Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Placering vs tid på vasaloppet


hjälten

Recommended Posts

Borde inte tid vara en ganska dålig måttstock i jämförelse med placering? Folk brukar ofta prata om tider men hur mycket brukar egentligen tiderna skilja sig från år till år, om man jämför med placering?

 

När brukar loppet gå som snabbast? Is i spåren?

 

Skriv gärna lite tider och placeringar.

Link to comment
Share on other sites

Det bästa sättet att kolla sin kapacitet på de nio milen borde ju vara att köra Öppet spår på måndagen. Då är det minst folk. Just köandet är ju stor del av ett vasalopp.

 

Men du har ju rätt i att en måttstock borde vara uppbyggd av tid - placering - av antal startande. 6:00 - 1720 - 12500

Link to comment
Share on other sites

Jo, placering är nog en mer rättvisande bild.

2005 var det sockersnö och dålig spår efter Evertsberg för u.t men de spår som fanns var glatta och glidet bra. Förra året var trögt så in i bomben och man fick inte något gratis. Kom in 36 placeringar bättre än 2005 men 48 min sämre åktid ...

 

2005 06:47:34 4848

2006 07:35:28 4812

Link to comment
Share on other sites

Årets ÖS gick i raketfart. Uppskattar att det gick ca 30min snabbare än året innan. Årets VL gick ca 40min-1tim långsammare än året innan (starled Elit - 5). Alltså kan det skilja 1.5tim och mer beroende på förhållanden.

Pratar man tider måste man lägga till en parameter, t. ex "i normalsnabbt före" o.dyl. Då kan man hyggligt jämföra tider. Annars är det placering i VL som gäller.

 

Vill man jämföra VL och ÖS är det lättast att kolla seedningstabellerna. De stämmer rätt bra nu för tiden. För några år sen var de helt uppåt väggarna.

 

Ex: 2005 åkte jag ÖS på 5.44 "i normalsnabbt" före. I år fick jag placeringen 1.729 i VL på tiden 6.13. Enligt mina beräkningar motsvaras detta av en tid på 5.15-5.20 jämfört med förra årets förhållanden !!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...