Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hjälp novis börja valla


skogsvakt

Recommended Posts

Vad är det som är konstigt att många vill göra det enklare för sig? Många vill inte och har heller inte tiden och då är stålsickling och tejp väldigt tilltalande för många.

Folk får självklart försöka göra det enkelt för sig men jag tycker att det är synd om alternativen till tejp och stålsickling har fått ett i min mening oförtjänt dårligt rykte om att det är svårt och tar lång tid.

 

När jag sen hör från folk som använder tejp att det fungerar dårligt i en del fören så ser jag ingen fördel jämfört med att köpa 4 burkvallor och ett universal klister och bruka ett par minuter på att lära sig att kleta ut valla på skidorna.

Jag kan ärligt talat säga att jag tog timmar på mig att ordningsställa skidorna till mina tidiga Vasalopp och det är ett under att jag inte slutade då. Nu älskade jag ju skidor så pass mycket så det var ingen fara att just jag slutade. Och vi skall inte gå in på stålsickling kontra stenslipning men har man inte fått lära sig fästvallning på rätt sätt så är det inte så himla enkelt. Nu är det viktigt att ha rätt handlag men har man inte sett det live så är det inte så enkelt i början. Jag vill inte förstöra tråden utan jag tycker självklart inte det är fel att lära sig fästvallning men tycker inte man bör nörda ned sig i början utan köra det ganska enkelt. Jag kör t.ex. Pyramiden men långa i början och kortar av allteftersom med lite variation beroende på före och prognos vid långa lopp.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 70
  • Created
  • Last Reply
Men en vallning innan vasaloppet är väl inte helt relevant om man pratar vallning för träning. Det är väl inte heller väldigt många som kör med tejp på vasan?

Har en klubbkompis som alltid åker med tejp' date=' även VL. Brukar glida in på runt 4:30....[/quote']

Ha ha, underbart! Och själv körde jag mitt snabbaste lopp på tejp. Tror det var Wadköpingsloppet och trots nysnö (fick täcka med tjärvalla) så var snittfarten närmare 18 km/h. Tror dock att det måste varit felmätt med tanke på tiden jag fick. Men jag slog duktiga killar då iaf.

Link to comment
Share on other sites

Jag fått mitt spann uppmätt :) Så det är inga problem, däremot fick jag rätt dålig service när det gällde valla.Han pratade bara om att tejp var bäst för mig. Och inget om det här med paraffin och glidet.

 

 

Första provet blir snart! Ska upp och prova i holmenkollen om ett par veckor (om det finns snö/konstsnö)

Jag vill iaf ha det enkelt i början :) Tror nog jag ska börja testa valla. Hur gör man med gammal fästvalla? slits det bort eller är det bara att lägga på nytt vid annat före?

Bör jag lämna in skidorna för att parafiineras :P?

Link to comment
Share on other sites

Jag fått mitt spann uppmätt :) Så det är inga problem, däremot fick jag rätt dålig service när det gällde valla.Han pratade bara om att tejp var bäst för mig. Och inget om det här med paraffin och glidet.

 

 

Första provet blir snart! Ska upp och prova i holmenkollen om ett par veckor (om det finns snö/konstsnö)

Jag vill iaf ha det enkelt i början :) Tror nog jag ska börja testa valla. Hur gör man med gammal fästvalla? slits det bort eller är det bara att lägga på nytt vid annat före?

Bör jag lämna in skidorna för att parafiineras :P?

Holmenkollen!, ja ska man börja så varför inte rejält :D

 

Om du vill valla för glid så ska du väl lära dig det med och inte lämna in skidorna. Det är inte svårt eller komplicerat, det är lättare än att valla för fäste. Dock är det en del utrsutning som krävs. För att det ska funka bra så behöver du följande:

 

Vallajärn

Vallaprofil

Sickel

Stårskårssickel

Borste

Paraffin

 

Jag länkar till Pölder men det finns givetvis andra inköpsställen ;) men köper du nu i helgen har du 10% på alla produkter! 3000:- och ett gäng prylar lyckligare :)

Hur du gör när du lägger paraffin har väl någon redan länkat till (Swix school)

 

Vallajärnet och vallaprofilen kommer du behöva även för fästvallning. Vallaprofilen är en lite "lyxigare" variant med bord. Har du ett garage eller ställe där du kan montera en lös profil funkar självfallet det med och då kommer du lite billgare undan.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Funkar strykjärn lika bra?

Ångstrykjärn? ;)

 

Det som skiljer dyra vallajärn mot billigare och då även strykjärn är termostaten och tjockleken på "plattan". Tanken är väl att det ska ge en jämn och exakt temperatur men om vi jämför vallajärn för 500:- så funkar nog ett strykjärn lika bra. Men ett strykjärn är större och bängligare om du aka ta med det på läger och tävling så varför inte köpa ett vallajärn. Det är prylarna som gör skidåkaren ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Har nu grundvallat mina skidor med swix ch10. Funderar nu på vad jag ska lägga på som nästa lager. Ser ut att bli kallt framöver. En fråga, behöver man ta bort glidvallan på något sätt om vädret förändras? Eller bara o lägga på nytt över befintligt? Likaså gäller frågan om fästvalla
Link to comment
Share on other sites

Om du nu ska glidvalla så kan jag ju säga hur jag gör. Jag vallar inte så avancerat men går nog på traditionella tips och det är väl de du söker?

 

När man har glidvallat så är det väl urborstat, i stort sett inget kvar.

Om skidan är ren så kan man lägga nästa glidvalla utanpå utan problem.

Om skidan är smutsig så kan man smälta in en "tvättparaffin" som varmsicklas, en mjuk paraffin för "tvätt" eller förvaringsvalla över sommaren.

Normalt sett så tvättar man inte med vallaväck om skidan är smutsig, då blir det att grundvalla från början igen.

Efter varmsicklingen så borstar man ur ordentligt och lägger på den vallning man vill ha för dagen.

 

Vid tävlingsvallning så finns det mer komplicerade vägar att gå.

Blockera gammal valla med grafit etc. Men det är inget jag har testat ännu.

 

Vid varmare väderlek så brukar det finnas mycket vallarester i spåret, klister och tejp, som gör skidan smutsig. Det kan också vara annat nedfall, allt från barr, kåda till luftföroreningar. Det gör också skidan smutsig.

Jag brukar nog "tvätta" skidan rätt så ofta vid sådana förhållanden, åtminstone en gång i veckan och det tar kanske 5-10 minuter.

 

Fästvallningen är lite likadant, vid träning så brukar jag lägga ny vallning utanpå om förhållanden ändrats eller det behöver förstärkas.

Men klister till burk blir nog omvallning och tvärtom. Klister till klister ellr burk på burk brukar gå bra.

Vid tävlingsvallning så gör jag ordentligt rent och ruggar ytan. Skolboken helt nekelt.

Link to comment
Share on other sites

Har börjat min längdåkarkarriär nu :) Körde med tejp i helgen. Tyckte att fästet var OK, men hade nog hoppats på bättre.

Har samlat ihop ett par frågor som jag är nyfiken på höra lite åsikter om.

När är det man ska ha klister?

Tips på valla för gammal snö blandad med konstsnö och 4-5 minus.

Har läst att klister gäller på konstsnö. rätt?

Hur viktigt är det med grundklister?

För övrigt verkar det vara en j*kla massa prylar o vallor man ska ha.

Tack :)

Link to comment
Share on other sites

Man ska ha klister när det är stora snökristaler eller is, gammal snö som har tinat. När det har varit över 0 grader ett tag och det är det fortfarande över 0 eller har frysit till.

 

Jag har inte åkt väldigt mycket på konstsnö men när det är -10 och ny konstsnö fungerar i alla fall burk väldigt bra.

 

Valla för 4-5 minus som borde fungera bra är rode viola multigrade, vr45, kanske v40 (blå extra). Eventuellt kan/bör man gå på någon lite varmare burk, rode violet, vr50,v45.

 

Om snön är gammal kan man använda varma burkar utan att få problem (förutom lite dårligare glid).

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte på konstsnö hela förra säsongen här i Östergötland eftersom det var dålig tillgång på snö. Jag fick aldrig bra fäste på burkvalla jämfört med klister. Många gånger var det lite töväder på dagarna och det frös på på natten och då var isklister det enda som fungerade. Jag experimenterade en hel del med olika klisterkombinationer och kom fram till att blande silver och universal fungerade bra på konstsnö.

 

Naturligtvis beror det på hur kallt det är men för mig fungerade klister klart bäst på konstsnö. Även om det var kallt, ska kanske tillägga att min teknik inte direkt är världscupsklass och då kändes det bra att ha ordentligt med bett som klistret ger. Men det kan ju hugga i skarpa svängar när man trampar runt ordentligt.

 

Jag tycker man får prova sig fram lite för att se vad som passar en men för mig passar klister oftast bäst på konstsnö.

 

Har dessutom fått lära mig att konstsnö blir väldigt olika när den sprutas beroende på vilken temperatur det är när den sprutas. Desto kallare det är desto mera lik riktig snö blir den, d.v.s. det blir bättre kristaller om det sprutas när det är riktigt kallt. Någon med mera erfarenhet av konstsnö får gärna bekräfta eller dementera detta.

Link to comment
Share on other sites

Åker likt flydalen mest på konstnö. Min erfarenhet säger att det funkar vanligtvis bra med burkvalla, men man får oftast ta en varmare burk än vad du skulle ha gjort på natursnö. Har det varit och vänt över nollan så blir det klister eller täckt klister, men det kan det ju även bli på natursnön.
Link to comment
Share on other sites

När jag jobbade i Sandviken och körde mycket på konstnön i Högbo hade jag nästan alltid vanlig röd Start-tejp. Aldrig nåt problem med fästet, oavsett temp och om den råkade vara lite omfrusen o hård. Lite segt om det drev in mycket av kall nysnö, men spela roll på träniing - och kall nysnö är ju alltid sträv att åka på oavsett fästvallning.
Link to comment
Share on other sites

När jag jobbade i Sandviken och körde mycket på konstnön i Högbo hade jag nästan alltid vanlig röd Start-tejp. Aldrig nåt problem med fästet, oavsett temp och om den råkade vara lite omfrusen o hård. Lite segt om det drev in mycket av kall nysnö, men spela roll på träniing - och kall nysnö är ju alltid sträv att åka på oavsett fästvallning.

Jag som total nybörjare körde på tejp i rätt så fina förhållanden(tror jag). Det var 6-7 minus och blandat natur och konstsnö. Upplevde tejpen (Swix) alldeles för dålig. Ska nu prova burkvalla el klister :) Synd, för jag hade hoppats på smidigheten med tejp

 

Tackar för alla synpunkter :)

Link to comment
Share on other sites

När jag jobbade i Sandviken och körde mycket på konstnön i Högbo hade jag nästan alltid vanlig röd Start-tejp. Aldrig nåt problem med fästet' date=' oavsett temp och om den råkade vara lite omfrusen o hård. Lite segt om det drev in mycket av kall nysnö, men spela roll på träniing - och kall nysnö är ju alltid sträv att åka på oavsett fästvallning.[/quote']

Jag som total nybörjare körde på tejp i rätt så fina förhållanden(tror jag). Det var 6-7 minus och blandat natur och konstsnö. Upplevde tejpen (Swix) alldeles för dålig. Ska nu prova burkvalla el klister :) Synd, för jag hade hoppats på smidigheten med tejp

 

Tackar för alla synpunkter :)

Dålig på vilket sätt?

Link to comment
Share on other sites

När jag jobbade i Sandviken och körde mycket på konstnön i Högbo hade jag nästan alltid vanlig röd Start-tejp. Aldrig nåt problem med fästet, oavsett temp och om den råkade vara lite omfrusen o hård. Lite segt om det drev in mycket av kall nysnö, men spela roll på träniing - och kall nysnö är ju alltid sträv att åka på oavsett fästvallning.

Jag har samma erfarenheter av Start-tejp på konstsnö, den har alltid funkat bra bortsett från nysnö samt vid jätteisiga spår. Sen går det nästan jämt att åstadkomma någon vallning som är bättre än tejpen, men det tar ju som sagt lite tid och har man inte tid så är tejpen ett utmärkt alternativ.

Link to comment
Share on other sites

Jag upplevde att tejpen inte gav tillräckligt bra fäste helt enkelt :) Mycket möjligt att det är min teknik det är fel på, men upplevde det ändå som att det gjorde det mindre kul att köra. Tänkte därför om det blir bättre om jag provar valla på andra sätt.

 

Tänkte köra imorgon. Nån som kan ge tips om vad jag ska valla med? Behöver lite snabba tips då jag är på väg till butiken strax. Det är kring nollan, har fallit ny blötsnö idag och det ser ut att vara kring nollan i morrn med. Tänkte köra i Borås. Där är det nog en blandning av konstsnö och natursnö. Ska jag prova klister? och i såfall behövs det mer än Swix mulitgrade? behöver jag grunda? Eller ska jag köra med burk oisf vilken? Eller ska jag safeköra med tejp igen?

Tacksam för snabba tips :)

Link to comment
Share on other sites

Jag körde i Borås idag och jag kan säga att det var många som kliade sig i huvudet. Själv hade jag turen att få bra fäste med VR60 - samtidigt var det isbildning för vissa som körde hårdare vallor så det finns inte några regler. Det blir nog inte lättare i morgon.

 

Swix mulitgrade? Finns det en sådan valla?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...