Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Modell år?


Davidssoneddie

Recommended Posts

Osäker på om man ska berätta att vi tävlingsåkare (lite beroende på hur bra man är) oftast får skidor från raceavdelningarna, dvs inte det som går ut till butik. Är dom skidorna bättre då? Tjaa, förmodligen.

Skulle man i förlängingen kunna tolka det som att butiksköpare kanske, eventuellt, möjligtvis och med guds försyn har större chans att hitta ett bra par i segmentet under värstingmodellen. Eller kläms också de på av racingavdelningarna och plockas ut? Eller åtminstone att det är smartare att spara en tusing eller två eftersom man ändå inte får några värstingar bland värstingarna.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 109
  • Created
  • Last Reply

Väntar svar från Fischer.

Frågan är ställd om antal tillverkade längdskidor totalt/år.

Hur mycket eget producerat som ingår i varje skida.

 

säsongen 06/07 såldes ca 121000 par skidor i sverige.

Fischer 39930 par

salomon 20570 par

Madshus 18150 par

Atomic 14520 par

resterande 27830

 

Snitt priset för Fischer 2000:-

försälning i sverige på knappt 80milj kr - tillverkningskostnader (ca: 800kr paret, lön, material, maskin tid, osv..) knappt 40milj kr.

Sälj vinst med 40milj kr och då är det vad Handlaren säljer skidorna för.

Brukar inte återförsäljar lägga på 100% på inköps priset också?

Så jag är ganska säker på att tillverkningskostnaderna speglar pris bilden.

 

Vi brukar räkna på att varje produkt vi tillverkar ska ge en 6 procentig vinst för att kunna täcka upp eventuella haverier som uppkommer.

Link to comment
Share on other sites

Väntar svar från Fischer.

Frågan är ställd om antal tillverkade längdskidor totalt/år.

Hur mycket eget producerat som ingår i varje skida.

 

säsongen 06/07 såldes ca 121000 par skidor i sverige.

Fischer 39930 par

salomon 20570 par

Madshus 18150 par

Atomic 14520 par

resterande 27830

 

Snitt priset för Fischer 2000:-

försälning i sverige på knappt 80milj kr - tillverkningskostnader (ca: 800kr paret, lön, material, maskin tid, osv..) knappt 40milj kr.

Sälj vinst med 40milj kr och då är det vad Handlaren säljer skidorna för.

Brukar inte återförsäljar lägga på 100% på inköps priset också?

Så jag är ganska säker på att tillverkningskostnaderna speglar pris bilden.

 

Vi brukar räkna på att varje produkt vi tillverkar ska ge en 6 procentig vinst för att kunna täcka upp eventuella haverier som uppkommer.

Det är klart att tillverkningskostanden är en parameter i priset men lång ifrån den enda speciellt när det rör sig om den här typen av produkter, tillverkningskonstnaden sätter ju egentligen bara undre gränsen för en varas pris den övre gränsen sätts däremot av en rad andra parametrar som andra skribenter redan varit inne på.

Dessutom gör ju en liten skillnad i pris i fabriksledet en betydligt större skillnad i konsumentledet efter att agent och åf har lagt på sitt. Så några hundralappar i första ledet kan ju lätt bli tusenlappar i sista ledet.

 

Man kan också försöka sätta sig in i Fischers roll, vi vet att vi kan sälja 40000 par skidor, hur gör vi för att tjäna mest pengar ? Är det bästa sättet att göra EN så bra skidmodell som möjligt till ett så lågt pris som möjligt eller är det genom att göra flera olika skidmodeller med olika egenskaper men därmed kan ha ett betydligt större prisspann mellan de enklaste skidorna för de som åker en gång om året på vintersemestern och mer avancerade skidor med bättre finish för de som åker och tränar seriöst?

 

Fischer RCS är den skida som tagits mest VM/OS/WC-segrar på av alla skidor genom tiderna, det vore naivt att tro att den statusen inte påverkar prisbilden. Nu tror jag att tvillverkningskostanderna skiljer något mellan tex CS och RCS men även om de varit samma hade det inte förändrat prisbilden speciellt mkt, köparen av en RCS har speciella förväntnigar på produkten på ett helt annat sätt än köparen av CS och det kan givetvis ta betalt för.

 

Skid/vallabranschen är egentligen en rätt galen bransch där rena hårda fakta om produkterna ofta ersätts med argument som gränsar till ren tro och mytbildning.

 

Om vi tittar på SWIX glidvallor så ser fsgpriser(Pölder) ut till kund ut så här:

Syntetvalla: 1583:-/kg

Lågflour: 2833:-/kg

Högfluor: 14875:-/kg

Fluorpulver: 49833:-/kg

 

Är det någon som tror att tillverkningskostnaden på relevant sätt speglar tillverkningsprisskillnaderna mellan de olika produkter eller finns det andra faktorer som påverkar priset?

Link to comment
Share on other sites

Handlar inte valla branschen väldigt mycket om kemi och olika typer av sammansättning av ämnen som bygger på ren forskning?

Jag kan tänka mig att det är rätt hårda krav i en sådan tillverkning ur miljö synpunkt, och därför kostar det en hel del att göra.

Men visst är det så att det är sjuka summor från valla tillverkarna.

 

Men vore det inte ett rätt smart drag av Fischer att dumpa sina priser på RCS för att ta ännu mer marknadsandelar?

Oneway, Atomic, Salomon´s värsting skidor ligger ju i samma pris spann eller hur?

Borde inte de i såfall ligga lägre i pris för att komma in på marknaden?

 

Alla känner ju till mediamarkt´s pris dumpningar när de kom till sverige för att ta marknadsandelar och det funkade ju kanon bra.

Varför bygger inte fler sin strategi på det?

Link to comment
Share on other sites

Alla känner ju till mediamarkt´s pris dumpningar när de kom till sverige för att ta marknadsandelar och det funkade ju kanon bra.

Varför bygger inte fler sin strategi på det?

Varför i all världen skulle de göra det?

En konsekvent prissättning är ett av många sätt att bygga sitt varumärke och kanske då för Fischer i synnerhet, då de är att betrakta som det marknadsledande 'premiumvarumärket'.

 

Tack vare en lyckad marknadsstrategi är ju bevisligen kunderna villiga att betala för Fischers produkter.

Link to comment
Share on other sites

Handlar inte valla branschen väldigt mycket om kemi och olika typer av sammansättning av ämnen som bygger på ren forskning?

Jag kan tänka mig att det är rätt hårda krav i en sådan tillverkning ur miljö synpunkt, och därför kostar det en hel del att göra.

Men visst är det så att det är sjuka summor från valla tillverkarna.

 

Men vore det inte ett rätt smart drag av Fischer att dumpa sina priser på RCS för att ta ännu mer marknadsandelar?

Oneway, Atomic, Salomon´s värsting skidor ligger ju i samma pris spann eller hur?

Borde inte de i såfall ligga lägre i pris för att komma in på marknaden?

 

Alla känner ju till mediamarkt´s pris dumpningar när de kom till sverige för att ta marknadsandelar och det funkade ju kanon bra.

Varför bygger inte fler sin strategi på det?

Huvudbeståndsdelen i valla är parraffinvax (precis som i ljus) kostar inte många kronor/kg (plus vaselin,färgämne,flour och additiver).

 

Carbonliten är ju dyrare än övriga modellers toppskidor men jag förstår inte riktigt hur Oneway tänker, de borde prisa in sig hårdare, om man väljer mellan Fischer RCS och Oneway för samma peng är ju valet lätt. Flera av de andra märkena håller ju på med fjolårsklipp det gör väl inte Fischer (förmodligen för att de inte behöver)

 

Sedan förstår jag inte riktigt varför Fischer ska dumpa priserna, de är ju dyrast och markandsledande, de behöver helt enkelt inte sänka priserna. SKulle de bästa åkarna börja köra på Oneway och vinna titlar på dessa då skulel de givetvis bli tvungna att se över sina produkter och sin prissättning.

Link to comment
Share on other sites

Carbonliten är ju dyrare än övriga modellers toppskidor men jag förstår inte riktigt hur Oneway tänker' date=' de borde prisa in sig hårdare, om man väljer mellan Fischer RCS och Oneway för samma peng är ju valet lätt.[/quote']

Varför är det valet så lätt?

Nu vet jag ju att du som handlare har helt andra möjligheter att testa och prova olika skidor och jag vet även att Oneway har fått bra kritik.

 

Men för mig som köper skidor sällan är valet att av köpa en etablerad erkänt bra toppskida i jämförelse med ett helt nytt märke för samma peng hade jag valt den etablerade och tror att många tänker likartat.

 

Men det är möjligt att Oneway är lika bra eller bättre än Fischer, kanske gör de samma resa som Salomon gjort på några få år, det blir ju iaf spännande att se hur de lyckas. Är det några toppåkare som kommer att köra på dem i vinter?

Link to comment
Share on other sites

Varför inte göra en sänkning tänker jag?

har jag 33% av den svenska marknaden så skulle jag vilja ha mer.

Sätta den skidan som håller den högsta kvalitén till ett pris som ligger exakt eller precis under konkurenterna föra att få en större del av kakan.

 

Eller är det så att de lägger carbon lite 1k dyrare bara för att påvisa den stora kvalité skillnaden?

Som tydligen är så liten att gemeneman inte märker den.

Link to comment
Share on other sites

Varför inte göra en sänkning tänker jag?

har jag 33% av den svenska marknaden så skulle jag vilja ha mer.

Sätta den skidan som håller den högsta kvalitén till ett pris som ligger exakt eller precis under konkurenterna föra att få en större del av kakan.

 

Eller är det så att de lägger carbon lite 1k dyrare bara för att påvisa den stora kvalité skillnaden?

Som tydligen är så liten att gemeneman inte märker den.

Men varför skulle man dumpa priserna på RCS/RCS Carbonlite? Fischer har väl redan ett antal mer eller mindre undangömda produktalternativ i högvolym/lågprissegmentet, riktade till de mera 'pragmatiska' skidkonsumenterna?

 

Det finns ju ingen som helst anledning att ruinera sitt långsiktiga och idoga arbete med att befästa greppet om premiumsegmentet.

Det vore lika märkligt som att BMW skulle få för sig att börja sälja nya 5-serien från 129.900 kr, bara för att vara hyggliga mot de, som i rättvisans namn anser att en BMW 530dA bör ha samma "kilopris" som en Skoda Octavia...

 

Med den logiken skulle inte finnas någon plats för flertalet av de 'mindre' konkurrenterna. En marknad brukar inte vara välmående av att alla aktörer vistas i EXAKT samma segment.

Link to comment
Share on other sites

Detta kan man ju argumentera emot hur länge som helst känner jag!

 

Det handlar om marknadsandelar och inget annat!

om du har ett företag som har 3 - 6 konurrenter som tar andelar på marknaden, skulle inte du vilja ta större del av dom för att tjäna mer pengar?

 

Tänk Bill Gates lite, och fundera vad han har gjort i data världen och hur framgångsrikt det har fungerat?!

De vart stoppade av domstol i USA för att de köpte upp allt som fanns på marknaden.

Och detta bara för att tjäna mer pengar på sina produkter.

 

Kolla bil industin som du nämner om något!

Där köper de upp varandra för att ha marknadsandelar och slå ut konkurrens.

 

Det handlar inte om att Ferrari ska sälja sig som en opel i pris, utan att lägga sig på en nivå där de inte har någon konkurrens.

 

Vem som helst kommer köpa en Ferrari framför en BMW om de hade möjligheten i samma prisklass!

 

Men åter till ursprungs frågan.

Det finns enbart ett sätt och det är stämplingen på skidan?

Link to comment
Share on other sites

Detta kan man ju argumentera emot hur länge som helst känner jag!

 

Det handlar om marknadsandelar och inget annat!

om du har ett företag som har 3 - 6 konurrenter som tar andelar på marknaden, skulle inte du vilja ta större del av dom för att tjäna mer pengar?

 

Tänk Bill Gates lite, och fundera vad han har gjort i data världen och hur framgångsrikt det har fungerat?!

De vart stoppade av domstol i USA för att de köpte upp allt som fanns på marknaden.

Och detta bara för att tjäna mer pengar på sina produkter.

 

Kolla bil industin som du nämner om något!

Där köper de upp varandra för att ha marknadsandelar och slå ut konkurrens.

 

Det handlar inte om att Ferrari ska sälja sig som en opel i pris, utan att lägga sig på en nivå där de inte har någon konkurrens.

 

Vem som helst kommer köpa en Ferrari framför en BMW om de hade möjligheten i samma prisklass!

 

Men åter till ursprungs frågan.

Det finns enbart ett sätt och det är stämplingen på skidan?

Att det fungerade för Bill Gates beror _ENBART_ på hur den marknadsmässiga prisbilningen fungerar för produkter med avtagande marginalkostnad för varje producerad enhet. För mjukvara så är den 0 över hela bandet - det leder helt automatiskt till att monopolliknande situationer uppstår. Det följer rakt av från mikroekonomiska föhållanden. För bilindustrin torde en liknande utveckling pågå i och med allt större kostnader för utveckling av nya bilmodeller - vilket kräver större antal producerade fordon för att täcka utvecklingskostnaderna.

 

För skidor i tävlingssortimentet blir det "konstigheter" på grund av att tävlingsåkare är väldigt benägna att betala mycket för en väldigt lite (sannolik) förbättring i prestanda.

Link to comment
Share on other sites

Intressant med sannolik förbättring.

Det borde ju gå att optimera mer med glid förmågan med andra material.

Jag jobbar inom plast, ska kolla lite med våra material experter hur och vad egenskaperna i belag är gämfört med andra typer.

Ren carbon lär ju aldrig funka då det är för styvt men man borde kunna använda det mer för lättning av utrustningen.

Link to comment
Share on other sites

Vem som helst kommer köpa en Ferrari framför en BMW om de hade möjligheten i samma prisklass!

- Även om Ferrarin ALLTID haft samma (låga) pris/statusposition sett över tid??

 

Hela resonemanget bygger på att du som kund ges tillfälle till självförverkligande, genom att en 'subjektivt' ouppnåelig produkt helt plötsligt tillgängliggörs på ett sätt som direkt strider mot dess varumärkesposition. (Vem vill inte känna sig framgångsrik OCH göra ett super-duper-mega-klipp?)

 

I annat fall blir det ju som att påstå att ALLA skulle välja en Audi framför vilken BMW som helst, om de haft möjligheten.

Om RCS Carbonlite alltid hade kostat 1995:- så hade de varit lika (o)intressanta att diskutera som ett par CRS. Dessutom hade varumärket Fischer inte väckt samma känslor och associationer hos mål- och kundgrupp som man gör i dagsläget.

 

Nej, Fischer har nog full koll på vad de gör... ;)

Link to comment
Share on other sites

Intressant med sannolik förbättring.

Det borde ju gå att optimera mer med glid förmågan med andra material.

Jag jobbar inom plast, ska kolla lite med våra material experter hur och vad egenskaperna i belag är gämfört med andra typer.

Ren carbon lär ju aldrig funka då det är för styvt men man borde kunna använda det mer för lättning av utrustningen.

Läs igenom de här trådarna så får du koll på vilka material som används och dess egenskaper:

 

http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=1432&p=1

 

http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=1493&p=1

Link to comment
Share on other sites

Davidssoneddie: Förklara för mig varför vissa varor har negativ priselasticitet typ Rolex. Visst har de en mer avancerad tillverkningsteknik när de är mekaniska men de blir inte bättre på att visa tiden snarare tvärtom. För detta tar de ett pris som är 100 gånger högre än en vanlig klocka. Svaret är precis som djsteffo sa, självförverkligande.
Link to comment
Share on other sites

Davidssoneddie: Förklara för mig varför vissa varor har negativ priselasticitet typ Rolex. Visst har de en mer avancerad tillverkningsteknik när de är mekaniska men de blir inte bättre på att visa tiden snarare tvärtom. För detta tar de ett pris som är 100 gånger högre än en vanlig klocka. Svaret är precis som djsteffo sa, självförverkligande.

Roligt att du just nämner Rolex och drar ett kort som jag verkligen är insatt i!

Exklusiva ur så som Rolex är ett hantverk som du betalar för. De riktigt fina uren är helt konstruerade för hand.

Det är tillverkningen och att du får något som ingen annan har! Ingen fin Rolex är lik någon annan. Det är inte tanken att vem som helst ska kunna äga en sådan fin klocka.

Tekniken bakom typ Rolex med deras helt fel fria flytande sekundvisare är något i särklass.

 

Ur tillverkare försöker ju inte att få tiden att gå fortare och har därför inte samma möjlighet till utveckling på det mekaniska.

Skid tillverkare har dock mycket kvar att utveckla.

 

Självförverligande har väl inte så mycket just detta att göra kan jag känna.

Jag kan köpa carbon lite utan problem men varför?

Alla hävdar hela tiden att skillnaden är så extremt liten på rcr, RCS och carbonlite så de pengarna kan jag ju spara åt nya stavar eller något annat kul.

 

Men åter till trådämnet, det vi säger är att det blir svårt att hitta fjolårs klipp på Fischer?

Link to comment
Share on other sites

Handlar inte valla branschen väldigt mycket om kemi och olika typer av sammansättning av ämnen som bygger på ren forskning?

Jag kan tänka mig att det är rätt hårda krav i en sådan tillverkning ur miljö synpunkt, och därför kostar det en hel del att göra.

Men visst är det så att det är sjuka summor från valla tillverkarna.

 

Men vore det inte ett rätt smart drag av Fischer att dumpa sina priser på RCS för att ta ännu mer marknadsandelar?

Oneway, Atomic, Salomon´s värsting skidor ligger ju i samma pris spann eller hur?

Borde inte de i såfall ligga lägre i pris för att komma in på marknaden?

 

Alla känner ju till mediamarkt´s pris dumpningar när de kom till sverige för att ta marknadsandelar och det funkade ju kanon bra.

Varför bygger inte fler sin strategi på det?

Funkade kanonbra för Mediamarkt?? Att dumpa och göra enorma förluster på uppåt 2 miljarder per år ja. Vore rätt dumt av Fischer att öka marknadsandelen från 33% till 37% och gå från en bra vinst till jätteförlust!

Link to comment
Share on other sites

Davidssoneddie: Förklara för mig varför vissa varor har negativ priselasticitet typ Rolex. Visst har de en mer avancerad tillverkningsteknik när de är mekaniska men de blir inte bättre på att visa tiden snarare tvärtom. För detta tar de ett pris som är 100 gånger högre än en vanlig klocka. Svaret är precis som djsteffo sa' date=' självförverkligande.[/quote']

Roligt att du just nämner Rolex och drar ett kort som jag verkligen är insatt i!

Exklusiva ur så som Rolex är ett hantverk som du betalar för. De riktigt fina uren är helt konstruerade för hand.

Det är tillverkningen och att du får något som ingen annan har! Ingen fin Rolex är lik någon annan. Det är inte tanken att vem som helst ska kunna äga en sådan fin klocka.

Tekniken bakom typ Rolex med deras helt fel fria flytande sekundvisare är något i särklass.

 

Ur tillverkare försöker ju inte att få tiden att gå fortare och har därför inte samma möjlighet till utveckling på det mekaniska.

Skid tillverkare har dock mycket kvar att utveckla.

 

Självförverligande har väl inte så mycket just detta att göra kan jag känna.

Jag kan köpa carbon lite utan problem men varför?

Alla hävdar hela tiden att skillnaden är så extremt liten på rcr, RCS och carbonlite så de pengarna kan jag ju spara åt nya stavar eller något annat kul.

 

Men åter till trådämnet, det vi säger är att det blir svårt att hitta fjolårs klipp på Fischer?

Du tror alltså att man köper en klocka för de mekaniska urverket och inte för självförverkligande? Forskningen håller inte med dig. Sen kan du gärna utveckla hur negativ priselasticitet fungerar. Exempelvis varför Twinkies började sälja oerhört mycket mer efter de höjde sina priser rejält,ingen ökad marknadsföring och ingen förändringen av produkten. Jo kunderna ville köpa något som de associerade med premium.

Link to comment
Share on other sites

Jag kommer hjälpa en kompis med lite skidval i vinter. Vi kommer börja med ett urgammalt par 'peltonen infra' från blocket. 500 kr för skidorna 200 kr för transport och 400 kr för en stenslipning. Så för 1100 kr kan nog min kompis Johan Ekbacke få skidor han kan bli "farlig" på för övriga i H45. ;)

Du sitter väl på Svahns 10år gamla Atomic som han körde Vasaloppet med? Grämer mig fortfarande lite att du snodde dem före mig' date=' har du fått nån fart på dem?[/quote']

Om spåren är bra ska jag testa dem på träningsläger i början av december. Faktum är att spannet på dessa är mycket intressanta för en långloppsskida. Hög spannkurva som ändå verkar vara "lätta" att trycka ner slutspannet på. Inga skidor jag kommer träna på i onödan ! ;)

Jag tycker man har lite "för stor tilltro" till att man får "rätt" skidor bara för att en manick spottat ut en kurva. Gamla bladmått och att klämma på skidorna kan man komma jäkligt långt med! Vill jag ha skidorna utmätta på annat sätt tycker jag själv det är bättre med den typen av spannmätare de har på Alewalds (och på skidfabrikerna mm). Att få spannhöjd mm utmätt för sin egen vikt.

 

Kompisens skidor vi köpte på Blocket för 500 kr kan jag bara genom att klämma på säga det mesta om. Men han ska komma hem till mig så vi kan mäta upp dem på min spannbräda med bladmått. Sen tar vi nog dem till Alewalds för slipning, så får Klas även mäta upp dem ännu bättre :).

Link to comment
Share on other sites

Mediamarkt, är väl den enda elektronik försäljaren av de stora jättarna som går hyffsat pga sitt låga pris.

De andra håller på att gå under.

 

Tar vi bilar, klockor, kaviar, båtar, så tycker inte jag vi pratar utifrån gemenemans perspektiv.

Då får vi sätta oss in i situationen som att vi skulle handla båt och inte skidor.

Då ställer jag frågan så här och vill ha lite svar av er istället.

Varför köper då folk fjolårsklipp om ett högt pris alltid ger bättre försäljning?

Varför plockar inte skidtillverkarna ut 8000:- som snowboard industrin?

ge riktigt bra svar på detta och förklara varför ett atraktivt pris säljer sämre?

Link to comment
Share on other sites

Mediamarkt, är väl den enda elektronik försäljaren av de stora jättarna som går hyffsat pga sitt låga pris.

De andra håller på att gå under.

 

Tar vi bilar, klockor, kaviar, båtar, så tycker inte jag vi pratar utifrån gemenemans perspektiv.

Då får vi sätta oss in i situationen som att vi skulle handla båt och inte skidor.

Då ställer jag frågan så här och vill ha lite svar av er istället.

Varför köper då folk fjolårsklipp om ett högt pris alltid ger bättre försäljning?

Varför plockar inte skidtillverkarna ut 8000:- som snowboard industrin?

ge riktigt bra svar på detta och förklara varför ett atraktivt pris säljer sämre?

Mediamarkt har mest muskler och har råd att svälta ut övriga, de klarar inte heller att hålla dessa priserna i längden.

Link to comment
Share on other sites

Varför köper då folk fjolårsklipp om ett högt pris alltid ger bättre försäljning?

Det verkar som du vill ha ett exakt svar som alltid är rätt. Problemet med det är att det finns olika metoder för prissättning som kan fungera och aktörer använder sig av olika metoder vid olika tillfällen.

 

En del sälger saker med hjälp av exlusivitet och varumärket, rolex, diverse svindyra handväskor, säkert en del bilar och många andra saker. De vill inte ha en stor volum.

 

En del sälger mycket och billigt med varierande kvalitet, tex biltema.

 

Andra sätter ned priserna för att bli av med andra aktörer medans de själva går i förlust.

 

Ofta är det nog en blanding mellan många olika metoder som fungerar bäst och används.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...