Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Atomic Skin Tec tester


bjorn12

Recommended Posts

  • Replies 147
  • Created
  • Last Reply
Skärp er.

 

Skulle va intressant att höra lite hur Atomic tänkt utveckla Skin Tecen. Jag skulle gärna köpa ett par bara man fick bort lite av klumpigheten. 2014 modellen är alltså inte lättare än tidigare versioner?

Håller med. Dags att komma tillbaka in i matchen.

 

Enligt min uppfattning ( har inte vägt skidorna) så är det ingen större skillnad i vikt.

Link to comment
Share on other sites

Skärp er.

Ja, verkligen.

 

Man hinner bara logga ut här i från så sätter högerspökena tänderna i allt i från vasalopps-starts-priser till legalisering av sockerstinna drycker som riskerar att slå ut en hel generation unga. Främlingsfientligheten flödar redan fritt och nu detta, sexism i sin mest vidriga form.

 

Det finns bara en sak att säga:

 

-Dra skinnet bakåt..

 

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Skärp er.

 

Skulle va intressant att höra lite hur Atomic tänkt utveckla Skin Tecen. Jag skulle gärna köpa ett par bara man fick bort lite av klumpigheten. 2014 modellen är alltså inte lättare än tidigare versioner?

Håller med. Dags att komma tillbaka in i matchen.

 

Enligt min uppfattning ( har inte vägt skidorna) så är det ingen större skillnad i vikt.

För att återgå till ämnet, visst fasen är dom väl ganska påtagligt tyngre..!? Eller finns det flera varianter, dom jag klämde på var i alla fall märkbart tyngre jmfrt random 2-3000 kronors o-skinnade..

 

Sen om det spelar någon större roll, i praktiken, är ju en annan femma

Link to comment
Share on other sites

Skärp er.

 

Skulle va intressant att höra lite hur Atomic tänkt utveckla Skin Tecen. Jag skulle gärna köpa ett par bara man fick bort lite av klumpigheten. 2014 modellen är alltså inte lättare än tidigare versioner?

Håller med. Dags att komma tillbaka in i matchen.

 

Enligt min uppfattning ( har inte vägt skidorna) så är det ingen större skillnad i vikt.

För att återgå till ämnet' date=' visst fasen är dom väl ganska påtagligt tyngre..!? Eller finns det flera varianter, dom jag klämde på var i alla fall märkbart tyngre jmfrt random 2-3000 kronors o-skinnade..

 

Sen om det spelar någon större roll, i praktiken, är ju en annan femma[/quote']

Nu får du koppla in rätt hjärnhalva skid_åkare ;).

Jag svarade på frågan om 2014 års version var lättare än den första utgåvan.

Link to comment
Share on other sites

Skidor köpta i vintras väger ca 950g/styck (årets modell tror jag), alltså ca 200g tyngre/skida jämfört med t.ex. Fischer RCS. (Samma vikt på höger och vänster skida skid_åkare)

Men då hade du 2 hektogram bindning per skida, alltså 750 gram styck per skida.

Och sedan var/är 2013 och 2014 års modeller som sagts exakt lika tunga.

Link to comment
Share on other sites

Nu får du koppla in rätt hjärnhalva skid_åkare ;).

Jag svarade på frågan om 2014 års version var lättare än den första utgåvan.

Då förstår även jag :)

 

 

(Samma vikt på höger och vänster skida skid_åkare)

Så föredömligt. :)

 

Jag var riktigt sugen på ett par, men nu såg jag (tur att man kollade) att företagets styrelse inte består av 50% kvinnor så då måste jag naturligtvis leta efter en annan leverantör (konsumentmakt) som har en mer modern och uppdaterad ledarstruktur ;)

Link to comment
Share on other sites

Nu får du koppla in rätt hjärnhalva skid_åkare ;).

Jag svarade på frågan om 2014 års version var lättare än den första utgåvan.

Då förstår även jag :)

 

 

(Samma vikt på höger och vänster skida skid_åkare)

Så föredömligt. :)

 

Jag var riktigt sugen på ett par' date=' men nu såg jag (tur att man kollade) att företagets styrelse inte består av 50% kvinnor så då måste jag naturligtvis leta efter en annan leverantör (konsumentmakt) som har en mer modern och uppdaterad ledarstruktur ;)[/quote']

Du kan väl köpa en herrskida och en damskida, slid_åkare ;)

Link to comment
Share on other sites

Haha

 

Ja det där har ju varit uppe förut, att vi gärna smyger in på damavdelningen så fort möjlighet ges, så det kan ju vara en bra kompromiss, även om man hade kunnat önska att det fanns en färdig henskida direkt från fabrik. :)

Ajaj! Man slinter på tangenterna ibland!

Link to comment
Share on other sites

Bjorn12, åkte du ÖS med gps? Vore intressant att se hastighet för dig mätt på samma sätt som för de som lagt upp hastigheter i "vasaloppshastighets"-tråden.

Du åkte ju inte samma dag, men vore ändå kul att se vad du kom upp i för hastigheter med Skintec-skidorna.

Link to comment
Share on other sites

Bjorn12, åkte du ÖS med gps? Vore intressant att se hastighet för dig mätt på samma sätt som för de som lagt upp hastigheter i "vasaloppshastighets"-tråden.

Du åkte ju inte samma dag, men vore ändå kul att se vad du kom upp i för hastigheter med Skintec-skidorna.

Jo, jag körde med min Garmin 305. Är någon annan som körde samma dag med vanliga skidor så vore det kul att jämföra.

Link to comment
Share on other sites

Ok, visst vore det bästa att jämföra med andra som åkte ÖS samma dag, men jag ä rändå intresserad av dina värden som jämförelse med dom som åkte VL, borde kunna ge en indikation på hur bra Skintec funkar även under tävling
Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Jeg skal løbe Vasaloppet for 2. gang, og jeg overvejer at bruge mine 2012/13 Skintec på en lidt kreativ måde som jeg har hørt andre benytte:

 

Atomic har jo ikke lavet en hud/fælle "uden hår", altså en blank plade man kan sætte i. Men man kan trække hårene af den ene hud/fælle og lime et stykke sål fra en gammel ski på eller belægge den med epoxy og polere den. Så kan man få max fæste i de hårdeste modbakker og skifte til den blanke hud/fælle på de stykker hvor der skal stages (det meste af løbet).

 

Er der noget der har prøvet at lave en sådan custom made "glider hud"?

Link to comment
Share on other sites

Jag har testat en del i tråden "Omskuren hud", inte med helt blanka hudar men med en hel del hår borttaget. Det tar lite tid att skifta hudar. Gjorde en mätning av det detta i fjol och skrev om det någonstans (kanske i denna tråd). Har för mig att det tog ca 4 minuter per byte, inklusive alla moment.
Link to comment
Share on other sites

Jag har testat en del i tråden "Omskuren hud", inte med helt blanka hudar men med en hel del hår borttaget. Det tar lite tid att skifta hudar. Gjorde en mätning av det detta i fjol och skrev om det någonstans (kanske i denna tråd). Har för mig att det tog ca 4 minuter per byte, inklusive alla moment.

Har hittat det nu :) s.7 i denna tråd. 3,50 minuter tog bytet.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag testade mina nya Skintec på Öppet spår 23 februari med sämsta tänkbara förutsättningar.

Valde att glidvalla med Skigo LF -1 till + 20, hade kanonglid kände jag i starten. Fältet startade 07:00, min start blev ca 07:30 varav en hel del åkare startat framför mig...jag kände att jag hade ett ruskigt bra glid, men ack, inget fäste,inget frånskjutsfäste alls och så var det tyvärr i hela 9 mil, Jag stakade mig igenom dessa 9 mil i dryga 12 timmar på mina Skintec som jag skrytit om med kompisarna. jag var less och förbannad tills dag 2 efter hemgång när jag började analysera vad som var felet, jag visste att skidorna gått bra tidigare. Svaret är följande: Alla åkare framför mig hade klistervalla som gjorde att när jag kommer i spåren så sätter sig allt klister som ligger i spåren på mina Skintec skinn, håren lägger sig och där är de utan att göra det minsta att greppa, det var som de var limmade, så nu har jag nya skinn och man känner en markant skillnad på hur de fungerar. Mitt råd är efter detta Skintec = Motionskidor och vid tävling: valla som vanligt andra par skidor eller om man är motionsåkare på Vasaloppet, Tape med lite klister vid varmgrader. Med vänlig hälsning Micke

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag testade mina nya Skintec på Öppet spår 23 februari med sämsta tänkbara förutsättningar.

Valde att glidvalla med Skigo LF -1 till + 20, hade kanonglid kände jag i starten. Fältet startade 07:00, min start blev ca 07:30 varav en hel del åkare startat framför mig...jag kände att jag hade ett ruskigt bra glid, men ack, inget fäste,inget frånskjutsfäste alls och så var det tyvärr i hela 9 mil, Jag stakade mig igenom dessa 9 mil i dryga 12 timmar på mina Skintec som jag skrytit om med kompisarna. jag var less och förbannad tills dag 2 efter hemgång när jag började analysera vad som var felet, jag visste att skidorna gått bra tidigare. Svaret är följande: Alla åkare framför mig hade klistervalla som gjorde att när jag kommer i spåren så sätter sig allt klister som ligger i spåren på mina Skintec skinn, håren lägger sig och där är de utan att göra det minsta att greppa, det var som de var limmade, så nu har jag nya skinn och man känner en markant skillnad på hur de fungerar. Mitt råd är efter detta Skintec = Motionskidor och vid tävling: valla som vanligt andra par skidor eller om man är motionsåkare på Vasaloppet, Tape med lite klister vid varmgrader. Med vänlig hälsning Micke

Detta var ett problem som jag inte stött på och som man säkert måste ta hänsyn till i blött före. När jag åkte i fjol var det ju kallgrader och säkert inte många som använde klister. Om du åkte på 12 timmar så hade du ju också större delen av startfältet framför dig och mängder av mjukt klister i spåret. Hade du verkligen bra glid? Det låter förvånande. Började problemen direkt som du säger och inte en bit in i loppet?

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag testade mina nya Skintec på Öppet spår 23 februari med sämsta tänkbara förutsättningar.

Valde att glidvalla med Skigo LF -1 till + 20' date=' hade kanonglid kände jag i starten. Fältet startade 07:00, min start blev ca 07:30 varav en hel del åkare startat framför mig...jag kände att jag hade ett ruskigt bra glid, men ack, inget fäste,inget frånskjutsfäste alls och så var det tyvärr i hela 9 mil, Jag stakade mig igenom dessa 9 mil i dryga 12 timmar på mina Skintec som jag skrytit om med kompisarna. jag var less och förbannad tills dag 2 efter hemgång när jag började analysera vad som var felet, jag visste att skidorna gått bra tidigare. Svaret är följande: Alla åkare framför mig hade klistervalla som gjorde att när jag kommer i spåren så sätter sig allt klister som ligger i spåren på mina Skintec skinn, håren lägger sig och där är de utan att göra det minsta att greppa, det var som de var limmade, så nu har jag nya skinn och man känner en markant skillnad på hur de fungerar. Mitt råd är efter detta Skintec = Motionskidor och vid tävling: valla som vanligt andra par skidor eller om man är motionsåkare på Vasaloppet, Tape med lite klister vid varmgrader. Med vänlig hälsning Micke[/quote']

Detta var ett problem som jag inte stött på och som man säkert måste ta hänsyn till i blött före. När jag åkte i fjol var det ju kallgrader och säkert inte många som använde klister. Om du åkte på 12 timmar så hade du ju också större delen av startfältet framför dig och mängder av mjukt klister i spåret. Hade du verkligen bra glid? Det låter förvånande. Började problemen direkt som du säger och inte en bit in i loppet?

Tack för de intressanta rapporterna !!!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...