Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Måste jag ha sicklingsprofil för att lyckas med Kuzminsickling?


Nalle Puh

Recommended Posts

Känns inte som om det är läge att pressa in fler frågor i den låånga tråden som Lars-Erik

 

Jag är sugen på att pröva Kuzminvarianten i vinter, men är lite nyfiken på vad jag behöver investera i förutom sickel och en vettig borste. jag antar att det är lättare med sicklingsprofil, men är det ett måste eller duger mitt gamla vallningsställ?

 

Ett alternativ om det krävs ett bättre vallningsställ är att göra en hemmagjord som det beskrivs i andra trådar här. Billigt och med bonusen att jag får ett träningspass på köpet när jag ska såga ut en profil utan elverktyg...

 

Alternativ två, som egentligen är mest lockande är att hitta någon sporthandlare eller liknande som kan fixa sicklingen, men det är väl inte så vanligt att den servicen finns än så länge. Möjligen i Östersund. (tänkte visserligen åka dit senare i vinter och åka Haldo Hansson-loppet, men det är två veckor före VL, lite väl ont om tid om det skulle floppa). Någon som känner till om det kan göras i Uppsala- eller Västeråstrakten?

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att du ska skaffa dig en profil med bra stöd när du ska sickla. Du har ju nytta av den även om du vallar med parafin! Det är bättre att du lär dig sickal själv, belaget behövs freschas upp då och då. Då blir det ju lite krångligt att behöva lämna in skidorna till någon annan.
Link to comment
Share on other sites

Efter att ha läst ett (närmast astonomiskt) stort antal inlägg om det här med stålsickling finns det fortfarande några praktiska saker som jag grunnar på:

 

1. När man använder Kuzminsickeln, trycker man den ifrån sig då som om man täljde med en kniv? Man kan få det intrycket av bilderna på hans hemsida. Eller drar man bakåt?

 

2. Om man kör i smustig snö blir ju skidorna smutsiga på glidytorna (ja, ja, de håller sig rena längre om de är stålsicklade, men inte hur länge som helst). Då brukar jag smälta på mjuk glider och sedan sickla av för att få bort smutsen. Hur gör man när man kör ovallat? Vallaväck? Några extra drag med stålsickeln? Mjuk glider som sicklas av (med stålsickeln?)?

Link to comment
Share on other sites

K drar bakåt när han sicklar, jag har testat båda och det är nog mer en smaksak vad man väljer.

 

Innan jag sicklar tar jag bort vallan och passar på att rengöra även glidytorna med vallaväck. Sedan sicklar jag belaget frescht. Brukar endast sickal innan tävling och mellan dess käns det lite overkill att göra rent belaget om det inte blivit väldigt smutsigt.

Link to comment
Share on other sites

(Jag drar gärna bakåt.)

 

Det är alltid bra att göra rent skidorna efter att man dels varit ute och åkt eller dels ifall skidorna stått ett tag. Och det oavsett om man kör stålsicklat eller har paraffin på för att det fastnar små partiklar på skidorna, antingen små gruskorn eller från den vanliga luften och sätter man ihop skidorna så är det lätt hänt att de gnids i sidled lite grand och det blir små repor. Det är inte heller bra för sickeln som slits snabbare och skidorna mår bara bra av att vara så fräscha som möjligt från start. Det går utmärkt att göra rent skidorna med slitstarkt hushållspapper eller av den typ som medföljer sickeln.

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren.

 

När det gäller rengöring så har jag i färskt minne förra vårens konstsnöspår. +10 grader, barmark förutom en sträng konstsnö genom skogen, bestående av nästan lika mycket smuts som snö. Allt som samlats under vintern töade fram (säsongens fästvallor, partikelnedfall, barr och kåda frän träden, pinnar, hundbajs mm). Efter några varv var belagen helt gråa och kletiga. Jag har aldrig haft så smutsiga skidor.

Link to comment
Share on other sites

VALLAVÄCK

Jag har i 10 års tid predikat: ALDRIG VALLAVÄCK PÅ GLIDZONERNA

 

Har dock nu tänkt om.

Tror tom att det är BRA MED VALLAVÄCK

Bra för att få bort smuts och rengöra.

Och skall du valla så låt vallaväcken dunsta innan du vallar.

Äntligen ett svar på mitt ändrade beteende vad gäller rengöring av skidor.

http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=849&p=1

Att jag själv under alla år aldrig använt vallaväck på glidzoner (förutom före stenslipning) ändrade jag väl först för några år sedan. Men jag låter aldrig vallaväcken sitta mer än någon sekund (kanske en ½) innan jag torkar av det. Att låta det sitta kvar och dunsta tycker jag låter lite vågat.

Link to comment
Share on other sites

Jag torkar alltid av mina glidytor med vallaväck efter varje pass, och har så gjort i åratal. Då har man alltid bra glid, från början i alla fall. Man kan ju tycka att det verkar onödigt när det är kallsnö (ej grov), men ibland blir man förvånad av hur mycket skit det fastnar, även under sådana förhållanden.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...