Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Värmdöloppet 2013


Dunderklumpen

Recommended Posts

  • Replies 107
  • Created
  • Last Reply
Kollade banan på www.varmdoloppet.se. Hur kan 2 varv vara 20' date='9 km och 4 varv bli 45 km? Kör de som ska 45 km nån extra slinga?

Hur kuperat är det, behöver man fäste som VL led 5 åkare? Det verkar ju bli snabbt före:-)[/quote']

Inte jättekuperat men det är ju inte tokplatt heller. Du bör ha fäste om du inte är extremt bra på att staka i förhållande till din diagonalteknik.

Enligt ovan så bör du köra med fäste, din diagonalteknik är ju bra! Inget fäste, inget glid, det är en oslagbar kombi Ekis...:lol: , du använde t o m benen i Vålarullen 2011 till min stora förvåning!

Link to comment
Share on other sites

Kollade banan på www.varmdoloppet.se. Hur kan 2 varv vara 20' date='9 km och 4 varv bli 45 km? Kör de som ska 45 km nån extra slinga?

Hur kuperat är det, behöver man fäste som VL led 5 åkare? Det verkar ju bli snabbt före:-)[/quote']

Inte jättekuperat men det är ju inte tokplatt heller. Du bör ha fäste om du inte är extremt bra på att staka i förhållande till din diagonalteknik.

Enligt ovan så bör du köra med fäste, din diagonalteknik är ju bra! Inget fäste, inget glid, det är en oslagbar kombi Ekis...:lol: , du använde t o m benen i Vålarullen 2011 till min stora förvåning!

Men det där var ju med utgångspunkt led5 kapacitet.

Har man fäste (vilket man har till 100% på rullisar) så ska man naturligtvis använda det om det är möjligt.

Link to comment
Share on other sites

Underlag HF80 eller Swix Marathon, tar nog Marathon för att jag har mer av den.

På detta, den nya reainköpta C44 fluiden, ska vara ideal för detta före och minst lika slitstark som pulver...., vågar nog inte testa. Så kanske det senaste kapet TOKO Jetstream red (C44 fluiden och Jeatstream red tillsammans, 800kr). Verkar bli LITE för varmt för Jetstream. Det får bli att jag gör slut på Super Ceran, sista skvätten, hållbar och ska vara bra i grov snö Annars verkar det vara mer rätt och inne att blanda FC7 och FC10, men det får bli nästa gång vid grov snö, om det inte blir TOKO red. Men det ska bli skönt att bli av med sista FC78 skvätten, det går bara bra vid isföre enligt de som vet.

Varit på Bromma Blocks tro?

Link to comment
Share on other sites

Underlag HF80 eller Swix Marathon' date=' tar nog Marathon för att jag har mer av den.

På detta, den nya reainköpta C44 fluiden, ska vara ideal för detta före och minst lika slitstark som pulver...., vågar nog inte testa. Så kanske det senaste kapet TOKO Jetstream red (C44 fluiden och Jeatstream red tillsammans, 800kr). Verkar bli LITE för varmt för Jetstream. Det får bli att jag gör slut på Super Ceran, sista skvätten, hållbar och ska vara bra i grov snö Annars verkar det vara mer rätt och inne att blanda FC7 och FC10, men det får bli nästa gång vid grov snö, om det inte blir TOKO red. Men det ska bli skönt att bli av med sista FC78 skvätten, det går bara bra vid isföre enligt de som vet.[/quote']

Varit på Bromma Blocks tro?

Råkade åka förbi där...:) Idag var det 50% på RC, alla dessa reor ruinerar mig....:)

Link to comment
Share on other sites

Skickade min mor till Runners store för att hämta ut min nummer lapp så att jag skulle slippa åka in till stan. Antar att jag hade spenderat någon krona för mycket där annars. Hon lämnade fram startbeviset och gick tillbaka till kontoret och meddelade att mitt nummer 215 nu va uthämtat. Men det va ju fel nummer som hon fått. Så hon fick snällt gå tillbaka och få ut rätt. Så titta noga att ni får rätt nummer när ni hämtar ut.
Link to comment
Share on other sites

Lite mer hjälp till en förvirrad och korkad tack. Jag brukar alltid ha bakhalt i isspår trots att det sägs vara så lätt att klistervalla för sådana förhållanden.

 

Om det nu är isigt som det verkar på söndag, vad tror församlingen om följande:

 

Fäste Lager 1: Rode Chola, tunt lager invärmt med strykjärn

Fäste Lager 2: Swix KR30 (heter väl deras blåa isklister?)

 

Glid: Skitsamma, det är klistrets längd och tjocklek som avgör detta. Kör ändå Kuzmin så jag slipper glidvalla.

 

Funkar detta även om spåren blir frästa lör/sön natt?

Link to comment
Share on other sites

Om det är nån som är anmäld men ej ska åka köper jag gärna startplatsen. Maila gärna i så fall!

Jag tror namnbyte inte går att göra nu Ekis. Men det finns alla gånger nummerlappar till duktiga skidåkare, speciellt eftersom det är DM också. (Sumpan betalar väl din start ???) Ring Gustaf om det! Har du inte hans nummer så slå mig en pling på 073 08 49 119.

Link to comment
Share on other sites

Lite mer hjälp till en förvirrad och korkad tack. Jag brukar alltid ha bakhalt i isspår trots att det sägs vara så lätt att klistervalla för sådana förhållanden.

 

Om det nu är isigt som det verkar på söndag, vad tror församlingen om följande:

 

Fäste Lager 1: Rode Chola, tunt lager invärmt med strykjärn

Fäste Lager 2: Swix KR30 (heter väl deras blåa isklister?)

Det lär alla gånger vara skarklister som gäller. Märke mm spelar väl mindre roll. Vilket grundklister du tar spelar heller inte så stor roll (själv tar jag nog swix KB20).

 

Funkar detta även om spåren blir frästa lör/sön natt?

Även ifall spåren görs på natten lär det bli is-sockrigt i värsta fall. Man behöver nog skarklister ifall man vill få fäste då också.

 

Ev. funderar jag på att täcka skarklistret med ett tunnt lager av burken rex powergrip 4. Denna burk är ju egentligen ett klister med mycket fluor. Bör minska risken för att det suger glid, men å andra sidan kanske jag inte får något fäste. Jag ska prova lite i kväll eller i morgon, så kan jag återkomma.

 

Jag återkommer även med spårstatus under morgondagen, när vi varit ute och skottat lite...

Link to comment
Share on other sites

Om det är nån som är anmäld men ej ska åka köper jag gärna startplatsen. Maila gärna i så fall!

Jag tror namnbyte inte går att göra nu Ekis. Men det finns alla gånger nummerlappar till duktiga skidåkare' date=' speciellt eftersom det är DM också. (Sumpan betalar väl din start ???) Ring Gustaf om det! Har du inte hans nummer så slå mig en pling på 073 08 49 119.[/quote']

Hittade ditt meddelande på FunBeat... Läs där! ;)

Link to comment
Share on other sites

Sugen på spårrapporter och vallningstips, men det är väl att vänta under lördagen?

Vi ska ut och skotta lite idag. Jag återkommer efter det ;)

 

(Jag är själv lite osäker på ifall jag vågar ta finskidor eller inte. Personligt problem är att mina skräpigare skidor är för mjuka i spannet. Inte så bra med klister! Funderar därför kanske att köra utan fäste och saxa i backarna. Men egentligen är banan lite för tuff för en amatör som mig att staka hela vägen... PROBLEM ALLTSÅ... ;))

Link to comment
Share on other sites

Skarklister blir säkert bra (har dock inget =( ) Snötemp kommer nog vara runt -7/-8. Har bara Star bas, multiminus, grupper och Start universal. Vad är klokast att göra med denna samling? Bas + multiminus? Blanda i start universal alt gripper?

Jag hade fäste idag med bas+ multiminus och gripper 50/50.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...