Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stockholm Ski Maraton 27/1 2013


Mario

Recommended Posts

  • Replies 108
  • Created
  • Last Reply
Jag då, som dagen innan körde (tävling) 3 varv på hela svart/vita med km/snitt som med marginal räckt till led 3, kan inte jag bara skicka in den garmin-loggen och bli seedad till /minst/ led 3...

Dom lägger dig nog direkt i elitledet om du ber vackert ;-) Du tipsade förresten innan loppet att det var Rode-snö så jag vallade enligt det, fast jag planerat att valla Swix, och hade perfekt fäste hela vägen. Tack för det!

Link to comment
Share on other sites

De ändrade seedningen för Team Sportia loppet i Uppsala i efterhand. Kanske läge för ännu en korrigering?

Storvretas led1-gräns ändrades från 1:58 till 2:03 och då blev det rimligt. Tyvärr är det så att gränserna nu för Lida är ganska rimliga jämfört med hur det blev efter ändringen för Storvreta.

 

Dessutom petar de Andreas Karlsson från led1

Nu såg du fel - han klarar led1 med 33 sekunders marginal.

Link to comment
Share on other sites

Jag då' date=' som dagen innan körde (tävling) 3 varv på hela svart/vita med km/snitt som med marginal räckt till led 3, kan inte jag bara skicka in den garmin-loggen och bli seedad till /minst/ led 3...[/quote']

Dom lägger dig nog direkt i elitledet om du ber vackert ;-) Du tipsade förresten innan loppet att det var Rode-snö så jag vallade enligt det, fast jag planerat att valla Swix, och hade perfekt fäste hela vägen. Tack för det!

Tror du.. - OK, jag bifogar denna tråd till seedningskommitten, och räknar hem en start i elitledet då. Skönt!

 

Gött att du hade bra skidor, de e så jävla kul å åka då!

- Som jag förstått det dock (rätt eller fel), är väl främst anledningen att valla rode /istället för swix/ att det tar mindre på glidet och mindre risk för ifrysning. - Dock att det väl oxå kan visa sig genom bättre fäste, då väl motsvarande swixvallning för att inte just suga glid måste bli "hårdare"= sämre fäste.

- fast nu är jag ute i ett resonemang jag inte riktigt behärskar, typ.

Link to comment
Share on other sites

Jag då' date=' som dagen innan körde (tävling) 3 varv på hela svart/vita med km/snitt som med marginal räckt till led 3, kan inte jag bara skicka in den garmin-loggen och bli seedad till /minst/ led 3...[/quote']

Dom lägger dig nog direkt i elitledet om du ber vackert ;-) Du tipsade förresten innan loppet att det var Rode-snö så jag vallade enligt det, fast jag planerat att valla Swix, och hade perfekt fäste hela vägen. Tack för det!

Tror du.. - OK, jag bifogar denna tråd till seedningskommitten, och räknar hem en start i elitledet då. Skönt!

 

Gött att du hade bra skidor, de e så jävla kul å åka då!

- Som jag förstått det dock (rätt eller fel), är väl främst anledningen att valla rode /istället för swix/ att det tar mindre på glidet och mindre risk för ifrysning. - Dock att det väl oxå kan visa sig genom bättre fäste, då väl motsvarande swixvallning för att inte just suga glid måste bli "hårdare"= sämre fäste.

- fast nu är jag ute i ett resonemang jag inte riktigt behärskar, typ.

Du skrev visst att det var finkornig snö och därför blev det Rode violet+rode multigrade för min del. Utan det tipset hade jag trott att det var grov snö och vallat med VR45 (som flera här nämnt att gav dåligt fäste). Mitt Rode-fäste sög inte glid alls! Så jag har inte ens någon god orsak till att inte ha klarat led 6-gränsen :-/

Link to comment
Share on other sites

De ändrade seedningen för Team Sportia loppet i Uppsala i efterhand. Kanske läge för ännu en korrigering?

Storvretas led1-gräns ändrades från 1:58 till 2:03 och då blev det rimligt. Tyvärr är det så att gränserna nu för Lida är ganska rimliga jämfört med hur det blev efter ändringen för Storvreta.

 

Dessutom petar de Andreas Karlsson från led1

Nu såg du fel - han klarar led1 med 33 sekunders marginal.

Så var det visst ja, jag var för snabb där som vanligt. Han blev säkert jätteglad för att precis klarat led1. :)

Link to comment
Share on other sites

De ändrade seedningen för Team Sportia loppet i Uppsala i efterhand. Kanske läge för ännu en korrigering?

Storvretas led1-gräns ändrades från 1:58 till 2:03 och då blev det rimligt. Tyvärr är det så att gränserna nu för Lida är ganska rimliga jämfört med hur det blev efter ändringen för Storvreta.

 

Dessutom petar de Andreas Karlsson från led1

Nu såg du fel - han klarar led1 med 33 sekunders marginal.

Seedningstabellerna är alltid spännande!

 

Det jag kan tycka är lite godtyckligt är att seedningsgruppen ofta ser ut att tänka till en del vid led elit och led 1, kanske led 2 också, men sedan slänger till med 10 minuter mellan varje. Samma 10 min här som Grotfallsrundan, som gick mycket snabbare för de tidigare gränserna - borde det då varit 12-13 minuter istället mellan leden?

 

Ett exempel på en analys för att väcka tankar:

 

Intervall seedning från Sthlm Ski Marathon

10 (mellan gräns led 1 och led 2)

10

10

10 (mellan gräns led 4 och led 5)

10

15

15

15 (mellan gräns led 8 och led 9)

 

Vasaloppet 2012 som seedning för VL 2013:

<24 (elit till 1)>

18 (mellan gräns led 1 och led 2)

25

28

28 (mellan gräns led 4 och led 5)

27

29

41

53 (mellan gräns led 8 och led 9)

 

Och med tanke på att Sthlm Ski Marathon hade en Led 1-gräns på 2:27 jfrt med 4:30 i VL kanske gränserna också skulle vara 54% av Vasaloppets för att "skala jämnt" dvs

10 (mellan led 1 och 2, vilket det alltså är också!)

13

15

15

15

16

22

29

 

Och tabellen (förutsatt att led-1-gränsen är den de verkligen funderar på):

2.27 (led 1)

2.37

2.50

3.05

3.20 (led 5)

 

osv.

 

Istället för som nu:

 

2.27 (led 1)

2.37

2.47

2.57

3.07 (led 5)

 

 

Nu låter det som jag gnäller på seedningen som alla gör alla år ;), men jag är nöjd redan och det är mest intressant med en fundering och analys, började själv fundera om avstånden mellan leden är "rätt" med tanke på att det ofta blir satt till 10 minuter oavsett längd på lopp. Skiljer sig ju mycket ett par led bakåt om intervallet är 10 eller 12 minuter.

Link to comment
Share on other sites

Om vi jämför det här loppet gentemot Storvreta så känns det här loppet nu klart hårdare seedat iaf. I båda fallen åkte jag in i led4. I första loppet var jag 35 min efter segraren och gjorde ett ganska dåligt lopp. I det här loppet var jag 29 min efter och nöjd. Jag likställer segrarna i loppet på ett ungefär kapacitetsmässigt. Tuffare lopp, längre distans, längre åktid generellt sett och jag är i princip lika långt från led 3 i båda loppen när jag är 6 min närmare segraren... Nu hör jag själv nog hemma i led 4 men det kändes ändå klart tuffare seedat det här loppet.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...