Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Birken 2013


PC

Recommended Posts

PC, tack för infon.

 

Pulje 25' date=' så det blir väl en lång dag på fjället! :)

 

Hur var det med engångslicens, måste man beställa sådan eller går det att köra utan?[/quote']

Tjena Vasa.

 

Då startar vi väll nästan samtidigt, har Pulje 24 starttid 10,05

Och jag har bestämt mig för att ta det väldigt lungt och motionsåka,det får bli en lugn avslutning på denna skidsäsong.

Vad kul! :)

Vill gärna åka Birken någon gång.

Lycka till båda! :)

Tack!

Nu är ryggsäcken packad och liquiden fasttejpad. :)

 

Hur känner man igen dig bakifrån mellerudarn?

Du får köra med knallrosa ryggsäck.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 129
  • Created
  • Last Reply
PC, tack för infon.

 

Tjena Vasa.

 

Då startar vi väll nästan samtidigt' date=' har Pulje 24 starttid 10,05

Och jag har bestämt mig för att ta det väldigt lungt och motionsåka,det får bli en lugn avslutning på denna skidsäsong.[/quote']

Vad kul! :)

Vill gärna åka Birken någon gång.

Lycka till båda! :)

Tack!

Nu är ryggsäcken packad och liquiden fasttejpad. :)

 

Hur känner man igen dig bakifrån mellerudarn?

Du får köra med knallrosa ryggsäck.

God tur då Vasa och mellerudarn!

Link to comment
Share on other sites

Som svensk behövde man ingen. Därmemot ska man fylla i en "Athletes declaration" vid start, vad det nu innebär.

Jag har mailat och frågat om de kan sida mig på mina svenska seedninglopp. Får se vad de säger.

Jag mailade in till birken för seeding och då jag är junior fick jag manuell seedning till pulje 5. Hade inte åkt några "officiella" seedningslopp i sverige iår. Skrev bara in vilka lopp jag åkt, resultat, vinnar tid och vinnaren.

Vart faktisk lite överaskad att jag fick seeding, men norrmännen verkar vara schyssta!

Link to comment
Share on other sites

PC' date=' tack för infon.

 

Vad kul! :)

Vill gärna åka Birken någon gång.

Lycka till båda! :)

Tack!

Nu är ryggsäcken packad och liquiden fasttejpad. :)

 

Hur känner man igen dig bakifrån mellerudarn?

Du får köra med knallrosa ryggsäck.

God tur då Vasa och mellerudarn!

Tack tt och apelsin

 

Ja jag får väll sätta fast något på ryggsäcken så du känner igen mig, jag får se vad jag hittar på ,jag hör av mig.

 

stavhål i ryggen ? vad menar du ?.

Link to comment
Share on other sites

Verkar som intresset för Birken är väldigt dåligt från forumets skribenter vilket jag tycker är underligt. Väldigt många vill åka Vasaloppet som rent sportsligt kanske inte är det bästa loppet för många motionärer med en stor massa som skall trängas i första backen och ett långt köande på morgonen samt utan möjlighet att testa skidor innan loppet.

 

Birken är ju på såvis ett mycket trevligare lopp med mindre grupper som startar med 5 min mellan, möjlighet att provåka före start , mer omväxlande bana:-) mycket bra disiplin m,ed fritt vänsterspår osv.

 

Undrar varför så få härifrån verkar vara intresserade av åka, någon som har en förklaring??

Link to comment
Share on other sites

Verkar som intresset för Birken är väldigt dåligt från forumets skribenter vilket jag tycker är underligt. Väldigt många vill åka Vasaloppet som rent sportsligt kanske inte är det bästa loppet för många motionärer med en stor massa som skall trängas i första backen och ett långt köande på morgonen samt utan möjlighet att testa skidor innan loppet.

 

Birken är ju på såvis ett mycket trevligare lopp med mindre grupper som startar med 5 min mellan, möjlighet att provåka före start , mer omväxlande bana:-) mycket bra disiplin m,ed fritt vänsterspår osv.

 

Undrar varför så få härifrån verkar vara intresserade av åka, någon som har en förklaring??

Ja, det är nog många delförklarningar tex. Svårt att få startplats, sent på säsongen (många lägger ned skidåkningen efter VL), loppet har inte samma "status" ( det blir inget att snacka om på jobbet för normalsvensken vet inte vad det är). Ryktet säger väl också att banan är rätt krävande med mycket höjdmetrar vilket säkert avskräcker många VL motionärer som är helt fokuserande på stakåkning. Åker du Kent?

Link to comment
Share on other sites

Verkar som intresset för Birken är väldigt dåligt från forumets skribenter vilket jag tycker är underligt. Väldigt många vill åka Vasaloppet som rent sportsligt kanske inte är det bästa loppet för många motionärer med en stor massa som skall trängas i första backen och ett långt köande på morgonen samt utan möjlighet att testa skidor innan loppet.

 

Birken är ju på såvis ett mycket trevligare lopp med mindre grupper som startar med 5 min mellan' date=' möjlighet att provåka före start , mer omväxlande bana:-) mycket bra disiplin m,ed fritt vänsterspår osv.

 

Undrar varför så få härifrån verkar vara intresserade av åka, någon som har en förklaring??[/quote']

Ja, det är nog många delförklarningar tex. Svårt att få startplats, sent på säsongen (många lägger ned skidåkningen efter VL), loppet har inte samma "status" ( det blir inget att snacka om på jobbet för normalsvensken vet inte vad det är). Ryktet säger väl också att banan är rätt krävande med mycket höjdmetrar vilket säkert avskräcker många VL motionärer som är helt fokuserande på stakåkning. Åker du Kent?

Jag startade en tråd i detta ämne för ett par år sedan. Ska givetvis åka i år igen, årets trevligaste lopp!

 

http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=6537

Link to comment
Share on other sites

Verkar som intresset för Birken är väldigt dåligt från forumets skribenter vilket jag tycker är underligt. Väldigt många vill åka Vasaloppet som rent sportsligt kanske inte är det bästa loppet för många motionärer med en stor massa som skall trängas i första backen och ett långt köande på morgonen samt utan möjlighet att testa skidor innan loppet.

 

Birken är ju på såvis ett mycket trevligare lopp med mindre grupper som startar med 5 min mellan, möjlighet att provåka före start , mer omväxlande bana:-) mycket bra disiplin m,ed fritt vänsterspår osv.

 

Undrar varför så få härifrån verkar vara intresserade av åka, någon som har en förklaring??

Det finns med i framtidsplanerna. Funderar på ett "Norge-år" då man skulle köra Holmekollmarsjen, Birkenbeiner och Skarverennet.

 

Många tror nog att Birken är mycket tuffare och upplevs lite knepig med ryggsäck. Det är ju huvudsakligen två stora pucklar som man ska över och till skillnad från Vasaloppet så ligger ju målet högre än starten i Rena. http://www.birkebeiner.no/Global/l%c3%b8ypeprofiler/Renn/Nye%202013/L%c3%b8ypeprofil%20Birkebeinerrennet.pdf

Link to comment
Share on other sites

Verkar som intresset för Birken är väldigt dåligt från forumets skribenter vilket jag tycker är underligt. Väldigt många vill åka Vasaloppet som rent sportsligt kanske inte är det bästa loppet för många motionärer med en stor massa som skall trängas i första backen och ett långt köande på morgonen samt utan möjlighet att testa skidor innan loppet.

 

Birken är ju på såvis ett mycket trevligare lopp med mindre grupper som startar med 5 min mellan' date=' möjlighet att provåka före start , mer omväxlande bana:-) mycket bra disiplin m,ed fritt vänsterspår osv.

 

Undrar varför så få härifrån verkar vara intresserade av åka, någon som har en förklaring??[/quote']

Ja, det är nog många delförklarningar tex. Svårt att få startplats, sent på säsongen (många lägger ned skidåkningen efter VL), loppet har inte samma "status" ( det blir inget att snacka om på jobbet för normalsvensken vet inte vad det är). Ryktet säger väl också att banan är rätt krävande med mycket höjdmetrar vilket säkert avskräcker många VL motionärer som är helt fokuserande på stakåkning. Åker du Kent?

Enig i dette med status. I Norge er det kun Birken som gjelder og du får ikke noe kred for å gå Vasan selv om dette er langløpet med størst prestisje blant eliten. Men startplats er det lett å få. Alltid side opp og side ned med startplasser til salgs rett før på http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/resultat#?keyword=&SEGMENT=0&ITEM_CONDITION=0&categories=69%3A3960&sort=5&periode=. Går helt ned i 400,- kr nå ser jeg.

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som har några bra filmer från Birken?

Det borde finnas många "Björn-filmer"...

 

 

 

 

 

http://youtu.be/rDDjTYnWOWQ

hujja, vilken fartkänsla! - tusan oxå, nu måste man väl åka detta. Jag som - tror jag än så länge... - gillar att diagonala.

 

Hur skiftar föret längs banan - om det går att säga generellt, svårt att valla för fäste med bibehållet hyffsat glid?

Link to comment
Share on other sites

Verkar som intresset för Birken är väldigt dåligt från forumets skribenter vilket jag tycker är underligt. Väldigt många vill åka Vasaloppet som rent sportsligt kanske inte är det bästa loppet för många motionärer med en stor massa som skall trängas i första backen och ett långt köande på morgonen samt utan möjlighet att testa skidor innan loppet.

 

Birken är ju på såvis ett mycket trevligare lopp med mindre grupper som startar med 5 min mellan' date=' möjlighet att provåka före start , mer omväxlande bana:-) mycket bra disiplin m,ed fritt vänsterspår osv.

 

Undrar varför så få härifrån verkar vara intresserade av åka, någon som har en förklaring??[/quote']

Det finns med i framtidsplanerna. Funderar på ett "Norge-år" då man skulle köra Holmekollmarsjen, Birkenbeiner och Skarverennet.

 

Många tror nog att Birken är mycket tuffare och upplevs lite knepig med ryggsäck. Det är ju huvudsakligen två stora pucklar som man ska över och till skillnad från Vasaloppet så ligger ju målet högre än starten i Rena. http://www.birkebeiner.no/Global/l%c3%b8ypeprofiler/Renn/Nye%202013/L%c3%b8ypeprofil%20Birkebeinerrennet.pdf

Høres ut som en bra plan. Holmenkollmarsjen med sine 1400 høydemeter er tøffere enn Birken. Også mange bratte fiskebeinsbakker som det ikke er så mye av i Birken hvor du stort sett kan diagonala hele veien.

Link to comment
Share on other sites

Kan man sälja sin startplats till Birken på samma sätt som till Vasan?

Någon som vet om det är en marknad för det?

Ja, det kan man. Se link i forrige innlegg. Litt tidligere på vinteren er det ikke noe problem å selge for full pris, men rett før er det alltid kjøpers marked og man må som regel senke prisen for å få til et salg. Kan sikkert få kjøpt startplats til en 4-500,- kr nå.

Link to comment
Share on other sites

Verkar som intresset för Birken är väldigt dåligt från forumets skribenter vilket jag tycker är underligt. Väldigt många vill åka Vasaloppet som rent sportsligt kanske inte är det bästa loppet för många motionärer med en stor massa som skall trängas i första backen och ett långt köande på morgonen samt utan möjlighet att testa skidor innan loppet.

 

Birken är ju på såvis ett mycket trevligare lopp med mindre grupper som startar med 5 min mellan' date=' möjlighet att provåka före start , mer omväxlande bana:-) mycket bra disiplin m,ed fritt vänsterspår osv.

 

Undrar varför så få härifrån verkar vara intresserade av åka, någon som har en förklaring??[/quote']

Ja, det är nog många delförklarningar tex. Svårt att få startplats, sent på säsongen (många lägger ned skidåkningen efter VL), loppet har inte samma "status" ( det blir inget att snacka om på jobbet för normalsvensken vet inte vad det är). Ryktet säger väl också att banan är rätt krävande med mycket höjdmetrar vilket säkert avskräcker många VL motionärer som är helt fokuserande på stakåkning. Åker du Kent?

Ja, jag skall åka. Håller med Tage om att detta är trevligaste loppet på säsongen.

Beträffande start platser är det inga problem som "utlänning". Finns kvoterat ett antal som finns kvar väldigt länge!!!

Link to comment
Share on other sites

hujja, vilken fartkänsla! - tusan oxå, nu måste man väl åka detta. Jag som - tror jag än så länge... - gillar att diagonala.

 

Hur skiftar föret längs banan - om det går att säga generellt, svårt att valla för fäste med bibehållet hyffsat glid?

Ja det ser ut att dra på tämligen mellan granarna!

Tur att man inte är farträdd. ;)

 

Pratade med en idag och han sa att de drog om spåret vid värsta utförskörningen för ett antal år sedan. Frågan är om det var ner till Dambua, kommer inte ihåg det?

Link to comment
Share on other sites

Nojan börjar infinna sig. Som tur är ser det ut til at det blir "burkvallaföre" i år. Lite enklare at få hyfsade skidor då. När banan går från 280 till 900 moh med tilsammans drygt 1200 höjdmeter, är det betydligt svårare at fixa til bra fäste för hela sträckan om det blir klisterföre.
Link to comment
Share on other sites

3,5 kg skall den väga när du går i mål, och då innehålla den utrustning man måste ha.

Det står under regler i den tidning som kom hem i veckan. Iallafall fick jag hem den, är typ PM för alla loppen.

 

Föresten har jag två startplatser om någon vill köpa, får tyvärr skippa loppet pågrund av halsont.

Link to comment
Share on other sites

Vad är egentligen reglerna kring ryggsäcken, lyckas inte hitta det på hemsidan. 4kg har jag hört men vad ska man ha i den osv.? Fastsatta gels m.m. får inte räknas in i vikten antar jag?

Här: Saxad ur hemsidan.

Påkledning/ryggsekk

Alle deltakere må bære sekk som skal veie minst 3,5 kg under hele rennet (vest/belte er ikke tillatt). Sekken skal bæres på ryggen under hele rennet. Kontroll av vekt og innhold vil bli gjennomført. Deltakerne er selv ansvarlig for at sekken ikke er for lett ved målgang i Lillehammer. Av sikkerhetsmessige årsaker er det ett absolutt krav at sekken skal inneholde: vindtøy, tørt undertøy, drikke, mat og skismøring.

 

Deltakere vil bli diskvalifisert eller få tillegg i tid dersom:

- det ikke bæres sekk

- sekken er for lett ved målgang

- sekken har feil innhold

Link to comment
Share on other sites

Oslo Sportslager har allerede begynt å svare på spørsmål om Birken (primært valla og struktur/slip) i denne tråden :

 

http://www.oslosportslager.no/magasinet/har-du-sporsmal-om-rennet-spor-og-fa-svar-her-1150.aspx

 

Flott service av O.S som vanlig, og absolutt mulig å plukke opp noen tips i forkant. Om ikke annet så bidrar de til skikkelig Birken-noia. Spørsmålene bruker å bli mer og mer desperate jo mer lenger ut i uken vi kommer :)

 

Kråka

Link to comment
Share on other sites

Vad är egentligen reglerna kring ryggsäcken' date=' lyckas inte hitta det på hemsidan. 4kg har jag hört men vad ska man ha i den osv.? Fastsatta gels m.m. får inte räknas in i vikten antar jag?[/quote']

Här: Saxad ur hemsidan.

Påkledning/ryggsekk

Alle deltakere må bære sekk som skal veie minst 3,5 kg under hele rennet (vest/belte er ikke tillatt). Sekken skal bæres på ryggen under hele rennet. Kontroll av vekt og innhold vil bli gjennomført. Deltakerne er selv ansvarlig for at sekken ikke er for lett ved målgang i Lillehammer. Av sikkerhetsmessige årsaker er det ett absolutt krav at sekken skal inneholde: vindtøy, tørt undertøy, drikke, mat og skismøring.

 

Deltakere vil bli diskvalifisert eller få tillegg i tid dersom:

- det ikke bæres sekk

- sekken er for lett ved målgang

- sekken har feil innhold

Jo jag har också läst det, tørt undertøy har jag tolkat som ett torrt underställ eller menar dom fillingar och sockar? vindtøy är väl vindkläder men jag har bara packat en jacka inte byxor, tror ni man måste ha det? min väska blir nämligen så stor och vinglig...

Link to comment
Share on other sites

hujja' date=' vilken fartkänsla! - tusan oxå, nu måste man väl åka detta. Jag som - tror jag än så länge... - gillar att diagonala.

 

Hur skiftar föret längs banan - om det går att säga generellt, svårt att valla för fäste med bibehållet hyffsat glid?[/quote']

Ja det ser ut att dra på tämligen mellan granarna!

Tur att man inte är farträdd. ;)

 

Pratade med en idag och han sa att de drog om spåret vid värsta utförskörningen för ett antal år sedan. Frågan är om det var ner till Dambua, kommer inte ihåg det?

Verkligen härlig fartkänsla! :)

Man blir sugen på att åka detta lopp någon gång!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...