Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Birken 2013


PC

Recommended Posts

Hur långt tid tar det att åka ungefär? Åker första gången, har aldrig åkt vasaloppet men åker en vanlig 4mil seedingslopp på ca 2.25.

Var nämligen tvungen att välja tid med buss tillbaka till Rena där jag sover och har bilen. Startar i pulje 5 08.40 så har 5h och 20min från start att ta mig i mål, duscha och kliva på bussen om jag väljer bussen som går 14.00. Vill ju helst inte sitta och vänta men ska man ta 15.00 bussen istället?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 129
  • Created
  • Last Reply

Pulje 3- bor rett ved starten og trener i løypa så og si hver dag. Har gått ca 250 mil på ski i år og ca 200 av disse i Birkebeinerløypa. Personlig syns jeg løypa er hardere enn Vasaloppet rent fysisk ved at du går mye mere diagonalgang og at det er tre sammenhengende laaange bakker/fjell du må over. Det er lett å gå på seg melkesyre og får du først den er det vanskelig å bli kvitt den. For min egen del går jeg etter pulsen i starten og holder bevisst igjen opp til første matstasjonen. Birken starter egentlig ikke før du er på Kvarstadsetra etter 27 km, opp MIdtfjellet er det som regel knallhardt.

 

Har trent en del staking i år, bla. opp bakkene til Skramstadsetra greit på ca 45 minutter, men går lett under 40 med festesmurning. Ingen som staker Birken uten at du har en skade som gjør at du MÅ..

 

Jeg gikk Vasaloppet i 2012 på 4.59. Gikk Birken på 3.38 inklusive omsmørning.

Kona gikk Vasaloppet i år på 5.59. Regner med at hun bruker ca 3.40 i år (3.48 i fjor).

 

Nakamura Grade 9.0

Nakamura Pursuit Build 38

 

http://rittranking.merida.no/person/57205/view

 

http://www.xcranking.no/person/219799/view

Link to comment
Share on other sites

Hur långt tid tar det att åka ungefär? Åker första gången, har aldrig åkt vasaloppet men åker en vanlig 4mil seedingslopp på ca 2.25.

Var nämligen tvungen att välja tid med buss tillbaka till Rena där jag sover och har bilen. Startar i pulje 5 08.40 så har 5h och 20min från start att ta mig i mål, duscha och kliva på bussen om jag väljer bussen som går 14.00. Vill ju helst inte sitta och vänta men ska man ta 15.00 bussen istället?

Du behöver inte förboka om du är osäker. Enklast är att lösa biljett på plats i Haakon Hall när du duschat klart.

 

Är du säker på att start tiden är 8.40 om du startar i pulje 5??

Link to comment
Share on other sites

Hur långt tid tar det att åka ungefär? Åker första gången' date=' har aldrig åkt vasaloppet men åker en vanlig 4mil seedingslopp på ca 2.25.

Var nämligen tvungen att välja tid med buss tillbaka till Rena där jag sover och har bilen. Startar i pulje 5 08.40 så har 5h och 20min från start att ta mig i mål, duscha och kliva på bussen om jag väljer bussen som går 14.00. Vill ju helst inte sitta och vänta men ska man ta 15.00 bussen istället?[/quote']

Du behöver inte förboka om du är osäker. Enklast är att lösa biljett på plats i Haakon Hall när du duschat klart.

 

Är du säker på att start tiden är 8.40 om du startar i pulje 5??

Okej, har löst biljett för ett tag sen så. Men om det strular får man väl köpa en senare på plats, har växlat fram lite NOK.

Oj såg nu att jag startade 8.20 i pulje 5!

Link to comment
Share on other sites

250 mil på skidor i år! Wow! Hur hinner du med detta?

Jag har gått birken 3 gånger, i år är jag sjuk och startplatsen är till salu. Framgångsfaktor i birken är två saker:

1. Bra diagonalteknik (svårt att lära sig i vuxen ålder)

2. Disponera krafterna så att man har krafter kvar till den tredje och brantaste stigningen vid midtfjell.

 

I övrigt är norrmän generellt klart bättre skidåkare än svenskar. Om du är bland dom 500 bästa i VL skall du vara oerhört nöjd om du är bland dom 1000 första i birkebeinerrennet.

 

Vågstarten i birkebeinerrennet gör att allt kring loppet blir mycket mer lustfyllt och avslappnat. Jag hoppas vasaloppet inför vågstart snart, och inte väntar för länge.

 

Pulje 3- bor rett ved starten og trener i løypa så og si hver dag. Har gått ca 250 mil på ski i år og ca 200 av disse i Birkebeinerløypa. Personlig syns jeg løypa er hardere enn Vasaloppet rent fysisk ved at du går mye mere diagonalgang og at det er tre sammenhengende laaange bakker/fjell du må over. Det er lett å gå på seg melkesyre og får du først den er det vanskelig å bli kvitt den. For min egen del går jeg etter pulsen i starten og holder bevisst igjen opp til første matstasjonen. Birken starter egentlig ikke før du er på Kvarstadsetra etter 27 km, opp MIdtfjellet er det som regel knallhardt.

 

Har trent en del staking i år, bla. opp bakkene til Skramstadsetra greit på ca 45 minutter, men går lett under 40 med festesmurning. Ingen som staker Birken uten at du har en skade som gjør at du MÅ..

 

Jeg gikk Vasaloppet i 2012 på 4.59. Gikk Birken på 3.38 inklusive omsmørning.

Kona gikk Vasaloppet i år på 5.59. Regner med at hun bruker ca 3.40 i år (3.48 i fjor).

 

Nakamura Grade 9.0

Nakamura Pursuit Build 38

 

http://rittranking.merida.no/person/57205/view

 

http://www.xcranking.no/person/219799/view

Link to comment
Share on other sites

Pulje 3- bor rett ved starten og trener i løypa så og si hver dag. Har gått ca 250 mil på ski i år og ca 200 av disse i Birkebeinerløypa. Personlig syns jeg løypa er hardere enn Vasaloppet rent fysisk ved at du går mye mere diagonalgang og at det er tre sammenhengende laaange bakker/fjell du må over. Det er lett å gå på seg melkesyre og får du først den er det vanskelig å bli kvitt den. For min egen del går jeg etter pulsen i starten og holder bevisst igjen opp til første matstasjonen. Birken starter egentlig ikke før du er på Kvarstadsetra etter 27 km, opp MIdtfjellet er det som regel knallhardt.

 

Har trent en del staking i år, bla. opp bakkene til Skramstadsetra greit på ca 45 minutter, men går lett under 40 med festesmurning. Ingen som staker Birken uten at du har en skade som gjør at du MÅ..

 

Jeg gikk Vasaloppet i 2012 på 4.59. Gikk Birken på 3.38 inklusive omsmørning.

Kona gikk Vasaloppet i år på 5.59. Regner med at hun bruker ca 3.40 i år (3.48 i fjor).

 

Nakamura Grade 9.0

Nakamura Pursuit Build 38

 

http://rittranking.merida.no/person/57205/view

 

http://www.xcranking.no/person/219799/view

Hur kommer det sig att ni skiljer så mycket i vasaloppstid medan ni verkar åka på ungefär samma tid i Birken? Det är ju inte samma år visserligen men ändå.

Link to comment
Share on other sites

Pulje 3- bor rett ved starten og trener i løypa så og si hver dag. Har gått ca 250 mil på ski i år og ca 200 av disse i Birkebeinerløypa. Personlig syns jeg løypa er hardere enn Vasaloppet rent fysisk ved at du går mye mere diagonalgang og at det er tre sammenhengende laaange bakker/fjell du må over. Det er lett å gå på seg melkesyre og får du først den er det vanskelig å bli kvitt den. For min egen del går jeg etter pulsen i starten og holder bevisst igjen opp til første matstasjonen. Birken starter egentlig ikke før du er på Kvarstadsetra etter 27 km' date=' opp MIdtfjellet er det som regel knallhardt.

 

Har trent en del staking i år, bla. opp bakkene til Skramstadsetra greit på ca 45 minutter, men går lett under 40 med festesmurning. Ingen som staker Birken uten at du har en skade som gjør at du MÅ..

 

Jeg gikk Vasaloppet i 2012 på 4.59. Gikk Birken på 3.38 inklusive omsmørning.

Kona gikk Vasaloppet i år på 5.59. Regner med at hun bruker ca 3.40 i år (3.48 i fjor).

 

Nakamura Grade 9.0

Nakamura Pursuit Build 38

 

http://rittranking.merida.no/person/57205/view

 

http://www.xcranking.no/person/219799/view[/quote']

Hur kommer det sig att ni skiljer så mycket i vasaloppstid medan ni verkar åka på ungefär samma tid i Birken? Det är ju inte samma år visserligen men ändå.

Vasaloppet gynnar stakåkare! Men birken är mindre förlåtande för syreupptag och teknink..

Link to comment
Share on other sites

Ok, får se om en gammal skracklig skidfarare kommer iväg till start eller inte...

 

1.) Hur långt i förväg måste man vara på plats vid nummerlappsuthämtningen på Rena om man ska hinna med den och sedan komma iväg med buss till starten på Tingstadjordet?

Är det svårt att hitta till de olika ställena?

 

2.) På bussen till start, kan man ha skidor och stavar i näven eller ska man ha något märkt skidfodral då de ligger i bagaget under?

 

3.) Är det lätt för langare att följa eller är det säkrast att skicka de direkt till Lillehammer?

Link to comment
Share on other sites

Ok, får se om en gammal skracklig skidfarare kommer iväg till start eller inte...

 

1.) Hur långt i förväg måste man vara på plats vid nummerlappsuthämtningen på Rena om man ska hinna med den och sedan komma iväg med buss till starten på Tingstadjordet?

Är det svårt att hitta till de olika ställena?

 

2.) På bussen till start, kan man ha skidor och stavar i näven eller ska man ha något märkt skidfodral då de ligger i bagaget under?

 

3.) Är det lätt för langare att följa eller är det säkrast att skicka de direkt till Lillehammer?

Hej Vasa,

 

1.) 2-2,5 tiummar före är OK. Organisatoriskt är Birken inte så bra så det är lite dåligt med skyltning. Från nummer lapps hämtningen till bussarna är det endast 100m så det ser man oavsett. Buss färd upp ca 15min.

 

2.) Kan ha stavar & skidor i nävarna med i bussen. De flesta har det.

 

3.) "Langare" kan föja med bussen till start men då måste de sedan försöka komma med buss tillbaka eller gå ner.

Link to comment
Share on other sites

Hej Vasa! Kul att du skall åka detta superlopp! Eftersom nummerlappslämningen i Rena ligger i princip vid busshållplatsen skulle jag säga att det räcker att hämta nummerlappen någon timme innan du tänkte dig vara vid starten. Är du ute i tid är det behändigt att prova fästvallan i backen som börjar precis vid starten. Bussresan tar som sagt max 15min från nummerlappsutlämningen i Rena. Inlämning av bagage och extraskidor/fordal m.m. för vidarebefordran till Lillehammer är mycket smidigt i starten.

Som sagt, startplats i pulje som startar 8:40 och övernattning i Rena natten innan säljes. 1000:- paketpris. Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Ok' date=' får se om en gammal skracklig skidfarare kommer iväg till start eller inte...

 

1.) Hur långt i förväg måste man vara på plats vid nummerlappsuthämtningen på Rena om man ska hinna med den och sedan komma iväg med buss till starten på Tingstadjordet?

Är det svårt att hitta till de olika ställena?

 

2.) På bussen till start, kan man ha skidor och stavar i näven eller ska man ha något märkt skidfodral då de ligger i bagaget under?

 

3.) Är det lätt för langare att följa eller är det säkrast att skicka de direkt till Lillehammer?[/quote']

Hej Vasa,

 

1.) 2-2,5 tiummar före är OK. Organisatoriskt är Birken inte så bra så det är lite dåligt med skyltning. Från nummer lapps hämtningen till bussarna är det endast 100m så det ser man oavsett. Buss färd upp ca 15min.

 

2.) Kan ha stavar & skidor i nävarna med i bussen. De flesta har det.

 

3.) "Langare" kan föja med bussen till start men då måste de sedan försöka komma med buss tillbaka eller gå ner.

Klart du ska köra Vasa!

Så gammal är du inte!! ;)

Link to comment
Share on other sites

Hmm, funderar på att köra... Någon härifrån som ska från Lillehammar till flygplatsen efter mål, eller som vet något sätt att snabbt som attan ta sig till flygplatsen efter målgång? Går ett flyg 15:15 som jag hemskt gärna vill hinna med... Men jag tror knappt att det går på något sätt.
Link to comment
Share on other sites

Klart du ska köra Vasa!

Så gammal är du inte!! ;)

Ryggen känns som en 100-årings! :)

Så därför vet jag inte om jag har lust att åka iväg vid 3-4-tiden imorgon, tyvärr.

 

Goldrush, det var en italienare (Florian Kostner) som kom 11a ifjol som stakade hela.

Sedan var det en ganska hygglig motionär (Ivar Tveiten) som stakade in 10 min efter Anders.

Link to comment
Share on other sites

Sedan var det en ganska hygglig motionär (Ivar Tveiten) som stakade in 10 min efter Anders.

Vad är det som gör att du och andra säger att Tveiten är en motionär? Han har ju många bra resultat i vasan och jag gissar också i andra lopp?

Han omtales vel som supermosjonist fordi han er i full jobb. Men prestasjonsmessig er han på elitenivå selv om han ikke er blandt de aller beste. Han slo bl.a. Jørgen Aukland i et rulleskirenn her i Oslo i høst.

Link to comment
Share on other sites

Klart du ska köra Vasa!

Så gammal är du inte!! ;)

Ryggen känns som en 100-årings! :)

Så därför vet jag inte om jag har lust att åka iväg vid 3-4-tiden imorgon' date=' tyvärr.

 

Goldrush, det var en italienare (Florian Kostner) som kom 11a ifjol som stakade hela.

Sedan var det en ganska hygglig motionär (Ivar Tveiten) som stakade in 10 min efter Anders.[/quote']

Hoppas att du kan köra i morgon, i så fall får du hålla utkik efter blå ryggsäck och rosa mössa

Link to comment
Share on other sites

Klart du ska köra Vasa!

Så gammal är du inte!! ;)

Ryggen känns som en 100-årings! :)

Så därför vet jag inte om jag har lust att åka iväg vid 3-4-tiden imorgon' date=' tyvärr.

 

Goldrush, det var en italienare (Florian Kostner) som kom 11a ifjol som stakade hela.

Sedan var det en ganska hygglig motionär (Ivar Tveiten) som stakade in 10 min efter Anders.[/quote']

Hoppas att du kan köra i morgon, i så fall får du hålla utkik efter blå ryggsäck och rosa mössa

Fint med rosa mössa. :)

Nej, det får bli framför TVn. Får hålla koll på dig och kentona.

Lycka till imorgon! :) Tänk på att inte kasta gelpåsarna i spåret.

Link to comment
Share on other sites

Sedan var det en ganska hygglig motionär (Ivar Tveiten) som stakade in 10 min efter Anders.

Vad är det som gör att du och andra säger att Tveiten är en motionär? Han har ju många bra resultat i vasan och jag gissar också i andra lopp?

Han omtales vel som supermosjonist fordi han er i full jobb. Men prestasjonsmessig er han på elitenivå selv om han ikke er blandt de aller beste. Han slo bl.a. Jørgen Aukland i et rulleskirenn her i Oslo i høst.

Ja det är ju lite skoj att han i varje lopp brukar slå några av långloppsproffsen och i t.ex Marcialonga fungerade han nästan som ett draglok. Även i Vasaloppet har han dragit ibland innan favoriterna börjat positionera sig.

Link to comment
Share on other sites

Ryggen känns som en 100-årings! :)

Så därför vet jag inte om jag har lust att åka iväg vid 3-4-tiden imorgon' date=' tyvärr.

 

Goldrush, det var en italienare (Florian Kostner) som kom 11a ifjol som stakade hela.

Sedan var det en ganska hygglig motionär (Ivar Tveiten) som stakade in 10 min efter Anders.[/quote']

Hoppas att du kan köra i morgon, i så fall får du hålla utkik efter blå ryggsäck och rosa mössa

Fint med rosa mössa. :)

Nej, det får bli framför TVn. Får hålla koll på dig och kentona.

Lycka till imorgon! :) Tänk på att inte kasta gelpåsarna i spåret.

Sändningar från Birken?

Ryggen: ta hjälp med den! Låter inte roligt alls. Ridning är bra alternativträning! :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...