Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stockholm Ski Maraton 27/1 2013


Mario

Recommended Posts

Instämmer med föregående, fint lopp även om jag inte är helt nöjd med min egen insats.

Lyxigt att få bada bastu efter loppet också. Enda jag tycker var lite negativt var att det bara serverades sportdryck och vatten vid kontrollerna. Hade varit schysst med lite buljong, banan eller nån bulle.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 108
  • Created
  • Last Reply

Instämmer i att det var ett bra arrangemang på det stora hela, spåren var jättefina. Hamnade tyvärr långt bak i startfältet när jag ställde in skidorna 40 min innan så backen upp blev inte rolig. Finns definitivt förbättringspotential där till nästa år.

 

Första 5 km var jag mer utanför spåret i omkörningsfilen än i. Var bland annat det som gjorde att jag kroknade lite på slutet. Hade inte toppenbra fäste med 3 lager vr40 och 2 med vr 45. Glidet var dock kanon under större delen av loppet.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade vr30 som grundvax. sedan ett gäng lager vr45. Kom till starten och testade och hade riktigt dåligt fäste. Lade på 3 lager rode multigrade lila och 1 lager swix vr 55. Jag hade bra fäste hela vägen. Glidet blandade jag pölder högflourkloss med racewax H3 samt rill. Jag hade bra glid.
Link to comment
Share on other sites

Hade en riktig pissdag idag både i spåret och utanför, dåligt fäste (invärmt basebax och sedan sju lager VR 45), glidet var fint däremot (kuzminsicklade och rejält borstade). Det värsta är att bindningen Accelerator lossnade från NIS-plattan andra helgen i rad. Ledsnade totalt efter det, körde på 3.04...

 

Med vänlig hälsning, Andreas

Link to comment
Share on other sites

Blev en helt OK tävling för egen del. Har varit sjuk i veckan och åkte lite i går och kände mig usel. Men det tuggade på hyffsat när nummerlappen kom på :)

 

Lida spåret är trevligt att åka då det finns diagonal åkning. Har aldrig förstått det jädra stakandet som utförs "in absurdum". Var många gångar som jag låg i en grupp där det stakades och jag fick ligga på för att hänga med. När det sedan kom ett litet diagonalparti så fick jag direkt lucka. Tänk om de lärde sig åka riktiga skidor.......och jag att staka ;)

Kroknade lite på sista varvet men hade bra skidor hela vägen. Toko Base, 4 lager VR45 och 1 lager Rode T-line på topp. Stålsicklat givetvis. Glidet varierade rätt bra utmed banan tycker jag men kände aldrig att jag hade vare sig bättre eller sämre de som var runt mig. Fästet var mycket bra och där såg jag en del som fick slita men det hänger nog mycket på tekniken också.

 

Arrangemanget var helt OK men jag förstår inte slalombacken. Varför? är det någon "Final climb" tvångstanke? Jag var på plats i god tid. Kl 10 skulle de öppna startfållorna och jag var där 09:47, då var det redan fullt. Fick höra precis innan start att det var åkare som är långt ifrån de 800 bästa på VL som stod i första ledet, något jag själv aldrig provade. Nu blev det ett jävla åbäke att ta sig upp bland saxande, snubblande och stavviftande åkare. Hade väl varit smartare att gå ut samma väg som vi kom in för målgång istället. Slalombacken som målgång är väl en annan sak då man slapp trängseln.

 

Åkte hem direkt efter målgång så jag fick njuta dusch hemma. Är inte ofta man får göra det efter tävling :)

Link to comment
Share on other sites

Instämmer med de flesta andra här, en trelvig och välarrangerad tävling frånsett backmomentet i starten som i mina ögon inte bidrog med något positivt, utan bara skapade väntan och problem och dessutom ledde till att man de första kilometrarna var tvungen att kryssa friskt mellan spåren för att få upp tempot.

 

Hade bra fäste och vallande enligt följande, ett lager Rode Base, ett lager Rode Super Extra, två lager Rode Multigrade och överst ett Star Top Violet.

Upplevde att mitt glid var över medel och hade vallade med violett lågfluor. Tror dock att mitt goda glid främst förklarades av en kort fästzon.

Link to comment
Share on other sites

Blev en helt OK tävling för egen del. Har varit sjuk i veckan och åkte lite i går och kände mig usel. Men det tuggade på hyffsat när nummerlappen kom på :)

 

Lida spåret är trevligt att åka då det finns diagonal åkning. Har aldrig förstått det jädra stakandet som utförs "in absurdum". Var många gångar som jag låg i en grupp där det stakades och jag fick ligga på för att hänga med. När det sedan kom ett litet diagonalparti så fick jag direkt lucka. Tänk om de lärde sig åka riktiga skidor.......och jag att staka ;)

Kroknade lite på sista varvet men hade bra skidor hela vägen. Toko Base, 4 lager VR45 och 1 lager Rode T-line på topp. Stålsicklat givetvis. Glidet varierade rätt bra utmed banan tycker jag men kände aldrig att jag hade vare sig bättre eller sämre de som var runt mig. Fästet var mycket bra och där såg jag en del som fick slita men det hänger nog mycket på tekniken också.

 

Arrangemanget var helt OK men jag förstår inte slalombacken. Varför? är det någon "Final climb" tvångstanke? Jag var på plats i god tid. Kl 10 skulle de öppna startfållorna och jag var där 09:47, då var det redan fullt. Fick höra precis innan start att det var åkare som är långt ifrån de 800 bästa på VL som stod i första ledet, något jag själv aldrig provade. Nu blev det ett jävla åbäke att ta sig upp bland saxande, snubblande och stavviftande åkare. Hade väl varit smartare att gå ut samma väg som vi kom in för målgång istället. Slalombacken som målgång är väl en annan sak då man slapp trängseln.

 

Åkte hem direkt efter målgång så jag fick njuta dusch hemma. Är inte ofta man får göra det efter tävling :)

Tror dock att det hade blivit totalstopp ändå (kanske ännu värre?) om de skippat backen och direkt upp på dubbelspåret. Folk hade ju fått stå still jättelänge och sen hade det var toktjockt i en mil. Jag tycker backen var ett riktigt kul inslag, speciellt målgången då! Vi som körde utan fäste fick verkligen kämpa på idag. Själv hade jag dock sämst glid i tätklungan trots att jag var den enda där utan fäste. Något knäckande. Efter 10km dog skidorna totalt och sista varvet var det väl mer eller mindre väggen. Då blev jag faktiskt ikappgliden några gånger av motionärer som jag varvat.

 

Rent allmänt ett riktigt bra arrangemang och en fin arena, de kan nog fundera på hur de ska få till starten smidigare i framtiden, kanske flera seedningsfållor tex?

 

Löbon gjorde ett superbra lopp idag och var väl bästa åkare utan fästvalla.

Link to comment
Share on other sites

Man kanske kan ha starten på isen nere på sjön så fältet hinner spridas ut lite innan backen? Förutom starten och att man frångick det som stod i PM (Placering <800 i vasaloppet krävs för seedning och att man fick lägga in skidorna från kl 10:00) så var det som sagt ett väldigt bra arrangemang. Tänk att det var första gången loppet arrangerades!!
Link to comment
Share on other sites

Löbon gjorde ett superbra lopp idag och var väl bästa åkare utan fästvalla.

Hm, jo - om det nu ska vara något att komma med. Fast det var skönt att jag drog ifrån uppför, då kan man i alla fall inte säga att jag skulle tjänat på att använda benen ...

 

Funderar förresten på hur många som körde helt utan fäste. Tyckte jag såg en i starten som stakade ute till vänster, men under loppet såg jag ingen.

Link to comment
Share on other sites

Mycket bra arrangemang, skönt att det var en begränsning på 500 åkare.

Riktigt riktigt krävande bana, mycket tuffare jämfört med TeamSportia loppet i Storvreta förra helgen. Sista km in mot mål klämde ut det sista ur kroppen, och sen kom slalombacken... :)

 

Vad tror ni om seedningstider?!

Kollade resultatlistan och de som var i täten, mot andra lopp i år.

Det var ju inga storfräsare med, så ingen tid lär räcka till elit, men flera bland de bäst placerade brukar klara led 1 med marginal, så jag gissar på följande seedning

med vinnartiden på ca 2:26.

 

led1 2:30

led 2 2:40

led 3 2:50

led 4 3:00

led 5 3:10

led 6: 3:20

led 7 3:35

led 8 3:50

led 9 4:05

Link to comment
Share on other sites

Tror dock att det hade blivit totalstopp ändå (kanske ännu värre?) om de skippat backen och direkt upp på dubbelspåret. Folk hade ju fått stå still jättelänge och sen hade det var toktjockt i en mil. Jag tycker backen var ett riktigt kul inslag, speciellt målgången då! Vi som körde utan fäste fick verkligen kämpa på idag. Själv hade jag dock sämst glid i tätklungan trots att jag var den enda där utan fäste. Något knäckande. Efter 10km dog skidorna totalt och sista varvet var det väl mer eller mindre väggen. Då blev jag faktiskt ikappgliden några gånger av motionärer som jag varvat.

 

Rent allmänt ett riktigt bra arrangemang och en fin arena, de kan nog fundera på hur de ska få till starten smidigare i framtiden, kanske flera seedningsfållor tex?

 

Löbon gjorde ett superbra lopp idag och var väl bästa åkare utan fästvalla.

Mycket möjligt att det blivit så och det är väl ett generellt problem bland alla långlopp med masstart. Största problemet är nog avsaknaden av seedning i startfållor för handen på hjärtat, hur många tycker inte de är bättre än de är? Jag försökte vara realist och är inte bland de 800 på VL, alltså fålla 2. Men det blir irriterande när man får ligga och bromsa i 5km, först efter saxbacken gick det att hitta sitt tempo. Men återigen, det är generellt så på alla långlopp och inte något specifikt med detta. Därför är det kul att åka DM tävlingar med individuell start :)

Link to comment
Share on other sites

Kollade resultatlistan och de som var i täten, mot andra lopp i år.

Det var ju inga storfräsare med, så ingen tid lär räcka till elit, men flera bland de bäst placerade brukar klara led 1 med marginal, så jag gissar på följande seedning

med vinnartiden på ca 2:26.

 

led1 2:30

led 2 2:40

led 3 2:50

led 4 3:00

led 5 3:10

led 6: 3:20

led 7 3:35

led 8 3:50

led 9 4:05

Verkar realistiskt med utgångspunkt av tider från de andra loppen hittills i år. Hoppas det kommer stämma!

Link to comment
Share on other sites

Superkul tävling. Min första någonsin. Kul att bli varvad av eliten. känns som jag kan lära mig en hel del där:-) Hoppas det kan bli fler tävlingar

Slalombacken sista gången kändes bara onödig och elak.

 

Men jag undrar vad det är för några puckon som kastar sina geler i spåret? Till och med mina barn vet att man inte skräpar ner i naturen. Och nu pratar vi ju om 500 vuxna. Hade jag tagit någon på bar gärning hade jag sett till att de fått plocka upp efter sig.

Link to comment
Share on other sites

Mycket bra arrangemang' date=' skönt att det var en begränsning på 500 åkare.

Riktigt riktigt krävande bana, mycket tuffare jämfört med TeamSportia loppet i Storvreta förra helgen. Sista km in mot mål klämde ut det sista ur kroppen, och sen kom slalombacken... :)

 

Vad tror ni om seedningstider?![/quote']

Kollade resultatlistan och de som var i täten, mot andra lopp i år.

Det var ju inga storfräsare med, så ingen tid lär räcka till elit, men flera bland de bäst placerade brukar klara led 1 med marginal, så jag gissar på följande seedning

med vinnartiden på ca 2:26.

 

led1 2:30

led 2 2:40

led 3 2:50

led 4 3:00

led 5 3:10

led 6: 3:20

led 7 3:35

led 8 3:50

led 9 4:05

Låter som relativt rimliga tider, kan dock bli ett elitled, borde definitivt bli det. Oscar som vann var 50 sek efter vinnaren Kalle Gräfnings på Grotfallsrundan och klarade elitledet rätt klart. 3an Andreas Karlsson var 3 min efter vinnande Kalle Gräfnings i Norrbärke och klarade elitledet med 4 min marginal. Anders Zeffer är gammal topp-70 åkare på VL som inte tävlat på ett par säsonger.

Link to comment
Share on other sites

Ett riktigt bra lopp! Betydligt mer kuperat än vad jag väntat mig men skönt att få diagonala en hel del och inte bara staka. Bra arrangerat tycker jag, slalombacken vid start tog jag mera som ett "roligt" inslag än som problem. Bara man fattade att inte toktränga sig mellan andra i backen så gick det hur fint som helst...

 

Jag var dock helt slut efter första varvet, vilket nog berodde på att jag inte värmt upp, brukar inte behövas vid långlopp på min nivå. Men då starten var i rätt krävande terräng skulle det nog ha behövts. Från andra varvet hittade jag rytmen och sen gick det fint.

 

Vallning: har aldrig haft lika bra fäste eller glid, fick alltså för första gången uppleva hur det känns när allt är rätt. Gled bättre än alla jag skidade jämsides med och hade perfekt fäste som inte sög glid alls. Det var dessutom första gången jag tävlingsvallade själv så känns extra bra :)

Glid: grafit+BWLF+HF80

Fäste: base+blått+4x Rode violet+1x rode violet multigrade

Link to comment
Share on other sites

Film från starten:

 

Vad jag kan se är det två utöver två grönklädda som stakar (en ute till vänster, en ute till höger). Fyra pers totalt alltså ...

 

Det här med masstarter är såklart intressant att fundera lite över. Enda sättet att slippa kö är att ha en väldigt lång sträcka där det med jämna mellanrum blir ett spår mindre. Och enklaste lösningen för att slippa att folk ställer sig fel är att ha fler "fållor". Självklart fortfarande så att man kan ställa sig fel, men risken minskar ändå.

Link to comment
Share on other sites

Seedningen följer väl hur det brukar se ut. Tittar jag på min egen prestation så ligger seedningen väldigt nära med hur man resonerade kring Grotfallsrundan. Kikar jag på några resultat så är det några, i mitt tycke, stabila led 1 åkare som precis klarar led 2.

 

Men det är väl inget att säga om, det är inte, och har inte, varit lätt att seeda upp sig på seedningsloppen om vi kikar på led elit, 1 och 2. Jag vill ju gärna tro att jag är en led 2 åkare men får väl acceptera att jag tillhör det missförstådda ledet, ledet där alla egentligen är bättre än vad omvärlden förståt, led 3 :D

Link to comment
Share on other sites

Seedningsresultaten är uppe nu.

 

2.27 (led 1)

2.37

2.47

2.57

3.07 (led 5)

3.17

3.32

3.47

4.02 (led 9)

 

Jag var 9 min från led 6, vilket var mitt mål, så gick nog inte så bra som det kändes :-/

Det var hårt, men vi får väl skylla på att några för dåligt meriterade Stockholmare körde alldeles för bra på detta loppet. Där är kanske löbon den största boven :)

Otroligt att inte hamna i led1 med det loppet.

 

Dessutom petar de Andreas Karlsson från led1, han klarade elitledet med 4min i Norrbärke och har ju kört topp 150 tidigare i VL.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...