Frazzi Posted November 10, 2012 Report Share Posted November 10, 2012 Men det är möjligt att Oneway är lika bra eller bättre än Fischer, kanske gör de samma resa som Salomon gjort på några få år, det blir ju iaf spännande att se hur de lyckas. Är det några toppåkare som kommer att köra på dem i vinter?Sami Jauhojärvi kom trea i en skatesprint idag i Finlands cup på One Way skidor. Bild: http://www.hevoskuuri.fi/images/stories/Hiihto2012/suomencup_roi_miehet_hl.jpg Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dunderklumpen Posted November 10, 2012 Report Share Posted November 10, 2012 Men det är möjligt att Oneway är lika bra eller bättre än Fischer' date=' kanske gör de samma resa som Salomon gjort på några få år, det blir ju iaf spännande att se hur de lyckas. Är det några toppåkare som kommer att köra på dem i vinter?[/quote']Sami Jauhojärvi kom trea i en skatesprint idag i Finlands cup på One Way skidor. Bild: http://www.hevoskuuri.fi/images/stories/Hiihto2012/suomencup_roi_miehet_hl.jpgFast det är väl exakt samma skida som salomon, om jag förstått rätt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Davidssoneddie Posted November 10, 2012 Author Report Share Posted November 10, 2012 På snowboards så får man en vitning utmed stålkanterna, detta för att man alltid ligger på skär.Jag fick lära mig i skolan att detta är slitet belag som måste borstat bort för det ger sämre glid oavsett hur man vallar.Själva vallning av glid (snowboard) skall upprepas 5 - 10 gånger för att verkligen mätta belaget.Sickla efter var tredje värmning.Detta är också extremt viktigt att göra då belaget är oanvänt för att undvika onödigt slitage.Jag har alltid följt denna princip på mina brädor och upplevt lite slitage.Tänker att detta är lite samma princip som hotbox. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anl Posted November 10, 2012 Report Share Posted November 10, 2012 Detta med mättning av belag kan du läsa mer om i våra gamla trådar. Det är svårt att visa/bevisa att belag faktiskt "mättas" i nån vidare utsträckning. Link to comment Share on other sites More sharing options...
senmathal Posted November 10, 2012 Report Share Posted November 10, 2012 Det är väl snarare så att man bevisat att belaget endast kan suga upp ytterst små mängder valla i det allra ytligaste skiktet. Däremot har vallatillverkarna basunerat ut detta som en oemotsäglig sanning och vi har köpt glidvalla i mängder som vi sicklat bort och slängt i soptunnan. Jag antar att dom fortfarande propagerar för att mätta belaget med upprepade invärmningar av valla. /Mats Link to comment Share on other sites More sharing options...
Davidssoneddie Posted November 11, 2012 Author Report Share Posted November 11, 2012 Borde inte den vallan som ligger överst vid varje sickling gå att återanvända? Link to comment Share on other sites More sharing options...
solna85 Posted November 11, 2012 Report Share Posted November 11, 2012 jag är säkert ute o cyklar, men när man vaxar bilar är det juh yterst lite som lägger sig i ytan på lacken, mäst vax hamnar juh i duken. men dessto fler gånger man vaxar dessto blankare o "halare" blir bilen... kanshe samma tänk när folk " mättar" skidorna... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Davidssoneddie Posted November 11, 2012 Author Report Share Posted November 11, 2012 Jag tycker att det är märkligt att det inte finns bättre alternativ vid glid preparering.Borde ju finnas någon form av teflon spray som fungerar eller någon annan typ av beläggning som är extremt hal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
senmathal Posted November 11, 2012 Report Share Posted November 11, 2012 jag är säkert ute o cyklar, men när man vaxar bilar är det juh yterst lite som lägger sig i ytan på lacken, mäst vax hamnar juh i duken. men dessto fler gånger man vaxar dessto blankare o "halare" blir bilen... kanshe samma tänk när folk " mättar" skidorna...Njae det är väl både rätt och inte. När man vill få en matt lack blank så använder man först någon form av polermedel eller polish som polerar själva lacken till den blir slät och blank. Däremot blir inget av detta medel kvar i lacken. Efter poleringen läggs ett lager vax på som sedan poleras bort. Av detta vax blir ett tunt lager kvar som lägger sig på ytan på lacken och fyller ut små små repor i lacken. Efter en perfekt polering av en bra lack blir inte skillnaden så stor när vaxet kommer på. Det blir nog inte heller mycket blankare om man lägger på flera lager vax. Det kan snarare bli tvärtom så ytan blir lite fet. Men lacken är nog aldrig så blank som en perfekt nylackering. Man skulle nog kunna säga att stålsicklingen och borstningen motsvarar polering medan ev. valla motsvarar vaxningen. Ju bättre polerad/sicklad ytan är desto mindre skillnad gör glidvallan. Det man kan undra över när det gäller ny teknik är den så kallade nanotekniken som faktiskt redan används i bilvax med framgång. Det är väl den tekniken som bl.a gör vindrutor så hala att dom inte behöver putsas. /Mats Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knappen Posted November 12, 2012 Report Share Posted November 12, 2012 Tack för svaren! Mina skidor är rätt gamla,kan det ha betydelse? Stort slitage där trycket på skidan är högst, detta under många år.? Ålderssymptom?Jag slipade om mina skidor efter några år och fick betydligt mindre problem med vita partier efter detta.Så jag tror nog på att ålder eller rättare sagt att antal år med slitage spelar roll. När jag åkt ett tag (på mina gamla oslipade skidor) så kan jag borsta bort något som uppenbarligen inte har samma färg som vallan, mer grått eller svartprickig vit paraffin (utseendet). Lite svårt att se om man inte har mikroskop (vilket jag inte har) men jag tolkar det som att det är belag som lossnar plus valla. Om jag vallar (glidvallar) och ställer ut skidorna i kylan så kommer jag nästa dag att kuna borsta ur mer valla ur belaget med samma borstning som gav noll pulver dagen innan...Samma färg som ovan, därmed tolkar jag det som att inte är smuts... Inför tävling vallar jag ofta flera dagar innan och borstar flera dagar efter att ha skidan i kylan under nätterna (under tak för att slippa fukt). Bättre? Mindre valla i belaget åtminstone. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.