Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

struktur


Robert

Recommended Posts

Den stenslipade strukturen kan man väl se som permanent så den försvinner inte. Om du med struktur på skidan menar att du använt ett rilljärn för att lägga en kompleterande struktur så kommer denna att försvinna eller "bli svagare" när du värmer belaget. Struktur med rilljärn läggs ju ny mellan vallningarna för att passa dagens före.
Link to comment
Share on other sites

hmm okej låt oss säga att strukturen är gjord vid stenslipningen men om du värmer in

dagens parafin, sicklar bort överskottet putsar till

yttan, har du inte då täppt till stukturen med det smälta parafinet ?

 

som sagt var 25 år sedan jag höll på med skidor så det blir till alla lära om sig :o)

 

Robban

Link to comment
Share on other sites

sorry glömde den där lilla detaljen om borstning, sorry.

 

Känns som rätt mkt kångel med valle och parafin, hf, lf , flour klossar, pulver , flytande, frätande ( kanske inte).

 

burkvallor för 50 :- andra för 200:- är dom så pass mycket bättre.

 

Om man som mig tränar för att 2008 inte 2007 skall åka vasan är det inte lite over

killing att hålla på med flour parafin i alla dess former, räcker det inte med vanligt, röd,blå grön parafin ??

 

Men visst det är ju alltid kul med mycket prylar ( dock bör man kanske veta hur man skall använda dem på ett korrekt sätt)

 

Robban

Link to comment
Share on other sites

köra ovallat...njaaaa visst kanske är jätte bra men då försvinner det roliga med att

pyssla till det med rätt glid rätt fäste, ska man blanda hur skall man blanda, vilket märke är mest optimalt just nu m.m.

 

Sedan är det ju så kul med att ha massa saker, eller ?

 

Hur många här tycker inte att det är kul att ha massa saker till skidåkningen.

 

Har ett annat intresse oxå, fiske, är lite samma där, va tråkigt om man bara skulle ha ett spö en rulle och högst 4 beten, nä det ska vara mycket prylar,

dock så ska man ha kunskapen att använda prylarna.

Link to comment
Share on other sites

köra ovallat...njaaaa visst kanske är jätte bra men då försvinner det roliga med att

pyssla till det med rätt glid rätt fäste, ska man blanda hur skall man blanda, vilket märke är mest optimalt just nu m.m.

 

Sedan är det ju så kul med att ha massa saker, eller ?

 

Hur många här tycker inte att det är kul att ha massa saker till skidåkningen.

 

Har ett annat intresse oxå, fiske, är lite samma där, va tråkigt om man bara skulle ha ett spö en rulle och högst 4 beten, nä det ska vara mycket prylar,

dock så ska man ha kunskapen att använda prylarna.

Fiske !?!?!........ fisk köper man väl på ICA helt utan redskap :)

 

Håller inte med om att antalet prylar är det roliga. Det roliga är att ha grymma skidor. Om man får grymma skidor ovallat är ju det roligast. Och jag är övertygad om att om det skulle visa sig att ovallat slår undan glidvallan så dyker det upp produkter runt stålsikling, borstning och rillning som vi idag inte trodde var möjligt

Link to comment
Share on other sites

Som sagt Robert - du är välkommen på vallakurs... Om du ska tävla och vill bättra på strukturen, så har vi i klubben en Holmenkol-riller (den som kostar 3 lakan i pölderkatalogen).

 

(Innan jag tog upp båten för 1½ vecka sedan så var jag ute och kastade lite. Inget annat än bottennapp. Där kanske du kan lära mig lite? Men å andra sidan vet jag i vilken bäck i närheten av oss som de planterat ut havsöring av den lokala genetiska "Tyresö-typen".)

Link to comment
Share on other sites

visst här du rätt antal saker kommer kanske lite längre ner på skalan, men jag tror många med mig, om man nu inte är tävlingsåkare på hög nivå alt elitåkare, då har man nog lite andra saker att fundera på, så är det rätt roligt med mycket prylar.

 

Det är som du säger skulle nu ovallat slå vallat så kommer det prylar i massor, och många vill ha massor av dessa nya prylar.

 

Kolla bara i era vallalådor, hur mkt vallor har ni som ni knappt änvänder, hur många dubbletter av samma märkte eller olika märken med samma verkningsområde har ni inte ?

plastsicklar bortstar mm, behövs alla :o)

 

Hur många gånger på ca 5 år måste ni rensa vallalådorna för att dom är proppfulla, för att

sedan fylla på med nya vallor mm.......som sagt var mkt saker är kul.

 

Dock ska vi inte glömma att det roligase är skidåkningen träning ( kan kanske diskuteras ;o) ) få till rätt glid och fäste, och kontakten med likasinnade

 

Fridens Robban

Link to comment
Share on other sites

Håller inte med om att antalet prylar är det roliga. Det roliga är att ha grymma skidor. Om man får grymma skidor ovallat är ju det roligast. Och jag är övertygad om att om det skulle visa sig att ovallat slår undan glidvallan så dyker det upp produkter runt stålsikling, borstning och rillning som vi idag inte trodde var möjligt

Skidsporten har under de senaste årtionderna varit en materialsport. Oftast har skidorna varit skillnaden mellan 1:a plats och 10:e plats. Om alla kör ovallat på glidet är det bara fästet vid klassisk stil som påverkar förutsättningen för vinst eller förlust gällande materialet

Link to comment
Share on other sites

Skidsporten har under de senaste årtionderna varit en materialsport. Oftast har skidorna varit skillnaden mellan 1:a plats och 10:e plats. Om alla kör ovallat på glidet är det bara fästet vid klassisk stil som påverkar förutsättningen för vinst eller förlust gällande materialet

Förutom att man ska ha rätt skida för dagen med rätt struktur oxå ...

Link to comment
Share on other sites

Känns som rätt mkt kångel med valle och parafin, hf, lf , flour klossar, pulver , flytande, frätande ( kanske inte).

 

burkvallor för 50 :- andra för 200:- är dom så pass mycket bättre.

 

Om man som mig tränar för att 2008 inte 2007 skall åka vasan är det inte lite over

killing att hålla på med flour parafin i alla dess former, räcker det inte med vanligt, röd,blå grön parafin ??

köra ovallat...njaaaa visst kanske är jätte bra men då försvinner det roliga med att

pyssla till det med rätt glid rätt fäste, ska man blanda hur skall man blanda, vilket märke är mest optimalt just nu m.m.

Det lät som det var just detta som du tyckte var jobbigt i ditt tidigare inlägg!!

 

Men tänk dig en dyr Kuzminsickel en ännu dyrare snabbståls borste och toppa detta med en svindyr riller. Börjar det inte att vattnas i munnen? Kanske du ska ta och fundera om i alla fall? :)

Link to comment
Share on other sites

Hur många gånger på ca 5 år måste ni rensa vallalådorna för att dom är proppfulla, för att

sedan fylla på med nya vallor mm.......som sagt var mkt saker är kul.

Fridens Robban

Ett tankefel Robert - man rensar inte, man köper fler vallaväskor... En för fäste, en för glid, en för reservvallor, en för rotoborstarna och en stor för vallajärn, borrmaskinen och alla övriga prylar.

Link to comment
Share on other sites

Jo

 

Felet är nog att jag frågat för många och kollat allt för mycket på tillverkarnas

sidor, desto fler man fråga desto fler svar får man.

Bästa är nog att lära sig en produkt ex start´s och när man lärt

sig dessa så kan man ta steget till att börja mixtra och blanda med

även andra märken.

 

Detta utesluter ju inte att man kan köpa sig en svindyr riller, gärna fler :o)

 

Robban

Link to comment
Share on other sites

Hur många gånger på ca 5 år måste ni rensa vallalådorna för att dom är proppfulla' date=' för att

sedan fylla på med nya vallor mm.......som sagt var mkt saker är kul.

Fridens Robban[/quote']

Ett tankefel Robert - man rensar inte, man köper fler vallaväskor... En för fäste, en för glid, en för reservvallor, en för rotoborstarna och en stor för vallajärn, borrmaskinen och alla övriga prylar.

Aah. Så talar en skidåkare som bor i en rymlig (?) villa. ;) Suck. inget illa menat, jag är bara avundsjuk. Själv vallar jag i vardagsrummet.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...