Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Skicrossprint p nyrenoverad skidarena i Rttvik

Erik och Rikard vinnare av vallapaket frn Tynell Activity

VM-guld till Modin i par med Jnsson

Oskar Kardin vinnare och Robert Eriksson femma i Italien

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

skiexpander

• Vänligen logga in för att kunna svara
24 svar till detta ämne

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 591 inlägg

Som urtidsutgrävningarna ovan visar körde jag ju en del med denna förråt i tiden.

När det gäller konditionsträning

Nackdelar:
1. Väldigt svårt att få upp pulsen
2. Motståndet som minst i början och sen ökande när man drar ut istället för tvärt om som på skidor.
3. Väldigt svårt att hålla motivationen när man inte får feedback

Fördelar
1. 0 Ställtid
2. Billigt
3. Kan köras överallt det finns en dörr och tas med enkelt överallt

Men nån kanske hittade någon metod att få upp pulsen och har bättre pannben än mig, då kan det såklart funka.

Stort tack :) Det var inte så svårt. Låter inte som min grej tyvärr. Nu lovar jag att ni får diskutera både ercolina och SkiErg här ifred
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

sacrum

sacrum

Medlem

• Members
  • Pip
  • 46 inlägg

Sacrum här ! Har nu fått testat en riktig skierg på det kommunala badhuset . Är mycket stor skillnad till det bättre om man jämför med en skiexpander . Expandern är ett bra komplement ifall man inte kan komma iväg . Försöker nu att få till ett bra upplägg på skierg  - tid cirka 30 -45 min . Är det ngn som har ett förslag på detta !! (uppvärmning - intervall - nedtrappning )

Per Gu

Per Gu

Medlem

• Members
  • Pip
  • 174 inlägg
En riktigt klassiker är 5 min uppvärmning, 5x1000 m (vila en min), 5 min nervarvning. 5x8 min med två min vila är också bra.

Råtefella

Råtefella

Medlem

• Members
  • Pip
  • 37 inlägg

Jeg bruker ofte å varme opp med 2000 m lugnt på motstand 1, så kjõr jeg 3-4 x 2000 m på ca 90-95% av tröskel watt. 1-2 min pause. Varierer motstand på arbeidsdragene. (4-6-10-1 osv om det er enda flere) Men holder jevn watt, uten å tenke så mye på pulsen. Den kommer opp etterhvert.

(Jeg "testa" tröskel watt m en max 5000m, og anslår den ~ watten jeg hadde da til 105% av tröskel ut fra gammeldags sykkeltrening) 

Erik Wickstrom har en del gode tips om Skierg. 

https://erikwickstrom.se/ 

VL 2015: Led 5: 7.07 VL 2016: Led 5: 6.40 VL 2018: led4: 6.22

Badmotorfinger

Badmotorfinger

Medlem

• Members
  • Pip
  • 37 inlägg
Et tips jeg fikk fra en meget dyktig skiløper (selv er jeg ikke det..): mange står for langt fra maskinen! Stå vesentlig nærmere, du vil ha "stavene" vertikalt på snø, du bør prøve dette på skierg også hvis poenget er å etterape skitrening rent fysisk.

Ser på videoer av bl.a. Anders Aukland at han står unødvendig langt vekk fra maskinen, og vinkelen på "isettet" blir en helt annen enn på snø. (Obs.. dette er ikke mine ord, men den nevnte skiløperen.)

Jeg kjørte i dag 2000 1500 1000 1000 1000 meter. Skierg er et knallbra redskap for fysisk langrennstrening, men er ikke en fullgod erstatning for rulleski med tanke på teknikk og balanse.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar