Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Atomic Skin Tec tester


bjorn12

Recommended Posts

Var plattorna av den vita sorten (2014 års modell) med betydligt kortare hår eller den gamla lite gulaktiga?

Jag tror ju att väldigt många inte borde fundera på annat än Skintech vid köp av skidor.

Det var de gamla gula plattorna.

Ok, det hade ju varit intressant om du hade kommit över de nya.

Jag tycker nog att Atomic Sverige/Norden/Forneman kunde sponsra dig med det!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 147
  • Created
  • Last Reply
Var plattorna av den vita sorten (2014 års modell) med betydligt kortare hår eller den gamla lite gulaktiga?

Jag tror ju att väldigt många inte borde fundera på annat än Skintech vid köp av skidor.

Det var de gamla gula plattorna.

Ok' date=' det hade ju varit intressant om du hade kommit över de nya.

Jag tycker nog att Atomic Sverige/Norden/Forneman kunde sponsra dig med det![/quote']

Det tycker jag med ;) Villiga sponsorer, i största allmänhet, får gärna höra av sig för att bidra till min ganska digra skidbudget.

Link to comment
Share on other sites

Var plattorna av den vita sorten (2014 års modell) med betydligt kortare hår eller den gamla lite gulaktiga?

Jag tror ju att väldigt många inte borde fundera på annat än Skintech vid köp av skidor.

Vet du Vasa, eller någon annan, om det går att få tag i de nya plattorna någonstans? Finns de ute på marknaden och passar de till de gamla skidorna eller har de gjort någon liten justering som gör att man måste köpa nya skidor också?

Link to comment
Share on other sites

Var plattorna av den vita sorten (2014 års modell) med betydligt kortare hår eller den gamla lite gulaktiga?

Jag tror ju att väldigt många inte borde fundera på annat än Skintech vid köp av skidor.

Vet du Vasa' date=' eller någon annan, om det går att få tag i de nya plattorna någonstans? Finns de ute på marknaden och passar de till de gamla skidorna eller har de gjort någon liten justering som gör att man måste köpa nya skidor också?[/quote']

Hej! Enligt den informationen jag har är det samma typ av stighud som ifjol bara annan färg.

 

Det går att beställa nya stighudar de passar på den första varianten av Skintec.

 

//Andreas

Link to comment
Share on other sites

Jag tyckte nog pälsen såg och kändes kortare på de nya.

Tog några bilder, gamla på första bilden och sedan nya:

 

http://forumbilder.se/CDKMV/img-0750.JPG

 

http://forumbilder.se/CDKMV/img-0752.JPG

 

http://www.forumbilder.se/CDKMV/img-0748.JPG

Link to comment
Share on other sites

När de gamla blir använda blir de lite lurvigare. Det ser ut som om de på den första bilden är väl använda. Stämmer det?

De är använda en timme så det kan nog vara så då.

Hade ju även oanvända plattor (de som är hela) men nu kommer jag inte ihåg om jag jämförde med de eller inte också. Borde ha gjort det.

Link to comment
Share on other sites

När de gamla blir använda blir de lite lurvigare. Det ser ut som om de på den första bilden är väl använda. Stämmer det?

Följer allt du skriver om dina skidor Björn. Det är kanon att någon gör så omfattande tester på Skin tec-skidorna, och beskriver det så objektivt det går. Snyggt jobbat!

 

Mina frågor:

Trycker du att glidet blir sämre när "skinnet" blir slitet (mina är lite luggade)?

Jag har tänkt åka på mina imorgon, de glider ibland lite sämre än mina andra skidor, men inte alltid.

 

Och för mig som siktar på tid under 8h (från led8) och har kass teknik (och är kass på att valla), visst borde det givna valet vara mina skin tec (båda mina skidpar är Kuzmin U)?

 

Läser också om väldigt skitiga spår, vilket även talar för Skin tec?

Link to comment
Share on other sites

När de gamla blir använda blir de lite lurvigare. Det ser ut som om de på den första bilden är väl använda. Stämmer det?

Följer allt du skriver om dina skidor Björn. Det är kanon att någon gör så omfattande tester på Skin tec-skidorna' date=' och beskriver det så objektivt det går. Snyggt jobbat!

 

Mina frågor:

Trycker du att glidet blir sämre när "skinnet" blir slitet (mina är lite luggade)?

Jag har tänkt åka på mina imorgon, de glider ibland lite sämre än mina andra skidor, men inte alltid.

 

Och för mig som siktar på tid under 8h (från led8) och har kass teknik (och är kass på att valla), visst borde det givna valet vara mina skin tec (båda mina skidpar är Kuzmin U)?

 

Läser också om väldigt skitiga spår, vilket även talar för Skin tec?[/quote']

Har inte testat slitna mot nya hudar direkt eftersom jag inte har slitit så mycket på några tidigare. Har däremot haft några som jag preparerat på olika sätt (se "hud"-trådarna här på forumet). Nu börjar jag få några som har gått en del mil och är lite slitna, tyvärr har jag inte börjat skriva upp exakt hur långt resp hud gått förrän de senaste månaderna men jag vet att några är mer använda än andra, vilket definitivt syns på dem. Tänkte testa skillnaderna snart men hinner nog inte före VL, tyvärr.

En hypotes är väl att slitna hudar ser lurvigare ut och då borde ge sämre glid samtidigt som det känns som om de inte ger samma motstånd eftersom håren inte är lika styva längre, vilket borde ge sämre fäste. Blir de väldigt slitna och mer och mer skalliga borde ju glidet bli bättre samtidigt som fästet borde bli sämre.

Jag körde ett pass med mina mest slitna hudar dagen före ÖS och tyckte inte att fästet var helt perfekt. När jag sedan gjorde en okulärbesiktning fann jag en tilltagande lurvighet och resonerade som jag skrivit ovan, vilket fick till följd att jag belutade mig för att köra på de hudar som såg minst slitna ut.

Jag tror inte att du förlorar speciellt mycket på att köra på Skintec. Mycket beror naturligtvis på föret, ju mer problematiskt desto bättre med Skintec. Kanske blir du tröttare vid stakning men inte så trött uppför som du blir med bakhalt. Du får definitivt ett behagligare lopp utan omvallningsproblem. Glöm inte heller att du aldrig glider bättre än åkaren framför dig och att de bakom dig aldrig har bättre glid än du har, så ett eventuellt sämre glid förstör ju också en del för dina konkurrenter, vilket är positivt ;)

Hoppas att du kör på Skintecarna och hoppas att det går bra. Glöm inte att lämna en rapport efteråt! Vill du lämna ut ditt startnummer så att man kan följa dig?

Lycka till :)

Link to comment
Share on other sites

Ok. Jag har snackat med Pöldersport nu och de kommer köpa tillbaka mina skidor. Jippie!

 

Nu till min fråga. Vad ska jag kräva för skida när det gäller HBW/FBW och för vilken vikt? Jag väger 80 kg och tycker själv att jag är rätt bra på att trycka ner skidorna.

Försök att få tag i de hårdaste du kan bara! Märkningen med HBW/FBW verkar inte vara speciellt pålitlig. Den ser ut att betyda olika mellan 2010 års och 2011 års modeller t.ex. Provkör dem är väl det bästa råd man kan ge!

Link to comment
Share on other sites

Det är rätt segt att skicka skidorna fram och tillbaka. Jag har inte möjlighet att provköra på plats utan beställer via internet.

 

Men om jag tolkar dig rätt kan man i princip inte få en för hård skida?

Jag väger 72 kg och har enligt uppgift köpt den hårdaste som gick att få i höstas och den är inte för hård för mig. Och jag är bara en vanlig motionär. Kanske finns hårdare nu men det vet jag inte.

Link to comment
Share on other sites

Tidigare frågades det efter glidet om man tar bort stighuden helt, vilket ju besvarades inte vara nån bra idé..

På samma tema, är det möjligt att "skala av" håren från huden så att det blir en så pass slät yta kvar att den inte suger fast vid stakning, eller t.o.m går att glidvalla? Borde ju vara bra att kunna byta till vid ren stakträning eller låånga stakpartier på tex Vasan?

Link to comment
Share on other sites

Nu är det i och för sig en stund kvar' date=' men......... kör du på den tunnare stighuden i tunneln bjorn?[/quote']

Ja! Jag kör alltid på den tunnare huden, har aldrig sett något behov av den tjockare över huvud taget!

Inte ens när det är hårt och isigt?

Link to comment
Share on other sites

Nu är det i och för sig en stund kvar' date=' men......... kör du på den tunnare stighuden i tunneln bjorn?[/quote']

Ja! Jag kör alltid på den tunnare huden, har aldrig sett något behov av den tjockare över huvud taget!

Inte ens när det är hårt och isigt?

Tror inte om jag kört i direkt isföre med dem än men i hårda glatta spår har de kanonfäste med de tunna hudarna. Däremot är det inte alltid helt perfekt om det ligger lite lös snö i spåret, vilket säkert beror på att själva snön under huden flyttar sig.

Link to comment
Share on other sites

Tidigare frågades det efter glidet om man tar bort stighuden helt, vilket ju besvarades inte vara nån bra idé..

På samma tema, är det möjligt att "skala av" håren från huden så att det blir en så pass slät yta kvar att den inte suger fast vid stakning, eller t.o.m går att glidvalla? Borde ju vara bra att kunna byta till vid ren stakträning eller låånga stakpartier på tex Vasan?

Har försökt detta men utan någon större framgång, se tråden "Omskuren hud". Ett byte av hudar tar ett par minuter, inte själva bytet, som går snabbt, men man måste ju ta av sig skidorna och se till att det inte finns snö kvar i urgröpningen där hudarna sitter så att de inte sticker ut för mycket och bromsar. Dessutom är det bra att ha en liten skruvmejsel med sig för att peta ur isen/snön som brukar täppa till hålet där den lilla plastnyckeln, som man lossar hudarna med, ska stickas in.

Link to comment
Share on other sites

Tidigare frågades det efter glidet om man tar bort stighuden helt' date=' vilket ju besvarades inte vara nån bra idé..

På samma tema, är det möjligt att "skala av" håren från huden så att det blir en så pass slät yta kvar att den inte suger fast vid stakning, eller t.o.m går att glidvalla? Borde ju vara bra att kunna byta till vid ren stakträning eller låånga stakpartier på tex Vasan?[/quote']

Har försökt detta men utan någon större framgång, se tråden "Omskuren hud". Ett byte av hudar tar ett par minuter, inte själva bytet, som går snabbt, men man måste ju ta av sig skidorna och se till att det inte finns snö kvar i urgröpningen där hudarna sitter så att de inte sticker ut för mycket och bromsar. Dessutom är det bra att ha en liten skruvmejsel med sig för att peta ur isen/snön som brukar täppa till hålet där den lilla plastnyckeln, som man lossar hudarna med, ska stickas in.

Har också funderat på denna dumma ide, ta startbacken med hudar på V-loppet och sedan rycka loss dom. Borde inte bromsa med ett hål, om spannet är bra och bakkanten inte tar i, eller det kanske inte är någon bra ide, har inte testat och äger inga skintech, eller fyller det på och bygger upp snö där som sedan bromsar? Sedan om man stummnar till i Risberg så får man sätta dit den igen...

Link to comment
Share on other sites

Tidigare frågades det efter glidet om man tar bort stighuden helt' date=' vilket ju besvarades inte vara nån bra idé..

På samma tema, är det möjligt att "skala av" håren från huden så att det blir en så pass slät yta kvar att den inte suger fast vid stakning, eller t.o.m går att glidvalla? Borde ju vara bra att kunna byta till vid ren stakträning eller låånga stakpartier på tex Vasan?[/quote']

Har försökt detta men utan någon större framgång, se tråden "Omskuren hud". Ett byte av hudar tar ett par minuter, inte själva bytet, som går snabbt, men man måste ju ta av sig skidorna och se till att det inte finns snö kvar i urgröpningen där hudarna sitter så att de inte sticker ut för mycket och bromsar. Dessutom är det bra att ha en liten skruvmejsel med sig för att peta ur isen/snön som brukar täppa till hålet där den lilla plastnyckeln, som man lossar hudarna med, ska stickas in.

Har också funderat på denna dumma ide, ta startbacken med hudar på V-loppet och sedan rycka loss dom. Borde inte bromsa med ett hål, om spannet är bra och bakkanten inte tar i, eller det kanske inte är någon bra ide, har inte testat och äger inga skintech, eller fyller det på och bygger upp snö där som sedan bromsar? Sedan om man stummnar till i Risberg så får man sätta dit den igen...

Förmodligen skulle det broms det ordentligt i bakkanten. Varför inte ett belagsförsett eller blankt inlägg, som man ev kan förse med fästvalla? Bara att ta med i ett "koger" på långloppen och byta när det passar.

Link to comment
Share on other sites

Tidigare frågades det efter glidet om man tar bort stighuden helt' date=' vilket ju besvarades inte vara nån bra idé..

På samma tema, är det möjligt att "skala av" håren från huden så att det blir en så pass slät yta kvar att den inte suger fast vid stakning, eller t.o.m går att glidvalla? Borde ju vara bra att kunna byta till vid ren stakträning eller låånga stakpartier på tex Vasan?[/quote']

Har försökt detta men utan någon större framgång, se tråden "Omskuren hud". Ett byte av hudar tar ett par minuter, inte själva bytet, som går snabbt, men man måste ju ta av sig skidorna och se till att det inte finns snö kvar i urgröpningen där hudarna sitter så att de inte sticker ut för mycket och bromsar. Dessutom är det bra att ha en liten skruvmejsel med sig för att peta ur isen/snön som brukar täppa till hålet där den lilla plastnyckeln, som man lossar hudarna med, ska stickas in.

Har också funderat på denna dumma ide, ta startbacken med hudar på V-loppet och sedan rycka loss dom. Borde inte bromsa med ett hål, om spannet är bra och bakkanten inte tar i, eller det kanske inte är någon bra ide, har inte testat och äger inga skintech, eller fyller det på och bygger upp snö där som sedan bromsar? Sedan om man stummnar till i Risberg så får man sätta dit den igen...

Snälla du testa detta - och låt oss veta resultatet sedan ;)

Link to comment
Share on other sites

Har försökt detta men utan någon större framgång' date=' se tråden "Omskuren hud". Ett byte av hudar tar ett par minuter, inte själva bytet, som går snabbt, men man måste ju ta av sig skidorna och se till att det inte finns snö kvar i urgröpningen där hudarna sitter så att de inte sticker ut för mycket och bromsar. Dessutom är det bra att ha en liten skruvmejsel med sig för att peta ur isen/snön som brukar täppa till hålet där den lilla plastnyckeln, som man lossar hudarna med, ska stickas in.[/quote']

Har också funderat på denna dumma ide, ta startbacken med hudar på V-loppet och sedan rycka loss dom. Borde inte bromsa med ett hål, om spannet är bra och bakkanten inte tar i, eller det kanske inte är någon bra ide, har inte testat och äger inga skintech, eller fyller det på och bygger upp snö där som sedan bromsar? Sedan om man stummnar till i Risberg så får man sätta dit den igen...

Förmodligen skulle det broms det ordentligt i bakkanten. Varför inte ett belagsförsett eller blankt inlägg, som man ev kan förse med fästvalla? Bara att ta med i ett "koger" på långloppen och byta när det passar.

Tror att skarvarna skulle bromsa lite mer än på vanliga skidor och har man fästvalla på så försvinner väl meningen med skintec ... . Ett hudbyte tar dessutom lite längre tid än ett vanligt skidbyte (gjorde just ett "skuggbyte" och fick det till att det tar knappt tre minuter om allt går som det ska) och då är frågan hur lång tid det tar innan man tjänar in det? Ska man sedan byta fler gånger så tror jag inte att det är någon idé - inte ens på vasaloppet :(

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...