Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Vasaloppslger i Ulricehamn med Oskar Svrd

Sofia Henriksson erstter Anna Haag i Ulricehamn

Frelsning om stakning i Stockholm i kvll

Storpublik p skidfestival i Lund

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Atomic Skin Tec tester

• Vänligen logga in för att kunna svara
147 svar till detta ämne

macdonald

macdonald

Ny medlem

• Members
  • 8 inlägg
bjorn12. Det verkar fungera bra med skintechen. Jag provade de hårdaste men det var katastrof :mad: . De låg i hela tiden. Min vikt 97kg. Får jag fråga vad du väger, eller har atomic sagt någon max vikt?

bjorn12

bjorn12

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 086 inlägg
Ja, det är ju en fråga som kränker min personliga integritet ;) . Men i vetenskapens namn kan jag säga att jag väger 73-74 kg men planerar att gå ner till ca 70 kg. Jag bytte mina Skin Tec till ett par hårdare men jag skulle vilja ha tag i några som är ännu hårdare. Det verkar vara det som är problemet med de här skidorna att de inte är någonting för tungviktare eller ens mellanviktare om man vill ha bra glid. Just nu håller jag på och experimenterar med att ta bort en del av mohairen för att se om det har någon effekt. Trots allt har skidorna väldigt bra glid för att vara vallningsfria och fästet är ju suveränt i alla fören så de funkar perfekt som träningsskidor. Dock skulle jag vilja att Atomic försöker få till hårdare spann eller en kortare fästplatta, då skulle de kunna bli ett alternativ till vanliga tävlingsskidor.

bjorn12

bjorn12

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 086 inlägg
Har lagt in lite mer info i första inlägget nu.

bjorn12

bjorn12

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 086 inlägg
Jag träffade ett par trevliga killar med nyinköpta Skin Tecs i tunneln idag och fick tillfälle att testa ett annat par än mina egna. Trots att de var märkta som något mjukare än mina egna så gled de klart bättre (och fästet var något sämre fast ändå mycket bra). Visserligen var de nyvallade och det brukar ju gå bättre i tunneln några kilometer, mina har gått ca 90 km sedan senaste sicklingen. Men det kändes ändå som om stighudarna låg i mindre på dem jag lånade. Nu undrar jag om det är någon som vet om Atomic har lyckats fixa hårdare spann på årets modell, jag tror jag hört något om det någonstans.

PS. Tack för lånet Olov! och kom ihåg att jag är spekulant på dina skidor om du inte skulle gilla dem :)

macdonald

macdonald

Ny medlem

• Members
  • 8 inlägg
Shit. Antingen banta 20kg eller lära sig vallningens sköna konst :P

The-Tor

The-Tor

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 659 inlägg

Nu undrar jag om det är någon som vet om Atomic har lyckats fixa hårdare spann på årets modell, jag tror jag hört något om det någonstans.

Enligt Pölder:

"Nytt spann för året. Viklen fin kritik denna skida fick förra säsongen... men kanske inte från tyngre personer. Det är fixat nu med bättre bärighet i spannen."

http://www.polder.se...tomic-skin-tec/

macdonald

macdonald

Ny medlem

• Members
  • 8 inlägg
Pölder rek inte de nya skidorna till mig trots att de är hårdare. 95kg är för mycket :(=(

bjorn12

bjorn12

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 086 inlägg

Pölder rek inte de nya skidorna till mig trots att de är hårdare. 95kg är för mycket :(=(

Ja det är ju lite skillnad på 73 och 95 kg. Jag har köpt nya nu men inte fått dem än. De ska vara de hårdaste som går att få tag i och enligt försäljaren ska de räcka åt mig. Jag återkommer med tester senare.

bjorn12

bjorn12

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 086 inlägg
Nu har jag fått de nya Skin Tec-skidorna och ett första test jag gjorde i tunneln igår verkar mycket lovande. De gick i paritet med de vanliga fästvallade RCS-skidorna :) . Lite tidigt att uttala sig än men jag återkommer när jag gjort lite fler tester.
Märkningen på de nya är nästan identisk med de gamla från förra året. Nya: HBW 1,69 FBW 0,69. Gamla: HBW 1,66 FBW 0,73 men spannet är klart hårdare på de nya. Jag förstår inte vad dessa siffor säger egentligen. De kan ju inte vara resultatet av samma mätmetod.

Dunderklumpen

Dunderklumpen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 354 inlägg

Nu har jag fått de nya Skin Tec-skidorna och ett första test jag gjorde i tunneln igår verkar mycket lovande. De gick i paritet med de vanliga fästvallade RCS-skidorna :) . Lite tidigt att uttala sig än men jag återkommer när jag gjort lite fler tester.
Märkningen på de nya är nästan identisk med de gamla från förra året. Nya: HBW 1,69 FBW 0,69. Gamla: HBW 1,66 FBW 0,73 men spannet är klart hårdare på de nya. Jag förstår inte vad dessa siffor säger egentligen. De kan ju inte vara resultatet av samma mätmetod.

Man mäter ju upp spannhöjd på sin kroppsvikt. Ena siffran är halv kroppsvikt, den andra hel kroppsvikt. Men för det kan ju slutspannet vara olika hårt i alla fall.

Redigerat av Dunderklumpen, 01 november 2012 - 13:51 .

bjorn12

bjorn12

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 086 inlägg
Dvs de här siffrorna, som mäter spannhöjden, säger inte så mycket! Enligt uppgift så är de här skidorna de hårdaste som går att få tag i och de är mätta på 88 kg- och jag väger 73 kg.

FredrikS

FredrikS

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 713 inlägg
Finns det inte några andra siffror på skidorna?

bjorn12

bjorn12

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 086 inlägg
Det står:
88 kg
v
80 kg 95 kg

bjorn12

bjorn12

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 086 inlägg
Har nu lagt in några test med hårdare Skin Tec-skidor jämfört med förra årets mjukare modell.
Finns i första inlägget i denna tråd.

Redigerat av bjorn12, 09 november 2012 - 12:54 .

Xskiing

Xskiing

Medlem

• Members
  • Pip
  • 257 inlägg
Har du testat att valla stighuden? Jag vet att de som tävla i skitouring, eller vad det nu heter på svenska, preparera sina stighud praktisk på samma sätt som deras glidyta. De mer ambitiösa också med pulver och de som ja känner säger att det gör en otrolig skillnad.

Tänkte att du kan börja med att gnider in ett vanlig paraffin och ser hur det påverkar glidet. Det kan du göra direkt i tunneln i bara några minuter. Vore kul att ser dina resultat.

bjorn12

bjorn12

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 086 inlägg

Har du testat att valla stighuden? Jag vet att de som tävla i skitouring, eller vad det nu heter på svenska, preparera sina stighud praktisk på samma sätt som deras glidyta. De mer ambitiösa också med pulver och de som ja känner säger att det gör en otrolig skillnad.

Tänkte att du kan börja med att gnider in ett vanlig paraffin och ser hur det påverkar glidet. Det kan du göra direkt i tunneln i bara några minuter. Vore kul att ser dina resultat.

Det låter som något mycket intressant X-skiing. Det tar aldrig slut på nya saker att testa, tur man bor nära tunneln :) . "Omskurna" hudar har jag redan testat, det gör skillnad på de mjukare skidorna men inte på de hårdare. Rakade hudar har jag också hört om men inte testat själv.

on

on

Medlem

• Members
  • Pip
  • 47 inlägg
Självklarheter förstås men ändå...oavsett hårdhet eller spannhöjd på skidan så kommer stighuden att vid bucklighet i snön ibland släpa i spåret (mer eller mindre). Mer förstås om skidorna är mjuka, men det kan kanske kompenseras med kortare "håryta" (genom rakning).
En vanlig fästvalla har ju den egenskapen (eller bör ha iaf) att den har hög statisk friktion men låg dynamisk dito (vid rörelse).

Så iden med glidvallning av fästzonen på skintec låter ju inte så dumt.
Hmm, eller..var det inte en vallningsfri skida vi köpte?

Enligt uppgift från Pölder finns inga nya typer av stighudar som är mindre aggresiva. Någon som hört något aannat?

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 236 inlägg
Lite trådkapning:
Ni som åkt den del med Skintec, finns det någon anledning att inte rekommendera den som bra val för sällan-motionären som vill ha en skida som utan kladd alltid ska vara åkduglig när det råkar vara snö och andan faller på? En kollega bad om råd, och jag tänkte att Skintec kanske är det självklara valet? Hur fungerar den i blöta resp isiga spår?

bjorn12

bjorn12

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 086 inlägg

Lite trådkapning:
Ni som åkt den del med Skintec, finns det någon anledning att inte rekommendera den som bra val för sällan-motionären som vill ha en skida som utan kladd alltid ska vara åkduglig när det råkar vara snö och andan faller på? En kollega bad om råd, och jag tänkte att Skintec kanske är det självklara valet? Hur fungerar den i blöta resp isiga spår?

Perfekt att rekommendera för sällanmotionären. Men vill man ha bra glid får man nog inte väga mer än 75 kg. Bryr man sig inte om glidet, vilket trots allt är mycket bra för vallningsfritt, så kan man använda skidorna ändå och slippa allt krångel med vallaning och vallaborttagning.

Xskiing

Xskiing

Medlem

• Members
  • Pip
  • 257 inlägg

Det låter som något mycket intressant X-skiing. Det tar aldrig slut på nya saker att testa, tur man bor nära tunneln :) . "Omskurna" hudar har jag redan testat, det gör skillnad på de mjukare skidorna men inte på de hårdare. Rakade hudar har jag också hört om men inte testat själv.

Absolut, finns alltid nåt mer att testa. Dina resultat med omskurna stighud har jag sett och tycker det är riktig intressant. Fördelen med vallningen av stighuden är ju att det är reversibel, raka du stighuden så är det permanent om du inte köper en ny stighud. Att bor i närheten av tunneln är ju självklart toppen om man som du testar nästan dagligen :)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar