Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Distans- vs. intervallpass!


Halvar

Recommended Posts

Här har vi en artikel som jag tycker hör hemma här

http://traningslara.se/battre-kondition-med-mindre-och-mer-effektiv-traning/

"

Om du aldrig hört talas om konceptet 10-20-30 tidigare så är det helt enkelt för att det inte har funnits tidigare. Det är något som forskarna till den här studien hittat på inför studien. Väldigt enkelt så går det ut på att du:

 

Lättare jogging i 30 sekunder (<30%)

Höjt tempo i 20 sekunder (<60%)

Näst inpå maximal löpning i 10 sekunder (>90%)

Börja om igen och genomför 5 omgångar

""

Så det enda som jag tycker den här studien säger är att det inte är någon vidare bra idé att fortsätta träna på samma intensitet alltid. Du behöver hårdare dagar för att kunna fortsätta utvecklas. I den här studien bytte man ut alla de medelhårda dagar mot hårda dagar men då volymen träning var ganska liten och deltagarna inte särskilt vältränade så har detta fungerat. Hade du tagit idrottare på hög nivå hade de troligen endast orkat med kanske 1-2 intensiva intervall pass varje vecka och resten av träningen hade fått läggas på en lägre nivå."

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 51
  • Created
  • Last Reply
Här har vi en artikel som jag tycker hör hemma här

http://traningslara.se/battre-kondition-med-mindre-och-mer-effektiv-traning/

"

Om du aldrig hört talas om konceptet 10-20-30 tidigare så är det helt enkelt för att det inte har funnits tidigare. Det är något som forskarna till den här studien hittat på inför studien. Väldigt enkelt så går det ut på att du:

 

Lättare jogging i 30 sekunder (<30%)

Höjt tempo i 20 sekunder (<60%)

Näst inpå maximal löpning i 10 sekunder (>90%)

Börja om igen och genomför 5 omgångar

""

Så det enda som jag tycker den här studien säger är att det inte är någon vidare bra idé att fortsätta träna på samma intensitet alltid. Du behöver hårdare dagar för att kunna fortsätta utvecklas. I den här studien bytte man ut alla de medelhårda dagar mot hårda dagar men då volymen träning var ganska liten och deltagarna inte särskilt vältränade så har detta fungerat. Hade du tagit idrottare på hög nivå hade de troligen endast orkat med kanske 1-2 intensiva intervall pass varje vecka och resten av träningen hade fått läggas på en lägre nivå."

Jag tycker dock att han drar lite konstiga slutsatser. Han har helt rätt i att det man i praktiken genomför är en formtoppning (lång lugnare period innan, ökad intensitet men minskad mängd i 7 veckor). Dessutom blev även mellanmjölksgruppen mätbart bättre under perioden (utan ändrad träning). Mina slutsatser:

 

1. En del av förbättringen är för att man ser till att alla pass verkligen blir av när man är med i en studie, det betyder mer träning än innan vilket också gör att man blir bättre (oberoende av grupperna).

 

2. Den lilla förbättringen som skilljer mellan gruppern är en klassik formtoppning som alla vet hur och till vilken gräns det fungera.

 

3. Vi vet fortfarande ingenting om ifall det blir bättre, på lång sikt, att köra de hårdare kortare passen under uppbyggnadsperioden.

 

Alltså hade det varit mer intressant om man hade lagt om träningen till det här över en, mycket, längre period. Säg 6 månader för båda grupperna. Gör en mätning där och låt sen mellanmjölksgruppen köra samma träning som snabbgruppen i 7 veckor och se hur bra de blir efter en formtoppning.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...