon med så solit resultat på VL inte drar järnet på Skierg"

Det var väl mer att jag inte klarar snabbare... :-)

 

Tortyrredskap är ordet men kanske kan det ge underverk till vintern. Bara att gnugga på - det är ju tydligt att detta är ett område man behöver förbättra.

Nu snöar det i Sundsvall - går kanske att staka på riktigt snart!

Link to comment
Share on other sites

Är ju sjukt hur snabbt folk kan åka skidor å dra långsamt på SkiErg :O

 

Jasså är Fysikens trög Larsbern?

Den är den ända jag testat.. har aldrig kört en 500 på den... Men mitt senaste 5*1000 meter med 1 min vila på motstånd 8 på den gav 3:44, 3:44, 3:47, 3:51, 3:50. Men mitt rekord i ett sådant intervall pass är 3:39.

 

Bara kört 5000 meter 1 gång, vilket resulterade i 19:44. Fast det var efter 4 styrketränings pass, 2 rullskidor distans, 1 rullskidr intervall å 1 skierg intervall pass gjorda på 4 dagar inför denna.. Så var redigt seg.. Tror jag nog lätt skulle köra det under 19 minuter om jag inte slitit ut mig så innan.

 

Målet på mitt första vasalopp är att gå sub 6, då det krävs för att slå farsgubben. Så byter gärna SkiErg fart mot skidfart ;)

 

 

Vikt 83 kg, längd 182.

Link to comment
Share on other sites

Är ju sjukt hur snabbt folk kan åka skidor å dra långsamt på SkiErg :O

 

Jasså är Fysikens trög Larsbern?

Den är den ända jag testat.. har aldrig kört en 500 på den... Men mitt senaste 5*1000 meter med 1 min vila på motstånd 8 på den gav 3:44, 3:44, 3:47, 3:51, 3:50. Men mitt rekord i ett sådant intervall pass är 3:39.

 

Bara kört 5000 meter 1 gång, vilket resulterade i 19:44. Fast det var efter 4 styrketränings pass, 2 rullskidor distans, 1 rullskidr intervall å 1 skierg intervall pass gjorda på 4 dagar inför denna.. Så var redigt seg.. Tror jag nog lätt skulle köra det under 19 minuter om jag inte slitit ut mig så innan.

 

Målet på mitt första vasalopp är att gå sub 6, då det krävs för att slå farsgubben. Så byter gärna SkiErg fart mot skidfart ;)

 

 

Vikt 83 kg, längd 182.

Nä, tydligen är jag klen men aningen bättre med snö under pjäxorna...

Får nog fundera lite på Skierg-tekniken för du har inte så många kg/cm plus på mig. Sen är jag röten på styrketräning vilket säkert ger utdelning på Skierg.

Link to comment
Share on other sites

man ska nog försöka köra så skidlikt som mojligt i skiergen om man vill ha nytta av den till vintern, körde själv med en hyffsad skiergteknig ifjol men som visade sig inte alls lämplig på snö.

Ser inget motsattsförhållande, eller kanske snarare såhär, rätt modern stakteknik på snö tror jag är den effektivaste på skierg, eller i varje fall nära den effektivaste skiergtekniken, däremot finns det säkert andra skiergtekniker som är lika effektiva för just skierg, men som inte funkar lika bra på snö.

Link to comment
Share on other sites

Provade Skiergen igår för första gången i år. 5000 på 23 minuter, fattar inte hur jag skulle kunna köra snabbare, när jag verkligen försökte att tokdra så kom jag ner i 3,58/km men då började folk stirra på mig på gymet så jag antar att det måste sett konstigt ut. ;)

 

Väger 84 och är 186 lång.

 

6 timmar på VL 2012

Link to comment
Share on other sites

22 min 56 s 5000 skierg 73.4 kg 177 cm på 6:an.

Hyfsad teknik försökte att inte släppa upp pinnarna för långt hade tänkt dra på 7:an men jag såg fel. inget att ringa hem till morsan om men en förbättring bara 3 min kvar...

mål för öppetspår 2013 ändrat till att komma i mål och 2014 att vara bättre :)

Link to comment
Share on other sites

22 min 56 s 5000 skierg 73.4 kg 177 cm på 6:an.

Hyfsad teknik försökte att inte släppa upp pinnarna för långt hade tänkt dra på 7:an men jag såg fel. inget att ringa hem till morsan om men en förbättring bara 3 min kvar...

mål för öppetspår 2013 ändrat till att komma i mål och 2014 att vara bättre :)

Körde mitt andra SkiErg pass i veckan, lite sliten men ändå. Körde 4x4min, höll 2.18/500m snitt (detta var mkt hårt), vilket skulle betyda 23 min på 5km, som jag inte skulle orka hålla dock!

 

Så med lite teknik borde du klara mer än bara ta dig igenom :) (70kg)

Link to comment
Share on other sites

Johaaan: jo det där lilla kruxet teknik och timing speciellt i diagonal vilket motstånd körde du på nu? jag är rädd att 6:an lite för lätt för att jämnföra med vasa och snö men vad vet jag

sniperolson: du verkar som född för det här

rotebrostakaren: starkt

 

åhh nu får jag snart skidor bara vänta på snön :)

Link to comment
Share on other sites

Johaaan: jo det där lilla kruxet teknik och timing speciellt i diagonal vilket motstånd körde du på nu? jag är rädd att 6:an lite för lätt för att jämnföra med vasa och snö men vad vet jag

sniperolson: du verkar som född för det här

rotebrostakaren: starkt

 

åhh nu får jag snart skidor bara vänta på snön :)

Jag körde typ på 2-3.. : )

Link to comment
Share on other sites

18:38; 87kg; 186cm; åkte Vasan på typ 4:50.

Å vipps så gav du mig ett mål att försöka slå ;)

Lycka till' date=' själv har jag Ribles 18:24 som mål, borde inte vara omöjligt, fast det blir tufft! När det gäller oss tre så verkar det vara att ju tyngre desto långsammare...:)[/quote']

Eftersom jag är absolut nybörjare på Skiergen så känns det långt ifrån omöjligt att komma ner på låga 18....bara jag får några intervallpass på den så gör jag ett nytt försök:)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...