Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Värmdöloppet 2013


Dunderklumpen

Recommended Posts

Gjorde lite glidtester på Bisslinge idag, mina nya carbonlite för nästan 6000kr, gled SUPER SÄMST, klart sämre än mina stålsicklade skidor med djupa kratrar i. Mina två andra gamla par gled KLART bättre än de stålsicklade. BWLF på de stenslipade och Prime Glide på de stålsicklade Stockholmskidorna. Nu ska jag slänga på Swix Marathon på de som gled bäst, eller skulle man ta Stockholmskidorna..? De nya Carbonlight kanske får bli de nya skräpskidorna :(

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 107
  • Created
  • Last Reply

Gjorde lite glidtester på Bisslinge idag' date=' mina nya carbonlite för nästan 6000kr, gled SUPER SÄMST, klart sämre än mina stålsicklade skidor med djupa kratrar i. Mina två andra gamla par gled KLART bättre än de stålsicklade. BWLF på de stenslipade och Prime Glide på de stålsicklade Stockholmskidorna. Nu ska jag slänga på Swix Marathon på de som gled bäst, eller skulle man ta Stockholmskidorna..? De nya Carbonlight kanske får bli de nya skräpskidorna :([/quote']

Men har Klas fått ta hand om de nya skidorna?

Link to comment
Share on other sites

Gjorde lite glidtester på Bisslinge idag' date=' mina nya carbonlite för nästan 6000kr, gled SUPER SÄMST, klart sämre än mina stålsicklade skidor med djupa kratrar i. Mina två andra gamla par gled KLART bättre än de stålsicklade. BWLF på de stenslipade och Prime Glide på de stålsicklade Stockholmskidorna. Nu ska jag slänga på Swix Marathon på de som gled bäst, eller skulle man ta Stockholmskidorna..? De nya Carbonlight kanske får bli de nya skräpskidorna :([/quote']

Men har Klas fått ta hand om de nya skidorna?

Snart, Fischer maskinstruktur skulle ju vara så bra, och dessa är "färska", så det borde vara bra. Miitt sista hopp står till Klas, om dom inte glider bra efter det, blir jag riktigt gnällig.:). Det jag fruktar är att det är ett pissigt par helt enkelt, som kommer att glida dåligt oavsett vad man gör.

Link to comment
Share on other sites

Skarklister blir säkert bra (har dock inget =( ) Snötemp kommer nog vara runt -7/-8. Har bara Star bas, multiminus, grupper och Start universal. Vad är klokast att göra med denna samling? Bas + multiminus? Blanda i start universal alt gripper?

Har ungefär samma vallor som dig. Testade spåren idag och körde följande på fästet:

 

Swix Base Klister Spray KB20

Star Gripper + Star Multi-minus (50/50). Riktigt TUNT lager.

Toppade med Star Top Violet

 

Resultat: Fästet inverkade inte på glidet och fästet var "bergfäste". Nu hoppas jag inte snön förändras så mycket tills imorgon!

 

Körde först utan Star Top Violet och fick rejäl ifrysning trots riktigt tunt lager klister samt riktigt kortad fästzon.

Link to comment
Share on other sites

Gjorde lite glidtester på Bisslinge idag' date=' mina nya carbonlite för nästan 6000kr, gled SUPER SÄMST, klart sämre än mina stålsicklade skidor med djupa kratrar i. Mina två andra gamla par gled KLART bättre än de stålsicklade. BWLF på de stenslipade och Prime Glide på de stålsicklade Stockholmskidorna. Nu ska jag slänga på Swix Marathon på de som gled bäst, eller skulle man ta Stockholmskidorna..? De nya Carbonlight kanske får bli de nya skräpskidorna :([/quote']

Men har Klas fått ta hand om de nya skidorna?

Snart, Fischer maskinstruktur skulle ju vara så bra, och dessa är "färska", så det borde vara bra. Miitt sista hopp står till Klas, om dom inte glider bra efter det, blir jag riktigt gnällig.:). Det jag fruktar är att det är ett pissigt par helt enkelt, som kommer att glida dåligt oavsett vad man gör.

Jag har haft båda varianterna från Fischer, både riktigt skitglid och kanonskidor direkt. När Klas fick hand om de dåliga skidorna har de blivit bäst/bland de bättre så det ordnar sig nog ska du se!

 

Fast sen vet du ju iofs hur bra glid jag brukar ha... :/

Link to comment
Share on other sites

Tack PärT och johanw!

 

Enligt Stars vallaexperts tabell så rekommenderas 50% av varje mellan 0 och -2, därefter succesivt mindre multigripper ned till -6 där man bara ska använda multiminus.

 

Ngn erfarenhet av detta?

Ingen erfarenhet av det tyvärr. Enligt min mening så kommer man få ifrysning med enbart klister på fästet imorgon. Detta eftersom det är en hel del isklumpar (stora och små) uppfräst i spåren och spåren är inte stenhårda. Därför valde jag att toppa med en flourvalla för att minska ifrysningen och få "mjukare gång" på skidan.

 

Risken är då att man tappar för mycket av fästet. Men fästet var som sagt oförändrat väldigt bra, men jag slapp ifrysning och glidet blev såklart avsevärt mycket bättre (kände inte av fästvallan alls).

 

Jag hoppas då att spåren inte hinner förändras så mycket under natten. Men det är ju det som är så spännande med skidåkning :)

Link to comment
Share on other sites

Tack PärT och johanw!

 

Enligt Stars vallaexperts tabell så rekommenderas 50% av varje mellan 0 och -2, därefter succesivt mindre multigripper ned till -6 där man bara ska använda multiminus.

 

Ngn erfarenhet av detta?

Jag testade inget annat än 50/50. Märkte inget av ifrysning eller att vallan påverkade glidet nämnvärt.

 

Det kommer gå fort i morgon.

Link to comment
Share on other sites

Skarklister blir säkert bra (har dock inget =( ) Snötemp kommer nog vara runt -7/-8. Har bara Star bas' date=' multiminus, grupper och Start universal. Vad är klokast att göra med denna samling? Bas + multiminus? Blanda i start universal alt gripper?[/quote']

Har ungefär samma vallor som dig. Testade spåren idag och körde följande på fästet:

 

Swix Base Klister Spray KB20

Star Gripper + Star Multi-minus (50/50). Riktigt TUNT lager.

Toppade med Star Top Violet

 

Resultat: Fästet inverkade inte på glidet och fästet var "bergfäste". Nu hoppas jag inte snön förändras så mycket tills imorgon!

 

Körde först utan Star Top Violet och fick rejäl ifrysning trots riktigt tunt lager klister samt riktigt kortad fästzon.

Går nog att täcka om man är orolig för underfrysning. Rädd att folk tappar lite mycket av fästet bara. Sen undrar jag om burk håller i detta grova före. Om man håller skidorna i rörelse, brukar risken inte vara så stor när snön är så kornig och grov. Du tog inte lite pauser under dagens lilla tur ? ;)

Link to comment
Share on other sites

Skarklister blir säkert bra (har dock inget =( ) Snötemp kommer nog vara runt -7/-8. Har bara Star bas' date=' multiminus, grupper och Start universal. Vad är klokast att göra med denna samling? Bas + multiminus? Blanda i start universal alt gripper?[/quote']

Har ungefär samma vallor som dig. Testade spåren idag och körde följande på fästet:

 

Swix Base Klister Spray KB20

Star Gripper + Star Multi-minus (50/50). Riktigt TUNT lager.

Toppade med Star Top Violet

 

Resultat: Fästet inverkade inte på glidet och fästet var "bergfäste". Nu hoppas jag inte snön förändras så mycket tills imorgon!

 

Körde först utan Star Top Violet och fick rejäl ifrysning trots riktigt tunt lager klister samt riktigt kortad fästzon.

Går nog att täcka om man är orolig för underfrysning. Rädd att folk tappar lite mycket av fästet bara. Sen undrar jag om burk håller i detta grova före. Om man håller skidorna i rörelse, brukar risken inte vara så stor när snön är så kornig och grov. Du tog inte lite pauser under dagens lilla tur ? ;)

Haha :) En kaffepaus måste man väl få ta sig i spåret? Även på tävlingsdagen ;)

Link to comment
Share on other sites

Har ungefär samma vallor som dig. Testade spåren idag och körde följande på fästet:

 

Swix Base Klister Spray KB20

Star Gripper + Star Multi-minus (50/50). Riktigt TUNT lager.

Toppade med Star Top Violet

 

Resultat: Fästet inverkade inte på glidet och fästet var "bergfäste". Nu hoppas jag inte snön förändras så mycket tills imorgon!

 

Körde först utan Star Top Violet och fick rejäl ifrysning trots riktigt tunt lager klister samt riktigt kortad fästzon.

Går nog att täcka om man är orolig för underfrysning. Rädd att folk tappar lite mycket av fästet bara. Sen undrar jag om burk håller i detta grova före. Om man håller skidorna i rörelse' date=' brukar risken inte vara så stor när snön är så kornig och grov. Du tog inte lite pauser under dagens lilla tur ? ;)[/quote']

Haha :) En kaffepaus måste man väl få ta sig i spåret? Även på tävlingsdagen ;)

;)

Link to comment
Share on other sites

Har nu vallat upp 3 par skidor.

Till mig själv tog jag ett par med klart kortat fästzon. KB20 som klistergrund sedan ett tunnt lager Rex powergrip 4, utvärmt med varmluftspistol. Likadant på ett par skidor till kompisen Johan Ekbacke (en cyklist som försöker åka skidor på gamla dagar... ;))

Mitt andra egna par skidor vallade jag bara med glid. Men troligen åker jag på lite fäste i morgon.

Link to comment
Share on other sites

Godmorgon ;) Glömde i natt...

 

Ibland skriver man så´nt man tycker är självklart. Men som andra kanske inte tycker är det.

Jag skrev:

"Tänk dock på att det kommer vara ca -10 grader i natt, och att snön inte ändrar sig lika snabbt som luften."

Med det menade ju "självklart" att om man går på för mjukt klister, är risken större att man kan få underfrysning. Därav mitt förslag att ta rent skarklister.

Jag valde ju dock att gå på det lila klistret Rex Powergrip. Denna är det dock så mycket fluor i, så jag bör klara mig ändå. Lycka till nu lite senare alla glada! ;)

Link to comment
Share on other sites

Inte helt säker men hörde tiden 1:53 (frågan bara vems tid det var).

 

Mitt lopp gick strålande och oron för isiga kurvor var helt obefogad. Det gova som låg bredvid spåret hade inte hunnit frysa så det blev otrevligt utan gav bra grepp. Snö att åka på i alla kurvor utom en där banans enda (!?) isfläck fanns. Tror alla vet var jag menar, vid diket.

Link to comment
Share on other sites

Supereloge till Ronnie (spårgruppen)!!!

Jag var ute i fredags och försökte åka på isgatan. Helt hopplöst! (Men jag är nybörjare...) Så pass att jag började bli lite rädd för att falla!

Men idag var spåret jätte fint!!!

Nu är jag inte längre rädd för att falla. Tack Ronnie, och övriga funktionärer oxå, förstås! :-D

Link to comment
Share on other sites

Fanastiskt trevlig arrangemang på all sätt! Starten blev ett elände för mig (längst bak i tävlingsfållan. Kunde börja köra eget tempo först efter ca ett varv. Kan meddlela att jag tillslut la K1 i botten, ca 70% multiminus och resten blandning mellan Start universal och multigripper. Provade detta en timme innan start med fick underfrysning så toppade med Star top violett. Grymt bra glid och bra fäste som följd. Lyckades också hålla mina stavar intakta - en seger bara det!
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...