Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Skidfrbundet bjuder in till virtuell ssongsfinal

Skidskyttefrbundet frstrker med Jean-Marc Chabloz som ny skyttetrnare

Anders Bystrm blir ny landslagschef

Uppdaterade rekommendationer fr trningshjul

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Prestation i styrkeövningar och Vasaloppstid

• Vänligen logga in för att kunna svara
95 svar till detta ämne

stebe

stebe

Medlem

• Members
  • Pip
  • 457 inlägg
8 tåhävningar
5 armen i vinkel
Chips o dips bara på lördagar
Men nu skall det bli andra bullar!

Tid och placering på VL. som jag förtjänar.. ;)

Redigerat av stebe, 23 november 2012 - 14:19 .

apelsin

apelsin

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 819 inlägg
Armhävningar 55 st.
Har aldrig testat det andra, men nästa vecka ska jag mest troligt följa med en vän till ett gym o för första gången testa Skierg! :)
Då ska jag testa det andra också.

Vikt 52 kg.
ÖS Måndag 7:45.

Maraz

Maraz

Medlem

• Members
  • Pip
  • 118 inlägg
Lite lek med ord, även om vi alla förstår vad vi menar?

1) Armhävning, chins, pull ups. Dessa tre begrepp är likvärdiga även om en del menar att chins är med handflatorna vända mot utövaren. Med pull ups är handflatorna vända bort från användaren.
2) Armböjning, push up. I mina ögon säger man fel när man säger armhävning och menar att man böjer armarna och vidrör marken med bröstet. Det är en armböjning.
3) Dips. Ja här finns kanske inga tveksamheter?
Sedan är ju den stora frågan hur man utför en korrekt utförd repetion av de olika övningarna. Här varierar det nog betänkligt. De skulle vara mer relevant med videoklipp på utförd prestation för att kunna dra en bättre slutsats angående prestation på Vasaloppet kontra styrka. Själv återkommer jag med mina styrkeresultat efter att jag har kört Vasaloppet:)

M v h
Maras

Johaaan

Johaaan

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 216 inlägg
Jo, fast chins och pull-ups kan jag inte hålla med om. Chins har i svenskan/Sverige fått tvärtom betydelse jämfört med engelskan där pull-ups är med handflatorna bort.

Armhävning är egentligen också något annat men du får nog svårt att ändra innebörden av ordet :)

Självklart skulle det vara mer relevant om alla gjorde dessa övningar med samma övervakande domare men nu är det inte så...

Plant based 

VL12: Led 5, 5:59. plac. 3885. VL13: Led 3, 5:36. plac. 1855.

VL14: Led 2, 6:17. plac. 2909 med feber. VL15: Led 2, sjuk igen, bröt

VL16: Led 3, 5:32, plac. 1884. VL17: Led 2, 6:22, plac. 3684. 

VL18: Led 2, 5:52, plac. 1438. VL20: Led 2, 6:18, plac. 1251.

Maraz

Maraz

Medlem

• Members
  • Pip
  • 118 inlägg
Jag tycker tråden är intressant och tror absolut att styrketräning är en framgångsfaktor för att göra ett bra resultat men även ha kul i spåret. Jag kör själv tre styrkepass i veckan och har gått från cirkelträning mot maxstyrka. Hoppas att det kommer att ge utslag under kommande lopp och Vasaloppet. Jag återkommer med mina styrkeresultat:)

M v h
Maras

viktor99

viktor99

Medlem

• Members
  • Pip
  • 82 inlägg
testade också idag,
dips 31
chins 12
armhävningar 61
tid på vasaloppet 6:36 2012 dock starkare och bättre i år :)
vikt: 77kg

Fia J

Fia J

Medlem

• Members
  • Pip
  • 35 inlägg
Den här tråden fick mig att komma ihåg en gammal film som jag haft länge på mobilen. Jag skulle filma min sambo när han körde dips och fick som bonus en demonstration av hur mycket utförandet kan skilja på samma övning. ;-)

Helt klart intressanta jämförelser men svårt att lägga något värde i dem utan detaljerade "regler" kring hur man genomför övningarna.
VL 2013 - 5.37 - 35:a | VL 2012 - 5:28 - 65:a | VL 2011 - 6:52 - 184:a | VL 2010 - 7:47 - 370:e

hoai_nam

hoai_nam

Medlem

• Members
  • Pip
  • 101 inlägg
+1 på Fia :)

Maraz

Maraz

Medlem

• Members
  • Pip
  • 118 inlägg

Den här tråden fick mig att komma ihåg en gammal film som jag haft länge på mobilen. Jag skulle filma min sambo när han körde dips och fick som bonus en demonstration av hur mycket utförandet kan skilja på samma övning. ;-)

Helt klart intressanta jämförelser men svårt att lägga något värde i dem utan detaljerade "regler" kring hur man genomför övningarna.

Det är inte din sambo som är längst bort:)

racewax.se

racewax.se

Medlem

• Members
  • Pip
  • 239 inlägg
chins utför jag med axelbredd mellan händerna och fingrarna framåt. Utgångsläge hängande i raka armar. sedan upp med hakan över stången och ner till hängande i raka armar. Benen ska vara stilla. Då har jag gjort 1 st.
Ser på gymet många som inte går ner till hängande i raka armar utan stannar med ca 90 grader böj i armarna. Det räknas max som en halv chins :) Så hur många gör ni med raka armar i nedre läget?

stebe

stebe

Medlem

• Members
  • Pip
  • 457 inlägg

chins utför jag med axelbredd mellan händerna och fingrarna framåt. Utgångsläge hängande i raka armar. sedan upp med hakan över stången och ner till hängande i raka armar. Benen ska vara stilla. Då har jag gjort 1 st.
Ser på gymet många som inte går ner till hängande i raka armar utan stannar med ca 90 grader böj i armarna. Det räknas max som en halv chins :) Så hur många gör ni med raka armar i nedre läget?

Helt rätt som du beskriver och armbågarna parallellt med axlarna. I det läget klarar jag i nuläget 0 :) Det krävs nog en hel del teknik att utföra korrekt. Man blir ganska imponerad av folk som har en vikt hängande i midjan samtidigt. Skall be lyftaren Anders Bergström visa mig hur man utför den tekniskt riktig vid något tillfälle.

Fia J

Fia J

Medlem

• Members
  • Pip
  • 35 inlägg
Jag kör chins med bredare än axelbrett mellan händerna.

Som på de här bilderna typ:
http://www.muscles.s...08/03/chins.gif
http://213.180.74.17...age_chch(1).jpg

Helt rätt som du beskriver och armbågarna parallellt med axlarna. I det läget klarar jag i nuläget 0 :) Det krävs nog en hel del teknik att utföra korrekt. Man blir ganska imponerad av folk som har en vikt hängande i midjan samtidigt. Skall be lyftaren Anders Bergström visa mig hur man utför den tekniskt riktig vid något tillfälle.

Redigerat av Fia J, 28 november 2012 - 09:58 .

VL 2013 - 5.37 - 35:a | VL 2012 - 5:28 - 65:a | VL 2011 - 6:52 - 184:a | VL 2010 - 7:47 - 370:e

racewax.se

racewax.se

Medlem

• Members
  • Pip
  • 239 inlägg

Jo så gör nog jag också, lite bredare än axelbredd

stebe

stebe

Medlem

• Members
  • Pip
  • 457 inlägg

Jo så gör nog jag också, lite bredare än axelbredd

Kanske skall förtydliga mig, armbågarna parallet med axlarna menar jag sett från sidan. Det gör stor skillnad i ansträngning. Då måste chinstånge vara delad annars kommer man inte upp med hakan imellan. Svårt att förklara i text :) Ni förstår säkert vad jag menar.

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 030 inlägg
Stebe, det där förstår jag nog inte riktigt?

Menar du att en chinsstång/trapets/rör inte gör det möjligt att utföra en chins korrekt?

Jag har inte komplicerat det så mycket utan sätter händerna något bredare än axlarna, handflatan från mig och hänger där, sedan djupt andetag och upp med utblås, markering med hakan över stången och ned till hängande under inandning. Repetition.
Inget om att hålla armbågar på något speciellt sätt.

Samma med dips, armbågarna är där de är, det viktiga för mig är att gå upp och ner med markering i ändlägena och ha underkroppen relativt stilla (mest vertikal rörelse alltså).

Tyngdbälte eller ryggsäck påverkar relativt lite i utförandet men jag kan rekommendera att testa eftersom det blir så vidunderligt lätt att göra övningen utan vid nästa tillfälle :)

racewax.se

racewax.se

Medlem

• Members
  • Pip
  • 239 inlägg
blir tyngre då du fäller armbågarna bakåt så de hamnar i linje med stången för då du inte kan använda armarna i draget.
Klarar man att dra sig upp med armbågarna pekandes utåt i linje med stången, är man JÄKLIGT stark

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 030 inlägg
fast om hakan ska över stången och armbågarna ska vara under stången så kommer inte axlarna vara i linje med armbågarna... från sidan sett...

Någonstans missförstår jag?
Men jag ska testa att ha armbågarna så lågt som möjligt imorgon :) om jag nu inte redan har det utan att tänka på det?

stebe

stebe

Medlem

• Members
  • Pip
  • 457 inlägg

fast om hakan ska över stången och armbågarna ska vara under stången så kommer inte axlarna vara i linje med armbågarna... från sidan sett...

Någonstans missförstår jag?
Men jag ska testa att ha armbågarna så lågt som möjligt imorgon :) om jag nu inte redan har det utan att tänka på det?

Inte helt lätt att förklara! Man måste ha en delad stång om det skall gå att utföra, annars slår man flinten i stången innan man kommit upp. Om du har tillgång till Lars Ljungs video "Stakning i färdens spår" Kolla på avsnittet där Mats Larsson visar, då blir det solkart!
Och ja racewax, man måste vara jäkligt stark för att köra den varianten! Det är väl därför jag bara klarar 0 rep :) Grejen med det är man använder bara latsmusklerna.

racewax.se

racewax.se

Medlem

• Members
  • Pip
  • 239 inlägg
har för mig att det var endast Mats Larsson av landslagsåkarna som greja det så man är i fint sällskap :)

Mikmun

Mikmun

Medlem

• Members
  • Pip
  • 112 inlägg

har för mig att det var endast Mats Larsson av landslagsåkarna som greja det så man är i fint sällskap :)

Då är vi tre...

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar