Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Värmdöloppet 2013


Dunderklumpen

Recommended Posts

Värmdöloppet 2013

 

Start

Gemensam start 11.00, söndagen den 3 februari 2013. Start och mål, Ekedalsskolan Gustavsberg.

 

Seedningslopp för Vasaloppet och Tjejvasan.

 

Nationell tävling, 21 och 45 km klassisk teknik. DM för Stockholms Skiddistrikt.

 

Klasser

45 km, D21-D60 samt H21-H70, dessutom Damer och Herrar Motion. Seedning till Vasaloppet.

21 km, Damer och Herrar Motion. Seedning till Tjejvasan.

 

Anmälan

Anmälan sker via www.varmdoloppet.se

 

Redan över 100 anmälda. Senaste åren har loppet blivit fulltecknat! Anmäl dig redan nu för att vara säker på en plats! Anmälningsavgift fram till 15:e December, 21 km - 300 kronor och 45 km – 400 kronor.

16:e December till 28:e Januari, 400 resp 500 kr. Efteranmälan i mån av plats, 500 resp 650 kr.

 

Priser till 1:a, 2:a och 3:e plats i D21 45km och H21 45km. Övriga priser lottas ut på startnummer. Vi målgång får alla en medalj för sin prestation.

 

Mer information

www.varmdoloppet.se | info@varmdoloppet.se | 073-705 32 15

 

Värmdöloppet ingår som en av tävlingarna i Tiger Balsam Ski Tour

http://www.tigerbalsam.se/tiger-balsam-ski-tour.html

25.000:- i prispengar till både dam- och herrklassen

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • Replies 107
  • Created
  • Last Reply

Den stora frågan är väl nu hur det ser ut efter detta dj-a väder och vilka möjligheterna är att göra bra spår som håller ihop.

 

Hur mycket snö finns kvar?

När och med vilken utrustning prepareras spåren?

Blir det bara sladdrigt "strösocker" :( eller hård räls :) ? Inslag av gräs/grus :( ...?

Link to comment
Share on other sites

Kollade banan på www.varmdoloppet.se. Hur kan 2 varv vara 20,9 km och 4 varv bli 45 km? Kör de som ska 45 km nån extra slinga?

Hur kuperat är det, behöver man fäste som VL led 5 åkare? Det verkar ju bli snabbt före:-)

Inte jättekuperat men det är ju inte tokplatt heller. Du bör ha fäste om du inte är extremt bra på att staka i förhållande till din diagonalteknik.

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte 2011 och i början med extra tryck i åkningen hade jag svårt att klara 180-graderskurvor. Trots att de inte var så farligt tvära och låg på helt flackt parti. Men det var så hög fart. Förhoppningsvis vågar jag trampa runt bättre i år men jag kan inte låta bli att önska så mycket "socker" som möjligt. Kanske är rätt ensam om det? :-)
Link to comment
Share on other sites

Jag åkte 2011 och i början med extra tryck i åkningen hade jag svårt att klara 180-graderskurvor. Trots att de inte var så farligt tvära och låg på helt flackt parti. Men det var så hög fart. Förhoppningsvis vågar jag trampa runt bättre i år men jag kan inte låta bli att önska så mycket "socker" som möjligt. Kanske är rätt ensam om det? :-)

Men i år har du ju tränat "massa" skate så nu kommer det gå som en dans ska du se! ;)

Link to comment
Share on other sites

Kollade banan på www.varmdoloppet.se. Hur kan 2 varv vara 20,9 km och 4 varv bli 45 km? Kör de som ska 45 km nån extra slinga?

Hur kuperat är det, behöver man fäste som VL led 5 åkare? Det verkar ju bli snabbt före:-)

Jag svarade på kuperingen i annan tråd. Banprofilen stämmer på hemsidan du hänvisar till. Dock är banan kortad liksom i fjol. På varv 2, 3 och 4 går man bara runt "Stens Träsk", dvs inte hela elljusspåret. Dessa varv blir väl ca 11 km/varv. Startvarvet är kortare, kanske 9 km. Dvs hela banan mellan 41 o 42 km.

(Skulle hela elljusspåret vara med 3ggr, skulle loppet bli ca 47 km. )

Link to comment
Share on other sites

Jag ska åka det här. Hur resonerar ni kring vallning. Som det ser ut nu antar jag att det är skarklister som gäller va? Tankar kring hur man fixar bra glid på söndag?

Skarklister kan bli lämpligt. Glid - blått eller grönt paraffin beroende på vad man har. Själv tar jag Start HF 80. Den är väl egentligen bättre i nysnö, men det är nog den hårdaste och mest slitstarka HF jag äger, så den får duga. Sen toppar jag troligen med något pulver för lite kallare temperatur, vilka brukar vara lite slitstarkare.

 

Jag tar nog ett par "sämre" skidor (mina näst äldsta RCS...), då jag är rädd för genomslag efter de senaste dagarnas blidväder.

Link to comment
Share on other sites

Underlag HF80 eller Swix Marathon, tar nog Marathon för att jag har mer av den.

På detta, den nya reainköpta C44 fluiden, ska vara ideal för detta före och minst lika slitstark som pulver...., vågar nog inte testa. Så kanske det senaste kapet TOKO Jetstream red (C44 fluiden och Jeatstream red tillsammans, 800kr). Verkar bli LITE för varmt för Jetstream. Det får bli att jag gör slut på Super Ceran, sista skvätten, hållbar och ska vara bra i grov snö Annars verkar det vara mer rätt och inne att blanda FC7 och FC10, men det får bli nästa gång vid grov snö, om det inte blir TOKO red. Men det ska bli skönt att bli av med sista FC78 skvätten, det går bara bra vid isföre enligt de som vet.

Link to comment
Share on other sites

Men viktigare än pulver är strukturen, beroende på vilket par jag väljer blir det i grunden: Fischer fabriskstrukter, eller Alewaldsslipad LJ02, eller Alewaldsslipad specialstruktur som är fin, finare än LJ02. På detta rak 0,75 mm TOKO -rill och Reed Creek Julgran 0--10, löst tryck fram sedan hårdare och hårdare. Fast ovanstående är ju PROGNOS vallning för isföre och minus 3-4 kanske...., självklart har jag grundat med BWLF innan!!
Link to comment
Share on other sites

Men viktigare än pulver är strukturen, beroende på vilket par jag väljer blir det i grunden: Fischer fabriskstrukter, eller Alewaldsslipad LJ02, eller Alewaldsslipad specialstruktur som är fin, finare än LJ02. På detta rak 0,75 mm TOKO -rill och Reed Creek Julgran 0--10, löst tryck fram sedan hårdare och hårdare. Fast ovanstående är ju PROGNOS vallning för isföre och minus 3-4 kanske...., självklart har jag grundat med BWLF innan!!

Jag har en gammal Toko rill, en grov och en lite finare, båda raka-brutna.

Till den nya rillen finns det 3 nya (röd, blå, gul), blå - rak, de andra kallas kryss.

 

Vilken är det du talar om? Den äldre finare? Det finns väl inga andra än de här från Toko?

Vet du om hållarna är lika stora, så att man separat kan köpa till en ny rulle till den gamla hållaren?

Ser så ut på bilden, men vet ju aldrig...

 

Förresten kryss (o julgran), det är väl bara brutet i annat mönster, groparna går väl alltid längsgående!?

Link to comment
Share on other sites

Underlag HF80 eller Swix Marathon, tar nog Marathon för att jag har mer av den.

På detta, den nya reainköpta C44 fluiden, ska vara ideal för detta före och minst lika slitstark som pulver...., vågar nog inte testa. Så kanske det senaste kapet TOKO Jetstream red (C44 fluiden och Jeatstream red tillsammans, 800kr). Verkar bli LITE för varmt för Jetstream. Det får bli att jag gör slut på Super Ceran, sista skvätten, hållbar och ska vara bra i grov snö Annars verkar det vara mer rätt och inne att blanda FC7 och FC10, men det får bli nästa gång vid grov snö, om det inte blir TOKO red. Men det ska bli skönt att bli av med sista FC78 skvätten, det går bara bra vid isföre enligt de som vet.

 

Kan vara LITE för lite Swix FC78, tror blandar ut den med Rex TK-244, 70/30, för lenare framförning....

 

Men viktigare än pulver är strukturen, beroende på vilket par jag väljer blir det i grunden: Fischer fabriskstrukter, eller Alewaldsslipad LJ02, eller Alewaldsslipad specialstruktur som är fin, finare än LJ02. På detta rak 0,75 mm TOKO -rill och Reed Creek Julgran 0--10, löst tryck fram sedan hårdare och hårdare. Fast ovanstående är ju PROGNOS vallning för isföre och minus 3-4 kanske...., självklart har jag grundat med BWLF innan!!

 

Ja just det, fäste också, nej det orkar jag inte med, skulle ju kunna förstöra det optimala glidet. Satsar på den vackra ädla konsten att enbart staka, och mongstaka.

Åh vad bra, exakt så som jag hade trott och hoppats :)

 

Man får hoppas att kroppen lär kännas bra på söndag då, men jag undrar om det inte finns något skit i kroppen ändå. Efter det senaste loppet i långloppscirkusen som jag åker i känner man sig ju lite sliten. Men det ska bli skönt att låta kroppen tävla igen på söndag. Efteråt ska kroppen få vila.

Link to comment
Share on other sites

Men viktigare än pulver är strukturen' date=' beroende på vilket par jag väljer blir det i grunden: Fischer fabriskstrukter, eller Alewaldsslipad LJ02, eller Alewaldsslipad specialstruktur som är fin, finare än LJ02. På detta rak 0,75 mm TOKO -rill och Reed Creek Julgran 0--10, löst tryck fram sedan hårdare och hårdare. Fast ovanstående är ju PROGNOS vallning för isföre och minus 3-4 kanske...., självklart har jag grundat med BWLF innan!![/quote']

Jag har en gammal Toko rill, en grov och en lite finare, båda raka-brutna.

Till den nya rillen finns det 3 nya (röd, blå, gul), blå - rak, de andra kallas kryss.

 

Vilken är det du talar om? Den äldre finare? Det finns väl inga andra än de här från Toko?

Vet du om hållarna är lika stora, så att man separat kan köpa till en ny rulle till den gamla hållaren?

Ser så ut på bilden, men vet ju aldrig...

 

Förresten kryss (o julgran), det är väl bara brutet i annat mönster, groparna går väl alltid längsgående!?

Har den gamla raka och brutna hemma för tillfället, det är den gamla raka fina, kanske är den 1mm. Vet inget om den nya toko. Julgran eller fiskben som red creek gör är väll som bruten fast mer...

Link to comment
Share on other sites

Men viktigare än pulver är strukturen, beroende på vilket par jag väljer blir det i grunden: Fischer fabriskstrukter, eller Alewaldsslipad LJ02, eller Alewaldsslipad specialstruktur som är fin, finare än LJ02. På detta rak 0,75 mm TOKO -rill och Reed Creek Julgran 0--10, löst tryck fram sedan hårdare och hårdare. Fast ovanstående är ju PROGNOS vallning för isföre och minus 3-4 kanske...., självklart har jag grundat med BWLF innan!!

Slipar Alewalds linjära strukturer, trodde att Klas vägrade göra sånt? :)

Link to comment
Share on other sites

Men viktigare än pulver är strukturen' date=' beroende på vilket par jag väljer blir det i grunden: Fischer fabriskstrukter, eller Alewaldsslipad LJ02, eller Alewaldsslipad specialstruktur som är fin, finare än LJ02. På detta rak 0,75 mm TOKO -rill och Reed Creek Julgran 0--10, löst tryck fram sedan hårdare och hårdare. Fast ovanstående är ju PROGNOS vallning för isföre och minus 3-4 kanske...., självklart har jag grundat med BWLF innan!![/quote']

Slipar Alewalds linjära strukturer, trodde att Klas vägrade göra sånt? :)

På stenhårda klisterskidor med kort spann (0,8mm) på halvvikt. Men grövre än så slipar han nog inte...., fast för dig Ekis som har god diagonal så är det nog klistret som avgör glidet. Struktur och valla är nog av helt underordnad betydelse, framförallt vid isföre.., för om du ska leva som du lär så måste du köra med fäste!

Link to comment
Share on other sites

Men viktigare än pulver är strukturen' date=' beroende på vilket par jag väljer blir det i grunden: Fischer fabriskstrukter, eller Alewaldsslipad LJ02, eller Alewaldsslipad specialstruktur som är fin, finare än LJ02. På detta rak 0,75 mm TOKO -rill och Reed Creek Julgran 0--10, löst tryck fram sedan hårdare och hårdare. Fast ovanstående är ju PROGNOS vallning för isföre och minus 3-4 kanske...., självklart har jag grundat med BWLF innan!![/quote']

Slipar Alewalds linjära strukturer, trodde att Klas vägrade göra sånt? :)

På stenhårda klisterskidor med kort spann (0,8mm) på halvvikt. Men grövre än så slipar han nog inte...., fast för dig Ekis som har god diagonal så är det nog klistret som avgör glidet. Struktur och valla är nog av helt underordnad betydelse, framförallt vid isföre.., för om du ska leva som du lär så måste du köra med fäste!

Nu förstår jag inte vad du skriver? Jag körde ju utan fäste på Lida i söndags trots att Myhren sa att "Den här banan är gjord för att inte kunna stakas runt". Sen att jag hade solklart sämst glid i tätklungan är ju en annan sak, inte bara i tätklungan, var nog bland de med sämst glid i hela fältet, inkluderat de jag varvade.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...