Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Modell år?


Davidssoneddie

Recommended Posts

...men bli samtidigt inte förvånad om du blir förbigliden att nån med 10 år gamla lagg!

Jag kommer hjälpa en kompis med lite skidval i vinter. Vi kommer börja med ett urgammalt par 'peltonen infra' från blocket. 500 kr för skidorna 200 kr för transport och 400 kr för en stenslipning. Så för 1100 kr kan nog min kompis Johan Ekbacke få skidor han kan bli "farlig" på för övriga i H45. ;)

Du sitter väl på Svahns 10år gamla Atomic som han körde Vasaloppet med? Grämer mig fortfarande lite att du snodde dem före mig, har du fått nån fart på dem?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 109
  • Created
  • Last Reply
Gött om man kan komma undan med riktigt bra grejer billigt!

Där av frågan.

 

har en bekant som känner södergren!

kanske skulle fiska lite där istället? tveksam på att ju skulle ha nytta av dessa skidor då de inte lär vara optimerade för min teknik eller kropps vikt alls dock.

Du får optimera dig!

Link to comment
Share on other sites

Nu skriver ju Lejonet2 lite mer än att fjolårsmodeller reas ut. Han skriver att fjolårsmodeller nytillverkas med lägre kvalitet och det var detta jag ställde mig lite frågande inför. Att fjolårsmodeller reas ut är ju varken konstigt eller unikt för skidbranschen. En fantastiskt möjlighet för mig och många andra att åka på en bättre skida än vad man annars tycker sig ha råd med.

 

Det finns ju en myt som framförallt vallatillverkarna skapat om att belagen åldras och det är väl kanske detta som får en och annan att rädas för en skida som inte kommer direkt ur ugnen.

 

/Mats

Poängen med mitt tidigare inlägg var alltså att förklara att man får vad man betalar för. Om en skida säljs för 2500 till 3000kr i butik så betyder ju det sannolikt att produktionsprocessen har kostat mindre. Det i sin tur kan bero på en massa saker' date=' en av dom som jag sett i år är att fabriksslipen är bättre på toppskidorna än steget under. En annan orsak kan vara att man bygger med gamla formar eller material.

 

Det här betyder alltså inte att skidan är dålig, den kan till och med vara riktigt bra för rätt åkare.[/quote']

Och min poäng är att om man säljer en skida som ser ut och heter exakt likadant som den gjorde förra året har kunden rätt att förvänta sig att det är en skida med exakt samma kvalitet och i alla fall inte sämre. Finns det brister i kvalitén ska det framgå i annonseringen. Det finns ingen underförstådd regel att om priset är nedsatt får man räkna med en lägre kvalitet. Då är det inte frågan om rea utan 2:a sortering.

 

Sedan är det ju självklart så att den första skidan av en ny modell är dyrast att tillverka och när man har hämtat hem utvecklingskostnaden så kan man sänka priset. Kanske finns det en massa material som man vill hämta hem lite extra vinst för innan en ny modell tas fram. Självklart finns det någon orsak till de återkommande försäsongsreorna. Men jag hoppas verkligen inte att kvalitén är sämre. Då är det rent brottslig verksamhet. Reorna i slutet på säsongen är väl lite lättare att förstå och det är väl ofta butikerna som själva säljer ut det som är kvar.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

...men bli samtidigt inte förvånad om du blir förbigliden att nån med 10 år gamla lagg!

Jag kommer hjälpa en kompis med lite skidval i vinter. Vi kommer börja med ett urgammalt par 'peltonen infra' från blocket. 500 kr för skidorna 200 kr för transport och 400 kr för en stenslipning. Så för 1100 kr kan nog min kompis Johan Ekbacke få skidor han kan bli "farlig" på för övriga i H45. ;)

Du sitter väl på Svahns 10år gamla Atomic som han körde Vasaloppet med? Grämer mig fortfarande lite att du snodde dem före mig' date=' har du fått nån fart på dem?[/quote']

Om spåren är bra ska jag testa dem på träningsläger i början av december. Faktum är att spannet på dessa är mycket intressanta för en långloppsskida. Hög spannkurva som ändå verkar vara "lätta" att trycka ner slutspannet på. Inga skidor jag kommer träna på i onödan ! ;)

Link to comment
Share on other sites

Nu skriver ju Lejonet2 lite mer än att fjolårsmodeller reas ut. Han skriver att fjolårsmodeller nytillverkas med lägre kvalitet och det var detta jag ställde mig lite frågande inför. Att fjolårsmodeller reas ut är ju varken konstigt eller unikt för skidbranschen. En fantastiskt möjlighet för mig och många andra att åka på en bättre skida än vad man annars tycker sig ha råd med.

 

Det finns ju en myt som framförallt vallatillverkarna skapat om att belagen åldras och det är väl kanske detta som får en och annan att rädas för en skida som inte kommer direkt ur ugnen.

 

/Mats

Poängen med mitt tidigare inlägg var alltså att förklara att man får vad man betalar för. Om en skida säljs för 2500 till 3000kr i butik så betyder ju det sannolikt att produktionsprocessen har kostat mindre. Det i sin tur kan bero på en massa saker' date=' en av dom som jag sett i år är att fabriksslipen är bättre på toppskidorna än steget under. En annan orsak kan vara att man bygger med gamla formar eller material.

 

Det här betyder alltså inte att skidan är dålig, den kan till och med vara riktigt bra för rätt åkare.[/quote']

Och min poäng är att om man säljer en skida som ser ut och heter exakt likadant som den gjorde förra året har kunden rätt att förvänta sig att det är en skida med exakt samma kvalitet och i alla fall inte sämre. Finns det brister i kvalitén ska det framgå i annonseringen. Det finns ingen underförstådd regel att om priset är nedsatt får man räkna med en lägre kvalitet. Då är det inte frågan om rea utan 2:a sortering.

 

Sedan är det ju självklart så att den första skidan av en ny modell är dyrast att tillverka och när man har hämtat hem utvecklingskostnaden så kan man sänka priset. Kanske finns det en massa material som man vill hämta hem lite extra vinst för innan en ny modell tas fram. Självklart finns det någon orsak till de återkommande försäsongsreorna. Men jag hoppas verkligen inte att kvalitén är sämre. Då är det rent brottslig verksamhet. Reorna i slutet på säsongen är väl lite lättare att förstå och det är väl ofta butikerna som själva säljer ut det som är kvar.

 

/Mats

Jag tror inte sklillnaden i produktionskostnad är så stor att den syns i slutpriset. Det handlar mer om att täcka marknaden med produkter i olika prisklasser för att fånga alla potentiella kunder. Genom att ha en produkt i varje prisklass fångar du alla köpare, precis som bilmarknadens olika modeller. Vissa vill känna att de köper en premiumprodukt, andra vill känna att de gör ett klipp. Om du säljer en snudd på identisk produkt till helt olika pris tillfredsställer du bägge kunderna. Man ska inte tro att produktionskostnaden är så avgörande. Utvecklingskostnad, design, marknadsföring, marknadsstrategi, lageromsättning, osv påverkar nog mer än om slipen tar 5 minuter längre tid.

Link to comment
Share on other sites

De sätter ett priset efter en förväntad försäljning som ofta är baserad på föregående säsong.

I priset ingår tillverkningskostnad, material, m.m

Jag kan tänka mig att i varje skidpar som säljs till butik så är 10% ren vinst till skid tillverkaren, om inte mer.

Färre skidor som tillverkas ju högre blir priset.

Är det någon som vet var själva belagen tillverkas?

Link to comment
Share on other sites

Poängen med mitt tidigare inlägg var alltså att förklara att man får vad man betalar för. Om en skida säljs för 2500 till 3000kr i butik så betyder ju det sannolikt att produktionsprocessen har kostat mindre. Det i sin tur kan bero på en massa saker' date=' en av dom som jag sett i år är att fabriksslipen är bättre på toppskidorna än steget under. En annan orsak kan vara att man bygger med gamla formar eller material.

 

Det här betyder alltså inte att skidan är dålig, den kan till och med vara riktigt bra för rätt åkare.[/quote']

Och min poäng är att om man säljer en skida som ser ut och heter exakt likadant som den gjorde förra året har kunden rätt att förvänta sig att det är en skida med exakt samma kvalitet och i alla fall inte sämre. Finns det brister i kvalitén ska det framgå i annonseringen. Det finns ingen underförstådd regel att om priset är nedsatt får man räkna med en lägre kvalitet. Då är det inte frågan om rea utan 2:a sortering.

 

Sedan är det ju självklart så att den första skidan av en ny modell är dyrast att tillverka och när man har hämtat hem utvecklingskostnaden så kan man sänka priset. Kanske finns det en massa material som man vill hämta hem lite extra vinst för innan en ny modell tas fram. Självklart finns det någon orsak till de återkommande försäsongsreorna. Men jag hoppas verkligen inte att kvalitén är sämre. Då är det rent brottslig verksamhet. Reorna i slutet på säsongen är väl lite lättare att förstå och det är väl ofta butikerna som själva säljer ut det som är kvar.

 

/Mats

Jag tror inte sklillnaden i produktionskostnad är så stor att den syns i slutpriset. Det handlar mer om att täcka marknaden med produkter i olika prisklasser för att fånga alla potentiella kunder. Genom att ha en produkt i varje prisklass fångar du alla köpare, precis som bilmarknadens olika modeller. Vissa vill känna att de köper en premiumprodukt, andra vill känna att de gör ett klipp. Om du säljer en snudd på identisk produkt till helt olika pris tillfredsställer du bägge kunderna. Man ska inte tro att produktionskostnaden är så avgörande. Utvecklingskostnad, design, marknadsföring, marknadsstrategi, lageromsättning, osv påverkar nog mer än om slipen tar 5 minuter längre tid.

Anl, vi verkar var rätt överens om hur prissättning funkar ;)

http://www.skidforum.se/viewtopic.php?pid=109434#p109434

 

Det är ingen hobby verksamhet de håller på med.

Precis - just därför de tar ut vad de kan! Företag skiter generellt sett fullständigt i tillverkningskostnaden när de prissätter. Tänk om kolfiber är billigare och enklare att tillverka spetsar på en skida av än trä? Skulle de då prissätta Carbonlite under vanliga RCS när de märkt att kunderna gärna betalar 1000:- till?

Link to comment
Share on other sites

Jag tror absolut att tillverknings kostnaden syns i priset!

Det är ingen hobby verksamhet de håller på med.

Nä precis. Det är i hobby som tillverkningskostnad styr slutpriset. I modern business finns det mycket annat som är viktigt, främst marknadsföringen o positionering.

Link to comment
Share on other sites

Scania tar ut ca 2,3 milj. För sin finaste bil, de tar ut mindre för varje bil där det kräver mindre arbete!

De tar utmindre dels pga att tillverkningen är lättare och dels pga material kostnaden.

Likaså volvo eller Ford eller BMW, Det kostar ju inget att bygga en bil, det kostar ju inget att leta ny teknik?!

Är all tillverkning likadan eller krävs det maskiner som gör vissa saker?

Gör skidbolagen sina egna belag, då krävs en form spruta till det som kostar 2 milj.

Klart de vill tjäna pengar men att säga att de mjölkar vissa modeller enbart på namnet då är de illa ute!

Vad fan händer om rcs carbon lite skulle skita sig ett år?

Fischer skulle tappa så jävla mycket i försäljning! Finns ingen som skulle våga köpa något sådant igen!

Man äter gärna inte pizza igen på det stället man vart mat förgiftad.

Link to comment
Share on other sites

Scania tar ut ca 2,3 milj. För sin finaste bil, de tar ut mindre för varje bil där det kräver mindre arbete!

De tar utmindre dels pga att tillverkningen är lättare och dels pga material kostnaden.

De tar ut mer pga kunderna är villiga att betala mer inte att den kräver mer arbete.

Link to comment
Share on other sites

Detta funkar enbart i enkel tillverkning, typ kläder!

vad är det för något som finns i ett par skidor, material?

Om vi tar rottefella som exempel:

Bara lilla gummi grejen vid tån på bindningen har fruktansvärda kostnader.

1: material kostnad

2: Maskin tims kostnad

3: Personal kostnad

4: lager kostnad

plus är det så att de ej gör denna lilla grej själva så är det en underleverantör som ska ha vinst på att tillverka denna.

 

Ju mer avancerad tillverkningen blir och ju fler ingående komponenter det blir styr vad vi konsumenter får betala.

 

En lego tillverkare brukar ofta räkna med en avkastning på ca 2% - 5% på grejerna som tillverkas.

Den slutgiltiga samman ställaren( typ rottefella) någon stans med 10% - 15% på slut produkt.

Och detta är till återförsäljaren.

 

så era argument håller inte!

Link to comment
Share on other sites

Detta funkar enbart i enkel tillverkning, typ kläder!

vad är det för något som finns i ett par skidor, material?

Om vi tar rottefella som exempel:

Bara lilla gummi grejen vid tån på bindningen har fruktansvärda kostnader.

1: material kostnad

2: Maskin tims kostnad

3: Personal kostnad

4: lager kostnad

plus är det så att de ej gör denna lilla grej själva så är det en underleverantör som ska ha vinst på att tillverka denna.

 

Ju mer avancerad tillverkningen blir och ju fler ingående komponenter det blir styr vad vi konsumenter får betala.

 

En lego tillverkare brukar ofta räkna med en avkastning på ca 2% - 5% på grejerna som tillverkas.

Den slutgiltiga samman ställaren( typ rottefella) någon stans med 10% - 15% på slut produkt.

Och detta är till återförsäljaren.

 

så era argument håller inte!

Nu ska vi kanske inte kapa hela tråden men denna (visserligen intressanta) sidodiskussion, men:

Har du skrivit fel - menar du "ett fruktansvärt högt pris" istället för "fruktansvärda kostnader" för den lilla gummipluppen? ;)

 

Skojar lite, men dina punkter 1-4 ligger nog på summa ett par ören (nu pratar vi marginalkostnad).

 

Istället för att bara argumentera - du verkar riktigt intresserad av ämnet - jag kan jag ge lite bra lästips så du kan lära dig mer - prissättning är faktiskt ett riktigt kul ämne!! Jag tror du skulle tycka det var riktigt intressant:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Pricing_strategies

 

Bra intro till olika sätt att prissätta på, 22 olika listade - den du verkar fokusera på är Cost-plus pricing, läs mer på http://en.wikipedia.org/wiki/Pricing_strategies#Cost-plus_pricing eller ännu mer detaljer på http://en.wikipedia.org/wiki/Cost-plus_pricing inklusive varför det ofta kan vara en dålig idé att använda den.

 

Tänk dig in om Fischer använder value-based pricing - vad får det för konsekvenser på hur de prissätter de olika modellerna? Market-oriented pricing? Eller om de tänker premium pricing på Carbonlite - är det kanske det de gör? Man vet ju aldrig säkert, men jag kan nog lova dig att prisskillnaden till konsument mellan CRS och RCS Carbonlite inte bottnar i en cost-plus-modell!

 

Sidotips också: Du skriver om avkastning och beskriver marginal (eller pålägg, oklart exakt), men en rationell aktör bör hellre tänka på avkastning på kapital, kanske mer specifikt eget kapital - dock är det vanligt inom småverksamheter att företagare tänker marginal mer än avkastning på kapital!

Link to comment
Share on other sites

Jag tror absolut att tillverknings kostnaden syns i priset!

Det är ingen hobby verksamhet de håller på med.

Tja, på den tiden jag fick skidor till någon typ av B-kontraktspris råkade jag få skidor+inbetalningskort direkt med posten...

 

...priset per par på avin var ~700, från butiken skulle jag fått betala ~1400, och ordinarie butikspris var en 2800-3000. (Fischer RCS 1996-1997)

 

Så om tillverkningskostnaden syns i priset till kunden så kan det inte vara sååååå mycket.

Link to comment
Share on other sites

Men detta går inte ihop kan jag tycka.

Hur kan tillverknings priset vara så lågt?

Jag ska kolla hur många par längd skidor de tillverkar per år av alla modeller.

Jag tycker detta verkar extermt konstigt att tillverknings priset inte har något att göra med slut priset på de olika skidorna.

För stämmer det att själva tillverknings kostnaderna inte har någon effekt på pris och att det är minimal skillnad på grejerna som finns i de top 3 skidorna från typ fischer så är man dum i huvet om man betalar 2000:- mer för rcs skidan anser jag!

Jag återkommer efter jag mailat Fischer

Link to comment
Share on other sites

Men detta går inte ihop kan jag tycka.

Hur kan tillverknings priset vara så lågt?

Jag ska kolla hur många par längd skidor de tillverkar per år av alla modeller.

Jag tycker detta verkar extermt konstigt att tillverknings priset inte har något att göra med slut priset på de olika skidorna.

För stämmer det att själva tillverknings kostnaderna inte har någon effekt på pris och att det är minimal skillnad på grejerna som finns i de top 3 skidorna från typ fischer så är man dum i huvet om man betalar 2000:- mer för rcs skidan anser jag!

Jag återkommer efter jag mailat Fischer

Vilket jäkla tjafs!

Det är väl bara att köpa en billig skida om man vill det. Eller köp en rcs carbonlite om du vill det. Priset för de dyrare skidorna ska självklart täcka alla kostnader som en skida har kostat att ta fram. Om sedan tillverkningskostnaden inte skiljer lika mycket som slutpriset mellan en lyxig och en mindre lyxig skida är väl ointressant. För oss vanliga dödliga skidåkare som inte är kontraktsåkare, får vi nog leva med att punga ut lite eller välja en enklare modell. Annars kan du lika gärna gå och kräva att du ska ha lyxigaste audi´n till samma pris som den simplaste skoda´n! Lycka till!!!

Link to comment
Share on other sites

Men detta går inte ihop kan jag tycka.

Hur kan tillverknings priset vara så lågt?

Jag ska kolla hur många par längd skidor de tillverkar per år av alla modeller.

Jag tycker detta verkar extermt konstigt att tillverknings priset inte har något att göra med slut priset på de olika skidorna.

För stämmer det att själva tillverknings kostnaderna inte har någon effekt på pris och att det är minimal skillnad på grejerna som finns i de top 3 skidorna från typ fischer så är man dum i huvet om man betalar 2000:- mer för rcs skidan anser jag!

Jag återkommer efter jag mailat Fischer

Kan så vara - men när jag åkte var jag garanterat beredd att betala bra dyrt för även den minsta lilla förbättring i prestanda...

 

...2% snabbare -> ~30 s per/10 km, och det hade varit värt mycket.

Link to comment
Share on other sites

Detta funkar enbart i enkel tillverkning, typ kläder!

vad är det för något som finns i ett par skidor, material?

Om vi tar rottefella som exempel:

Bara lilla gummi grejen vid tån på bindningen har fruktansvärda kostnader.

1: material kostnad

2: Maskin tims kostnad

3: Personal kostnad

4: lager kostnad

plus är det så att de ej gör denna lilla grej själva så är det en underleverantör som ska ha vinst på att tillverka denna.

 

Ju mer avancerad tillverkningen blir och ju fler ingående komponenter det blir styr vad vi konsumenter får betala.

 

En lego tillverkare brukar ofta räkna med en avkastning på ca 2% - 5% på grejerna som tillverkas.

Den slutgiltiga samman ställaren( typ rottefella) någon stans med 10% - 15% på slut produkt.

Och detta är till återförsäljaren.

 

så era argument håller inte!

Jag vet företag som tar 70000kr för en sak som kostar 300kr att tillverka. Hur går detta ihop? Jo företaget tjänar in 70000kr per år i minskade energikostnader och sen övriga år är det en ren vinstaffär för förtagen som köper denna produkt. Lycka till med göra en sådan marginal med dina påläggskalkyler.

 

Klart konsumenterna är villiga att betala mer om produkten är mer avancerad men det har inte något med ökad produktionskostnad.

Link to comment
Share on other sites

Kul diskussion. Självklart har tillverkningspriset en stor betydelse för en varas pris allt annat vore fullkomligt otänkbart. Tex om en Scania-lastbil kostar 1,7 MSEK att tillverka vore det dumt att sälja den för 3900 kr som ett par RCS även om ngn marknadsnisse tycker det vore skoj. Lika dumt vore det att försöka sälja ett par RCS, som sannolikt kostar runt 800- 900 kr att tillverka för 2,3 MSEK, även om en bönräknare skulle tycka det vore bra. MEN den lilla skillnad i produktionskostnad som sannolikt finns för olika skidor, märken, årsmodeller, modell XSC, RSC, XRS, XYZ eller 123 osv ger ingen som helst vägledning för oss konsumenter i vare sig butikspris eller skidkvalitet. En högre produktionskostnad behöver ju dessutom inte alls betyda att produkten är bättre på ngt sätt. Ett företag eller t.o.m samma företag, kan tillverka ett kanonskida för 600 kr medan ett annat tillverkar en riktigt dålig skida för 1400 kr medan båda kostar 3900 kr i butik eller 2500 nästa år eller ngt helt annat efter rabatt.
Link to comment
Share on other sites

Men detta går inte ihop kan jag tycka.

Hur kan tillverknings priset vara så lågt?

Jag ska kolla hur många par längd skidor de tillverkar per år av alla modeller.

Jag tycker detta verkar extermt konstigt att tillverknings priset inte har något att göra med slut priset på de olika skidorna.

För stämmer det att själva tillverknings kostnaderna inte har någon effekt på pris och att det är minimal skillnad på grejerna som finns i de top 3 skidorna från typ fischer så är man dum i huvet om man betalar 2000:- mer för rcs skidan anser jag!

Jag återkommer efter jag mailat Fischer

Kan så vara - men när jag åkte var jag garanterat beredd att betala bra dyrt för även den minsta lilla förbättring i prestanda...

 

...2% snabbare -> ~30 s per/10 km' date=' och det hade varit värt mycket.[/quote']

Osäker på om man ska berätta att vi tävlingsåkare (lite beroende på hur bra man är) oftast får skidor från raceavdelningarna, dvs inte det som går ut till butik. Är dom skidorna bättre då? Tjaa, förmodligen.

Link to comment
Share on other sites

Men detta går inte ihop kan jag tycka.

Hur kan tillverknings priset vara så lågt?

Jag ska kolla hur många par längd skidor de tillverkar per år av alla modeller.

Jag tycker detta verkar extermt konstigt att tillverknings priset inte har något att göra med slut priset på de olika skidorna.

För stämmer det att själva tillverknings kostnaderna inte har någon effekt på pris och att det är minimal skillnad på grejerna som finns i de top 3 skidorna från typ fischer så är man dum i huvet om man betalar 2000:- mer för rcs skidan anser jag!

Jag återkommer efter jag mailat Fischer

Kan så vara - men när jag åkte var jag garanterat beredd att betala bra dyrt för även den minsta lilla förbättring i prestanda...

 

...2% snabbare -> ~30 s per/10 km' date=' och det hade varit värt mycket.[/quote']

Osäker på om man ska berätta att vi tävlingsåkare (lite beroende på hur bra man är) oftast får skidor från raceavdelningarna, dvs inte det som går ut till butik. Är dom skidorna bättre då? Tjaa, förmodligen.

Nu förstår jag! Det är därför jag inte blir frånkörd på rullisar, men på skidtävlingar så är jag bara nära dig innan start...:)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...