Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Tufft herrflt i Sunne p lrdag

Rickardsson och Bystrm i Engelbrektsrullen

Johan Olsson utmanar Sveriges bsta MTB-cyklister

Landslaget p sn i Torsby

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Atomic Skin Tec tester

• Vänligen logga in för att kunna svara
147 svar till detta ämne

bjorn12

bjorn12

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 086 inlägg
Har lagt in ett par tester till nu i första inlägget.

Xintrot

Xintrot

Medlem

• Members
  • Pip
  • 229 inlägg
Tack för bra redovisade tester! Toppen.

Är din uppfattning (sammanfattning) att Skin-Tec skidan är ett bra alternativ? Om man kunde kombinera denna ST-skida med Laxkungs uppfinning som han sålde till Salomon dvs
pjäxan/bindningen som kan lyfta skidan på mitten i utförslöpor, - skulle
det glida lika bra som de andra då tro dvs i flacka utförslöpor?

Jag menar om man kunde få upp håren bara lite till vid utförs-glid som i
Laxkungs patent/uppfinning som finns att beskåda med ritningar här;

http://worldwide.esp...91C2&KC=C2&ND=4

Skulle det vara en bra kombination tro?

Var ligger greppet som oftast nu när nu har trimmat av lite av håren?
Är det en 4-5 som oftast ändå?
Har du nått optimala punkten glid/fäste nu tycker du?

Finns någon bild på hur dina modifieringar ser ut?

Tack för trevligt läsande!

bjorn12

bjorn12

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 086 inlägg

Tack för bra redovisade tester! Toppen.

Är din uppfattning (sammanfattning) att Skin-Tec skidan är ett bra alternativ? Om man kunde kombinera denna ST-skida med Laxkungs uppfinning som han sålde till Salomon dvs
pjäxan/bindningen som kan lyfta skidan på mitten i utförslöpor, - skulle
det glida lika bra som de andra då tro dvs i flacka utförslöpor?

Jag menar om man kunde få upp håren bara lite till vid utförs-glid som i
Laxkungs patent/uppfinning som finns att beskåda med ritningar här;

http://worldwide.esp...91C2&KC=C2&ND=4

Skulle det vara en bra kombination tro?

Var ligger greppet som oftast nu när nu har trimmat av lite av håren?
Är det en 4-5 som oftast ändå?
Har du nått optimala punkten glid/fäste nu tycker du?

Finns någon bild på hur dina modifieringar ser ut?

Tack för trevligt läsande!

ST är ett bra alternativ men skulle vara perfekt om man bara kunde få lite bättre glid. Ett hårdare spann skulle säkert lösa det problemet men då förlorar man ju (en del av) det underbara fästet som är en av fördelarna med dessa skidor. Den andra fördelen är naturligtvis att mohairen fäster på nästan alla typer av snö. Därför skulle Laxkungs uppfinning nog vara en bra lösning på glidet utför - men frågan är om det skulle förbättra glidet vid stakning. Den bakåtlutade position man då skulle få skulle säkert kännas en aning onaturlig.
Jag testade faktiskt att staka på detta vis för ett tag sen, med den ena skidan lite framför den andra för att få mer bakvikt, men det blev snarare lite sämre glid. Förmodligen därför att det då blev mer tyngd på den andra skidan och mohairen på den därmed låg i mer. Försöker man skjuta fram båda skidorna är risken att man sätter sig på ändan och det bromsar nog änn(d)u mer ;) .
Jag har faktiskt haft lite funderingar i samma riktning som Laxkung men har inte försökt konstruera eller testa något. Jag tror att det skulle bli lite jobbigt för hålfoten och kanske påverka balansen också (man åker ju inte bara utför). Men detta skulle säkert vara värt att testa - man vet inget förrän man gjort det!
Fakta om glid och fäste finns i tråden "omskuren hud" (förlåt den vitsiga rubriken ;) ). Dessa tester gjordes med mina gamla ST, som var för mjuka. Har gjort ett test med dessa hudar med mina nya hårdare ST, men då gjorde det nästan ingen skillnad.
Jag har ingen bild men modifieringen består i att jag helt enkelt dragit bort mohairen, ända ner till plasten, 18,5 cm baktill på fästplattan och sedan fyllt igen den ränna som bildades med epoxylim.

bjorn12

bjorn12

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 086 inlägg
Några nya tester nu inlagda i första inlägget.

Carlos

Carlos

Ny medlem

• Members
  • 9 inlägg
Tack bjorn12 för suveräna tester. Har själv köpt ett par skin tec och ska testa så fort snön anländer. Fick tipset av säljaren (mkt kunnig) att då och då köra på lite glidvalla (sån där fuskvalla på tub som man duttar på, Vahuti blå) på mohairen - inte för att egentligen glidvalla fästzonen, utan för att liksom 'hålla ner' mohairen som tenderar att resa sig ibland. Han hade själv testat och det funkade kanon - tipset kom ursprunligen från Atomic själva. Testat det?

bjorn12

bjorn12

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 086 inlägg
Glidvalla på tub?

Carlos

Carlos

Ny medlem

• Members
  • 9 inlägg
Sorry, glömt vad det heter, alltså sådan där snabbglider (flytande) som man stryker på, ser ut som en skokrämsflaska. Den ska man alltså stryka över mohairen för att hålla ner den.

bjorn12

bjorn12

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 086 inlägg
Har frågat efter det på Allsport i Torsby nu. Det är en liten plastflaska som kostar 550 kr. Tänkte inte köpa den nu men jag ska testa med Primaterias Peak Glide och se om det gör någon skillnad.

Redigerat av bjorn12, 28 november 2012 - 23:36 .

Carlos

Carlos

Ny medlem

• Members
  • 9 inlägg
550? Nej det var Vauhti Ski Gel jag fick rekommenderat, 139 spänn för en flaska (blå)!

bjorn12

bjorn12

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 086 inlägg

550? Nej det var Vauhti Ski Gel jag fick rekommenderat, 139 spänn för en flaska (blå)!

Nu har jag hittat den. 125 spänn på Allsport :)

Carlos

Carlos

Ny medlem

• Members
  • 9 inlägg
Härligt, hoppas nu att det funkar bra så att jag inte lurat dig på 125 bagis ;-)

bjorn12

bjorn12

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 086 inlägg

Fick bara tag i den gröna som de sa ska vara bättre.

bjorn12

bjorn12

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 086 inlägg
Har lagt in ett par nya tester i första inlägget.

Vasa

Vasa

Veteran

• Moderators
  • 4 770 inlägg

Nu har jag snart (för en gångs skull) en modernare skidarsenal än dig när 2014 års Skintec dyker upp!
Men det lär väl inte dröja länge om jag känner dig rätt innan du också har ett par? ;)

Redigerat av Vasa, 30 januari 2013 - 22:12 .

bjorn12

bjorn12

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 086 inlägg

Nu har jag snart (för en gångs skull) en modernare skidarsenal än dig när 2014 års Skintec dyker upp!
Men det lär väl inte dröja länge om jag känner dig rätt innan du också har ett par? ;)

När kommer de? Jag trodde du redan hade ett par.

Vasa

Vasa

Veteran

• Moderators
  • 4 770 inlägg

När kommer de? Jag trodde du redan hade ett par.

Idag tror jag, det var ju fel årsmodell på de första men nu ska det bli rätt.
Tyvärr lär man få vänta på en omgång snö innan de går att testa.

bjorn12

bjorn12

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 086 inlägg
Har lagt in några tester till i första inlägget.

keepitsimple

keepitsimple

Medlem

• Members
  • Pip
  • 15 inlägg
Jag ser att du provat olika hårdhet på dina skintec. När du drar ett papper (eller liknande) under. Tar något av håren i när du står på båda skidor? Jag känner att jag har värdelöst glid verkligen och för mig tar håren i. Funderar på att snagga dom med en trimmer. Tankar om det?

jola61

jola61

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 578 inlägg

Jag ser att du provat olika hårdhet på dina skintec. När du drar ett papper (eller liknande) under. Tar något av håren i när du står på båda skidor? Jag känner att jag har värdelöst glid verkligen och för mig tar håren i. Funderar på att snagga dom med en trimmer. Tankar om det?

Om håren ligger i tycker jag att du ska lämna tillbaka skidorna och kräva att få ett par som är anpassat för din vikt. Det gjorde jag. Tyvärr fanns det inga som passade för mig så jag fick pengarna tillbaka. Detta var skidor av första årsmodellen och frugans (väger 30 kg mindre än jag) skidor funkar perfekt med bra glid och fäste. Jag har nu beställt ett par av nästa års kollektion och funkar inte heller de för mig så går de också i retur. Tycker inte man ska behöva mixtra med håren.

Vasa

Vasa

Veteran

• Moderators
  • 4 770 inlägg
På nästa årsmodell (13/14) är håren betydligt kortare.
Tyvärr gick även det paret på retur (redan innan bindningsmontering) eftersom den ena skidan verkade ha varit med om något, repigt belag och jack i kanten på belaget både bak och fram.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar