Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stockholm Ski Maraton 27/1 2013


Mario

Recommended Posts

Lökade runt 3 varv på svart/vita (18 km) igår i kylan (-11 vid start kl 12, -13/14 kl 15), på 3t 6 min.

 

Speciell snö måste jag säga. Nästan delvis lite isigt i botten på spåren, strävt och hård marmor på samma gång. Men solklart nog rätt bra glid. Hade kunnat kört med rullskidholkar.

 

Fantastiskt fina och hårda spår. Fantastiskt fin vinterdag.

 

Hade vallat 9 mkt tunna lager totalt. Rode, de sista; violett multigrade (i nästan hela 0-zonen), blå super, blå super, blå multigrade (blå/grön). - Hade iaf i början BRA fäste, men ej superbett, som jag hade trott med den vallningen. Här o där lite märkliga plötsliga släpp. Förstår Lakotas "klagan".

 

Undrar om det inte är mer Swix-snö nu (?)

 

En hel del naturskräp i spåret, som man kände bromsade till ganska rejält. En å annan liten gren o ngra kottar, som oxå riskerar repa belagen. Vet ej om det var snön eller skräpet, men det nötte ganska rejält på fästet. var klart tunnare på slutet, även om fästet då var OK, men ej bra. Kan tänka mig att en å annan kommer dra bak fästvalla på sin glidzon, eller?

 

Jag skulle nog ej åka med finskidor, även om det inte var så farligt m skräp / reprisk. I grupp blir det ju ogörligt att undvika skräp, grenar mm. särskilt med så hårt o svårstyrt som det var igår utanför spåren.

 

Utanför spåren styrde det rejält dåligt i den marmorhårda snön. Hoppas det blir varmare och de kan fräsa till en lite mjukare yta, annars kommer det bli vurpor. Ytterst sällan jag upplever problem med de svängar som finns på detta spår, men igår fick jag fokusera en del. Jag vill nog hävda jag är ganska stabil på skidorna.

 

Högerkurvarn Lakota nämnder ovan, 4 km efter Lida, om den är med i loppet och underlaget är som idag, gissar jag på minst 6 stavbrott där och minst 20 vurpor. Funderar på isf att ställa mig där och sälja stavar, DYRT. - Även en del andra småkurvor som kan bli hur spännande som helst i ngn liten grupp med 2 (eller fler...) i bredd. Iaf om de inte får till lite mjukare bädd.

 

Ni kommer få ett mkt härligt lopp. - Tyvärr passar det inte in i min "planering", dvs järnet o långt jämt. Nu inträffade dessa mina turer i går och nog kommande lördag...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 108
  • Created
  • Last Reply
Som vanligt så beror det på hur rädd om skidorna man är...

Jag åkte med mina skapliga skidor igår och fick inga repor.

 

Jag åkte spåret igår kväll då fanns det grus på tre ställen vad jag såg.

På järnvägsbron.

Himmelsboda både vid logen och den plogade stigen till vedboden vid bostadshuset.

Vägövergången efter branta saxbacken efter ca 5Km från Lida (medsols).

 

Utöver dessa kända grusfläckar så finns det partier med barr och kvistrester ifrån trädknäckarsnön straxt innan jul. Det finns oxå partier där den senaste snön inte riktigt räcker till att täcka den underliggande isen i botten på själva profilerna.

 

Vi kommer att skotta järnvägsbron och vägövergångarna, vi kommer även att skotta ett parti straxt innan branta saxbacken där det är dåligt med snö och gott om barr.

 

Om någon här på forumet känner till några fläckar där det finns grus så pm mig så ska vi försöka fixa till dom under lördagen. Tyvärr är det ju inte direkt tung blötsnö som ligger efter spåret så när pistmaskinen går över så blir det inte så mycket kvar av det man slänger på. Vi tror ändå att vi kan fixa till alla nu kända grusgenomslag och en del av skräpet iallafall

 

mvh

Spårfunktionär på SSM

Jag åkte hela spåret idag på dagen i dag (torsdag) och det är som någon sa ganska mycket skit i spåren (barr , kottar grenar etc.) som inte skadar skidorna). Det finns dock några ställen med grus som jag hoppas fixas till innan loppet:

1. Alla vägpassager

2. Efter vägpassagen vid Himmelsboda är det grus och grunt med snö (jag valde att åka bredvid spåren där).

3. I högerspåret när extraslingan kommer upp på det ordinarie spåret vid ängen på Himmelsboda

4. Sträckan efter det att extraslingan kommit upp på det ordinarie spåret är det grunt med snö och grus här och var (några hundra meter).

5. Där traktorn hämtat snö från snökanonsnöhögen

 

En annan sak att nämna är den där högerkurvan ca 4km efter Lida som har nämnts tidigare här. Det var en läskig kant där idag som gjorts av plogande åkare. Det bästa är nog att inte ha några spår alls i den backen så alla förstår att man bara kan åka en i taget där.

 

Förutom de korta snuttarna ovan är det kanonfina spår. Ser fram emot en rolig tävling på söndag!

Link to comment
Share on other sites

Som vanligt så beror det på hur rädd om skidorna man är...

Jag åkte med mina skapliga skidor igår och fick inga repor.

 

Jag åkte spåret igår kväll då fanns det grus på tre ställen vad jag såg.

På järnvägsbron.

Himmelsboda både vid logen och den plogade stigen till vedboden vid bostadshuset.

Vägövergången efter branta saxbacken efter ca 5Km från Lida (medsols).

 

Utöver dessa kända grusfläckar så finns det partier med barr och kvistrester ifrån trädknäckarsnön straxt innan jul. Det finns oxå partier där den senaste snön inte riktigt räcker till att täcka den underliggande isen i botten på själva profilerna.

 

Vi kommer att skotta järnvägsbron och vägövergångarna' date=' vi kommer även att skotta ett parti straxt innan branta saxbacken där det är dåligt med snö och gott om barr.

 

Om någon här på forumet känner till några fläckar där det finns grus så pm mig så ska vi försöka fixa till dom under lördagen. Tyvärr är det ju inte direkt tung blötsnö som ligger efter spåret så när pistmaskinen går över så blir det inte så mycket kvar av det man slänger på. Vi tror ändå att vi kan fixa till alla nu kända grusgenomslag och en del av skräpet iallafall

 

mvh

Spårfunktionär på SSM[/quote']

Jag åkte hela spåret idag på dagen i dag (torsdag) och det är som någon sa ganska mycket skit i spåren (barr , kottar grenar etc.) som inte skadar skidorna). Det finns dock några ställen med grus som jag hoppas fixas till innan loppet:

1. Alla vägpassager

2. Efter vägpassagen vid Himmelsboda är det grus och grunt med snö (jag valde att åka bredvid spåren där).

3. I högerspåret när extraslingan kommer upp på det ordinarie spåret vid ängen på Himmelsboda

4. Sträckan efter det att extraslingan kommit upp på det ordinarie spåret är det grunt med snö och grus här och var (några hundra meter).

5. Där traktorn hämtat snö från snökanonsnöhögen

 

En annan sak att nämna är den där högerkurvan ca 4km efter Lida som har nämnts tidigare här. Det var en läskig kant där idag som gjorts av plogande åkare. Det bästa är nog att inte ha några spår alls i den backen så alla förstår att man bara kan åka en i taget där.

 

Förutom de korta snuttarna ovan är det kanonfina spår. Ser fram emot en rolig tävling på söndag!

Tack för inputen!

Jag tror hoppas vi kan fixa till dom plättarna det borde inte vara några problem, det kan kanske bli lite svårt med punkt 4, det är lite dåligt med snö vid sidan om spåret där, men vi ska göra ett försök. Tyvärr är det ett parti som ofta är dåligt, det beror förmodligen på dom höga granarna som står för nära spåret.

Link to comment
Share on other sites

Funtar på å tävla i svart/vita i morgon lördag (så seedningskommiten har ngt att utgå från för ledet framför elit...)

 

Ngn som vet/har ngn uppfattning om det i morgon lördag kommer vara ngn form av "inskränkningar" av ngn dignitet i svart/vita som inverkar menligt på min tävling, eller att jag "blir ivägen" för preparering av spåret eller barnens vasalopp elikn...?

Link to comment
Share on other sites

Jo i teorin, tyvärr har vi inte tillgång till den typ av transportresurser som skulle behövas. Det är dessutom lite lurigt att få tag på "ren snö". I närområdet runt Lida har vi gott om konstsnö, men det är inte ekonomiskt hållbart att köra ut den i hela systemet. För om man väl börjar köra med maskiner i spåret måste man lägga snö hela vägen. Ågestas elljusspår är ca 6km, i Lidasystemet så är det en bra bit över 20Km spår. Även golfspåret i Ågesta är rätt så lättilgängligt med lastbil.

 

Men vi lovar att vi skall göra vad vi kan med spade och kratta!

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Skulle behöva samåka med någon vänlig själ, ut till Lida på sön morgon. Om det är nån som åker förbi Södermalm el söder om söder så kan jag ta mig till lämplig knutpunkt typ gullmarsplan, Farsta strand el liknande. Skicka gärna ett PM i så fall.

/Magpie

Link to comment
Share on other sites

Inge klister!

snurrade 3 varv på svart vita idag. Helt annat underlag än i onsdags. Nu var det verkligen snö. Mysig känsla. Klart sämre glid än i onsdags. Jag trodde en del lite isighet från i onsdags skulle vara kvar samt varmare så lag lage , 10 lager tot; swix vr; 55 under tån. 2 lager 50 i 0-zon. 45. 40. Mkt tunna lager. Hade mkt bra fäste men ej superbett vilket man skulle kuna tro. I onsdags åkte jag 3 varv på 3;06. Idag tog det 3:18. Då tror jag oxå att dagens bättre fäste gjorde att tidsskillnaden inte blev ännu större. Idag oxå mjukt men ändå hårt mellan spåren. Precis som d ska va.

vid 16 gav de sig ut för att preppa. Återstår att se om d är ngn fuktighet i luften som ger lite glatthet tills i mmorn morn. Idag hade jag klart valt valla för finkornig snö typ rode.

 

Lycka till i morn ni som ska köra. Ha kul. Var sportsliga!

Link to comment
Share on other sites

Som jag minns det o när jag passerade kl 1430, tror ca 6 km e lida man svänger 90 gr vänster en kort saxbacke o sedan vägövergång. Hade de gjort som en liten vall med möjlighet föör bara en att passera o lagt ut snö för en skidåkare på vägen.

kan bli intressant när grupp på 2 led i bredd kommer farande.

Link to comment
Share on other sites

Mycket bra arrangemang, skönt att det var en begränsning på 500 åkare.

Riktigt riktigt krävande bana, mycket tuffare jämfört med TeamSportia loppet i Storvreta förra helgen. Sista km in mot mål klämde ut det sista ur kroppen, och sen kom slalombacken... :)

 

Vad tror ni om seedningstider?!

Link to comment
Share on other sites

Tack för bra arrangemang! Har länge tyckt att man borde arrangera ett långlopp på Lida, Stockholms bästa skidområde. Bra omväxlande bana och bra ställe att vara på. Tack arrangörer för att ni fixade de få små partierna där pistmaskinen rivit upp grus. Om man skulle fundera på något till nästa år så kanske det är starten. Hörde att det var många stavar som gick i uppförbacken. Kan man starta på isen så det hinner bli mer utspritt innan backen kanske?
Link to comment
Share on other sites

Dock var jag långt fram i andra ledet, och det var definitivt många runt mig som inte borde stå där.

Underligt det där - att det inte var bättre disciplin alltså (jag är väl godtrogen). Andra fållan var helt full över en timme före start så det gjorde att min reskamrat ner till Lida aldrig fick någon lämplig rygg att köra med under loppet.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...