Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Hedda Bngman satsar p lnglopp i Team Nordic Athlete

World Classic Tour blir virtuell

22 kare fr plats i Team Svenska Spel

Podcast om Visma Ski Classics utveckling och framtid

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Prestation i styrkeövningar och Vasaloppstid

• Vänligen logga in för att kunna svara
95 svar till detta ämne

stebe

stebe

Medlem

• Members
  • Pip
  • 457 inlägg

har för mig att det var endast Mats Larsson av landslagsåkarna som greja det så man är i fint sällskap :)

Då är vi tre...

Ni är för grymma! Fick träningsvärk av 0 rep i dag :) Men vänta ni tills jag blir äldre, då ......

Redigerat av stebe, 28 november 2012 - 19:04 .

Björn_H

Björn_H

Medlem

• Members
  • Pip
  • 174 inlägg
Fia vi vill gärna se dina resultat du är ju stark om man läser din blogg du verkar riktigt stark tror du klår rätt många med dina latsdrag. själv återkommer jag med resultat imorgon. Nu dags med skierg och intervaller tror jag kan fått en släng av gubbvad.

stebe

stebe

Medlem

• Members
  • Pip
  • 457 inlägg
När man är lite till åren, som jag är ser jag rörlighetsträning och koordination som en av de viktigaste hörnpelarna i den stärkande träningen. Även gymet får besök ett par ggr i veckan, annars kanske man bryter benen av sig vid omkulkörningarna :)

apelsin

apelsin

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 819 inlägg

När man är lite till åren, som jag är ser jag rörlighetsträning och koordination som en av de viktigaste hörnpelarna i den stärkande träningen. Även gymet får besök ett par ggr i veckan, annars kanske man bryter benen av sig vid omkulkörningarna :)

Att ramla av hästen lite då och då förbättrar falltekniken!;-)

stebe

stebe

Medlem

• Members
  • Pip
  • 457 inlägg

Att ramla av hästen lite då och då förbättrar falltekniken!;-)

Bra förslag! Skall gå på ridkvartar med barnbarn på ridhuset!

GreatSki

GreatSki

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 704 inlägg

Jag kör chins med bredare än axelbrett mellan händerna.

Som på de här bilderna typ:
http://www.muscles.s...08/03/chins.gif
http://213.180.74.17...age_chch(1).jpg

Jo så gör nog jag också, lite bredare än axelbredd

Kanske skall förtydliga mig, armbågarna parallet med axlarna menar jag sett från sidan. Det gör stor skillnad i ansträngning. Då måste chinstånge vara delad annars kommer man inte upp med hakan imellan. Svårt att förklara i text :) Ni förstår säkert vad jag menar.

Nu blir man ju sugen att testa, men jag fattar fortfarande inte riktigt hur det ska utföras.
I översta läget, ska armbågarna peka ut åt sidan, i höjd med axlarna?
Eller framåt? Men då känns det ju som att handlederna går av.

Testade vanliga chins med 10kg mellan benen, för första gången i Måndags, klarade 2x5st, från helt raka armar.

Redigerat av GreatSki, 29 november 2012 - 09:56 .

stebe

stebe

Medlem

• Members
  • Pip
  • 457 inlägg

Jo så gör nog jag också, lite bredare än axelbredd

Kanske skall förtydliga mig, armbågarna parallet med axlarna menar jag sett från sidan. Det gör stor skillnad i ansträngning. Då måste chinstånge vara delad annars kommer man inte upp med hakan imellan. Svårt att förklara i text :) Ni förstår säkert vad jag menar.

Nu blir man ju sugen att testa, men jag fattar fortfarande inte riktigt hur det ska utföras.

Testade vanliga chins med 10kg mellan benen, för första gången i Måndags, klarade 2x5st, från helt raka armar.

Tänk dig att du drar armbågarna bakåt så mycket som möjligt. Armbågarna är nog inte i höjd med axlarna i övre läget, snarare under. Men den här övningen går inte att göra på det här sättet om chinsstången är hel, måste vara delad. Att det blir en klar ökning av kraft är det inga tvivel om. Utan skämmas så klarar jag inte en enda rätt utförd på det här sättet. Då har jag varit i gymmet 2-3 ggr vecka minst ett år. men med ålderns rätt bygger man inte lika mycket muskler numera. Blev du klokare nu? Annars får du kolla på DVD´n där Mats visar, han säger också att det blir inte så många rep också. Det inger lite förhoppningar!

GreatSki

GreatSki

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 704 inlägg

Tänk dig att du drar armbågarna bakåt så mycket som möjligt. Armbågarna är nog inte i höjd med axlarna i övre läget, snarare under. Men den här övningen går inte att göra på det här sättet om chinsstången är hel, måste vara delad. Att det blir en klar ökning av kraft är det inga tvivel om. Utan skämmas så klarar jag inte en enda rätt utförd på det här sättet. Då har jag varit i gymmet 2-3 ggr vecka minst ett år. men med ålderns rätt bygger man inte lika mycket muskler numera. Blev du klokare nu? Annars får du kolla på DVD´n där Mats visar, han säger också att det blir inte så många rep också. Det inger lite förhoppningar!

Tack, nu förstår jag precis hur du menar!
Ska testa nästa gång på gymet, där hänger man i två handtag, så huvudet går fritt,
om man nu orkar upp. :)

stebe

stebe

Medlem

• Members
  • Pip
  • 457 inlägg

Ska testa nästa gång på gymet, där hänger man i två handtag, så huvudet går fritt,

Lycka till! Det går säkert bra för dig, du ser stark ut!

Thorrez

Thorrez

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 397 inlägg

Den här tråden fick mig att komma ihåg en gammal film som jag haft länge på mobilen. Jag skulle filma min sambo när han körde dips och fick som bonus en demonstration av hur mycket utförandet kan skilja på samma övning. ;-)

Helt klart intressanta jämförelser men svårt att lägga något värde i dem utan detaljerade "regler" kring hur man genomför övningarna.

Lite dåligt tryck i sista två tycker jag ;)

racewax.se

racewax.se

Medlem

• Members
  • Pip
  • 239 inlägg

Jag ska testa också. Möjligen bättrade jag på styrkan igår . 3 mil i Högbo på klisterskidor i nysnö bet rejält :)

stebe

stebe

Medlem

• Members
  • Pip
  • 457 inlägg

Jag ska testa också. Möjligen bättrade jag på styrkan igår . 3 mil i Högbo på klisterskidor i nysnö bet rejält :)

Haha! Inga problem för dig! Jag tog en mysdag i går när det snöade, blir en sväng i dag i stället. Några minusgrader nu.

Fia J

Fia J

Medlem

• Members
  • Pip
  • 35 inlägg
Har inte tränat chins och dips regelbundet men var tvungen att testa på gymmet idag. =)

Chins: 5 st
(Betydligt bredare än axelbrett ned till raka armar)
Som på den här bilden:
http://nicolesoraya....3/pull-up-7.jpg

Dips: 15 st

Vasaloppet 2012 5.28

Fia vi vill gärna se dina resultat du är ju stark om man läser din blogg du verkar riktigt stark tror du klår rätt många med dina latsdrag. själv återkommer jag med resultat imorgon. Nu dags med skierg och intervaller tror jag kan fått en släng av gubbvad.

Redigerat av Fia J, 30 november 2012 - 00:03 .

VL 2013 - 5.37 - 35:a | VL 2012 - 5:28 - 65:a | VL 2011 - 6:52 - 184:a | VL 2010 - 7:47 - 370:e

Johaaan

Johaaan

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 216 inlägg
Vila idag efter gårdagens tunga SkiErg-pass. Testade chins å dips, 8 resp 12 - nya "rekord". Eller, tror jag har klarat mer av båda förut, iaf chins.

Plant based 

VL12: Led 5, 5:59. plac. 3885. VL13: Led 3, 5:36. plac. 1855.

VL14: Led 2, 6:17. plac. 2909 med feber. VL15: Led 2, sjuk igen, bröt

VL16: Led 3, 5:32, plac. 1884. VL17: Led 2, 6:22, plac. 3684. 

VL18: Led 2, 5:52, plac. 1438. VL20: Led 2, 6:18, plac. 1251.

mattias2

mattias2

Medlem

• Members
  • Pip
  • 30 inlägg
Jag klarade sex chins (supinerat grepp) och 20 armhävningar (smala) efter att jag hade åkt Vasaloppet på drygt nio timmar.

Som jag kommer ihåg årets Vasalopp stakade jag största delen till Tennäng och från Eldris till Mora. Innan Mångsbodarna blev jag uppbromsad av trafikrytmen - hade det varit fritt fram hade jag åkt snabbare.

Redigerat av mattias2, 03 december 2012 - 23:00 .

MMG

MMG

Medlem

• Members
  • Pip
  • 157 inlägg
Intressant tråd detta.
Fick tidigt veta att det var viktigt att styrketräna eftersom jag är ganska lång (174cm) har nästan alltid styrketränat. Det tokiga i detta är dock att jag har tränat för att inte få ont i ryggen, men ändå tvingades sluta elit-"satsa" p g a problem med ryggen.

Chins har jag aldrig fixat så bra. Gör ont ute i vänster armbåge vid ett visst läge.
Dips har man ju mer eller mindre alltid kört, men oftast på tid d v s jag kör under någon minut eller så...Kör numera oftast få reps med eller utan viktbälte x 3.
Armhävningar är en favorit. Kan köra 3-4 ggr i v. Brukar även lägga in det i löppassen ibland (eftersom jag är så frusen av mig..) Oftast samma antal 30 x3 men ju närmare VL läggs det på lite vikter och färre reps- samt någon med max antal....eller klapp med handen mellan armhävningarna..=)

Intressant att läsa om er som har problem med axlar i samband med dips.
Den här sommaren har jag tränat rätt mycket dips nämligen. Och just nu är jag skadad i nacke och v-axeln samt delar av armen och tummen är helt bortdomnad. Sjukgymnasten vet inte exakt vad som hänt men det verkar vara överansträngt någonstans(uppsvällda och spända muskler)och något ligger och trycker på nerverna. Det skulle kunna vara så att jag kört någon/några övning/ar för tungt för just nacken/och axeln..

Trist är det i alla fall, att inte kunna sova och träna som man vill just nu... Men detta säger ju även en del om hur viktigt det är att veta vad man gör där inne på gymmet.

Gillar i övrigt cirkelträning mer och även den gamla hederliga Bråsterken..=) som man nästan kan köra hur länge som helst.
Så just nu kan jag ju inte ge er några max-antal s a s..Om en månad eller två kanske..:-)
Tid på senaste VL 4.47

Johaaan

Johaaan

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 216 inlägg
En "BUMP" får denna nu...

Har själv förbättrat mig lite i övningarna, testade idag faktiskt. Eller inte armhävningar, men tror jag klarat ca 45 sen jag skrev här senast. Idag blev det 17 dips och 9 chins, båda strikta, full ROM, inge gung och så. Men klarar nog fler dips om jag får vara utvilad och inte seg från ett Skiergpass:)

Bänkdrag/Sealrow (mest överförbar på Dubbelstakning) är ju annars den övning som används flitigast som styrketest, samt brutalbänk.

Redigerat av Johaaan, 12 november 2013 - 17:29 .

Plant based 

Lakota

Lakota

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 856 inlägg

Har själv förbättrat mig lite i övningarna, testade idag faktiskt. Eller inte armhävningar, men tror jag klarat ca 45 sen jag skrev här senast. Idag blev det 17 dips och 9 chins, båda strikta, full ROM, inge gung och så. Men klarar nog fler dips om jag får vara utvilad och inte seg från ett Skiergpass:)

Bänkdrag/Sealrow (mest överförbar på Dubbelstakning) är ju annars den övning som används flitigast som styrketest, samt brutalbänk.

Hur def du "Bänkdrag"?

Johaaan

Johaaan

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 216 inlägg

Hur def du "Bänkdrag"?

Jag definierar det inte på något särskilt sätt, men youtuba bänkdrag/benchpull/sealrow så ser du vilken jag menar.

Plant based 

bumbipungen

bumbipungen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 329 inlägg
Chins: 9st
Armhävningar: 24st
Dips: 18st

65kg
6:05 ÖSM 2013 med trasig armbåge sista 3 milen och andra säsongen på skidor.

ÖSM 2013: 6.07 - UltraVasan 2014: 10:24 - VL 2015: Pajad armbåge.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar