Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Starkt startflt p trningsrace i Orsa Grnklitt

Blir det verkligen ngot fluorfrbud i vinter?

Salomon och Birken blir samarbetspartners

Team Ramudden tror p segrar men viktigast r att ha kul

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Birken 2013

• Vänligen logga in för att kunna svara
129 svar till detta ämne

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 231 inlägg

Kommer man kunna skicka överdragsklädseln från Rena till Lillehammer? Nån som vet om det brukar vara nån insamling?

Ja se: http://www.birkebein...rennet/Bagasje/
Annars är det väl ett alternativ att ha med överdragskläderna i den ryggsäck på 3.5 kg man måste åka med på loppet?

Vasa

Vasa

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 143 inlägg

Ska åka birken för första gången i år och skulle vilja köra nåt träningslopp innan som gärna då får vara så kuperat som möjligt och gärna ligga i mellansverige. Har ni några tips?

Har ni också tips på hur disponera själva loppet? Hur lång är första backen, 1.5 mil?

Har åkt vasan 7 ggr med bästa tid 6.45 så det ska bli kul med en ny utmaning i år, vissa säger att birken är jobbigare, trots kortare sträcka pga stigningen, bekräftar ni?

Thanx!
Karin

Ha ryggsäcken på detta testlopp som du ska köra, så får du även träna med den under realistiska förhållanden.

Såg någon som hade Sammalt Rug Fin som fyllning.
Nu har jag packat färdigt min säck och det blev aluminiumsilikat som extra vikt.

Redigerat av Vasa, 10 januari 2013 - 22:31 .

Goldrush

Goldrush

Medlem

• Members
  • Pip
  • 175 inlägg
Det er ikke jeg som leier ut, legges ut for en venn. Men jeg kan garantere et hyggelig opphold! :)

Trevligt hus hyres ut på Rena under Birkebeinerrennet, ungefâr 5 km från start, 2-3 km från sentrum hvor det går busser til start. 900 Nkr pr pers med frukost. Ledig både 14-15 mars (fredagsbirken) og 15-16 mars. Plass til ca 10 personer, hälst en grupp som hyr samlat.

Kontakt gro_bjerkvoll@hotmail.com eller tlf +47 957 27 419

olofssonn

olofssonn

Medlem

• Members
  • Pip
  • 81 inlägg
Nu börjar det närma sig, 25 dagar kvar!
Busstiderna finns nu ute och allt börjar falla på plats. Nån mer än jag här som ska övernatta på Rena Leir? Hämtar också ut min Nrlapp i Rena :)

PC

PC

Medlem

• Members
  • Pip
  • 232 inlägg
Dags att lämna ett misslyckat och brutet vasalopp bakom sig och se frammåt mot Birken.
Någon som vet hur stor nackdel det är att starta i en oseedad pulje? Planen var att seeda på vasaloppstiden men det gick sådär.

VL08 Repet i Evertsberg | VL11 08:54:27 | VL12 08:10:48 | Birken 13 04:07:24 | VL14 06:04:27 | VL15 05:36:47 | Birken 15 03:24:35 |

Vasa

Vasa

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 143 inlägg
Funderar på att motionsåka när jag ändå har en startplats och ett par skidpar insmetade med HF och Microfiber.

Har väl 2 alternativ:

1.) Staka på blanke ski (kanske inte helt optimalt med tanke på ryggen). :)

2.) Vallatejp. Men vilken är i sådana fall bästa vallatejpen för ett rimligt Birkenföre? Och hur kort eller långt kan man lägga tejpen? Vill helst inte prova för mycket på mina redan preparerade skidor. :) Ska man ha fäste är det kanske bra att ha hyfsat eftersom det kan bli jobbigt att inte kunna åka avslappnat med så många höjdmetrar?

Redigerat av Vasa, 07 mars 2013 - 14:40 .

Vasa

Vasa

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 143 inlägg
Pulje 25, så det blir väl en lång dag på fjället! :)

Hur var det med engångslicens, måste man beställa sådan eller går det att köra utan?

Redigerat av Vasa, 07 mars 2013 - 15:23 .

PC

PC

Medlem

• Members
  • Pip
  • 232 inlägg
Som svensk behövde man ingen. Därmemot ska man fylla i en "Athletes declaration" vid start, vad det nu innebär.
Jag har mailat och frågat om de kan sida mig på mina svenska seedninglopp. Får se vad de säger.

VL08 Repet i Evertsberg | VL11 08:54:27 | VL12 08:10:48 | Birken 13 04:07:24 | VL14 06:04:27 | VL15 05:36:47 | Birken 15 03:24:35 |

mellerudarn

mellerudarn

Medlem

• Members
  • Pip
  • 153 inlägg

Hur var det med engångslicens, måste man beställa sådan eller går det att köra utan?

Tjena Vasa.

Då startar vi väll nästan samtidigt, har Pulje 24 starttid 10,05
Och jag har bestämt mig för att ta det väldigt lungt och motionsåka,det får bli en lugn avslutning på denna skidsäsong.
hellre än bra

apelsin

apelsin

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 819 inlägg

Tjena Vasa.

Och jag har bestämt mig för att ta det väldigt lungt och motionsåka,det får bli en lugn avslutning på denna skidsäsong.

Vad kul! :)
Vill gärna åka Birken någon gång.
Lycka till båda! :)

Vasa

Vasa

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 143 inlägg
PC, tack för infon.

Tjena Vasa.

Tack!
Nu är ryggsäcken packad och liquiden fasttejpad. :)

Hur känner man igen dig bakifrån mellerudarn?
Du får köra med knallrosa ryggsäck.

Redigerat av Vasa, 07 mars 2013 - 21:49 .

TT

TT

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 565 inlägg

PC, tack för infon.

Tjena Vasa.

Tack!

God tur då Vasa och mellerudarn!

akvik

akvik

Medlem

• Members
  • Pip
  • 131 inlägg
jag har en startplats ifall någon vill köpa den (for samma pris som jag betalade), fått halsont och är lite sliten från Vasan.

olofssonn

olofssonn

Medlem

• Members
  • Pip
  • 81 inlägg

Som svensk behövde man ingen. Därmemot ska man fylla i en "Athletes declaration" vid start, vad det nu innebär.
Jag har mailat och frågat om de kan sida mig på mina svenska seedninglopp. Får se vad de säger.

Jag mailade in till birken för seeding och då jag är junior fick jag manuell seedning till pulje 5. Hade inte åkt några "officiella" seedningslopp i sverige iår. Skrev bara in vilka lopp jag åkt, resultat, vinnar tid och vinnaren.
Vart faktisk lite överaskad att jag fick seeding, men norrmännen verkar vara schyssta!

mellerudarn

mellerudarn

Medlem

• Members
  • Pip
  • 153 inlägg

PC, tack för infon.

Tack!

God tur då Vasa och mellerudarn!

Tack tt och apelsin

Ja jag får väll sätta fast något på ryggsäcken så du känner igen mig, jag får se vad jag hittar på ,jag hör av mig.

stavhål i ryggen ? vad menar du ?.
hellre än bra

kentona

kentona

Medlem

• Members
  • Pip
  • 79 inlägg
Verkar som intresset för Birken är väldigt dåligt från forumets skribenter vilket jag tycker är underligt. Väldigt många vill åka Vasaloppet som rent sportsligt kanske inte är det bästa loppet för många motionärer med en stor massa som skall trängas i första backen och ett långt köande på morgonen samt utan möjlighet att testa skidor innan loppet.

Birken är ju på såvis ett mycket trevligare lopp med mindre grupper som startar med 5 min mellan, möjlighet att provåka före start , mer omväxlande bana:-) mycket bra disiplin m,ed fritt vänsterspår osv.

Undrar varför så få härifrån verkar vara intresserade av åka, någon som har en förklaring??

TT

TT

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 565 inlägg

Verkar som intresset för Birken är väldigt dåligt från forumets skribenter vilket jag tycker är underligt. Väldigt många vill åka Vasaloppet som rent sportsligt kanske inte är det bästa loppet för många motionärer med en stor massa som skall trängas i första backen och ett långt köande på morgonen samt utan möjlighet att testa skidor innan loppet.

Birken är ju på såvis ett mycket trevligare lopp med mindre grupper som startar med 5 min mellan, möjlighet att provåka före start , mer omväxlande bana:-) mycket bra disiplin m,ed fritt vänsterspår osv.

Undrar varför så få härifrån verkar vara intresserade av åka, någon som har en förklaring??

Ja, det är nog många delförklarningar tex. Svårt att få startplats, sent på säsongen (många lägger ned skidåkningen efter VL), loppet har inte samma "status" ( det blir inget att snacka om på jobbet för normalsvensken vet inte vad det är). Ryktet säger väl också att banan är rätt krävande med mycket höjdmetrar vilket säkert avskräcker många VL motionärer som är helt fokuserande på stakåkning. Åker du Kent?

Tage

Tage

Medlem

• Members
  • Pip
  • 61 inlägg

Ja, det är nog många delförklarningar tex. Svårt att få startplats, sent på säsongen (många lägger ned skidåkningen efter VL), loppet har inte samma "status" ( det blir inget att snacka om på jobbet för normalsvensken vet inte vad det är). Ryktet säger väl också att banan är rätt krävande med mycket höjdmetrar vilket säkert avskräcker många VL motionärer som är helt fokuserande på stakåkning. Åker du Kent?

Jag startade en tråd i detta ämne för ett par år sedan. Ska givetvis åka i år igen, årets trevligaste lopp!

http://www.skidforum...pic.php?id=6537

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 226 inlägg

Det finns med i framtidsplanerna. Funderar på ett "Norge-år" då man skulle köra Holmekollmarsjen, Birkenbeiner och Skarverennet.

Många tror nog att Birken är mycket tuffare och upplevs lite knepig med ryggsäck. Det är ju huvudsakligen två stora pucklar som man ska över och till skillnad från Vasaloppet så ligger ju målet högre än starten i Rena. http://www.birkebein...einerrennet.pdf

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV18 7.22 | NV19 4.52

VL97 8:56 | VL01 7:50 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41

ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk | BB19 4.07
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

Goldrush

Goldrush

Medlem

• Members
  • Pip
  • 175 inlägg

Enig i dette med status. I Norge er det kun Birken som gjelder og du får ikke noe kred for å gå Vasan selv om dette er langløpet med størst prestisje blant eliten. Men startplats er det lett å få. Alltid side opp og side ned med startplasser til salgs rett før på http://www.finn.no/f...ort=5&periode=. Går helt ned i 400,- kr nå ser jeg.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar