Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stockholm Ski Maraton 27/1 2013


Mario

Recommended Posts

  • Replies 108
  • Created
  • Last Reply
Ja det låter kul, och start och mål uppför övre delen av slalombacken kan bli intressant. Kul att det är planerat 3 långlopp i Stockholm till vintern, får verkligen hoppas att det blir en hyfsad vinter!

Vilket är det 3:e? Södertäljeloppet/Gripsholmsloppet?

Link to comment
Share on other sites

Ja det låter kul' date=' och start och mål uppför övre delen av slalombacken kan bli intressant. Kul att det är planerat 3 långlopp i Stockholm till vintern, får verkligen hoppas att det blir en hyfsad vinter![/quote']

Vilket är det 3:e? Södertäljeloppet/Gripsholmsloppet?

Veidekke Skimarathon som Sumpan ordnar (tillsammans med Täby tror jag) i samband med tjejskidan är tanken. Står i tävlingskalendern men det har ännu inte kommit ut någon information om loppet vad jag vet.

Link to comment
Share on other sites

Är d jag som är dumm i huvudet eller är det ett Mensa test som behövs för o hajja hur man anmäler sig????

Vilken klubb kör du för? Man anmäler sig via tävlingskalendern på IdrottOnline' date=' via sin klubbs hemsida.[/quote']

NvSkidor men jag har inte lyckats där än. Väntar svar från vårt Forum. Prövade via kalendern i arrangörsklubben men då hamnar man i motionsklass vilket ju många gånger inte blir så bra startpos

Link to comment
Share on other sites

Ja det låter kul' date=' och start och mål uppför övre delen av slalombacken kan bli intressant. Kul att det är planerat 3 långlopp i Stockholm till vintern, får verkligen hoppas att det blir en hyfsad vinter![/quote']

Vilket är det 3:e? Södertäljeloppet/Gripsholmsloppet?

Veidekke Skimarathon som Sumpan ordnar (tillsammans med Täby tror jag) i samband med tjejskidan är tanken. Står i tävlingskalendern men det har ännu inte kommit ut någon information om loppet vad jag vet.

Har du hört något om Veidekke Skimarathon är tänkt att köras på samma plats som tjejskidan?

Link to comment
Share on other sites

Vilket är det 3:e? Södertäljeloppet/Gripsholmsloppet?

Veidekke Skimarathon som Sumpan ordnar (tillsammans med Täby tror jag) i samband med tjejskidan är tanken. Står i tävlingskalendern men det har ännu inte kommit ut någon information om loppet vad jag vet.

Har du hört något om Veidekke Skimarathon är tänkt att köras på samma plats som tjejskidan?

Jag vet inte om det är beslutat var det ska gå men det var ett av alternativen i alla fall. Då med förlängning på Täby-IP spåren.

Link to comment
Share on other sites

Är d jag som är dumm i huvudet eller är det ett Mensa test som behövs för o hajja hur man anmäler sig????

Vilken klubb kör du för? Man anmäler sig via tävlingskalendern på IdrottOnline' date=' via sin klubbs hemsida.[/quote']

NvSkidor men jag har inte lyckats där än. Väntar svar från vårt Forum. Prövade via kalendern i arrangörsklubben men då hamnar man i motionsklass vilket ju många gånger inte blir så bra startpos

Det borde dom (NVSK) kunna fixa till tycker jag. Vissa klubbar, tex Sumpan, gör även gruppanmälan, dvs en samordnare anmäler alla sina åkare som ställer upp på en gång.

Link to comment
Share on other sites

Veidekke Skimarathon som Sumpan ordnar (tillsammans med Täby tror jag) i samband med tjejskidan är tanken. Står i tävlingskalendern men det har ännu inte kommit ut någon information om loppet vad jag vet.

Har du hört något om Veidekke Skimarathon är tänkt att köras på samma plats som tjejskidan?

Jag vet inte om det är beslutat var det ska gå men det var ett av alternativen i alla fall. Då med förlängning på Täby-IP spåren.

Hoppas på detta , går det att köra loppet via Skavlöten kan det bli hyfsat utslagsgivande också

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Vad kul! 800 platser, det här loppet blir säkert fullt redan i december. Ses där!

Inte ens 200 anmälda än så länge. Kanske själva anmälningsproceduren är för invecklad :)

 

Ser med spänning fram emot säsongens första seedningslopp! Nu gäller det bara att bli frisk...

Link to comment
Share on other sites

Vad kul! 800 platser' date=' det här loppet blir säkert fullt redan i december. Ses där![/quote']

Inte ens 200 anmälda än så länge. Kanske själva anmälningsproceduren är för invecklad :)

 

Ser med spänning fram emot säsongens första seedningslopp! Nu gäller det bara att bli frisk...

Eller så väntar folk för att det finns/funnits viss osäkerhet om loppet blir av. Nu verkar det ju som det kommer köras som planerat i alla fall. Får hoppas på att väderprognosen håller i sig!

Link to comment
Share on other sites

Vad kul! 800 platser' date=' det här loppet blir säkert fullt redan i december. Ses där![/quote']

Inte ens 200 anmälda än så länge. Kanske själva anmälningsproceduren är för invecklad :)

 

Ser med spänning fram emot säsongens första seedningslopp! Nu gäller det bara att bli frisk...

Eller så väntar folk för att det finns/funnits viss osäkerhet om loppet blir av. Nu verkar det ju som det kommer köras som planerat i alla fall. Får hoppas på att väderprognosen håller i sig!

Hoppas det jo! Hoppas också på några elit och led 0-åkare, brukar bli vettigare seedningstider då.

 

Kan förresten nån som brukar skida i Lida beskriva rutten?

Link to comment
Share on other sites

Jaha då var även jag anmäld att köra mitt första lopp någonsin :). har dem fått ordning på sin pistmaskin än? Med dagens snöfall lär det ju bli fina spår. Gäller att hålla sig frisk nu.

 

hoppas att man har fått till sin diagonal hyfsat till dess vore ju inte kul att saxa..

Link to comment
Share on other sites

Inte ens 200 anmälda än så länge. Kanske själva anmälningsproceduren är för invecklad :)

 

Ser med spänning fram emot säsongens första seedningslopp! Nu gäller det bara att bli frisk...

Eller så väntar folk för att det finns/funnits viss osäkerhet om loppet blir av. Nu verkar det ju som det kommer köras som planerat i alla fall. Får hoppas på att väderprognosen håller i sig!

Hoppas det jo! Hoppas också på några elit och led 0-åkare' date=' brukar bli vettigare seedningstider då.

 

Kan förresten nån som brukar skida i Lida beskriva rutten?[/quote']

Ganska flack bana allmänt, lite småknixar. Blir ju en rejäl springbacke vid start och varvning uppför övre delen av slalombacken och sen är det 1-2km (efter ungefär 5-6km in på banan) där det stiger på hyfsat för att vara Stockholm. Börjar med en ordentlig saxbacke och sen några hundra meter flackt som övergår i slakmota och slutar i en kort men hyfsat brant springbacke. Resten är väldigt platt. Men fin varierande bansträckning, inget harvande runt en golfbana eller skogsbilsväg.

Link to comment
Share on other sites

Så hur tufft tycker ni detta lopp är? Hur långa är backarna man måste springa upp för. slakmotan är det en man kan klara sig med stakning med frånskjut eller är det diagonal?

Det är nog mest stakning med frånskjut, inte alls långa partier med diagonalåkning. Saxbackarna är väl kanske 100-200m långa och stiger gissningsvis 20-30 meter. Det är inte mycket diagonalåkning på banan, du klarar dig nog med stakning med frånskjut på de flesta ställen. Beror ju såklart på föret också.

Finns förresten en backe med lite mer åkbacke karaktär strax innan Lida och varvning där man kommer in på elljusspåret, den är väl typ 500m lång och 25-30 höjdmeter. Inte särskilt farligt men lite diagonal tar man nog till.

Link to comment
Share on other sites

Så hur tufft tycker ni detta lopp är? Hur långa är backarna man måste springa upp för. slakmotan är det en man kan klara sig med stakning med frånskjut eller är det diagonal?

Det är nog mest stakning med frånskjut' date=' inte alls långa partier med diagonalåkning. Saxbackarna är väl kanske 100-200m långa och stiger gissningsvis 20-30 meter. Det är inte mycket diagonalåkning på banan, du klarar dig nog med stakning med frånskjut på de flesta ställen. Beror ju såklart på föret också.

Finns förresten en backe med lite mer åkbacke karaktär strax innan Lida och varvning där man kommer in på elljusspåret, den är väl typ 500m lång och 25-30 höjdmeter. Inte särskilt farligt men lite diagonal tar man nog till.[/quote']

Tack för banbeskrivningen Ekis! :)

Link to comment
Share on other sites

Har iof bara läst som hastigast på loppsidan men får intrycket att banan är lika med svartvita 17,8an?! Förförsta ggn har man pistat runt Harbro iår mig veterligen.

Har säkert fel med svartvita men isåfallvilka delar har utelämnats?

Med hela 17,8an blir d en hel del diagonalåkning ju

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...