Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Träningstips för skate


2slow

Recommended Posts

Jag köpte skateskidor förra året o hann bara prova ett par ggr pga lite snö.

Trodde att det skulle vara lätt men icke, (rollerblades funkar ju) det var fruktansvärt jobbigt.

Kompletterade med rullskate nyligen o det var lite lättare.

Till saken, utöver rullskate åkning, vilka styrkeövningar gör bäst nytta?

Jag upplever att det bromsar om jag kommer för långt fram på skidan (på snö) med tyngden, tekniktips någon?

Link to comment
Share on other sites

Balans är a&o för att åka bra skate. Alla former av balansövningar är bra. Bäst tycker jag dock långfärdsskridskor är eftersom det är mest skate-likt, men ger chansen att ta ut rörelserna och glidet till max och att utmana balansen till max.

 

Viktigt också att åka i hyffat preparerade "spår" i början. Det är hopplöst att finna tekniken när det är löst, smalt, knöligt, gopigt, spårigt och krokigt. Sådana spår är däremot kul när man kan lite mer.

 

Åk inte alla tekniker på en gång. Börja med 2:an-4:an åt det håll som känns bäst, det är lättast att lära sig. Alltså de tekniker där du tar kraft med stavarna ut på ena skidan och glider tillbaka på den andra.

Utöka med övriga tekniker och att kunna åka 2:an 4:an åt båda håll när grunden sitter.

 

Leta upp spår med lätt uppförsbacke om det är bra före. Går det för fort så är det svårt att öva teknik. Å andra sidan - i lösa spår är det svårt att öva teknik alls.

 

Generellt är det dåligt att falla frammåt över skidorna. Vill du få mer kraft med benen så ska du istället böja knäna eller rent av försöka sätta dig lite lätt bakåt. Testa på skridskor i motvind eller på rollerblandes i uppförsbacke så känner du hur mycket mer kraft benen kan ge.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det går bra att träna skate på inlines under förutsättning att man har tillräckligt långa stavar. Tyvärr ser man dåliga exempel på åkare, som kör med sina klassiska stavar, då är det svårt att åka upprätt, som är den naturliga ställningen i skate. (jag har 157 cm i snöskate, ngt längre på inlines, 149 cm i klassiskt - är 177 cm lång numera)

 

När man lärt sig båda sidorna bör man lära sig byta sida under åkningen, annars är det svårt att anpassa åkningen efter terrängen på snö. På 4:an klarar jag steglöst byte av sida, men på trean (som man använder i backar) måste jag göra ett "hugg" med båda stavarna mitt emellan vid sidbytet. På inlines är det lättare att köra dubbelskate (2:an) än på snö pga det jämna underlaget och det stabila stödet för underbenen.

 

Sen när man kommer på snö brukar det bli ganska mycket 3:an i början, speciellt om det inte är så bra preparerat eller smalt. Om man inte har tillgång till preparerade spår får man passa på när blötsnö fryser fast på gräsunderlag tex golfbanor eller på en sjö. Då har man möjlighet att ta ut skären och även köra en hel del på 2:an och 4:an. Under vissa förhållanden är sjöar det optimala, behöver ej vara rädd att repa skidorna. Sjöåkningen brukar bli aktuell på senvintern tidig vår i södra Sverige.

Jag är ganska tveksam till, om man har så mycket nytta av att träna på en smal sträng bredvid det klassiska spåret, jag kör visserligen en hel del på elljusbanan i Växjö där det är hyggligt brett, men på konstsnöspåret i Alvesta är det alltför smalt för att få till några vettiga skär.

Hellre tränar jag i mjuksnö på golfbanan, även om det går tungt och man får lyfta lite extra, det går iaf att få ut skären hyggligt.

Mitt råd för vintersäsongen; håll ögon o öron öppna och ta chansen att åka skate, om tillfälle ges.:)

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det går bra att träna skate på inlines under förutsättning att man har tillräckligt långa stavar.

 

På 4:an klarar jag steglöst byte av sida, men på trean (som man använder i backar) måste jag göra ett "hugg" med båda stavarna mitt emellan vid sidbytet.

 

På inlines är det lättare att köra dubbelskate (2:an) än på snö pga det jämna underlaget och det stabila stödet för underbenen.

Jag tycker inlines funkar dåligt för att träna skate. Skäret blir för kort och det rullar för lätt. Eftersom hälen är fast kommer frånskjutet ske med tån istället för med hela foten.

 

Jag tycker ett bra tips är att köra benskate (på rullskidor eller skidor) med stavrörelser "i luften" simulerande de olika växlarna, för att verkligen få in benarbetets betydelse

 

Vad gäller växlarna rörs de ihop här ovan. Förenklat används 4an på platten eller svagt utför, två bentag på ett stavtag, 3an används i slakmotor, ett stavtag för varje bentag och något sidbyte gör man inte, 2an används i uppförsbackar, som 4an två bentag/stavtag men med "assymetrisk" stavisättning.

 

I Norge kallar man dessa växlar enkeldans, dobbeldans och padling (finns mycket på youtube, bla lite tips med br Aukland

Link to comment
Share on other sites

Du skrev att du hade skate-rullskidor? (Då tycker jag det blir meningslöst att återigen ta upp debatten om Inlines...) Nu sent på hösten kan det börja bli lite halt att åka skaterullskidor, pga blöta löv mm. Men dagar med torr asfalt går det väl bra. Vet inte om du har snabbrullade skidor eller om hjulen har ett visst motstånd. Om du är nybörjare bör man inte ha för trögt motstånd, då det kan hämma tekniken. Rena tävlingshjul kan väl också vara lite svårt att hitta rätt känsla för tekniken.

Annars är väl tipset att titta lite på hur proffsen åker. Tittar du på Hellner så åker han oerhört fint och med kroppsvikten långt fram. Så jag förstår inte riktigt hur du menar att skidorna "nyper". Om du tycker det gör det så får du kanske låta någon filma dig och sedan själv analysera mot YouTube-klipp på Hellner ;) .

Link to comment
Share on other sites

Det stämmer att balans är en oerhört viktig bit i skejtåkning. I stort sett åker man ju på en skida hela tiden, och det gäller att hitta balansen på den. Bra övningar (både på asfalt och snö) är att överdriva skärens längd och försöka hålla balansen länge på varje skida. Ett vanligt fel hos nybörjare och motionärer är att man inte hittar balansen på skidan utan faller in på innerkanten direkt. Det resulterar i korta skär och ineffektiv åkning.

 

Växel 3 är nog den mest balanskrävande, och den teknik där man tar längst skär (möjligtvis i konkurrens med växel 5). För att få till längden på skären brukar jag tänka såhär: "Nu åker jag åt det hållet en liten stund" och vänder kroppen och uppmärksamheten i den riktning som skidan pekar. När jag växlar till andra skidan tänker jag: "Nu åker jag åt det hållet en liten stund" och åker i andra skidans riktning.

 

Att ha för mycket framvikt är förödande, speciellt uppför. Där gäller det snarare att lägga tyngden på bakändarna och sitta mer bakåt (nu får jag säkert skäll av någon teknikexpert, men för mig känns det som nycklen för att få bra skär i branta motlut). Det tar hårt på lårmusklerna, så är det någostans man skall träna upp styrkan för skejt så är det i låren.

 

Annars tycker jag att det är syreupptagningen som sätter taket i skejtåkning, även på flacka banor. På ett klassiskt långlopp med flack banprofil brukar jag ta slut i överkroppen, det är det som sätter gränsen för hur fort jag kan åka. I skejt är det inte så. Där sprider man ut ansträngningen på både under- och överkropp, och då sätter pulsen taket istället.

 

I övrigt tycker jag att glidet är om möjligt ännu viktigare i skejt än i klassiskt. Man glider hela tiden, även uppför där man i klassisk åkning diagonalar med ganska kort glidfas. Har man dåligt glid är det helt enkelt svårt att få till tekniken. Det är ju ingen slump att skridskotekniken kom fram när belagen och skidornas glidegenskaper förbättrades. På träskidornas tid hade man inte mycket nytta av skridskotekniken.

Link to comment
Share on other sites

Jag blandar ihop växlarna pga att man inte som på en bil växlar upp och ner stegvis. Ta tex det som kallas trean, (dubbelskate),det startar de flesta skidåkare med och sen blandas det upp och ner och med överhopp. Jag tycker det var synd att man inte kallade varje åkmoment för vad man gör, som det var förklarat i den första instruktionshäftet för rullskidor; fyrtakt, dubbelskate, tretakt.

Fast det bästa är om man kan träna ihop med någon som kan tekniken och då kan man skippa växlarna och bara ta efter vad man ser.

 

Fast jag tycker att skate är mindre ansträngande än klassiskt, :) om det inte är tungt före eller mjukt underlag, heller inga problem med ryggen tack vare den upprätta ställningen. Men jag medger att jag upplevde skate som mycket jobbig i början liksom trådskaparen och det berodde på att jag spände mig. Efterhand får man in tekniken och kan åka mer avspänt och då känns det mindre jobbigt, jag riktigt kul :).

Så jobba på du 2slow så kommer det att lossna snart !

Link to comment
Share on other sites

Jag blandar ihop växlarna pga att man inte som på en bil växlar upp och ner stegvis. Ta tex det som kallas trean, (dubbelskate),det startar de flesta skidåkare med och sen blandas det upp och ner och med överhopp. Jag tycker det var synd att man inte kallade varje åkmoment för vad man gör, som det var förklarat i den första instruktionshäftet för rullskidor; fyrtakt, dubbelskate, tretakt.

Fast det bästa är om man kan träna ihop med någon som kan tekniken och då kan man skippa växlarna och bara ta efter vad man ser.

 

Fast jag tycker att skate är mindre ansträngande än klassiskt, :) om det inte är tungt före eller mjukt underlag, heller inga problem med ryggen tack vare den upprätta ställningen. Men jag medger att jag upplevde skate som mycket jobbig i början liksom trådskaparen och det berodde på att jag spände mig. Efterhand får man in tekniken och kan åka mer avspänt och då känns det mindre jobbigt, jag riktigt kul :).

Så jobba på du 2slow så kommer det att lossna snart !

Du har vimsat med dina konstiga namn förr V. Kan du inte använda dina valstakter på dansgolvet? ;) Sen är det så idag att vid uppkörning med bil kan bli kuggad, om man inte kör med "eco-driving", dvs hoppar över en och annan växel då det går...

Sen är växelbegreppet helt logiskt. 1-an långsammast (används av eliten möjligen i sista backen på "tour de ski") och 5-an snabbast (bara benen). De övriga växlarna har olle förklarat ovan.

Link to comment
Share on other sites

Som all idrott handlar det om att lära sig tekniken för att nå framgång. Det gäller givetvis även för skate åkning.

 

Jag har åkt lite skate genom åren men inför denna säsong har jag adderat detta på min träningsreportoar mer regelbundet. Jag köpte skaterullisar (Marwe 610C med deras 6or till hjul) och började nöta. För det handlar om att nöta. Tidigare har jag på snö åkt i princip bara vxl 2 men på rullisar blir det naturligt att det är vxl 4 som dominerar och vxl 3 uppför. Det tar tid att lära sig tekniken så att det blir en naturlig och avslappnad åkning så det är bara att ställa in sig på det. Men det går, trägen vinner :)

 

Så mitt tips att att nöta på med rullskidor. Inlines tror jag inte alls på. Så fort tillfälle ges så självklart åka på snö, det är i vissa delar lättare och i andra delar något svårare (går inte riktigt lika lätt). Tekniktips finns på många ställen så googla och titta på film och försök efterlikna. Ett bra tips är att låta någon filma dig, det brukar bli lite av en "aha upplevelse" när man ser sig själv. Ladda ner appen "Coache´s eay", den funkar suveränt att analysera din åkning. Men peta inte i detaljer för tidigt utan nöt på grunderna som handlar om balans och att våga stå kvar på en skida hela skäret. Det gäller också att ha en relativt god kondition för att orka tekniken. Är man dåligt tränad blir man fort trött och då slarvar man, alt inte orkar hålla uppe tekniken. En fördel med rullskidorna är att när man trycker för mycket med tårna i skäret så slår skidan till med en ljudlig "klapp" på hälen i tillbaka rörelsen. En direkt feedback på att man slarvat vilket inte är lika tydlig på snö. Känner också markant hur skidan "nyper" fast om jag lutar för mycket framåt.

Har du någon träningskompis som är duktig på skate eller är på ett ställe där många åker så är det kanon att ligga bakom någon och åka. Det är lättare att komma in i rytmen när någon ligger framför som kan åka bra. Var i tunneln i helgen och där var många att "hänga rygg" på :)

 

Så var envis och ha tålamod så kommer det att komma och ju bättre du blir dessto mer detaljer kan du peta i. Men börja med grunderna och hitta balansen

Link to comment
Share on other sites

Tack för era svar, det är värdefullt med er input.

Jag ska nog lägga upp ett teknikträningsschema, ofta vill jag klara av

1-2 tim. träning utan ngn större fokus på teknik, man kör bara.

 

Ang "skidan nyper" (på snö) så undrar jag om det inte är en del av det ni säger, att jag inte åker långa skär utan korta och antagligen mycket kantade skidor, lutar jag sen dessutom mkt framåt så skär väl spetsen/framdelen ner o bromsar?

 

Ang, ork så finns det väl inte i överflöd men jag har iaf cyklat 130 mil sen juli.

Det jag upplever som besvärligt är att kraften saknas i musklerna för skate, klassiskt går bra. Är det mer utsida rumpa-lår man använder i skate?

Tänker på övningar med gummiband alt. vikter med ett ben i taget, stående ifrån mitten o utåt, kan det vara ngt?

Har ni fler bra skateövningar/styrketräning? Förutom att nöta på skidor då som är grunden.

Link to comment
Share on other sites

Jag blandar ihop växlarna pga att man inte som på en bil växlar upp och ner stegvis. Ta tex det som kallas trean, (dubbelskate),det startar de flesta skidåkare med. (+ mer text)

Det var länge sen jag såg något så förvirrat kring växlarna.... Rör inte till det nu... Om vi håller oss till svenska så är väl ändå växlarna 1-5 solklara och tydligt definerade. Det finns ingen anledning att blanda in konstiga ord.

 

Det är lättare att säga "1m" än att säga "en sträcka som motsvarar ett sådär lite halvlångt utsträckt gångsteg utfört av en medellång person" om alla redan vet hur långt 1m är...

 

(och trean är väl inget som de flesta skidåkare startar med, oavsett om du menar i början av karriären eller i början av en hård acceleration från stillastående..)

Link to comment
Share on other sites

Helt vanliga styrkeövningar för ben, bl.a. djupa knäböj och utfall hjälper att få upp styrkan för skate.

Bra hoppövningar är skridskohopp, grodhopp, utfallshopp och mångsteg.

Bra balansövningar är enbensknäböj och olika enbensövningar på balansplatta. Den allra bästa balansträningen för skate är dock stakning på skidor/rullskidor på ett ben.

Skidor utan stavar (med armrörelser som om man skulle ha stavar i händerna) är väldigt bra träning för timingen i skate. Rekommenderar Ola Ravalds teknikbok: http://www.idrottsbokhandeln.se/bocker/Skidor/1348/Fri-teknik-i-langdskidakning/498/ Där är väldigt bra beskrivet hur man timar rörelserna rätt.

 

Jag tycker att balansen och timingen mellan arm- och benrörelser är det viktigaste för att få till skatetekniken. Det behövs inte jättemyket styrka för att kunna skejta med bra teknik. Dock skall man välja fören där det glider bra, tröga fören är förödande för skatetekniken. Är det kallare än -15 eller varmt och sugande är det bättre för skatetekniken att åka klassiskt :).

Link to comment
Share on other sites

MSO; jag skall inte nämna något mer om växlarna, men frågar Dig med vilken teknik startar de flesta längdåkare och skidskyttar från startfållan ?

 

Men fö var det väl inte helt fel att rekommendera 2slow att nöta på, så kommer tekniken så småningom, fö kom S S med många bra tips. :)

Link to comment
Share on other sites

MSO; jag skall inte nämna något mer om växlarna, men frågar Dig med vilken teknik startar de flesta längdåkare och skidskyttar från startfållan ?

 

Men fö var det väl inte helt fel att rekommendera 2slow att nöta på, så kommer tekniken så småningom, fö kom S S med många bra tips. :)

Nog startar man normalt med 2ans växel från stillastående.

Link to comment
Share on other sites

Om man tittar på jaktstarten från skidskytte-VM i Ruhpolding 2012 så ser man att en del gör två trippsteg och sen fortsätter på 3:an, andra startar på 3:an direkt.

Trippsteg är ju annars vanligast i sprint tex Emil Jönsson praktiserar det med framgång. 2:an, ja en variant i såna fall, användbar i vissa lägen om man har krut i benen.

 

 

http://www.google.se/url?q=http://www.youtube.com/watch%3Fv%3DDQeD_uwwtjA&sa=U&ei=HXx8UP25K5L24QToyYHwDg&ved=0CCQQtwIwBA&usg=AFQjCNF_R2ZlAlXCaBxyvMd4zZe2Ec0TxA

Link to comment
Share on other sites

Om man tittar på jaktstarten från skidskytte-VM i Ruhpolding 2012 så ser man att en del gör två trippsteg och sen fortsätter på 3:an, andra startar på 3:an direkt.

Trippsteg är ju annars vanligast i sprint tex Emil Jönsson praktiserar det med framgång. 2:an, ja en variant i såna fall, användbar i vissa lägen om man har krut i benen.

 

 

http://www.google.se/url?q=http://www.youtube.com/watch%3Fv%3DDQeD_uwwtjA&sa=U&ei=HXx8UP25K5L24QToyYHwDg&ved=0CCQQtwIwBA&usg=AFQjCNF_R2ZlAlXCaBxyvMd4zZe2Ec0TxA

Det blir väl typ 2 till 3 steg på 2-ans växel, som Ekis skrev ;).

Link to comment
Share on other sites

Åter till ämnet:

 

Att träna upp styrkan i överkroppen är aldrig fel. Kanske inte lika viktigt för skejt som för klassisk stakåkning, men man har alltid nytta av att kunna trycka till lite mer med stavarna. Speciellt i motluten när man kör på växel 3, då tycker jag att man kan hålla farten längre upp i backarna, alternativt hålla en högre växel, om man har bättre tryck i stakningen.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...