Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Högbo Bruk


K0rpen

Recommended Posts

  • Replies 101
  • Created
  • Last Reply
Högbo från sthlm imorgon. Åker 06 fr city. Ngn som vill haka? 4h effektiv åk på 1' date='4an planerad

0706100555[/quote']

Respekt! :cool:

Håller med! Träffade trevliga grabbar där i dag, som åkt från Stockholm t-retur för att träna skidor. IMPONERANDE :) 4H effektiv åk på 1,4km. Dubbelt IMPONERAD :). 3H är max vad jag står ut med utan att få psykbryt.

Börjar så smått inse att man är riktigt bortskämd med cykelavstånd till snö.

Link to comment
Share on other sites

Lakota kan man få en rapport från spåret please. Jag ska dit nästa helg. Vilken valla funkade etc.

-> hänger på denna fråga då jag åker upp imorgon och är lite nyfiken om jag är rätt ute gällande fästet

 

funderar på att lägga på Start Universal blandat med Rode Rossa

Link to comment
Share on other sites

blir nog bra. - ska du åka långt lägg gärna basklister först, typ blått/skar.

 

Är trol små lite isiga korn och ngt lite löst i spåret i morn.

 

var inte för feg med längd och tjocklek på klistret; om du vill ha fäste.

Perfekt ,tack för svaret

Absolut tänkte köra Rodes Chola

Link to comment
Share on other sites

Igår provade jag att blanda skigo xc violett klister med skigo universal klister. Då fastnade en massa snö under skidan.

 

Vad tror ni om att enbart köra med violett klister idag?

 

Eller ska jag helt enkelt åka till affären och köpa mig en tub med rode multigrade?

Link to comment
Share on other sites

helst ett hårdare klister ,tunnt lager under multigraden om du har

sedan multigrade på och jämna ut

låt svalna och täck sedan med burk typ v50

försök lägga ett lager ovanpå klistret

låg värme på järnet och smält översta lagret burkvalla på klistret utan att mosa ihop det med klistret

Link to comment
Share on other sites

helst ett hårdare klister ,tunnt lager under multigraden om du har

sedan multigrade på och jämna ut

låt svalna och täck sedan med burk typ v50

försök lägga ett lager ovanpå klistret

låg värme på järnet och smält översta lagret burkvalla på klistret utan att mosa ihop det med klistret

Fungerar det bättre med vallajärn än värmepistol?

 

I vintras körde jag med värmepistol (på Vasaloppet var ju detta som vallatips) och det jämnade ut den ganska ojämna vallningen så att det såg bra ut för ögat.

Fungerade hyfsat om jag jämförde glid, dunderfäste.

 

Men en annan kille fick sin vallning tilljämnad med vallajärn i en vallabode utefter spåret och fick sedan ett gudomligt glid från Eldris!

Han hade missat att jämna till med värmepistol så jämförelsen haltar lite... därför frågar jag.

Link to comment
Share on other sites

Fungerar det bättre med vallajärn än värmepistol?

 

I vintras körde jag med värmepistol (på Vasaloppet var ju detta som vallatips) och det jämnade ut den ganska ojämna vallningen så att det såg bra ut för ögat.

Fungerade hyfsat om jag jämförde glid, dunderfäste.

 

Men en annan kille fick sin vallning tilljämnad med vallajärn i en vallabode utefter spåret och fick sedan ett gudomligt glid från Eldris!

Han hade missat att jämna till med värmepistol så jämförelsen haltar lite... därför frågar jag.

Varierar ju lite beroende på. Själv vallar jag alltid grundklister med enkelt vallajärn med låg värme. Detta för att kunna lägga ett mycket tunt lager. Klister jag lägger ovanpå räcker det med värmepistol.

 

På VL i år var det väl burk på klistergrund som gällde för många. Hjälpte en klubbkompis med fäste. Vi tog Swix KB20 som grund - och då slipper man ju vallajärn ;). (Men den bör härda helst över natten...) Sen tror jag vi la en grundburksvalla av "gurwax" innan vi gick vidare med annan burk.

(Lägger man en burk på klister eller hårdare burk på mjukare, så bör man valla det senare då skidan stått kall, så man inte blandar i onödan...)

Link to comment
Share on other sites

Jo det var just senaste Vasaloppets tips med klister täckt med burk som jag undrade över.

Jag var kanske otydlig...

 

Jag och min kompis la båda två grundklister tunnt (värmt med värmepistol och utsmetat så gott det gick) med Multigrade klister över det, också utsmetat efter uppvärmning med värmepistol. Sedan kylning i ett antal timmar innan vi lade på burk (i mitt fall Rode SuperGialla).

Men just burken hanterade vi olika...

Jag värmde med värmepistolen och knölar och kladd jämnade ut sig utan att det mixades, såg faktiskt riktigt bra ut även om det inte blev tunnare som genom "tryck" av vallajärn.

Min kompis tog enbart vallakloss på den kalla burken och det såg inte riktigt lika bra ut.

Vid Eldris fick han hjälp med att värma ihop och jämna ut med vallajärn och gled sedan mycket bra (innan var det riktigt dåligt), ingen förändring av själva vallan alltså.

 

Min undring är om vallajärn är att föredra framför värmepistol för burken om man vallar burk på klister.

Link to comment
Share on other sites

Jo det var just senaste Vasaloppets tips med klister täckt med burk som jag undrade över.

Jag var kanske otydlig...

 

Jag och min kompis la båda två grundklister tunnt (värmt med värmepistol och utsmetat så gott det gick) med Multigrade klister över det, också utsmetat efter uppvärmning med värmepistol. Sedan kylning i ett antal timmar innan vi lade på burk (i mitt fall Rode SuperGialla).

Men just burken hanterade vi olika...

Jag värmde med värmepistolen och knölar och kladd jämnade ut sig utan att det mixades, såg faktiskt riktigt bra ut även om det inte blev tunnare som genom "tryck" av vallajärn.

Min kompis tog enbart vallakloss på den kalla burken och det såg inte riktigt lika bra ut.

Vid Eldris fick han hjälp med att värma ihop och jämna ut med vallajärn och gled sedan mycket bra (innan var det riktigt dåligt), ingen förändring av själva vallan alltså.

 

Min undring är om vallajärn är att föredra framför värmepistol för burken om man vallar burk på klister.

Nja - jag skulle inte ta något dera. Känns som man blandar för mycket då. Räcker med att korka.

Låter som du vallade lite "onödigt" tjockt med klister. Både grund o multigrade innan burk? Sen är ju Rodes Gialla ett sorts klister, även om det är i burkform. Supergialla är alltså blandningen mellan super o burk-giallan. Så det blev väldigt mycket klister.

Klubbkompisen Anders E (664:a) som jag hjälpte valla tog vi bara ett tunnt lager kb20. Sedan direkt på en ganska len grunburk som vi klossade ut. Sen har jag glömt vilken burk vi tog. Men A fäste höll bra hela vägen.

Link to comment
Share on other sites

förvisso i fel tråd;

 

VL 2012: jag lade skarklister, gult klister under "tramp", blått kister över, sedan 2 lager vr55 o sedan vr 45 tror jag.

 

Min vision var att staka o glida jämnt med led 2 o sedan diagonala ifrån dem uppför...

 

Jag hade dåligt fäste och uruselt glid... - man lär så länge man lever. (hade väl blivit "kaxig" av att jag länge upplevt att det enda som hände när jag la mer o mer "aggressiv" fästvallning var bättre fäste o ej sämre glid.

 

framstår dock alltjämt nästan somen gåta förmig att det inte var mer eller mindre rent klisterföre med tanke på temperaturerna dagarna innan.

Link to comment
Share on other sites

framstår dock alltjämt nästan somen gåta förmig att det inte var mer eller mindre rent klisterföre med tanke på temperaturerna dagarna innan.

Kanske har att göra med att fräsningen av spåren innan ger så mycket finkornig snö att man får fäste med burk. I så fall blir väl vasaloppsregeln att alltid köra med burk vid minusgrader.

Link to comment
Share on other sites

Som tidigare konstaterats är det stängt i Högbo bruk just nu. Finns det någon "insider" här som kan bedöma sannolikheten att det är öppet imorgon lördag eller på söndag?

Sannolikheten är stor en "insider" sade att det är troligen åkbart i kväll fredag. Kommer just från gymet intill, såg då spårmaskinen och ny snö utlagd. Om du åker långt skulle jag för säkerhets skull kolla hemsidan innan avfärd.

Link to comment
Share on other sites

Som tidigare konstaterats är det stängt i Högbo bruk just nu. Finns det någon "insider" här som kan bedöma sannolikheten att det är öppet imorgon lördag eller på söndag?

Sannolikheten är stor en "insider" sade att det är troligen åkbart i kväll fredag. Kommer just från gymet intill' date=' såg då spårmaskinen och ny snö utlagd. Om du åker långt skulle jag för säkerhets skull kolla hemsidan innan avfärd.[/quote']

Hur är det med formen, ? tänkt jag skulle stöta ihop me dig i Högbo men du kör väl andra tider.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...