Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stakningsteknik


mcfly

Recommended Posts

Du har nog rätt i det. Som jag förstår menar du så här:

http://img223.imageshack.us/img223/4508/stakning2ea6.jpg

Bra skiss Boljohan! Att du har tid att göra en sådan!

(De flesta har kanske lite längre rygg och kortare undrerarm, samt att vinkeln i armbågen i det läget är c:a 60 grader enl. HC Holmbergs "Biomechanical Analysis of Double Poling in Elite Cross-Country Skiers" vilket ändrar vinklarna och riktningen på kraften relativt staven lite).

Nä, det blir inga jätteskillnader när man tittar på problemet statiskt. Det man kan se är att överkroppen får avbryta sin böjningsrörelse framåt tidigare med en längre stav, pga att kraften F i figuren blir vinkelrät mot staven tidigare.

Sedan tillkommer kinetiken. Jag har inte tittat något närmare på den än, men jag tror inte att kraften i staven, som funktion av tiden ser likadan ut för olika stavlängder, givet samma kroppsrörelse. Därmed inte sagt att det missgynnar den längre staven om man koncentrerar sig på kraftkomposanten i rörelseriktningen.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 81
  • Created
  • Last Reply
Jag har inte läst hela diskussionen, så mitt inlägg kanske inte är relevant, men är inte den nya "huggtekniken" en följd av att det åks mer rullskidor idag än tidigare? Många elitåkare och elitmotionärer åker förmodligen mer rullskidor än riktiga skidor, och på asfalt är det ju svårt att ta långa stavtag eftersom staven lätt släpper när vinkeln mot vägen blir för flack(längst bak i ett långt stavtag), därför har stavtagen automatiskt blivit kortare.
Link to comment
Share on other sites

De flesta har kanske lite längre rygg och kortare undrerarm

Figuren är avritad med Auklandbilden i bakgrunden. Ryggen är egentligen längre, som du mycket riktigt påpekar, men med antagandet att momentet kommer från magmusklerna valde jag att lägga in momentpunkten något ovan midjan.

Link to comment
Share on other sites

Kollad sidan med kraftstaven. Fan vet om det inte kan funka!? Det står ju att handen kommer i en annan vinkel och då borde ju draget funka! Eller?

Förstår om den är dyr, det är ju en helt ny produkt.

Känner någon till någon som åker med staven? Vore kul att höra vad dom tycker.

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte läst hela diskussionen, så mitt inlägg kanske inte är relevant, men är inte den nya "huggtekniken" en följd av att det åks mer rullskidor idag än tidigare? Många elitåkare och elitmotionärer åker förmodligen mer rullskidor än riktiga skidor, och på asfalt är det ju svårt att ta långa stavtag eftersom staven lätt släpper när vinkeln mot vägen blir för flack(längst bak i ett långt stavtag), därför har stavtagen automatiskt blivit kortare.

Det har åkts rullskidor länge, så det är nog inte svaret. Däremot är den nya tekniken ganka beroende av hårda bra spår och det har nog kommit bättre spårutrustning på senare år. Annars är det nog mest en konsekvens av att det går fortare och fortare i spåren. Det går fortare att staka än diagonala. Som Anders Blomkvist sa under ett vasalopp för några år sedan om den nya staktekniken, (fritt citerat ur minnet), "Det går fortare att hugga även om det ödslar mer kraft, elitåkarna är helt enkelt mer genomtränade nu än tidigare".

Link to comment
Share on other sites

Själva idèn med "kraftstaven" - ( www.kraftstaven.se ) - är väl att säljva böjen ska rikta om den kraft man riktar neråt i staktaget och få den kraften bakåt istället. Om man reflekterar lite över kraftstaven borde man kunna komma fram till att stakning med vanlig stav blir effektivare om man riktar så mycket kraft som möjligt neråt eftersom att det förmodlingen generar mer energi bakåt.

 

varför skulle annars kraftstaven visa sig vara hyffsat bra för vissa? Åtminstone för de som inte behärskar den moderna tekniken för vanliga stavar(hugg).

Link to comment
Share on other sites

Svar till mcfly,du skriver att du inte har någon tillgång till någon tränare.Om du inte redan är med i någon klubb så tycker jag du borde kontakta en och börja lära dig den nya stakningstekniken.Man skulle ju kunna tro att det bara är barn och ungdomar som går på skidträning,men det ska gå om man är äldre också.Fasten man får nog vara bered på att dom flesta vuxna är tränare,men på klubben jag är med i har det faktist hänt att det varit med vuxna som inte varit tränare och det är mycket roligt när det går med mer folk så det inte bara är 2-4 aktiva.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...