Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Alliansloppet 2013


andybalboa

Recommended Posts

Det du skriver var bland det lustigaste jag läst. De två första loppen gynnar inte stora åkare och missgynnar inte lätta åkare. Det sista loppet missgynnar stora åkare och gynnar lätta åkare. PU hjul gynnar inte stora åkare och missgynnar inte lätta åkare. 2:or gynnar lätta åkare och missgynnar stora åkare! Alltså 2.or är orättvisa! Vi skall ha hjul som inte gynnar någon eller missgynnar någon. PU hjul är det enda rättvisa då de inte missgynnar någon. Förutsättningarna blir ju lika för alla lätt som tung. Vikten spelar ingen roll vad materialet beträffar och det är materialet vi pratar om här - inte dina egna förutsättningar. Det skall inte i något sammanhang få tillrättaläggas för lätta åkare. På snöskidor är det snön som missgynnar tunga åkare då de sjunker ner samt trycker ner stavarna mer än lätta åkare. Det kan vi inte göra någonting åt. Asfalt bär tyngre åkare och blir därför rättvist för alla åkare i förhållande till snö.

Nu menar du på fullt allvar att tyngre åkare skall lämna handikapp genom att åka på hjul som inte bär? Man tar sig för pannan!

Det var då ett jäkla gnäll' date=' skit i alliansloppet och kör bara PU tävlingar då. Man kan ju lika gärna vända på det och säga att PU är orättvist då det ger fördel för tunga åkare (visst materialet gör ingen skillnad men slutresultatet blir ju ändå att tunga åkare får fördel). Givetvis ska det inte vara något handikapp system avseende vikten men inse att olika tävlingar gynnar olika typer av åkare. Även jag tar mig för pannan ;). Väldigt synd om dig, du får två tävlingar där du har nytta av din vikt men kan inte acceptera att du i en tävling får en nackdel. Det är en stor backe i starten av alliansloppet vilket gynnar lätta åkare, tycker du borde meddela organisatören att ändra banprofil också. Träna hårdare, för bevisligen kan Thynell vinna VL trots sina dryga 90 kg.[/quote']

Kan du inte läsa innantill? Det här är ju pinsamt! Alliansloppet ingår ju i Cupen. Du kan ju inte skilja på material och personliga egenskaper. PU ger inte fördel för någon. PU ger lika förutsättningar för alla då de är oberoende av vikten. Du blandar ihop personliga egenskaper och material. 2:or ger enorma fördelar för en lätt åkare och bär inte ens en tung åkare. Han kan inte tävla på 2:or. Ingen skall få fördelar pga. materialet! PU hjul är lika för tung som lätt.

Det innebär att du har lika materiella förutsättningar som en tung person i de 2 första tävlingarna i cupen och fördel i den sista - alltså fullständigt orättvist! Om Tynell kan vinna Vasaloppet har han personliga egenskaper som är så bra. I Alliansloppet var han över 7 min efter på en åktid av endast 1.50h!!! Detta alltså trots sina fysiska egenskaper. Då borde tom du fatta vad orättvist det blir med 2:or. Alla andra gör det. Om du nu är så oinsatt i fysiologi och fysikaliska lagar att du inbillar dig att en tung person har någon som helst fördel i en långdistanssport får du väl bygga upp dig och lägga på dig muskler, inte kräva att tunga personer skall tvingas åka på sämre material.

Sedan börjar du svamla om en backe??? I Idre blir det 2 backtävlingar med 400 m stigning. Det skall bli kul, jag gillar backtävlingar under förutsättning att inte vissa åkare ges rent materiella fördelar!

För din kännedom, det här är saxat från bröderna Tynells hemsida angående Alliansloppet 2012:

 

"Daniel som fick ett stavbrott efter starten fick köra med 1,5 stav i 5 km innan han kunde byta till en ny, vilket också gjorde att han inte lyckades gå med i den förstagrupp som skruvade upp tempot."

 

Det förklarar ju att han var en bit efter...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 219
  • Created
  • Last Reply

Det var då ett jäkla gnäll' date=' skit i alliansloppet och kör bara PU tävlingar då. Man kan ju lika gärna vända på det och säga att PU är orättvist då det ger fördel för tunga åkare (visst materialet gör ingen skillnad men slutresultatet blir ju ändå att tunga åkare får fördel). Givetvis ska det inte vara något handikapp system avseende vikten men inse att olika tävlingar gynnar olika typer av åkare. Även jag tar mig för pannan ;). Väldigt synd om dig, du får två tävlingar där du har nytta av din vikt men kan inte acceptera att du i en tävling får en nackdel. Det är en stor backe i starten av alliansloppet vilket gynnar lätta åkare, tycker du borde meddela organisatören att ändra banprofil också. Träna hårdare, för bevisligen kan Thynell vinna VL trots sina dryga 90 kg.[/quote']

Kan du inte läsa innantill? Det här är ju pinsamt! Alliansloppet ingår ju i Cupen. Du kan ju inte skilja på material och personliga egenskaper. PU ger inte fördel för någon. PU ger lika förutsättningar för alla då de är oberoende av vikten. Du blandar ihop personliga egenskaper och material. 2:or ger enorma fördelar för en lätt åkare och bär inte ens en tung åkare. Han kan inte tävla på 2:or. Ingen skall få fördelar pga. materialet! PU hjul är lika för tung som lätt.

Det innebär att du har lika materiella förutsättningar som en tung person i de 2 första tävlingarna i cupen och fördel i den sista - alltså fullständigt orättvist! Om Tynell kan vinna Vasaloppet har han personliga egenskaper som är så bra. I Alliansloppet var han över 7 min efter på en åktid av endast 1.50h!!! Detta alltså trots sina fysiska egenskaper. Då borde tom du fatta vad orättvist det blir med 2:or. Alla andra gör det. Om du nu är så oinsatt i fysiologi och fysikaliska lagar att du inbillar dig att en tung person har någon som helst fördel i en långdistanssport får du väl bygga upp dig och lägga på dig muskler, inte kräva att tunga personer skall tvingas åka på sämre material.

Sedan börjar du svamla om en backe??? I Idre blir det 2 backtävlingar med 400 m stigning. Det skall bli kul, jag gillar backtävlingar under förutsättning att inte vissa åkare ges rent materiella fördelar!

För din kännedom, det här är saxat från bröderna Tynells hemsida angående Alliansloppet 2012:

 

"Daniel som fick ett stavbrott efter starten fick köra med 1,5 stav i 5 km innan han kunde byta till en ny, vilket också gjorde att han inte lyckades gå med i den förstagrupp som skruvade upp tempot."

 

Det förklarar ju att han var en bit efter...

Jag har hört att hans sladdriga 2or gjorde att staven kom under ena hjulet och gick av ;)... Han hade aldrig fått stavbrott med PU hjul, sjukt orättvist!

Link to comment
Share on other sites

För mig är det helt okay att Allinasloppet har svängt i sin uppfattning.. Jag åkte på tvåor förra året och tyckte det var aptråkigt.. Mest beroende på att jag allt som oftast blev ifrånrullad av många...Att jag dessutom brötstavspetsen kan jag inte belasta arrangören för :-)

 

Dyker jag upp beror det på att jag kommer supporta en nyfrälst rullskidåkare.. Hon åker för att glida undan led 10... det resonemanget köper jag.

 

"Att tävla på tvåor är som att tävla i gång, det gäller att tänja på den växeln så gott det går"..

Link to comment
Share on other sites

Vad tror ni, lyckas jag banta ner mig till sub 80 till Allians, tror att senast jag var det var när jag ryckte in I lumpen och var 19 år. ..., men vad gör man inte för der optimala rullet....:) Idag väger jag 86, vilket är lägst på många år, bara muskler. ..

Har nu hämtat ut mina nya swenor 2or från Alewalds som är utvalda av deras nya flat-Brinellprov utrustning. Flög fram till jobbet imorse, kändes nästan som PU! Det kommer att gå snabbt på sthml challenge...:)

Link to comment
Share on other sites

tror du predikar för redan frälsta. Det är arrangören du skall påverka inte oss rullskidnördar som redan skriker om detta med 2:or sen flera år tillbaka.

Självklart' date=' det kommer! Kritiken kommer bara att öka. Folk är upprörda och det kommer att mixtras ordentligt med 2:orna! Vi är på väg mot en situation som kan förstöra sporten som var hur bra som helst fram till förra årets Allianslopp.[/quote']

Javisst är det så, rullskidsporten blomstrade och fungerade perfekt innan Alliansloppet förstörde allt! Ett gäng medelålders gubbar som kuskar runt på alla tävlingar och nu Alliansloppet med 500 deltagare vad är detta, självklart ett hot mot sporten med alla dessa nya åkare som inte förstår bättre än man inte kan tävla på 2:or, vår intresseklubb är hotad skandal något måste göras.

Jag har nu startat Facebookgruppen "SSF bör stänga av alla som tävlar på gummi innan det är för sent!" gå gärna med så vi inte får inte för mycket nytt folk i rullskidssporten så att det blir som Vasaloppet och alla dessa f-bannade långlopp med motionärer högt och lågt.

 

och nu skulle det kanske vart en Smiley eller två?

Link to comment
Share on other sites

Vad tror ni, lyckas jag banta ner mig till sub 80 till Allians, tror att senast jag var det var när jag ryckte in I lumpen och var 19 år. ..., men vad gör man inte för der optimala rullet....:) Idag väger jag 86, vilket är lägst på många år, bara muskler. ..

Yes, mit i prick! Det är precis så här det kommer att bli om 2:orna blir kvar. Det blir bara pyggméer kvar i sporten. Kroppsvikt runt 70 kg blir optimalt. Alltså ingen sport för normalsvensken!

Link to comment
Share on other sites

Om du nu är så oinsatt i fysiologi och fysikaliska lagar att du inbillar dig att en tung person har någon som helst fördel i en långdistanssport

Rodare är väl inte spesiellt lätta. Syklister som är bra på platt tempo eller spurt behöver inte heller vara spesiellt lätta. Långloppsåkare som är bra i platta lopp behöver inte vara spesiellt lätta. De med högst totalt vo2 max är rätt tynga.

 

Det är nog så att vikt är en nackdel i backar men ofta är en fördel när det är platt i sporter där man rullar eller glider.

 

Att det generellt gäller att tynga personer har sämre glid på skidor visste jag inte heller.

Jo, på mjukt underlag sjunker en tung person ner mer än en lätt person. Friktionen blir högre. Är det snö så trycker han dessutom ner stavarna längre. På mjuka rullskidhjul som inte bär en viss kroppsvikt blir hjulens anliggningsyta platt och för stor vilket rullar mycket sämre.

Därför skall man inte på tävlingar använda rullskidhjul som bara bär upp till en viss kroppsvikt.

Då utestänger man alla som väger däröver!

Link to comment
Share on other sites

Det var då ett jäkla gnäll' date=' skit i alliansloppet och kör bara PU tävlingar då. Man kan ju lika gärna vända på det och säga att PU är orättvist då det ger fördel för tunga åkare (visst materialet gör ingen skillnad men slutresultatet blir ju ändå att tunga åkare får fördel). Givetvis ska det inte vara något handikapp system avseende vikten men inse att olika tävlingar gynnar olika typer av åkare. Även jag tar mig för pannan ;). Väldigt synd om dig, du får två tävlingar där du har nytta av din vikt men kan inte acceptera att du i en tävling får en nackdel. Det är en stor backe i starten av alliansloppet vilket gynnar lätta åkare, tycker du borde meddela organisatören att ändra banprofil också. Träna hårdare, för bevisligen kan Thynell vinna VL trots sina dryga 90 kg.[/quote']

Kan du inte läsa innantill? Det här är ju pinsamt! Alliansloppet ingår ju i Cupen. Du kan ju inte skilja på material och personliga egenskaper. PU ger inte fördel för någon. PU ger lika förutsättningar för alla då de är oberoende av vikten. Du blandar ihop personliga egenskaper och material. 2:or ger enorma fördelar för en lätt åkare och bär inte ens en tung åkare. Han kan inte tävla på 2:or. Ingen skall få fördelar pga. materialet! PU hjul är lika för tung som lätt.

Det innebär att du har lika materiella förutsättningar som en tung person i de 2 första tävlingarna i cupen och fördel i den sista - alltså fullständigt orättvist! Om Tynell kan vinna Vasaloppet har han personliga egenskaper som är så bra. I Alliansloppet var han över 7 min efter på en åktid av endast 1.50h!!! Detta alltså trots sina fysiska egenskaper. Då borde tom du fatta vad orättvist det blir med 2:or. Alla andra gör det. Om du nu är så oinsatt i fysiologi och fysikaliska lagar att du inbillar dig att en tung person har någon som helst fördel i en långdistanssport får du väl bygga upp dig och lägga på dig muskler, inte kräva att tunga personer skall tvingas åka på sämre material.

Sedan börjar du svamla om en backe??? I Idre blir det 2 backtävlingar med 400 m stigning. Det skall bli kul, jag gillar backtävlingar under förutsättning att inte vissa åkare ges rent materiella fördelar!

Märker att du inte tillhör den ironiska generationen eller så är det din ilska som gör att du har vissa begränsningar att läsa mellan raderna. Kul att reta upp dig i alla fall :). Helt övertygad om att du överdriver en hel del angående 2or och vikt.

 

Kul att du med ditt enorma intellekt inser att förhållandet långsamma/snabba muskler inte har något att göra med om man är uthållig eller inte utan det är endast totala vikten som avgör om man är duktig eller inte (OBS rolf nu är jag ironisk...). Tror många håller med om att för rullskidor och PU hjul så är det främst totala VO2max som har avgörande och inte VO2max/kg. Och då kan du fundera på om det ligger något i att tyngre åkare har fördel.

Nu svarar jag inte mer på denna tråd.

Nej, ingen överdrift. Vi har testat swenors 2:or och dom "tål" ca. 75 sedan börjar dom svampa.

VO2max, ha, ha, ha...du förstår varken det jag eller du själv skriver! Jag pratar enbart om material och att material måste vara rättvist. Har aldrig pratat om att stor resp liten åkare har absolut eller relativ fördel av sin storlek. Det enda jag har sagt är att en stor åkare ex 95 kg får en jättestor nackdel av en rullskida som endast bär 75 kg. Jag har hittills ansett att det inte krävs något större "intellekt" för att förstå detta men tydligen gör det så?

Nu var jag ironisk och lite humoristisk och härmed avslutar jag min konversation med dig också.

Link to comment
Share on other sites

tror du predikar för redan frälsta. Det är arrangören du skall påverka inte oss rullskidnördar som redan skriker om detta med 2:or sen flera år tillbaka.

Självklart' date=' det kommer! Kritiken kommer bara att öka. Folk är upprörda och det kommer att mixtras ordentligt med 2:orna! Vi är på väg mot en situation som kan förstöra sporten som var hur bra som helst fram till förra årets Allianslopp.[/quote']

Javisst är det så, rullskidsporten blomstrade och fungerade perfekt innan Alliansloppet förstörde allt! Ett gäng medelålders gubbar som kuskar runt på alla tävlingar och nu Alliansloppet med 500 deltagare vad är detta, självklart ett hot mot sporten med alla dessa nya åkare som inte förstår bättre än man inte kan tävla på 2:or, vår intresseklubb är hotad skandal något måste göras.

Jag har nu startat Facebookgruppen "SSF bör stänga av alla som tävlar på gummi innan det är för sent!" gå gärna med så vi inte får inte för mycket nytt folk i rullskidssporten så att det blir som Vasaloppet och alla dessa f-bannade långlopp med motionärer högt och lågt.

 

och nu skulle det kanske vart en Smiley eller två?

Du borde nog kolla lite först innan du skriver. Alliansloppet 2010 på PU hjul lika många deltagare som 2012! 2010 lika bra elitstartfält som 2012. 2010 inget gnäll alla nöjda och glada, bra publicitet för loppet!

2012 orättvisa förhållanden, hjulen höll inte för många åkare, flera fick bryta pga hjulen. Gnäll, bråk, dålig publicitet efteråt.........Varför ändra någonting som verkligen var bra???

Link to comment
Share on other sites

Du borde nog kolla lite först innan du skriver. Alliansloppet 2010 på PU hjul lika många deltagare som 2012! 2010 lika bra elitstartfält som 2012. 2010 inget gnäll alla nöjda och glada, bra publicitet för loppet!

2012 orättvisa förhållanden, hjulen höll inte för många åkare, flera fick bryta pga hjulen. Gnäll, bråk, dålig publicitet efteråt.........Varför ändra någonting som verkligen var bra???

Var det inte folk som ramlade 2010, även framme i täten?

 

Har du provat hur rullet påverkas jämförelsevis mellan Fibreglass och Finstep som har bredare hjul.

Jag har bäst rull på ett par som är väldigt liten anliggningsyta. Hjulen är som bollar.

 

Hur är det med rullet på PU-hjul beroende på olika blandningar.

Om jag förstått rätt är Eagle mjukare än Swenor och har bättre rull. Gäller det också tungviktare?

Link to comment
Share on other sites

Självklart' date=' det kommer! Kritiken kommer bara att öka. Folk är upprörda och det kommer att mixtras ordentligt med 2:orna! Vi är på väg mot en situation som kan förstöra sporten som var hur bra som helst fram till förra årets Allianslopp.[/quote']

Javisst är det så, rullskidsporten blomstrade och fungerade perfekt innan Alliansloppet förstörde allt! Ett gäng medelålders gubbar som kuskar runt på alla tävlingar och nu Alliansloppet med 500 deltagare vad är detta, självklart ett hot mot sporten med alla dessa nya åkare som inte förstår bättre än man inte kan tävla på 2:or, vår intresseklubb är hotad skandal något måste göras.

Jag har nu startat Facebookgruppen "SSF bör stänga av alla som tävlar på gummi innan det är för sent!" gå gärna med så vi inte får inte för mycket nytt folk i rullskidssporten så att det blir som Vasaloppet och alla dessa f-bannade långlopp med motionärer högt och lågt.

 

och nu skulle det kanske vart en Smiley eller två?

Du borde nog kolla lite först innan du skriver. Alliansloppet 2010 på PU hjul lika många deltagare som 2012! 2010 lika bra elitstartfält som 2012. 2010 inget gnäll alla nöjda och glada, bra publicitet för loppet!

2012 orättvisa förhållanden, hjulen höll inte för många åkare, flera fick bryta pga hjulen. Gnäll, bråk, dålig publicitet efteråt.........Varför ändra någonting som verkligen var bra???

Jag har rätt bra koll (det var ungefär 100 fler startande 2012 än 2010 ) och inlägget var lite med glimten i ögat. I princip håller jag med om att PU är bättre men samtidigt får man se AL som ett breddlopp och kanske en inkörsport till rullskidsporten, de flesta andra rullskidstävlingar har inte speciellt breda startfält utan det är mestadels elit och "elitmotionärer". Att säga att en sport med typ 2 tävlingar över 100 deltagare och resten därunder är en väl fungerande sport är lite löjligt eller så har man olika målsättningar, som tävlingssport javisst, som motionssport rent fiasko. Vill man bredda sporten eller vill man behålla det som en klubb där alla känner alla?

 

 

Varenda bonnlopp i löpning har ju ett par hundra deltagare, i princip alla orienteringstävlingar i Gbgregionen har minst 3-400 deltagare, seedningslopp med 500 deltagare på vintern är inget ovanligt inte heller cykellopp med stora startfält.

 

Vill man bredda sporten får man nog vara beredd att pröva lite olika koncept som själv kanske inte gillar, det är inte säkert att AL:s lösning är det rätta men VL:s tanke att alla ska kunna seeda sig på de hjul man kör till vardags är god men kanske inte helt realistisk.

 

Sedan förstår jag inte riktigt hur ett lopp med avvikande regler kan hota att förstöra sporten och samtliga övriga lopp kör PU?

 

Gillar man inte upplägget behöver man ju inte åka...jag åker inte lopp som jag inte gillar.

Avseende AL tror jag man kommer få färre anmälningar i år men mest beroende på de höga avgifterna.

Link to comment
Share on other sites

Du borde nog kolla lite först innan du skriver. Alliansloppet 2010 på PU hjul lika många deltagare som 2012! 2010 lika bra elitstartfält som 2012. 2010 inget gnäll alla nöjda och glada' date=' bra publicitet för loppet!

2012 orättvisa förhållanden, hjulen höll inte för många åkare, flera fick bryta pga hjulen. Gnäll, bråk, dålig publicitet efteråt.........Varför ändra någonting som verkligen var bra???[/quote']

Var det inte folk som ramlade 2010, även framme i täten?

 

Har du provat hur rullet påverkas jämförelsevis mellan Fibreglass och Finstep som har bredare hjul.

Jag har bäst rull på ett par som är väldigt liten anliggningsyta. Hjulen är som bollar.

 

Hur är det med rullet på PU-hjul beroende på olika blandningar.

Om jag förstått rätt är Eagle mjukare än Swenor och har bättre rull. Gäller det också tungviktare?

Dessa åkare hade ramlat lika mycket på gummihjul. Så det hade inte vart någon skillnad. Kommer man in full fart i en rondell där det ligger lite olja på asfalten samtidigt som det regnar blir det halt oavsett hjul.

 

Sen hjälper det nog inte om Finstep har bredare hjul dom seedade åkarna får sina skidor tilldelade och dom har dom svampiga fibreglasshjulen helt enkelt.

 

Anledningen till Gummihjul som var pågång redan 2011 (loppet ställdes då in)

Är ju helt enkelt för att beslut har tagits av personer utan kunskap, lobbyverksamhet från leverantröer som inte har PU-hjul, samt konstiga argument från just Vasaloppet som ingen förstår sig på.

Dessa beslut har sen gjort att en av dom stora sponsorerna till loppet kräver mjuka gummihjul istället för dom "supersnabba" tävlingshjulen.

Som sagt fel beslut av personer som inte vet vad dom pratar om har gjort att reglerna är som dom är i dagens Allianslopp.

Det kommer inte ske några ändringar till detta år heller vad jag förstår. Men det måste ske ändringar och förädringar till 2014. Gäller bara att rätt personer pratar med rätt personer.

 

tävla på orättvisa ojämna gummihjul är inte bra för sporten. Sporten växte oerhört sammtidigt som vi fick PU-hjul på marknaden. Då kunde man ha likvärdigt material oavsett hur bra man var. Det gjorde det hela roligare också.

Sen är det ju faktiskt mycket säkrare att tävla på stadiga stabila PU-hjul jämfört med mjuka svampiga gummihjul.

Link to comment
Share on other sites

Självklart' date=' det kommer! Kritiken kommer bara att öka. Folk är upprörda och det kommer att mixtras ordentligt med 2:orna! Vi är på väg mot en situation som kan förstöra sporten som var hur bra som helst fram till förra årets Allianslopp.[/quote']

Javisst är det så, rullskidsporten blomstrade och fungerade perfekt innan Alliansloppet förstörde allt! Ett gäng medelålders gubbar som kuskar runt på alla tävlingar och nu Alliansloppet med 500 deltagare vad är detta, självklart ett hot mot sporten med alla dessa nya åkare som inte förstår bättre än man inte kan tävla på 2:or, vår intresseklubb är hotad skandal något måste göras.

Jag har nu startat Facebookgruppen "SSF bör stänga av alla som tävlar på gummi innan det är för sent!" gå gärna med så vi inte får inte för mycket nytt folk i rullskidssporten så att det blir som Vasaloppet och alla dessa f-bannade långlopp med motionärer högt och lågt.

 

och nu skulle det kanske vart en Smiley eller två?

Du borde nog kolla lite först innan du skriver. Alliansloppet 2010 på PU hjul lika många deltagare som 2012! 2010 lika bra elitstartfält som 2012. 2010 inget gnäll alla nöjda och glada, bra publicitet för loppet!

2012 orättvisa förhållanden, hjulen höll inte för många åkare, flera fick bryta pga hjulen. Gnäll, bråk, dålig publicitet efteråt.........Varför ändra någonting som verkligen var bra???

Ha, ha. ha, ha. Vår super krutgubbe på östra sidan landet, Magnus Graas, kom 2012 57:a på 2:30 på 2or. Siste man 2010 hade 3:45 på PU hjul på plats 57...

Link to comment
Share on other sites

Javisst är det så' date=' rullskidsporten blomstrade och fungerade perfekt innan Alliansloppet förstörde allt! Ett gäng medelålders gubbar som kuskar runt på alla tävlingar och nu Alliansloppet med 500 deltagare vad är detta, självklart ett hot mot sporten med alla dessa nya åkare som inte förstår bättre än man inte kan tävla på 2:or, vår intresseklubb är hotad skandal något måste göras.

Jag har nu startat Facebookgruppen "SSF bör stänga av alla som tävlar på gummi innan det är för sent!" gå gärna med så vi inte får inte för mycket nytt folk i rullskidssporten så att det blir som Vasaloppet och alla dessa f-bannade långlopp med motionärer högt och lågt.

 

och nu skulle det kanske vart en Smiley eller två?[/quote']

Du borde nog kolla lite först innan du skriver. Alliansloppet 2010 på PU hjul lika många deltagare som 2012! 2010 lika bra elitstartfält som 2012. 2010 inget gnäll alla nöjda och glada, bra publicitet för loppet!

2012 orättvisa förhållanden, hjulen höll inte för många åkare, flera fick bryta pga hjulen. Gnäll, bråk, dålig publicitet efteråt.........Varför ändra någonting som verkligen var bra???

Ha, ha. ha, ha. Vår super krutgubbe på östra sidan landet, Magnus Graas, kom 2012 57:a på 2:30 på 2or. Siste man 2010 hade 3:45 på PU hjul på plats 57...

? vilken resultatlista läser du nu?

Här är en annan från 2010

http://skidresultat.se/?cat=comp&id=828&k_id=-1

165 pers i mål 2010

 

här är 2012

http://skidresultat.se/?cat=comp&id=1621&k_id=-1

295 pers i mål 2012

Link to comment
Share on other sites

Du borde nog kolla lite först innan du skriver. Alliansloppet 2010 på PU hjul lika många deltagare som 2012! 2010 lika bra elitstartfält som 2012. 2010 inget gnäll alla nöjda och glada, bra publicitet för loppet!

Resultat listan för 2010 var inte spesiellt bra formaterad men jag fick det till ca 150 deltaganda herrar som körde 54 km 2010 och ca 300 på samma distanse 2012. En ökning med 100% är väl inte lika många deltagare eller har jag sett i fel resultat listor?

 

Varför ändra någonting som verkligen var bra???

För att folk ville att loppet skulle vara seedningsgrundande för vasan.

Link to comment
Share on other sites

Du borde nog kolla lite först innan du skriver. Alliansloppet 2010 på PU hjul lika många deltagare som 2012! 2010 lika bra elitstartfält som 2012. 2010 inget gnäll alla nöjda och glada' date=' bra publicitet för loppet![/quote']

Resultat listan för 2010 var inte spesiellt bra formaterad men jag fick det till ca 150 deltaganda herrar som körde 54 km 2010 och ca 300 på samma distanse 2012. En ökning med 100% är väl inte lika många deltagare eller har jag sett i fel resultat listor?

 

Varför ändra någonting som verkligen var bra???

För att folk ville att loppet skulle vara seedningsgrundande för vasan.

Det var seedningsgrundande även med PU-hjul.

Link to comment
Share on other sites

Du borde nog kolla lite först innan du skriver. Alliansloppet 2010 på PU hjul lika många deltagare som 2012! 2010 lika bra elitstartfält som 2012. 2010 inget gnäll alla nöjda och glada' date=' bra publicitet för loppet!

2012 orättvisa förhållanden, hjulen höll inte för många åkare, flera fick bryta pga hjulen. Gnäll, bråk, dålig publicitet efteråt.........Varför ändra någonting som verkligen var bra???[/quote']

Ha, ha. ha, ha. Vår super krutgubbe på östra sidan landet, Magnus Graas, kom 2012 57:a på 2:30 på 2or. Siste man 2010 hade 3:45 på PU hjul på plats 57...

? vilken resultatlista läser du nu?

Här är en annan från 2010

http://skidresultat.se/?cat=comp&id=828&k_id=-1

165 pers i mål 2010

 

här är 2012

http://skidresultat.se/?cat=comp&id=1621&k_id=-1

295 pers i mål 2012

Skumt, jag gick in på Allinsloppets hemsida. Sedan kollade jag bara på 56km tävlingsklass.

http://alliansloppet.se/blog/2010/09/02/resultat-alliansloppet-2010/

http://neptron.se/resultat/Resultat_Alliansloppet_2012.html

2010 tävlingsklass var inte i närheten av 2012 tävlingsklass både avseende elit och antal åkare om man ska lita på ovan länkar.

Link to comment
Share on other sites

Du borde nog kolla lite först innan du skriver. Alliansloppet 2010 på PU hjul lika många deltagare som 2012! 2010 lika bra elitstartfält som 2012. 2010 inget gnäll alla nöjda och glada' date=' bra publicitet för loppet![/quote']

Resultat listan för 2010 var inte spesiellt bra formaterad men jag fick det till ca 150 deltaganda herrar som körde 54 km 2010 och ca 300 på samma distanse 2012. En ökning med 100% är väl inte lika många deltagare eller har jag sett i fel resultat listor?

 

Varför ändra någonting som verkligen var bra???

För att folk ville att loppet skulle vara seedningsgrundande för vasan.

Det var seedningsgrundande även med PU-hjul.

Ja, som ett försök om jag kommer ihåg rätt. Det var väl också så att det var vasaloppet som satte ett krav om 2:or för att det skulle fortsätta att vara seedningsgrundande?

Link to comment
Share on other sites

Resultat listan för 2010 var inte spesiellt bra formaterad men jag fick det till ca 150 deltaganda herrar som körde 54 km 2010 och ca 300 på samma distanse 2012. En ökning med 100% är väl inte lika många deltagare eller har jag sett i fel resultat listor?

 

 

För att folk ville att loppet skulle vara seedningsgrundande för vasan.

Det var seedningsgrundande även med PU-hjul.

Ja' date=' som ett försök om jag kommer ihåg rätt. Det var väl också så att det var vasaloppet som satte ett krav om 2:or för att det skulle fortsätta att vara seedningsgrundande?[/quote']

Som jag sagt många gånger, det är mycket lobbyverksamhet ibland och felaktiga beslut tagna i detta ärende.

 

Snart skall seedningslopp som körs söder om dalälven i vinter bara vara godkända om man har skidor som kostar max 2500 kr, vallningen får inte innehålla flour,

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...