Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Taktikkörning i Vasaloppet


GundeG

Recommended Posts

Vore intressant att veta hur ni topp 1000 åkare i VL disponerar era lopp och hur ni tänker taktiskt för att optimera loppet.

 

Jag tänker främst på var ni tycker man vinner mest tid på att "trycka" på respektive "coola ner" eller hålla jämn fart. Vi utgår från att det är "normalt" före och inte som förra året.

 

Taktik i:

- 1:a backen (tar det lugnt eller trycker på) ?

- första lätta 1/3 delen ?

- stigningarna Evertsberg - Hökberg ?

Link to comment
Share on other sites

Jag har bara åkt en lopp, 2006 ca: 450:e, och har ju inte någon erfarenhet av ett normal år. Jag har redan börjat fundera på hur jag ska försöka genomföra nästa år lopp.

 

Bland det viktigaste tror jag är att komma iväg på rätt placering. Har du en målsättning att komma ca: 500 så är nog det optimala att ligga ungefär 500 genom hela loppet. Då behöver du inte avancera i fältet och får en jämn fart hela loppet. Märket du att du är pigg kan du ju börja avancera försiktigt under sista halvan. Generellt sett bör man nog undvika alla kostsamma tempo ökningar innan Hökberg. Efter Hökberg är det bara att köra med öppna spjäll.

 

Men som sagt så är jag fortfarande nybörjare när det gäller VL så det vore roligt att höra från er med större erfarenhet.

Link to comment
Share on other sites

Har åkt två lopp, i år och förra. 1440 första året och 820 i år. Jag har gått ut lungt båda åren och sedan avanserat. Beror väl till viss del på att jag har stått ett led för långt bak jämfört med min placering i mål men det hat passat mig. Känns viktigt att ha ett positivt flyt när timmarna börjar ta ut sin rätt. Känner du att du är starkare än dom som du åker bredvid får i alla fall jag mer kraft.

 

I år började jag öka efter Evertsberg. Hade grymt glid i backarna ner vilket gav kraft.

 

Har funderat på om jag skall gå ut lite hårdare i år för att kunna komma upp mot 500 plats. Beror hur det går med träning och så. Har ett dagisbarn hemma som släpar hem den ena förkylningen efter den andra så jag får väl se.

Link to comment
Share on other sites

Jag är numera långt från att kunna komma bland de tusen främsta men tidigare (i minst 15 lopp) har jag legat där (med bästa placering var strax över 400 ) så jag kanske ändå kan uttala mig.

Jag tror på en jämn fart eller rättare sagt en helt jämn ansträngningsnivå hela loppet och därför är det allra bästa att hela tiden ligga ungeföär tillsammans med jämbördiga åkare

men aldrig förledas till ryck eller fartökningar beroende på hur de andra åker, backar etc.

Utöver att jag gjort mina allra bästa lopp med denna "taktik" så har jag två teoretiska argument:

a) vid löpning över långa distanser har man modellerat att det optimala sättet att löpa fort är att ha absolut jämn fart (och det ser ju ut att stämma när ni ser på alla världsrekordförsök med harar inblandade etc.) Taktiken är dock annorlunda om man vill vinna ett stort lopp, när det oftast är spurten som avgör.

b) Om man t.ex. åker Vasaloppet på 6 tim. så kan man göra detta genom att åka exakt 15 km. i timmen hela tiden. Men det blir sämre tid om man åker första halvan på 14 km. i timmen och spurtar andra halva på 16 km. i timmen.

För att enklast förstå detta kan ni resonera även mera extremt t.ex. att ni åker första halvan på 10 km i timmen (tid på 45 km. blir då 4 tim. 30 min.) och andra halvan på 20 km. i timmen (tid på sista 45 km. blir då 2 tim. 15 min.). Din totaltid blir då 6 tim. 45 min att jämföra med 6 timmar blankt om du åker hela loppet på 15 km. i timmen.

 

Mitt råd: kör så jämt det går utan att dra på dig mjölksyra och jag tror du både får det behagligaste loppet och bäst förutsättningar för din bästa placering .

Om du absolut vill dra på dig mjölksyra genom att göra fartökningar och/eller spurta så vänta till Eldris åtminstone.

Link to comment
Share on other sites

Jag kommer att köra mitt första lopp nästa år (tillsammans med tre andra som jag anmälde) och just nu prioriterar jag min kondition. jag har en svåger som är med och som har uttryckt sig att så länge som han kommer in i mål innan "engelsmannen" gör är han nöjd.

 

Jag hoppas att kunna få tid hos någon åkare för att råda betr. tekniken. Jag tror som ni är inne på att man ska ha en jämn takt som man själv bestämmer och inte bli "lurad" av andras fartleker. Finns det någonstans där många tar det lugnt och "vila" där man kunde anstränga sig lite mer om man är välförberedd för att komma upp några placeringar.

 

Däremot undrar jag om jag kan "bluffa" min svåger på något sätt. Alla förslag är välkomna.

 

Jag funderar också på om det finns bättre banbeskrivningar om loppet som beskriver ganska detaljerad hur terrängen ser ut. hur lång och brant är Lundbecksbacke (heter det så? till ex?

Link to comment
Share on other sites

Däremot undrar jag om jag kan "bluffa" min svåger på något sätt. Alla förslag är välkomna.

Du kan väl försöka med följande: Uppmana honom att köra hört och vinna en massa placeringar i Risbergsbackarna och Oxbergsbackarna (t.ex. Lundbergsbacken), med motiveringen att efter backarna blir det utför och då får man ju vila igen sig.

 

Själv använder du givetvis "min taktik" att åka med samma lugna flås uppför dessa backar som du gör på mer lättåkta partier (även om du förlorar någon placering).

 

Lycka till

Link to comment
Share on other sites

En grej som jag har märkt är att många åker fort mellan kontrollerna men sen stannar dom flera minuter där istället. Jag vet inte om dom är ute på intervallträning eller vad dom gör. Träna upp förmågan att dricka när du har flås och se till att inte förlora för mycket tid i kontrollerna. Den tid du står still kan du aldrig köra ikapp. Då är det bättre som Lars-Erik säjer att försöka att köra så jämnt som möjligt.
Link to comment
Share on other sites

Bara testat Vasaloppet en gång, härom året. Ruggigt dålig start, kö och elände och låg ca 1300 vid smågan med ett tapp på ca 15 min jämfört med övriga mil. Därefter jämn fart +- 1,5 minut per mil resterande resa och omkörning av drygt 1000 åkare. Enda taktiken var egentligen att ha tankat ordentligt innan och sedan absolut inte hamna i "klungåkning", utan i stället att trumma på i "rätt" tempo hela vägen. Mycket slalomåkning första halvan, men det gällde att stå emot lättjan att lägga sig i rygg och gå helt på egen rätt och jämn fart. Inga bekymmer någon gång under loppet och heller ingen tom tank. Tror det är en ganska vettig melodi om du vill nå ett bra resultat utifrån din egen förmåga. Det blir förvisso helt annorlunda om du siktar mot någon specifik placering, då det säkert är så att du måste försöka komma iväg så rätt i förhållande till denna som möjligt. Tyckte det handlade mer om att stå emot tristessen i att ligga och mala än att köra efter någon speciell taktik med olika farter och annat. "Stäng av perceptionen o gnag på"... blir väl tipset då :-)!
Link to comment
Share on other sites

Härligt med alla upplägg. Tack !

 

Har själv kört 5ggr och testat lite olika varianter. Allt från att börja lugnt och sedan sakta öka undan för undan till att som 1:a och förra året, köra järnet från start. (men då är "död" i mål, inget kul...)

 

Jag tror också på en så jämn fart som möjligt men det bygger på att du ganska fort hamnar med åkare med samma fart så man slipper sick-sacka och gärna då också med en bra rygg.

 

Inför förra och förrförra året tränade jag mycket diagonalåkning för att f.f.a i backarna kring Oxberg/Hökberg kunna trycka på utan att stumna helt inför slutet. Det kändes jättebra. Kapade verkligen mycket tid här.

 

När det gäller stopp i kontrollerna för energipåfyllning så är min erfarenhet att du vinner mer på att stanna lite extra och tanka ordentligt än att stressa. Denna "förlorade tid" tar man lätt igen och mer därtill senare.

 

Jag har ändå fått för mig att det är på alla flackare partier man kan vinna mest tid och det är det jag kommer jobba mest på framöver när "hårdperioden" är över. Att hitta den rätta staktekniken som ger så mycket fart som möjligt med så lite energiåtgång som möjligt.

 

Det är ju det här som är så roligt med VL, att det är så många parametrar att tänka på: träning, kost, glid, fäste, taktik, väder m.m....faaan va kul.

 

Avslutar med ett citat från Torgny Mogren:

"det är inte den som har bäst kondis som vinner VL. Det gör den som är starkast och har bäst skidor"

Link to comment
Share on other sites

När det gäller stopp i kontrollerna för energipåfyllning så är min erfarenhet att du vinner mer på att stanna lite extra och tanka ordentligt än att stressa. Denna "förlorade tid" tar man lätt igen och mer därtill senare.

Jag menade naturligtvis att du ska tanka på så mycket som du har satt ut som mål att tanka på och dessutom göra det i ett tempo som du behärskar men det finns även en gräns när du vilar för länge och inte har någon nytta av vilan utan enbart förlorar tid som du aldrig kan köra ikapp. Är du ute för att enbart klara vasan utan tidsmål så är naturligtvis ditt tips bra men dom flesta av oss vill nog, även vi som är glada motionärer, kunna slå sin egen bästatid i alla fall.(Eller någon kompis).

Link to comment
Share on other sites

Är du ute för att enbart klara vasan utan tidsmål så är naturligtvis ditt tips bra men dom flesta av oss vill nog, även vi som är glada motionärer, kunna slå sin egen bästatid i alla fall.(Eller någon kompis).

Nattsuddare där. Vem vill inte slå sin egen placering + alla polare... =)

Link to comment
Share on other sites

Har åkt 5 vasalopp med plac från 260-800, start 1-2 led.

 

Har haft ungefär samma träningsmängd och skidmil ( 80 mil )varje år men placeringarna har skiljt sig åt beroende på =

 

-vilken start man får, vilken sida i första backen som tex 2006 ( har jag inte varit med i första backen har det varit svårt att komma igen. )

 

Det är väll det tips man kan ge till dom i de första leden

Link to comment
Share on other sites

Har åkt 5 vasalopp med plac från 260-800, start 1-2 led.

 

Har haft ungefär samma träningsmängd och skidmil ( 80 mil )varje år men placeringarna har skiljt sig åt beroende på =

 

-vilken start man får, vilken sida i första backen som tex 2006 ( har jag inte varit med i första backen har det varit svårt att komma igen. )

 

Det är väll det tips man kan ge till dom i de första leden

Vilken sida anser du är bäst när man står i 1-2 led? Står själv i andra och brukar gå till höger.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...