Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Distans- vs. intervallpass!


Halvar

Recommended Posts

Vilket pass ska man egentligen prioritera inför Vasan eller långloppssäsongen?

 

På en bra, normal träningsvecka får jag kanske ihop runt 7-8 timmars träning fördelat på 5-6 pass (varav 2 pass är styrketräning), tränar sällan mer än 1,5 h per pass (under försäsongen).

 

Jag gillar att köra i ett högt tempo när jag väl tränar och då blir intervallträningen perfekt. Man åker bra tekniskt (så länge man inte kör allt för hårt) o det blir ett snarlikt tempo av tävlingsfart. Allt från 3 till 15 min intervaller o fartlek ingår i intervallerna jag kör.

 

När jag däremot ska köra ett distanspass, ett s.k A1-pass, så har jag svårt att hålla ner pulsen för att åka tekniskt rätt, det blir mer en känsla, för mig, av att vara ute och söndagsåka lite grann. Någon som känner igen sig? Dessa pass blir som högst en gång i veckan o tar ca 2 h med lite fartryck inbakat.

 

Hur mkt ger egentligen ett sånt här pass, hur långt ska ett pass vara för att det ska ge nått (tidsmässigt), ska man låta bli att titta på pulsen o bara tänka på tiden, ett tempo i mer A2 kanske?

 

Många verkar lägga mkt tid på just distanspass, är det för att samla timmar i träningsdagboken eller är det just för att det ger mest inför vinterns prövningar? Eliten förstår jag, de kan ju inte ligga på A3 puls hela tiden, det sliter för mkt, men av mina fyra rullskidpass så borde väl majoriteten gå i tävlingsfart eller tänker jag fel?

 

När det väl är snö så försöker jag bara få till så mkt tid som möjligt i ett tempo där tekniken kommer i fokus, då blir det sällan i lägre tempo än låg A2.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 51
  • Created
  • Last Reply

Jag har varit tvungen att dra ner antalet träningstimmar för kroppen återhämtar sig inte lika snabbt längre nu när jag börjar närma mig 50.

Alltså kör jag färre pass men hårdare (långa intervaller på ca 8 minuter) vilket har gett bättre resultat än långa pass.

När jag kör långa pass verkar de bli allt viktigare med energitillförsel och det är snarare det som bestämmer hur väll jag presterar på långlopp.

Så var det inte innan när jag var ynge, då fanns det en direkt koppling mellan antalet träningstimmar och vad jag presterade.

Link to comment
Share on other sites

Jag har varit tvungen att dra ner antalet träningstimmar för kroppen återhämtar sig inte lika snabbt längre nu när jag börjar närma mig 50.

Alltså kör jag färre pass men hårdare (långa intervaller på ca 8 minuter) vilket har gett bättre resultat än långa pass.

När jag kör långa pass verkar de bli allt viktigare med energitillförsel och det är snarare det som bestämmer hur väll jag presterar på långlopp.

Så var det inte innan när jag var ynge, då fanns det en direkt koppling mellan antalet träningstimmar och vad jag presterade.

Berätta gärna mer om vad du intar för energi och när

Link to comment
Share on other sites

Du kommer säkert få 100 olika svar då alla säkert vill berätta just sin filosofi.

 

Du verkar vara en bättre åkare än mig, så du får ta mina korta råd för vad de är.

 

Alla konstiga frågor om att samla tid stryker jag. Men din lite förvirrade kommentar om att "...har jag svårt att hålla ner pulsen för att åka tekniskt rätt,...", förstår jag inte alls. Det är väl alltid viktigt att åka tekniskt rätt!

 

Själv åker jag mycket distans för att kunna träna hyfsat mycket och samtidigt inte bli skadad eller sjuk.

Lite fartryck under distanserna är väl bra för att reta kroppen lite. Man kan ta dem i naturliga uppförsbackar t.ex.

Eller så kan man göra som min klubbkompis Mange, kopierat från hans blogg... (en klart duktig 45-åring - 217 på VL i år...)

 

http://magnusultra.blogspot.se

"Jag körde det bara av ren nyfikenhet på formen eftersom fredagens rullskidpass gick över all förväntan. Då körde jag ett ganska normalt pass för en skidåkare, 2 tim lugnt klassiskt med 6*12 s maxstakning inlagt. Idag blev det ett mer specifikt pass inriktat mot långlopp och Vasaloppet. Jag körde rullskidor klassiskt i 3.20 tim De första 2.30 tim gick i lugn fart och de sista 50 min gick i tävlingsfart och med bara stakning.

 

Detta är ett pass som jag tidigare brukade köra regelbundet och som är väldigt bra att ha bakom sig när man står där på startlinjen första söndagen i mars. Har man planer på att köra Vasaloppet i år så prova gärna detta pass. Nu behöver man inte nödvändigtvis köra fullt så länge. Tanken är att man ska köra sig lagom trött i lugn fart för att att sedan avsluta med stakning i hård fart."

 

(Jag försökte själv på senaste distanspasset köra lugn i 3 mil och lite hårdare på sista...)

 

En annan tidigare klubbkompis (som jag numera saknar både här men än mer i verkliga livet), som främst var duktig cyklist och ville komma sub 7h på Vättern, tyckte han kom till en viss nivå och sedan inte längre vid tävling. Han fick rådet att träna mer distans. Tränade mycket distans och upplevde en förbättring efter ett antal månader med mycket distans.

 

Personligen tycker jag att distanser ger bra. Men 2h tycker jag är i kortaste laget. Distans tycker jag är minimum 2 h. Men det är väl lite "sent" att börja köra mycket mer distans nu, om det är VL som hägrar. Själv är det tvärt om, snart ska jag köra mer av annat... ;)

 

Men alla är ju i olika faser i livet. Vore jag yngre och mer vältränad, så kanske det inte vore lika viktigt med distansträningarna. Jag har heller inga tävlingsambitioner...

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren!

 

Klart man ska åka med rätt teknik, dåligt förklarat från min sida kanske.

Det jag upplever är att om jag ska gå efter pulszonerna A1, -2, -3 när jag tränar så hamnar jag ofta på mina distanspass runt låga A2. Sänker jag farten till A1-tempo så får jag inte till tekniken helt enkelt, men det är väl kanske inte pulszonerna man ska stirra sig blind på, som jag.

 

Bra förslag, ska testa att köra ett distanspass med en lite längre fartökning i slutet av passet. Problemet för mig är väl att jag inte gillar distanspassen på rullskidor, ska dock försöka få till ett lite längre pass i veckan inför vasan.

 

Ni båda verkar vara vana skidåkare, en av er (BertilG) har gått från distanspass (eller fler pass) till lite mer intervallpass vilket fått positiv effekt och en av er (Dunderklumpen) prioriterar distanspassen för att mer hålla formen?

 

Jag har ju ingen skidåkarbakgrund och antar då att båda passen är viktiga, om jag ska prioritera nått så är det intervallpassen? Distanspassen är som sagt kanske för "sent" att börja med nu.

Link to comment
Share on other sites

Har själv funderat väldigt mycket på det här... Så Passar på att dels halvlåna tråden dels ge min syn på det i frågeform då någon kanske kan påpeka om jag tänker fel =)

 

Men vad jag kommit fram till i min egna analys, så är det att dina hårdare intervallpass, tränar hjärtat, dvs den globala syreupptagningen. (denna tar relativt lång tid att förbättra).

Men utan distans pass, så kommer musklerna du vill använda under ett vasalopp, inte att ha tränat upp sin lokala syreupptagning.

 

Så jag ser det lite som att om man tränar för lite distans pass, så kommer du kunna ha en jäklans massa syre i blodet, men muskler som inte kan tillgodogöra sig det.

Tänk en elit cyklist, som sadlar om till skidåkare. Han lär ha en grym syreupptagnings förmåga, men hans armar kommer nog inte kunna trycka på i någon stakning ändå.

 

För den ovetande tränings motionären, som kör 1 timme löpning 3-4 gånger i veckan i A2 puls.

Han kommer att få dels förbättrad syre upptagnings förmåga, dels förbättrad muskel uthållighet/lokal syre upptagnings förmåga.

Problemet han ställs inför är att de lokala musklerna förbättrar sig snabbare än hjärtat, vilket gör att relativt snabbt kommer hans förbättring att avstanna då han, trots att han får bättre muskeluthålighet/lokal syreupptagnings förmåga, inte har mer syre att plocka ur blodet då hjärtat är för svagt..

 

 

Så för att svara på frågan för ett vasalopp är min synpunk att då dom flesta kör vasaloppet utan att ligga nära några extremvärden av sin puls.. utan snarare kring 76-85% av maxpuls (?) så kommer det inte att vara det globala syret som tar slut.. dvs du kör på såpass låg intensitet, att ditt blod kommer att vara väl syresatt, Så därför tror jag att det kommer att vara musklernas förmåga att använda det syret som kommer att begränsa dig!

Men sen om du ska vara med i en spurt/ryck å tempo ökningar osv, då kommer det att bli viktigare med intervall träning passen...

 

Och musklernas uthållighet/lokala syreupptagnings förmåga/mitokondrie effektivitet tränas bäst under långa pass så vitt jag har hört. (varför vet jag inte, om det inte bara är det att man inte orkar ha högre intensitet under långa pass).

Sen kan man se till sprintåkarna. Dom tränar väldigt mycket lång lugn distans så vitt jag vet...

Och dom gör ju jäkliga resultat på långloppen =) även om nu multi talangen Daniel Rickardsson gjorde ett sju jävlans vasalopp iår!

Link to comment
Share on other sites

Träning handlar väl om kontinuitet. Den som lyckas träna mest under längst tid blir bäst om jag ska förenkla det rejält. Träning är också nedbrytande och det är vilan som bygger din kropp och därför handlar det om att hitta balansen mellan mängd träning och mängd vila.

Det är inte många som har förmånen att endast behöva bry sig om sin egen träning. Nästan alltid har vi "störningsfaktorer" som jobb, familj, vänner och kanske föreningsåtaganden. Allt detta kan skapa en stress i din kropp som gör att du inte hinner återhämta dig (vila) på rätt sätt vilket resulterar i sjukdom och skador.

 

Det handlar alltså om att lära sig hitta en balans och att känna sin kropp. Har du en tuff vecka på jobbet med mycket stress kanske det inte är läge att lägga in 3st A3 pass utan köra A1 pass istället. Den som klarar mycket A3 träning utan att blir sliten blir jäkligt bra, inget snack om saken, men det är mycket lätt att det "tippar över" och sjukdom/skada kommer som ett brev på posten.

 

Jag har sedan i juni fått min träning upplagd av Bengt Hassis. Principen är 3v med mycket träninn (7-12h/v) följt av den 4:e som är lugn (2-4h). Det har max varit 2st A3 pass i en träningsvecka och hittills har A3 passen varit fokuserade på tröskelträning, alltså ytterst lite mjöklsyra. Nu har jag inte tävlat ännu men jag har inte varit skadad en enda dag, jag har bortsett från 1 dag med feber inte varit sjuk och jag har ytterst få gånger känt mig sliten. Är mycket länge sedan jag kände mig bättre tränad och det ska bli mycket spännande att se vad det givit när loppen drar igång i vinter. Ambitionen är att åka ett VL under 5h och/eller sub 1000. Finns på Funbeat om du vill kika på hur träningen lagts upp.

 

Så vilket pass ska du prioriterar? Du ska prioritera att träna och välja pass utifrån dagens förutsättning

 

Träna fler pass över 2h!

 

Att din puls inte kommer ner i A1 är för att du inte tränar där. Fokusera på att hålla pulsen låg de första 20 min, låt den sakta jobba sig upp till din A1 nivå, då blir det lättare att hålla pulsen under passet. Jag märker att efter ca 1,5 h kan jag trycka på riktigt bra utan att pulsen sticker iväg.

 

Det går alldeles utmärkt att åka tekniskt rätt i låg fart. Åk avslappnat och "stort" och på rullskidor där det är mest stakning så blir det längre "drag" och kanske en kort "vila" mellan stavisättningarna.

Link to comment
Share on other sites

Det går alldeles utmärkt att åka tekniskt rätt i låg fart. Åk avslappnat och "stort" och på rullskidor där det är mest stakning så blir det längre "drag" och kanske en kort "vila" mellan stavisättningarna.

Det tror jag beror mycket på var man åker och hur bra man är. Stakning på låg intensitet tycker jag lätt blir rätt annorlunda än stakning på normal och hög intensitet. I branta backar där man normalt kan diagonala blir det lätt att man måste saxa i lågt tempo.

Link to comment
Share on other sites

Det går alldeles utmärkt att åka tekniskt rätt i låg fart. Åk avslappnat och "stort" och på rullskidor där det är mest stakning så blir det längre "drag" och kanske en kort "vila" mellan stavisättningarna.

Det tror jag beror mycket på var man åker och hur bra man är. Stakning på låg intensitet tycker jag lätt blir rätt annorlunda än stakning på normal och hög intensitet. I branta backar där man normalt kan diagonala blir det lätt att man måste saxa i lågt tempo.

Fast i branta backar kan väl ingen staka på låg intensitet.

Link to comment
Share on other sites

Det går alldeles utmärkt att åka tekniskt rätt i låg fart. Åk avslappnat och "stort" och på rullskidor där det är mest stakning så blir det längre "drag" och kanske en kort "vila" mellan stavisättningarna.

Det tror jag beror mycket på var man åker och hur bra man är. Stakning på låg intensitet tycker jag lätt blir rätt annorlunda än stakning på normal och hög intensitet. I branta backar där man normalt kan diagonala blir det lätt att man måste saxa i lågt tempo.

Enligt min mening finns det olika "växlar" i stakning så visst blir det annorlunda beroende på fart. Och i ett VL så kommer alla dessa "växlar" att användas.

Givetvis kan man inte åka diagonal i en lång och brant uppförsbacke och passera krönet med A1 puls. Men det går alldeles utmärkt att i A1 puls och låg fart åka tekniskt bra i diagonaltekniken (och de andra teknikerna också). Trådskaparen beskrev ett "problem" att han i distansfart (kallt söndagsåka) inte känner att han kan hålla nere pulsen om han åker tekniskt rätt. Jag menar att det går.

Link to comment
Share on other sites

Verkar som att vi egentligen inte är så oeniga. Min gissning är att de två exemplerna som du tar upp som "problem" är just det som trådstartaren har "problem" med.

 

"Stakväxeln" som det lätt blir när jag stakar i sone 1 använder jag inte i ett vasalopp. Jag tror aldrig jag kör i sone 1 i ett vasalopp eller i kortare lopp förutom när det går nedför.

 

Det bör inte vara något problem att gå tekniskt rätt i diagonal där det är platt men om spåret inte är platt så är det inte alltid så lätt att åka tekniskt rätt.

Link to comment
Share on other sites

Jag har sedan i juni fått min träning upplagd av Bengt Hassis. Principen är 3v med mycket träninn (7-12h/v) följt av den 4:e som är lugn (2-4h). Det har max varit 2st A3 pass i en träningsvecka och hittills har A3 passen varit fokuserade på tröskelträning, alltså ytterst lite mjöklsyra.

 

Träna fler pass över 2h!

 

Att din puls inte kommer ner i A1 är för att du inte tränar där. Fokusera på att hålla pulsen låg de första 20 min, låt den sakta jobba sig upp till din A1 nivå, då blir det lättare att hålla pulsen under passet. Jag märker att efter ca 1,5 h kan jag trycka på riktigt bra utan att pulsen sticker iväg.

 

Det går alldeles utmärkt att åka tekniskt rätt i låg fart. Åk avslappnat och "stort" och på rullskidor där det är mest stakning så blir det längre "drag" och kanske en kort "vila" mellan stavisättningarna.

Låter som ett riktigt bra träningsupplägg. Kanske inte funkar för alla men jag skulle ändå gissa att varianter i närheten av detta är bra för flertalet motionärer.

 

Skidåkning är en tekniksport så träningspass med fokus på just teknik är inte bortkastade. Utgår jag ifrån mig själv så kan det lätt upplevas som "bortkastad" tid att köra ett teknikpass istf ett "rejält och hårt TRÄNINGSpass". Tänk så fel det kan bli. Faktum är att ett väl genomfört teknikpass ofta renderar i träningsvärk i ett antal "nya" muskler.

 

Kan man inte åka långsamt med bra teknik lär man knappast kunna göra det i full fart. All teknikinlärning bör ske med full kontroll och med fokus på perfektion av de små rörelserna. Gärna med så direkt feedback som möjligt (tränare, film, mm). På ett långlopp är det effektivitet och uthållighet som avgör snarare än VO2max.

Link to comment
Share on other sites

Kan man inte åka långsamt med bra teknik lär man knappast kunna göra det i full fart. All teknikinlärning bör ske med full kontroll och med fokus på perfektion av de små rörelserna. Gärna med så direkt feedback som möjligt (tränare, film, mm).

Det viktigaste i teknik träning är att man är tillräkligt pigg så att man kan utföra övelserna korrekt. Det tror jag handlar mer om att ta pauser och inte hålla på altför länge än att man behöver åka långsamt.

 

Jag tycker att man kan träna en del teknik i A1 tempo medans andra saker fungerar dårligt att träna på i A1 tempo. Att tex träna diagonal teknik och staknings teknik i branta backar tror jag blir rätt meningslöst om man ska försöka hålla sig i A1. Att tex lära sig grunderna i diagonal teknik fungerar säkert väldigt bra i långsammt tempo på plattmark.

Link to comment
Share on other sites

Dunderklumpen: körde efter din väns distanspass, dock inte lika länge. 2:22 min inkl. 35 min avslutande A2 fart, kändes faktis riktigt bra, kul :) Blir helt klart fler av dessa o förhoppningsvis är det inte för "sent".

 

Försökte heller inte kolla på pulsen utan fokuserade på tekniken helt o hållet, snittpulsen hamna faktiskt på A1 (hög A1), men det jag kanske gjort fel förut o som ni andra beskriver med olika växlar, om jag förstår det rätt, är att pulsen ibland går upp i A2, främst i uppförsåkning, verkar helt naturligt isf. Jag trodde tidigare att pulsen skulle ligga på A1 under hela passet, fel av mej?

 

Stefan Sand: Tycker din träningsfilosofi eller upplägg verkar rätt vettigt, blir kanske att ta efter inför nästa säsong. Kommer du gå ner mot lite kortare intervaller ju närmre tävlingarna kommer (få upp lite fart o flås)?

 

Jag började träna skidåkning förra året o var alltid förkyld, har därför till denna säsong verkligen prioriterat intervallerna (då jag är frisk) o än så länge har jag själv märkt stora förändringar, framförallt när det gäller farten, trycket i åkningen.

 

Speedskejtarn: Det beror väl helt på vad som menas med rätt teknik. Åker vi likadant när vi kör A1 som A3, vilken teknik i dessa tempon är mest rätt? Blir väldigt svårt om jag ska kasta mej över stavarna i ett A1 tempo, får isf ta en bra paus innan nästa stavtag o då blir det ändå fel i tekniken (enligt mej). Sen finns det säkert rätt teknik för alla olika tempon, men jag är bara intresserad av att åka rätt i de högre tempona o därför tränar jag teknik i dessa tempon.

 

Jag tror som du att teknikträning inte ska underskattas o jag tror att vi ska träna teknik i ett tempo där vi känner oss bekväma i balans (o styrka kanske). Men jag tror tillslut att det viktigaste blir att träna teknik i det tempot vi vill hålla under tävling.

Link to comment
Share on other sites

Speedskejtarn: Det beror väl helt på vad som menas med rätt teknik. Åker vi likadant när vi kör A1 som A3, vilken teknik i dessa tempon är mest rätt? Blir väldigt svårt om jag ska kasta mej över stavarna i ett A1 tempo, får isf ta en bra paus innan nästa stavtag o då blir det ändå fel i tekniken (enligt mej). Sen finns det säkert rätt teknik för alla olika tempon, men jag är bara intresserad av att åka rätt i de högre tempona o därför tränar jag teknik i dessa tempon.

 

Jag tror som du att teknikträning inte ska underskattas o jag tror att vi ska träna teknik i ett tempo där vi känner oss bekväma i balans (o styrka kanske). Men jag tror tillslut att det viktigaste blir att träna teknik i det tempot vi vill hålla under tävling.

I princip håller jag med dig. Slutresultatet skall så klart vara att man har bra teknik i den fart man kommer att hålla på tävling (eller ännu bättre: bra teknik i alla farter).

 

Det intressanta är att ju duktigare åkare desto bättre kontroll/teknik oavsett fart, terräng, osv.

 

Optimal fart/förhållanden för teknikinlärning varierar antagligen med individens förutsättningar så det som funkar för dig är mao rätt. Den normala rekommendationen brukar ändå vara "låg" (odefinierat eftersom det troligen varierar ganska mycket med person) fart eftersom du då har större möjlighet att faktiskt hinna med att göra rätt och upptäcka om du gör fel.

Link to comment
Share on other sites

Stefan, hur hittar jag träningsprogrammet ditt på funbeat?

Är ej medlem.

Gissar att du måste vara medlem för att kunna se andra medlemmars träning. Är gratis så det är bara att regga en profil. Själva programmet ligger inte uppe på Funbeat utan jag redovisar de träningspass som jag utfört så man kan väl säga att programmet kommer i efterhand :)

 

Låter som ett riktigt bra träningsupplägg. Kanske inte funkar för alla men jag skulle ändå gissa att varianter i närheten av detta är bra för flertalet motionärer.

 

Skidåkning är en tekniksport så träningspass med fokus på just teknik är inte bortkastade

Det är det som är tjusningen, alla måste hitta sitt upplägg :) men det är inte någon raketvetenskap utan det handlar om kontinuitet och balans mellan träning och vila. Och teknik är grymt viktigt. Att låta sig filmas är utvecklande och numer finns fina "appar" till tex iPad att köra. Jag kan rekommendera "Coach´s Eye" som finns både för iOs och Android. Mycket enkelt att filma direkt med en iPad och sedan göra filmen fram och tillbaka i slowmotion. Alla "dumheter" avslöjas obarmhärtigt :)

 

Tycker din träningsfilosofi eller upplägg verkar rätt vettigt, blir kanske att ta efter inför nästa säsong. Kommer du gå ner mot lite kortare intervaller ju närmre tävlingarna kommer (få upp lite fart o flås)?

Vet inte ännu men med stor sannolikhet så kommer det att bli så. Vi följer hela tiden upp med tester på löpband där puls och laktatnivåer mäts. Detta för att få kvitto på träningen men också hitta nivåerna i träningen. Men det kommer att komma A3+ pass när vi kommer in i säsongen. Vi ska på läger nu i början på dec så jag tror att efter detta kommer det blir mer tuffa pass och mindre mängd. Är ett klassiskt upplägg, grundtränignssäsong, tävlingsförberedande säsong och sedan själva tävlingssäsongen. Hörde en intervju med Johan Ohlsson efter hans seger i helgen där han menade att det är sjukt jobbigt de första tävlingarna då kroppen inte är van att hantera mjölksyra så länge, "hittills har det handlat om 6x5min".

 

Ang teknik så håller jag inte med dig om att endast träna teknik för de högre farterna. Har du inte tekniken i de lägre farterna kommer du inte få ut max i de högre farterna. Givetvis skiljer sig tekniken beroende på fart men grunderna är alltid lika och de ska fungera även i låg fart. Fördelen är ju att du tex i ett VL då kan ligga med i en klunga och åka avslappat med låg puls som en form av återhämtning. Har du inte tränat det kommer du ligga bak i klunga med högre puls och sämre återhämtning. Det handlar om detaljer: Var sker stavisättningen, var hamnar foten, hur görs avstampet, hur vinklar du foten vid utsträckt ben. Små små detaljer som måste sitta i ryggmärgen för att det ska sitta när du ökar farten. Dessa detaljer ser man bra när man filmar och tittar i slowmotion.

Link to comment
Share on other sites

Ok Stefan, men kommer det verkligen finnas någon gång under vasan då du ligger i ett A1-tempo? Oavsett hur draghjälpen då ser ut så skulle jag isf gå upp o öka tempot :)

Sen kan det säkert va bra för åkare som tar det lite lugnare på vasan att träna teknik i lägre farter än andra.

 

Vill också rekommendera coach eye appen, sjukt kul att sitta o dra fingret fram o tillbaka på skärmen bara för att se exakt hur man åker. Finns mkt som avslöjar sig där.

Link to comment
Share on other sites

Håller med Stefan,

" Ang teknik så håller jag inte med dig om att endast träna teknik för de högre farterna. Har du inte tekniken i de lägre farterna kommer du inte få ut max i de högre farterna. Givetvis skiljer sig tekniken beroende på fart men grunderna är alltid lika och de ska fungera även i låg fart."

 

Om du inte håller tekniken rätt på lugna pass, kommer du inte heller göra rätt när du blir trött på t ex ett VL. Jag ser heller ingen skillnad i grundtanken på hur tekniken är i olika farter. Visst finns det skillnader, men de är små. Det borde snarare vara lättare med teknik i lugna farter och svårare för många att hålla den rätt (tajming mm) i högre farter. (testa mitt tips i slutet på inlägget...)

 

Själv tänker jag alltid på tekniken vare sig jag stakar, gör frånskjut eller diagonalar. Jag var på ett rent diagonalträningspass på rullskidor med Mats Larsson för någon månad sedan - det var nyttigt!

 

http://tranaforvasan.se/2012/10/07/nagra-foton-ifran-rullskidspasset-710-med-mr-frankick-larsson/

 

Ibland på distanspassen lägger jag in partier i backar utan stavar på just diagonal eller frånskjut, då håller jag stavarna på mitten.

 

Men det är bra att göra tvärt om också. En övning vi gjorde ibland förr på våra klubbträningar var att diagonala så fort man kunde i en svag utförslöpa. Klarar du det på rullskidor har du bra teknik! Men du får kanske börja i lugnare tempo så du hittar tekniken!!!

Link to comment
Share on other sites

Och musklernas uthållighet/lokala syreupptagnings förmåga/mitokondrie effektivitet tränas bäst under långa pass så vitt jag har hört. (varför vet jag inte, om det inte bara är det att man inte orkar ha högre intensitet under långa pass).

Håller med i det mesta du skrev.

Som jag ser det finns väl risken att man lättare drar på sig sjukdomar/skador om man kör långa distanser i hög intensitet. I alla fall om man inte tränat lugnt tidigare. (Hårda distanser blir det ju när det är dags för seedningstävling/-ar.) Meningen just med ett distanspass tycker jag ska vara att man inte ska vara sliten dagen efter.

 

Men för att återknyta till det du skrev först i det jag citerar ovan så håller jag med. Därför tycker jag det är lite konstigt att Svärd mfl i sina träningsupplägg i Vasalöpare och på andra platser tycker att det är likgiltigt i vilken idrottsgren man tränar distanserna i inför just VL. Just här tycker jag ju att grennära vore klart att föredra. Eller har ni där ute andra synpunkter?

 

(Är det mitokondrier? Hört någon gång att man utvecklar fler kapillära blodkärl... Någon som vet vilket?)

Link to comment
Share on other sites

Ok Stefan, men kommer det verkligen finnas någon gång under vasan då du ligger i ett A1-tempo? Oavsett hur draghjälpen då ser ut så skulle jag isf gå upp o öka tempot :)

Första backen, i köbildningen, är det tom under A1 ;)

Skämtåsido, för eliten finns det defintivit partier de åker i A1 fart. För oss som jagar en tid kanske det inte gör det men poängen är inte att åka i A1 tävling utan att åka A1 på träning och då nöta på tekniken. Du kommer märka att det går fortare och fortare trots en A1 puls och eftersom ett A1 pass inte sliter som ett A3 så kan du träna mer. Mer träning = Bättre resultat.

 

Därför tycker jag det är lite konstigt att Svärd mfl i sina träningsupplägg i Vasalöpare och på andra platser tycker att det är likgiltigt i vilken idrottsgren man tränar distanserna i inför just VL. Just här tycker jag ju att grennära vore klart att föredra. Eller har ni där ute andra synpunkter?

Verkar helt bakvänt. Just A1 skall, enligt min mening, tränas grenspecifikt. Visst kan man träna andra discipliner också (Cykel, löpning) men övervägande A1 grenspecifikt är min bestämda uppfattning. Om vi hårddrar det så är kanske ren A1 träning ca 55-60% av min träningstid. Resten är en blandning av styrketräning, backlöpning, stavlöpning mm. Om jag satsat all A1 träning på löpning eller cykel istället för rullskidor, hur hade jag då utvecklats som skidåkare? Hårddrar jag det ytterligare skulle jag vilja säga att 100% skall vara grenspecifikt. Det skulle dock tära både på psyke och fysik (skador och motivationsbrist) så då kommer kontinuiteten att lida.

Link to comment
Share on other sites

Ok Stefan, men kommer det verkligen finnas någon gång under vasan då du ligger i ett A1-tempo? Oavsett hur draghjälpen då ser ut så skulle jag isf gå upp o öka tempot :)

Sen kan det säkert va bra för åkare som tar det lite lugnare på vasan att träna teknik i lägre farter än andra.

Får väl sälla mig till de som tar det lite lugnare ;) På ett vasalopp ligger jag på 70-75% av maxpuls stora delar av tiden. Bra nära A1 i min värld. Ändå är jag tom på energi andra halvan av loppet. Har väl bättre syreuptpagningsförmåga än fettförbränning...

Link to comment
Share on other sites

Får väl sälla mig till de som tar det lite lugnare ;) På ett vasalopp ligger jag på 70-75% av maxpuls stora delar av tiden. Bra nära A1 i min värld.

Vad har du för tid i vasan? Hur mycket sämre är tiden per mil på vasan jämfört med om du kör en tid snabbt på träning?

 

Jag har aldrig i någon lång tävling klarat av att hålla igjen spesiellt mycket i början och att köra i sone 1 något parti på tävling är en utopi.

Link to comment
Share on other sites

Och musklernas uthållighet/lokala syreupptagnings förmåga/mitokondrie effektivitet tränas bäst under långa pass så vitt jag har hört. (varför vet jag inte' date=' om det inte bara är det att man inte orkar ha högre intensitet under långa pass).[/quote']

Håller med i det mesta du skrev.

Som jag ser det finns väl risken att man lättare drar på sig sjukdomar/skador om man kör långa distanser i hög intensitet. I alla fall om man inte tränat lugnt tidigare. (Hårda distanser blir det ju när det är dags för seedningstävling/-ar.) Meningen just med ett distanspass tycker jag ska vara att man inte ska vara sliten dagen efter.

 

Men för att återknyta till det du skrev först i det jag citerar ovan så håller jag med. Därför tycker jag det är lite konstigt att Svärd mfl i sina träningsupplägg i Vasalöpare och på andra platser tycker att det är likgiltigt i vilken idrottsgren man tränar distanserna i inför just VL. Just här tycker jag ju att grennära vore klart att föredra. Eller har ni där ute andra synpunkter?

 

(Är det mitokondrier? Hört någon gång att man utvecklar fler kapillära blodkärl... Någon som vet vilket?)

Mitokondrier ökar i antal, storlek och effektivitet. Ökad kapillärtäthet är också en önskad effekt.

Link to comment
Share on other sites

Får väl sälla mig till de som tar det lite lugnare ;) På ett vasalopp ligger jag på 70-75% av maxpuls stora delar av tiden. Bra nära A1 i min värld.

Vad har du för tid i vasan? Hur mycket sämre är tiden per mil på vasan jämfört med om du kör en tid snabbt på träning?

 

Jag har aldrig i någon lång tävling klarat av att hålla igjen spesiellt mycket i början och att köra i sone 1 något parti på tävling är en utopi.

Jag har bara kört 2 vasalopp, så jämfört med många andra här är jag väl nybörjare... På de har jag haft 6.43 från led 4 2007 och 6.20 från led 6 i år. km-tiderna kan vara svår att jämföra med backiga elljusspår, men loppet 2007 var väl närmare normalföre och gav en tid runt 45 min milen, medan jag på elljusspåret gjorde runt 40 min det året.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...